يکشنبه، 21 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

علیرضا محسنی تبریزی

علیرضا محسنی تبریزی
دكتر عليرضا محسني تبريزي ليسانس جامعه شناس خود را از دانشگاه ملي ايران، فوق ليسانس جامعه شناسي از دانشگاه ميشيگان غربي و دكتراي خود را از همان دانشگاه(1364) اخذ كرد و فوق تخصص روان شناسي را نيز از دانشگاه ميشيگان (1365) كسب كرد. او از معدود جامعه شناسان و روان شناسان اجتماعي امروز ايران است كه با درك درست از خواسته ها و نيازهاي جامعه پيرامون، به بهتر زيستن مي انديشد و با اين آرمان است كه نگاهي عميق به موانع تحقق آن دوخته است. گروه : علوم انساني رشته : علوم اجتماعي گرايش : روان شناسي اجتماعي تحصيلات رسمي و حرفه اي : . عليرضا محسني تبريزي ليسانس جامعه شناسي خود را از دانشگاه ملي ايران در سال 1352دريافت كرد و بلافاصله بعد از اين دوره براي ادامه تحصيل راهي آمريكا شد.محسني فوق ليسانس جامعه شناسي اش را از دانشگاه ميشيگان غربي در سال 1357 اخذ كرد.و اين رشته را تا دريافت دكتراي جامعه شناسي ازدانشگاه ميشيگان ادامه داد(1364). همانندي هاي فراوان دو رشته روان شناسي اجتماعي و جامعه شناسي محسني تبريزي را كه سري پرشور در تحصيل و آموختن داشت،ترغيب به ادامه تحصيل در رشته روان شناسي اجتماعي كرد.او موفق به اخذ فوق تخصص روان شناسي اجتماعي از همان دانشگاه در سال 1365 شد. در خلال اين سالها محسني تبريزي ديپلم عالي زبان انگليسي اش را نيز از دانشگاه ميشيگان آمريكا دريافت كرد و در كنار تحصيل ،پژوهش و حضور در عرصه هاي علمي مرتبط با رشته اش را به جديت به پيش برد. عنوان رساله وي در دوره‏ كارشناسي ارشد‏، «نخبگان و فرايند استخدام سياسي» و در دوره دكتري تخصصي، «بيگانگي فعال و بيگانگي منغعل» مي‏باشد. مشاغل و سمتهاي مورد تصدي : ـ عضو انجمن جامعه شناسي ـ عضو انجمن جامعه شناسي كلمبيا-آمريكا تا اكنون ـ عضو شوراي پژوهشي دانشگاه تهران عضو كميته تخصصي علوم انساني عضو هيأت مديره انجمن ايراني روان شناسي اجتماعي ايران - سرپرست حوزه معاونت پژوهشي - سرپرست مؤسسه عالي پژوهش و برنامه ريزي آموزش عالي - معاون پژوهشي دانشكده علوم اجتماعي - دانشگاه تهران (1370 -1375) (1378 -1379) - رئيس مؤسسه مطالعات و تحقيقات اجتماعي (1368 -1375) - سرپرست بخش تحقيقات روان شناسي اجتماعي ,مؤسسه مطالعات و تحقيقات اجتماعي (1368 -1375)فعاليتهاي آموزشي : عليرضا محسني تبريزي بعد ازپايان تحصيلات به ايران بازگشت و بلافاصله در مراكز آكادميك و علمي رشته تحصيلي اش مشغول به كار شد.او كه سابقه تدريس مباني جامعه شناسي را از دانشگاه ميشيگان با خود به ايران آورده بود، دردانشگاه تهران به عنوان مدرس جامعه شناسي و روان شناسي اجتماعي مشغول به كار شد و به تدريس روان شناسي اجتماعي كاربردي، انديشه هاي سياسي قرن بيستم و نظريه هاي روان شناسي اجتماعي در مقطع ليسانس وفوق ليسانس پرداخت. او در كنار اشتغال تمام وقت در اين دانشگاه، در دانشگاه علامه ،دانشگاه اصفهان ،دانشگاه الزهرا ،دانشگاه تربيت مدرس، دانشكده روابط بين الملل ،دانشگاه عالي، دانشگاه آزاد و... به تدريس دروس مرتبط با جامعه شناسي و روان شناسي اجتماعي پرداخته است. و نيز ـ تدريس در دانشگاه تهران، علامه ،دانشگاه اصفهان،دانشگاه الزهرا، دانشگاه تربيت مدرس، دانشكده روابط بين الملل، دانشگاه عالي ،دانشگاه آزاد و... در كارنامه دارد. موارد تدريس وي «انديشه هاي سياسي درقرن بيستم»، «روانشناسي اجتماعي»، «روانشناسي اجتماعي كاربردي» و «سنجش واندازه گيري» (در مقطع كارشناسي)، «جامعه شناسي باليني»، «جامعه شناسي بهداشت و سلامت جوانان»، «نظريه هاي جامعه شناسي انحرافات» و «نظريه هاي روانشناسي اجتماعي» (در مقطع كارشناسي ارشد)، «جامعه شناسي انحرافات اجتماعي»، «جامعه شناسي سياسي ايران»، «جامعه شناسي فرهنگي» و «مسائل اساسي نظري روانشناسي اجتماعي» (در مقطع دكتري) است.ساير فعاليتها و برنامه هاي روزمره : عليرضا محسني تبريزي علاوه بر اينها در مجامع علمي، سمينارها، كنگره ها و سمپوزيوم هاي ملي، منطقه اي و بين المللي نيز حضور مستمر داشته و عضو انجمن جامعه شناسي ، انجمن جامعه شناسي كلمبياو هيأت مديره انجمن ايراني روان شناسي اجتماعي ايران نيز هست.در كنار اين همه حضور اما چهره حقيقي محسني را بايد از لابه لاي متن هاي تحقيقي و پژوهش هاي كاربردي اش جست وجو كرد. طرح بررسي عوارض رواني جنگ، طرح بررسي زمينه هاي مشاركت روستاييان در نظام ترويج ، بررسي عوارض رواني ـ اجتماعي زلزله خرداد ۶۸ گيلان، بررسي عملكرد آموزشياران و معلمان آموزش و پرورش همكار با نهضت سوادآموزي و ...آرا و گرايشهاي خاص : از زمينه‏هاي پژوهشي‏ مورد علاقه‏ وي مي‏توان به موضوعات مشاركت اجتماعي‏‏‏- سياسي؛ مسائل اجتماعي‏، روان‏شناسي اجتماعي و انحرافات اشاره نمودچگونگي عرضه آثار : . عليرضا محسني تبريزي درباره محدوده و دامنه ونداليسم در اجتماع امروز نظريات جالبي دارد: «امروزه ونداليسم خصوصاً براي كساني كه در شهرهاي بزرگ و پرجمعيت زندگي مي كنند پديده اي ملموس و مشهود و واقعيتي تلخ و در عين حال گريزناپذير است كه بعنوان يكي از نمودهاي زندگي اجتماعي جامعه مدرن و ماشيني بروز و حضور دارد. در همه شهرهاي بزرگ همه روزه ما شاهد ويرانگري تعمدي و رفتارهاي غيرمسئولانه و ضداجتماعي وندال هايي هستيم كه عمداً كمر به تخريب و نابودي هر آنچه زيباست و هر آنچه متعلق به همگان است بسته اند. نقاشي هاي به نمايش درآمده در گالري ها، آثار باستاني و عتيقه هاي موجود در موزه ها، ابنيه تاريخي ، مجسمه هاي نصب شده در ميادين، پارك ها و اماكن عمومي، منازل خالي از سكنه، پارك ها و فضاهاي سبز عمومي، چراغ هاي معابر، صندلي هاي اتوبوس و مترو، كتابهاي كتابخانه ها، تلفن هاي عمومي و ده ها موضوع مورد تخريب ديگر از جمله موضوعاتي هستند كه در اثر ونداليسم متحمل خسارات و صدمات گرديده و مورد تخريب قرار مي گيرند. امروزه در بسياري از شهرهاي بزرگ ونداليسم بصورت يك مشكل اجتماعي حاد مطرح است كه نه تنها سلامتي و امنيت جامعه را به مخاطره مي اندازد، بلكه هزينه هاي مالي گزافي را بر ماليات دهندگان و ساكنين اين شهرها تحميل مي كند. برخلاف بسياري از جرايم و انحرافات، آثار ونداليسم مشهود و پيداست. براساس گزارشهاي ارائه شده و آمارهاي مربوط به موضوعات ونداليسم در برخي كشورها نظير آ مريكا ، كانادا، روسيه، سوئد، انگلستان، هلند، فرانسه، آلمان و استراليا، تخريب اموال مدرسه، علائم ترافيك و تابلوهاي راهنمايي، شكستن شيشه اماكن خالي از سكنه، شكستن لامپ خيابان ها و پارك ها، تخريب كيوسك تلفن و شكستن دستگاه تلفن عمومي، قطع سيم برق و تلفن، شكستن درختان خيابان ها و پارك ها، تخريب مجسمه هاي ميادين، تخريب اموال پارك ها و اماكن عمومي، پاره كردن صندلي سينماها، تئاترها و اتوبوس هاي شهري، تخريب اموال كتابخانه ها، تخريب و صدمه زدن به اتومبيل هاي پارك شده در خيابان ها، تخريب برخي وسايل داخل هواپيماهاي مسافربري و قطارها و ترن هاي زيرزميني، تخريب ريل هاي راه آهن، تخريب اموال بيمارستان ها، كارخانه ها، مراكز تجاري، ايجاد آتش سوزي درجنگل ها، مراتع و برخي انبارهاي عمومي، تخريب اموال عمومي، استفاده از مواد منفجره نظير ترقه و بمب دستي به منظور آسيب و تخريب برخي از متعلقات اشخاص حقيقي و حقوقي و موارد عديده ديگر از رايج ترين صور رفتار بزهكارانه و ونداليستي در جامعه مدرن است. توسعه جامعه مدرن خصوصاً شهرها و تحولاتي كه در سطح ساختارهاي اجتماعي و روابط و مناسبات جمعي در دوران جديد بوجود آمده تمامي شئون و جنبه هاي مختلف زندگي فردي و اجتماعي را متأثر ساخته و در دنياي امروز روابط انسان ها در معرض تغيير و تحول و پيچيده تر شدن دائم و مستمر قرار دارد. تمدن ماشيني امروز كه به دنبال خود توسعه شهرهاي صنعتي ايجاد محلات پرجمعيت، تغيير زندگي ساده قديمي و تبديل آن به يك زندگي پرتجمل و پيچيده، تغيير زندگي ساده و مبتني بر روابط عاطفي و همدلي به يك زندگي مبتني بر روابط رسمي و بي روح همراه با فردگرايي مفرط، رقابت سرسختانه و عقل گرايي، درآميختگي سنت هاي كهنه و نو، تضعيف انسجام و همبستگي اجتماعي، شكست ها و عقده هاي رواني پنهاني و اميال سركوب شده و آرزوهاي ناكام مانده و تشديد احساسات درماندگي، سرخوردگي، ناتواني و اجحاف را به ارمغان آورده است، پيامد ديگري نيز داشته و آن عصباني شدن روزافزون انسانها بخصوص نسل جوان در برابر واقعيات اجتماعي و نيروهاي سركوب گر بيروني است. به ويژه سرپيچي و عدم متابعت از قواعد و سنجه هاي حاكم بر روابط اجتماعي و طغيان عليه نظم دستوري جامعه و واكنش به محرك هاي بيروني در فرم عكس العمل هاي منفي يكي از مهم ترين و شاخص ترين واكنش هاي رفتاري برخي از گروه ها و افراد در جامعه امروز است.» آثار : بررسي پديده خشونت خانگي عليه زنان ويژگي اثر : تاليف، در 28 جلد (1383)2 بررسي پرخاشگري و خشونت در ورزش فوتبال ويژگي اثر : از جمله پژوهش هاي كاربردي عليرضا محسني تبريزي براي نهادها و سازمان هاي مرتبط است. يكي از پژوهش ها كه دامنه وسيع تري دارد را نيز با هم مرور مي كنيم؛ «بررسي پرخاشگري و خشونت در ورزش فوتبال» :اين مقوله در بين مباحث و مقوله هايي كه در جامعه شناسي ورزش قابل بحث و تأمل هستند. خشونت تماشاگران رويدادهاي ورزشي به ويژه رقابت هاي فوتبال همواره به عنوان يك پديده اجتماعي مهم مورد توجه قرار داشته است. در پژوهش محسني تبريزي افزون بر بررسي تئوري هاي تبيين كننده خشونت و پرخاشگري بين تماشاگران مسابقات فوتبال ، رفتارهاي پرخاشجويانه و گاه خشونت آميز تماشاگران مورد مطالعه جامعه شناختي قرار گرفته است. هدف اين مطالعه به طور عمده پرداختن به سبب شناسي پديده خشونت و پرخاشگري در بين تماشاگران ورزش فوتبال است كه مشخص مي سازد اختلال در كدام يك از عناصر اين ساختار سبب بروز «سوء كاركرد» در آن مي شود و اين سوء كاركرد تحت تأثير چه متغيرهاي اجتماعي قرار دارد. در اين پژوهش از دو روش تحليل تاريخي و پيمايشي استفاده شده است. روش نمونه گيري به صورت تصادفي بوده و براي جمع آوري اطلاعات از ابزار پرسشنامه استفاده شده است و درنهايت آناليز داده ها با استفاده از روش هاي آماري توصيفي و تحليلي صورت گرفته است. نتايج اين پژوهش حاكي از آن است كه متغيرهاي اهميت و حساسيت نتيجه بازي از نظر كسب امتياز و تعيين جايگاه تيم هاي مورد علاقه در رده بندي مسابقات قهرماني، حركات و اعمال خشونت آميز و پرخاشجويانه بازيكنان هنگام بازي و كيفيت داوري عمدتاً بر بروز پرخاشگري كلامي طرفداران تيم هاي مورد بررسي تأثير مي گذارد. متغيرهاي سن ، ميزان كنترل و نظارت خانواده و پايگاه اقتصادي - اجتماعي تأثير منفي بر گرايش طرفداران تيم هاي فوتبال مورد مطالعه به رفتارهاي پرخاشجويانه و خشونت آميز دارند و متغيرهاي سابقه نزاع، سابقه رفتار مجرمانه، سابقه تنش و ناكامي در فعاليت هاي تحصيلي و آموزشي، مصرف سيگار، سابقه تنش در محيط خانواده و عدم سازگاري انتظارات ورزشي و وسايل تحقق آنها داراي تأثير مستقيم بر گرايش به ارتكاب رفتارهاي پرخاشجويانه و خشونت آميز ورزشي هستند. اين طرح در چند زمينه كاربرد دارد: ?- شناسايي و آگاهي از عوامل مؤثر در بروز رفتارهاي پرخاشجويانه و خشونت آميز ?- يافته هاي اين پژوهش مي تواند به مسئولان امور ورزشي و برگزار كنندگان مسابقات فوتبال كمك كند تا با برنامه ريزي دقيق تر و آگاهانه تر از بروز رفتارهاي پرخاشجويانه و خشونت آميز در بين تماشاگران فوتبال جلوگيري به عمل آورند. 3 روان شناسي اجتماعي كاربردي  4 علل و نداليسم درتهران و راههاي پيشگيري و درمان ويژگي اثر : «علل ونداليسم در تهران و راههاي پيشگيري و درمان» نيز عنوان پژوهش ديگري از عليرضا محسني تبريزي است. اين تحقيق در صور و قالبي پربارتر با عنوان ونداليسم در قالب كتاب انتشار يافت و به سرعت به منابع دانشگاهي رشته روان شناسي اجتماعي بدل گشت. كتاب حاضر در هفت فصل فراهم آمده است: فصل اول تحت عنوان كليات پس از ارائه تاريخچه اي از مفهوم و وجه تسميه آن در ادبيات آسيب شناسي اجتماعي به تعريف و معني ونداليسم مي پردازد و با طرح ونداليسم به عنوان يك آسيب اجتماعي، به عنوان يك رفتار نابهنجار و به عنوان يك معضل اجتماعي، مي كوشد جايگاه آن را به عنوان يكي از صور كژرفتاري ها و انحرافات در طبقه بندي انواع جرايم و نابهنجاريها مشخص نمايد. در فصل دوم مباني نظري ونداليسم با استعانت از يك رويكرد تلفيقي به تفصيل مطرح شده است. در اين فصل ابتدا آن دسته از نظريه هاي جامعه شناسي انحرافات كه با مباحث روان شناختي اجتماعي ونداليسم خصوصاً اتيولوژي آن بعنوان يكي از صور بزهكاريها و كجروي هاي اجتماعي قرابت و انتساب بيشتري دارند مطرح مي شوند. سپس تئوريهاي روانشناسي و روانكاوي انحرافات بخصوص آن دسته از نظريه هاي روان شناسي مرتبط با رفتار ونداليستي مرور و بررسي مي گردند. بالاخره در قسمت پاياني اين فصل نظريه هاي روان شناسي اجتماعي انحرافات كه بطور اخص بر ونداليسم و ويرانگري تأكيد دارند مطرح مي شوند. فصل سوم تحت عنوان خشونت و ونداليسم در ورزش فوتبال ناظر بر بررسي خشونت و ويرانگري در ورزش فوتبال است. در اين فصل ضمن گونه شناسي خشونت و پرخاشگري، خاستگاه و مباني نظري خشونت در ورزش براساس پارادايم هاي زيست شناسي، روانكاوي و روان شناسي، انسان شناسي و جامعه شناسي تبيين مي شوند و بالاخره پژوهش هاي انجام شده در باب ونداليسم و خشونت در ورزش فوتبال در چند كشور مطرح و نتايج حاصله كه مبين اتيولوژي و اپيدميولوژي خشونت و ونداليسم در محيط هاي ورزشي است تشريح مي گردند. فصل چهارم زير عنوان اتيولوژي ونداليسم ناظر بر علل و انگيزه هاي رفتار ونداليستي است و مي كوشد در پرتو مباني و يافته هاي تجربي به سبب شناسي ونداليسم بپردازد. در فصل پنجم اپيدميولوژي و همه گيرشناسي ونداليسم مورد توجه قرار گرفته است. در اين فصل به استناد اطلاعات تجربي در چند كشور نظير ايالات متحده آمريكا، هلند، آلمان، فرانسه و نظاير آن وسعت و گستره ونداليسم بررسي مي شود. فصل ششم يافته هاي دو پژوهش تجربي را در باب ونداليسم در ايران مطرح مي سازد.پژوهش اول مروري است بر يافته هاي تحقق «ونداليسم در تهران بزرگ» كه عمدتاً ناظر بر علل و انگيزه هاي رفتار ونداليستي است. تحقيق دوم عوامل جامعه شناسي خشونت تماشاگران فوتبال را در تهران تبيين مي كند. فصل هفتم زير عنوان پيشنهادات و توصيه هاي كاربردي، كليه سياست ها و استراتژيهاي اجرايي را در شكل طرح هاي مداخلات اجتماعي، آگاه سازي، پيشگيري و درمان ونداليسم مطرح مي سازد.5 مباني و كليات روان شناسي اجتماعي ، نظريه هاي روان شناسي اجتماعي ونداليزم:مباني روانشناسي اجتماعي رفتار وانداليستي در مباحث آسيب شناسي اجتماعي ويژگي اثر : تاليف،1383


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.