چهارشنبه، 22 آذر 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

سعید جلیلی

سعید جلیلی
سعید جلیلی عضو شورای راهبردی روابط خارجی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده مقام رهبری در شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران است. جلیلی از سال ۱۳۸۶ ه.ش تا ۱۹ شهریور ۱۳۹۲ ه.ش نیز دبیر شورای عالی امنیت ملی و رئیس گروه مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران با کشورهای غربی بود.
 
شناسنامه
  15 شهریور سال 1344 ه.ش  تولد
 -  درگذشت
 -  علت درگذشت
 -  آرامگاه
 ایرانی  ملیت
 اسلام  دین
 شیعه  مذهب
 -  دیگر نام ها
 دکتری معارف و علوم سیاسی  تحصیلات
 دانشگاه امام صادق (علیه السلام)  دانشگاه
 سیاستمدار  زمینه فعالیت
 سبک
 از سال 1365 ه.ش  سال های فعالیت
 -  آثار مهم
 -  جایزه ها
 -  وبگاه رسمی
 فاطمه سجادی  همسر
 سجاد  فرزندان
 پدر: محمد حسن  والدین

زندگی نامه

تولد
دکتر جلیلی 15 شهریور 1344 ه.ش در شهر مقدس مشهد متولد شد؛ سن سعید جلیلی 55 سال است. پدر او محمد حسن جلیلی معلم و مدیر یک دبستان در ناحیه یک مشهد بود. اصالت پدر آقای جلیلی به بیرجند می‌رسد و مادر او آذری و اهل اردبیل است. این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در خانواده‌ای کم‌جمعیت بزرگ شده و تنها یک برادر کوچک‌تر از خود به نام وحید دارد.
 
سعید جلیلی

دکتر سعید جلیلی در سال 1371 ه.ش بعد از گرفتن مدرک فوق‌لیسانس خود، با خانم دکتر فاطمه سجادی ازدواج کرد. فاطمه سجادی، همسر سعید جلیلی، پزشک عمومی است. او در یک خانواده معمولی و به دور از سیاست بزرگ شده است. حاصل ازدواج خانم دکتر سجادی و سعید جلیلی، پسری به نام سجاد است.

سمت و فعالیت ها

فعالیت های علمی
تحصیلات
آقای جلیلی تحصیلات متوسطه خود را در همان شهر مشهد گذراند، سپس با پذیرش در دانشگاه امام صادق (ع) به تهران مهاجرت کرد و مشغول به تحصیل در رشته علوم سیاسی شد. عنوان پایانامه کارشناسی‌ارشد او، «سیاست خارجی پیامبر» است که با راهنمایی آیت‌ الله محمد هادی عبدخدایی آن را انجام داد. وی تحصیلات خود را تا مقطع دکتری معارف و علوم سیاسی ادامه داد. عنوان پایانامه مقطع دکتری او «بنیان اندیشه سیاسی اسلام در قرآن» است. استاد راهنمای او برای این پایان‌نامه سید احمد علم‌الهدی بود. او در سال 1381 از پایان‌نامه خود دفاع کرد و با نمره عالی قبول شد.
 
سعید جلیلی

تدریس
او علاوه بر فعالیت در دنیای سیاست، به عنوان یکی از اساتید دانشگاه امام صادق (ع)، «دیپلماسی پیامبر» را تدریس می‌کند. آقای جلیلی سابقه تدریس در دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف را هم دارد.

فعالیت های اجتماعی

با شروع جنگ تحمیلی، سعید جلیلی برای دفاع از کشور به جبهه‌های جنگ رفت. او در این زمان یک دانش‌آموز دبیرستانی بود. دکتر جلیلی در طول جنگ هشت‌ساله در عملیات‌های مختلفی شرکت داشت. جلیلی  در دی ماه 1365 ه.ش به عنوان دیده‌بان در عملیات کربلای 5 حضور داشت. در این عملیات پای او زخمی و در بیمارستان صحرایی شلمچه بستری شد. نبود امکانات پزشکی مورد نیاز، پزشکان را مجبور کرد که پای راست او را قطع کنند.
 
سعید جلیلی

فعالیت های سیاسی

سعید جلیلی یکی از جوان‌ترین سیاست‌مداران ایران است. او در سال 68، زمانی که تنها 24 سال داشت وارد وزارت خارجه شد. او در سن 26 سالگی به ریاست اداره بازرسی وزارت خارجه انتخاب شد و تا سال 75 در این سمت باقی ماند. بعد از این سمت، به عنوان معاون اداره اول آمریکا در وزارت خارجه برگزیده شد. در سال 76 و با شروع دوره ریاست جمهوری رئیس دولت اصلاحات، از این سمت کنار گذاشته شد.
 
سعید جلیلی

سمت بعدی سعید جلیلی، «مدیر بررسی‌های جاری دفتر رهبری» بود. او در دفتر رهبری به خدمت ادامه داد تا این که با شروع ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد دوباره به وزارت خارجه برگشت و به سمت معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه رسید. در مهرماه 1386 ه.ش، خبر استعفای علی لاریجانی از سمت «دبیر شورای عالی امنیت ملی» اعلام شد. با این استعفا بهترین گزینه برای جایگزینی سعید جلیلی بود. رهبر معظم انقلاب هم در سال 87، دکتر جلیلی را به عنوان نماینده خود در شورای عالی امنیت ملی اعلام کرد. در حال حاضر او عضو شورای راهبردی روابط خارجی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده رهبری در شورای عالی امنیت ملی است.
 
سعید جلیلی
پیشینه اجرایی
۱۳۷۰ ه.ش: رئیس ادارهٔ بازرسی وزارت خارجه
۱۳۷۶ ه.ش: معاون ادارهٔ اول آمریکا در وزارت خارجه
۱۳۷۹ ه.ش: مدیر بررسی‌های جاری دفتر رهبری
۱۳۸۴ ه.ش: معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران
۱۳۸۶ ه.ش: دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران
۱۳۸۷ ه.ش: نمایندهٔ رهبری در شورای عالی امنیت ملی (سمت کنونی)
۱۳۹۲ ه.ش: عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام (سمت کنونی)
۱۳۹۳ ه.ش: عضو شورای راهبردی روابط خارجی (سمت کنونی)
 
سعید جلیلی

مهمترین نقطه در بیوگرافی جلیلی حضور او به عنوان مسئول مذاکرات هسته‌ای ایران در دولت احمدی‌نژاد است. در دوره مذاکرات او با 5+1، تحریم‌های فلج‌کننده از سوی این کشورها علیه ایران وضع شد و شورای امنیت هم سه قطعنامه علیه ایران تصویب کرد. افزایش تعداد سانتریفیوژها و فعالیت‌های هسته‌ای ایران در این دوره بیشتر شد؛ اما بسیاری از تحلیلگران سیاسی معتقدند که مذاکرات آقای جلیلی با شورای امنیت کاملا بی‌فایده و بی‌نتیجه بود. با شروع دوره ریاست جمهوری آقای روحانی، علی شمخانی، جایگزین سعید جلیلی شد و مذاکرات با 5+1 هم به عهده محمد جواد ظریف قرار گرفت.
 
سعید جلیلی

آقای جلیلی در سال 1392 ه.ش، برای اولین بار وارد عرصه انتخابات ریاست جمهوری شد. او در این دوره جوان‌ترین کاندیدا بود. شعار انتخاباتی سعید جلیلی  در این دوره  «حیات طیبه» بود. او با کسب بیش از 11 درصد از آرا بعد از حسن روحانی و محمدباقر قالیباف، سوم شد. در انتخابات سال 96 گمانه‌زنی‌هایی در مورد ثبت‌نام او وجود داشت؛ اما دکتر جلیلی در این دوره از انتخابات شرکت نکرد و از ابراهیم رئیسی حمایت کرد.

سعید جلیلی در ۲5 اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ ه.ش برای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری نامزد شد و در تاریخ ۴ خرداد ۱۴۰۰ ه.ش در میان ۷ نامزد تایید صلاحیت شده این انتخابات از سوی شورای نگهبان قرار گرفت.

منابع:
1. ویکی پدیا
2. همشهری آنلاین
3. وبسایت انتخابات 1400


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.