Madea's Witness Protection (محافظت از شاهد به روش ماده آ)

چهارشنبه، 29 خرداد 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
Madea's Witness Protection (محافظت از شاهد به روش ماده آ)
کارگردان : Tyler Perry بازیگران: Tyler Perry, Eugene Levy ,Denise Richards فیلم « محافظت از شاهد به روش ماده آ /Madea's Witness Protection» که گویا قرار بوده پیشنهادی برای جلب مخاطبین سراسری در ماه های تابستان باشد، فیلمی ست که بیش از حد سرسری و بی دقت ساخته شده و به دلیل کمبود کوچکترین شور و حال و انگیزه در ساخت آن به شدت خسته کننده از کار درآمده است. این فیلم که ساخته ی «تایلر پری/Tyler Perry» نویسنده/ کارگردان/ بازیگر پرکار هالیوود است، از فقدان ساختار و چهارچوب مناسب، انرژی لازم و رعایت ساده ترین قواعد منطقی رنج می برد. تایلر پری در این فیلم مجدداً‌ به سراغ شخصیت ویژه اش، ماده آ - عمه خانم سن و سال دار گستاخی که هرچیزی بخواهد به زبان می آورد و علاقه ی شدیدی به اسلحه های دستی و سختگیری در تربیت دارد- می رود. در این فیلم ماده آ باید به خانواده ی حسابداری به نام جورج نیدلمن (یوجین لیوی/ Eugene Levy) پناه دهد. جورج در تحقیقات پلیس بر روی یک پرونده ی کلاهبرداری در قالب سرمایه گذاری در بورس سهام،‌ درگیر شده است. تایلر پری گفته است که شبی سر میز شام با همراهانش درباره ی این موضوع حرف می زده که اگر«Bernie Madoff» (کلاهبردار مشهور آمریکایی) زیرنظر ماده آ تحت حبس خانگی قرار می گرفت، چه اتفاقی می افتاد و ایده ی این فیلم هم از همانجا شکل گرفته اشت. اما وقتی پری تصمیم گرفت تا شخصیت لیوی را به شکل یک آدم بیچاره و بی تقصیر که دست از پا خطا نکرده تصویر کند، از جذابیت بالقوه ی پیش زمینه ی داستان کاسته شد. با وجود اینکه برای جذب تماشاگران در تبلیغات فیلم روی سفر ماده آ به نیویورک تمرکز زیادی صورت گرفته است، این موضوع تنها چند دقیقه از طول داستان را که در جورجیا می گذرد (و همانجا فیلمبرداری شده) به خود اختصاص داده است. سکانس طولانی ای که رد شدن ماده آ از میان سیستم های امنیتی فرودگاه را نمایش می دهد شبیه است به طنز های کلامی کمدین هایی که در اجراهای روی صحنه با شوخی هایی که حول محور فرودگاه و مسائل مربوط به آن می گذرد، سعی در خنداندن تماشاگران دارند. یک مشکل دیگر این است که خط داستانی اصلی فیلم « محافظت از شاهد» - اینکه خانواده ی لیوی تحت تعقیب خانواده ای از معترضین خشمگین به نام مالون قرار می گیرند - در نهایت بی آنکه به نتیجه برسد رها می شود. در ضمن، اصلاً چه دلیلی دارد که پیگرد کنندگان قانونی در آتلانتا پرونده ای مربوط به وال استریت و جرمی را که مربوط به اتحادیه های صنفی نیویورک است دنبال کنند؟ با وجود حسابداری به نام نیدل من و بانکداری به نام گلدبرگ، امکان دارد بیننده ها فرض کنند فیلم می خواهد به روابط میان آفریقایی - آمریکایی ها و یهودیان بپردازد، اما اینطور که به نظر می رسد چنین موضوعی بیش از آن مسئولیت پذیری لازم دارد که پری در پی پرداختن به آن باشد. در هم و برهم بودن کلی فیلم نشانه ی این است که شاید برنامه ی تولید فیلم عجولانه و فشرده ی پری - فیلم قبلی او «Tyler Perry's Good Deeds» همین فوریه ی گذشته اکران شد - او را با شکست مواجه کرده است. «تام آرنولد/Tom Arnold» در ابتدای داستان به عنوان رئیس فاسد لیوی در فیلم حضور پیدا می کند اما در ادامه ی فیلم دیگر اثری از او نیست تا با مجازات اعمال ناشایست خود روبرو شود. «مارلا گیبس/Marla Gibbs» هم به همین شکل محو شده است. در این فیلم اشاره می شود که یکی از شخصیت هایی که در اکثر فیلم های پری حضور دارد، پدر واقعی لیوی است اما این نکته هم در پرده ی ابهام باقی می ماند و تنها در برداشت های اضافی در تیتراژ پایانی فیلم مجدداً به آن اشاره می شود. تکه های طنزی که در تریلر فیلم وجود دارند هم تنها در این تصاویر پایانی دیده می شوند. برای افرادی که برای اولین بار پای به دنیای طنز آمیز این فیلمساز می گذارند، «محافظت از شاهد» معرفی نامه ی فاجعه ای خواهد بود. ممکن است شخصیت های دنیای تایلر پری جذابیت کمی داشته باشند، اما با این حال در فیلم های قبلی که پردازش آنها بهتر بوده، جذابیت خاص خود را داشته اند. "منبع: سایت نقد فارسی"


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.