!جنگی که امروز هست

به طور حتم وسایلی چون تلویزیون، اینترنت، ماهواره، کتاب های مختلف اعم از داستان و رمان و...همه از ابزارهای علی الظاهر کم اهمیت ولی موثر در این جنگ نرم روانی هستند که دشمن ازانها استفاده زیادی می برد.
سه‌شنبه، 4 خرداد 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
!جنگی که امروز هست
راسخون: عملیات روانی  موسوم به جنگ نرم که  رهبر فرزانه  انقلاب اسلامی هوشیارانه نسبت به آن   توصیه های  مکرر داشته اند، در حقيقت شامل  هر گونه اقدام روانی  و تبليغات رسانه‌ای است كه عاملان آن جامعه‌ يا گروه هدف  را نشانه می‌گيرند  بدون اینکه  درگيری نظامی  و گشوده  شدن آتش داشته  باشند، رقيب را  به  انفعال يا  شكست وا می‌دارند. سردمداران غرب با  شگردها  و شيوه‌های متنوعی  وارد میدان جنگ  فرهنگی  و رسانه ای می‌شوند، پروسه ای که  بايد مراقب هجمه های  زیر پوستی و نرم آن باشیم  در این رابطه  دیدگاه  دکتر اصغر منتظرالقائم عضو هیات علمی و ریاست دانشکده ادبیات و علوم انسانی  دانشگاه اصفهان است را جویا شویم که در پی می آید:
آقای دکتر چرا مقام معظم رهبری اخیرا به جنگ نرم اشاره کرده اند آیا این بار غرب به ترفند تازه ای علیه ایران اسلامی روی آورده است؟
کینه ورزی دشمنان و معاندان اسلام مربوط به این چند سال نیست آنها از زمانی که اسلام منادی مبارزه با اشرافی گری و زیاده خواهی شد شروع بع مبارزه علیه ارزش های اسلامی نمودند چه به صورت نرم و چخ به صورت گرم حتی از زمان رسالت پیامبر اعظم نیز(صلوات الله علیه وآله) عملیات روانی دشمنان همواره در صورتهای مختلف بوده است. در حقیقت آنها  به دنبال انزوای اسلام  شیعی  بوده اند. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی که ایران به نوعی مرکز ثقل تشیع گردید هجمه علیه براندازی انقلاب اسلامی شدت گرفت. رهبر معظم  انقلاب اسلامی که ولی فقیه زمان هستند و نسبت ه رویدادها اشراف کامل دارند، از سال75 با درایت  ازجنگ فرهنگی یاد کردند سپس به شبیخون فرهنگی و امروز هم به پدیده جنگ نرم اشاره اکید دارند که همه  در یک لباس کلی هستند و بیانگر تهاجم دشمنان می باشد. این گونه اقدامات نشان دهنده هوشیاری و بیداری معظم له نسبت به رویدادها و اتفاقات فرهنگی است که  مدام در سخنرانی هایشان به مسوولان و مدیران سفارش و گوشزد می کنند.
به طورکلی شما چه تعریفی از جنگ  نرم  دارید؟
جنگی که امروز هست ، جنگی روانی و نرم می باشد که عبارتند از استفاده از رسانه برای اینکه تفکر یا کشور مورد هدف را تضعیف کنند و به راحتی از پای درآورند بدون اینکه حمله نظامی داشته باشند مثلا برای آنها کشور ایران مانع بزرگی است که با تجربه راه های گرم و نظامی چون هشت سال جنگ نا متقارن تحمیلی و هجمه اکثر کشورها ، نتوانستند ازپای درآورندش به همین خاطر روبه سوی عملیات نرم  و روانی آورده اند و می خواهند استحاله ای از درون آن داشته باشند و با تغییر افکار، زمینه های نابودی آن را فرآهم آوردند.
از چه ابزاری در این  راه  استفاده  می کنند؟
به طور حتم  به  دلیل اینکه  دشمن  در این نبرد نرم،  فرهنگ را  نشانه گرفته است از ابزاری های فرهنگی و رسانه ای مدد می گیرد  وسایلی  چون تلویزیون، اینترنت، ماهواره، کتاب های مختلف اعم از داستان و رمان و الخ همه اینها از ابزارهای علی الظاهر کماهمیت ولی موثر در این جنگ نرم روانی هستند که دشمن ازانها استفاده زیادی می برد. امروز ذائقه جوانان ما مثل پدرو مادرشان نیست غذاهای سنتی را زیاد دوست ندارند و یا لباس های سبک قبل را نمی پوشند و از مد افتاده می دانند به طورکلی جوان امروز نه فقط درایران بلکه در اکثر کشورهای تحت هجوم این جنگ گسترده جهانی، انتظارات و توقعات دیگری دارند  که این تغییرات رفتاری و فکری همه ناشی از جنگ نرم است.
به نظر جنابعالی ما دراین عرصه نبرد چگونه وارد عمل شویم تا به قولی از سوی دشمن زخم خورده علیه انقلاب اسلامی پاتک نخوریم و مغلوب نشویم؟
اطلاع رسانی باید انجام گیرد. برای اینکه بتوانیم دراین عملیات روانی که موقعیت دشمن مشخص نیست مغلوب نشویم لازم است تا اذهان عمومی را نسبت به چگونگی سرایت و گسترش آن آگاه سازیم ، زیرا همان گونه که مک لوهان هم گفته است درآینده جنگی رخ خواهد داد که تسهیلات  جنگ آوری ندارد بلکه جنگی با القئات رسانه ای صورت می گیرد لذا رسانه های ما باید بیش از پیش در آگاه سازی عموم تلاش داشته باشند ما نیاز به متخصص داریم تا بتوانیم راههای مبارزه را خوب تشخیص دهیم.
کشورما که در همه عرصه های علمی دارای تخصص بالایی است به نظر شما در چه زمینه ایی این تخصص ضعیف تر است؟
بله ما در عرصه های مختلف دانشمندان بزرگی داریم ولی این کافی نیست. ما نیاز داریم تا در زمینه های ارتباطات اجتماعی، رسانه و ماهواره ، مطبوعات، موسیقی به خصوص برای کودکان متخصصان متعهد داشته باشیم زیرا دشمن در این جنگ،  آنها را بیشتر آماج هدف قرار داده است تا ذهنشان را آن گونه می خواهد شکل دهد و علایق  و سلایق  بچه های مان را از دوران طفولیت تغییر دهد.
آیا امیدی به پیروی دراین جنگ نامریی و گسترده هست؟
اگر پیرو فرامین ولی فقیه باشیم و توصیه های ایشان را دنبال کنیم همواره  پیروز میدان خواهیم بود ، زیرا ایشان به امامان و پیامبر اسلام و بالاتر از همه به خدا اتصال دارند و مانند ستونی محکم برای نظام مقدس جمهوری اسلامی هستند و به حمدالله می توانیم بر مشکلات فائق آییم  چنان چه در طی سالهای گذشته پیروز بوده ایم .
گفت وگو از معصومه طاهری

/1002

 

منتظر اخبار ، انتقاد و پيشنهادات شما هستيم :
news@rasekhoon.net

جذب خبرنگار افتخاري


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.