جنگ نرم؛ جراحت بدون خونریزی

جنگ نرم در دوران تعریف خود فراز و فرودهایی را در اجرا تجربه کرده است مانند آنکه در عصر جنگ سرد به معنای واقعی کلمه در رقابت دو ابرقدرت شرق(شوروی) و غرب(آمريكا) تبلور یافته است
چهارشنبه، 12 خرداد 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
جنگ نرم؛ جراحت بدون خونریزی
راسخون: مطالب در حوزه جنگ نرم بسیار گسترده است و طرح مفصل و مبسوط تک تک فاکتورهای مداخله گر در آن نیازمند فرصتی زیاد و حوصله ای فراتر از این مقاله دارد.لیکن در این نوشتار تلاش شده تا اندازه ای که از حوصله خواننده فراتر نرود به تبیین مسائل پرداخته شود.
جنگ نرم در دوران تعریف خود فراز و فرودهایی را در اجرا تجربه کرده است مانند آنکه در عصر جنگ سرد به معنای واقعی کلمه در رقابت دو ابرقدرت شرق(شوروی) و غرب(آمريكا) تبلور یافته است.آن موقع هنوز سخن از رسانه های مجازی به گستردگی اینترنت و شبکه های وسیع فیس بوکی در میان نبود.
تعریف جنگ نرم: در این باب تعریف های متعددی وارد شده است که هر یک از زاویه تخصصی خود به موضوع نگریسته و آن را تبیین نموده است .در این بستر به تعداد صاحب نظران تعارفی از جنگ نرم در اختیار ماست.به نظر می رسد تلاش برای برگزیدن و رجحان تعریفی به تعریف دیگر؛کوششی بی حاصل است.چرا که در فضای سیال اندیشه و فارغ از کاربرد و اطلاق و بار معنایی کلمات؛اندیشمندان مستقر در یک جیهه فکری دارای تلقی واحدی از موضوع هستند.جنگ نرم (war soft) یا قدرت نرم (soft power) ترکیبی صفت و موصوفی یا به عبارتی ظرف و مظروف است.جنگ به عنوان موصوف به معنی روشی جهت کسب برتری یک طرف منازعه بر طرف مقابل است.حال این روش و امکان در جنگ سخت به وسیله ادوات و تجهیزات نظامی و با هدف تخریب فیزیکی و یا اشغال سرزمینی محقق می شود ولی در جنگ نرم ابزار و وسایلی نظیر اینترنت ؛رسانه و امثالهم به خدمت گرفته می شوند.به عبارت کاملتر جنگ نرم یعنی روشی نامحسوس و غیر مستقیم جهت برتری بر طرف مقابل از طریق تسلط بر افکار و اعتقادات طرف مقابل بدون اعمال فشار نظامی و به کار بردن ابزار نظامی مرسوم.یعنی تسلط بر سرزمینهای فکری و فرهنگی جامعه رقیب به جای تصرف و تخریب سرزمینهای جغرافیایی وکنترل رفتار و تغییر باورهای دشمن مقابل در جهت اهداف خود.


جنگ نرم؛ جراحت بدون خونریزی

تاریخچه جنگ نرم
جنگ نرم، اصطلاحی که در سالهای اخیر مطرح گردیده است؛ مفهومی است که تاریخچه ای بس طولانی به درازای تاریخ آدم ابوالبشر دارد.به قول یکی از اندیشمندان « زماني كه هنوز در جامعه جنگ و صلحي نبود شيطان در دوجنبه فكري و رواني انسان را فريب داد و سعي كرد كه اعتماد او را جلب كند و با توجه به اين مسئله مي‌توان گفت مبتكر اصلي جنگ نرم ابليس است. " آیت الله مصباح یزدی"
جنگ نرم برای اولین بار توسط جوزف نای نظریه پرداز آمریکایی در اواخر دهه 1980 مطرح شد.نظریه ای که بر  لزوم استفاده امریکا از منابع در اختیار جنگ نرم مانند فرهنگ مبتذل آمریکایی ، نظام اقتصادى لیبرال و شبکه هاى جهانى اطلاع رسانى در جهت تعبیه و تقویت «جاذبیت و مطلوبیت» در سطح روابط خارجى ایالات متحده با دیگر کشورها تاکید می کرد.
انتشار مقاله مشهور جوزف نای نظریه پرداز آمریکایی تحت عنوان «قدرت نرم» power Soft در فصلنامه آمریکایی foreign policyدر سال 1990 دیدگاه جدیدی را به مخاطبان ارائه کرد که براساس آن ایالات متحده به جای آن که از طریق بکارگیری آنچه که قدرت سخت می نامند به انجام کودتای نظامی در کشورهای رقیب اقدام کند؛ تلاش خود را بر ایجاد تغییرات در کشورهای هدف از طریق تأثیرگذاری بر نخبگان جامعه متمرکز می کند. استدلال این بود که هر مقدار زمینه هاى تأثیرگذارى از منابع قدرت امریکا در ارتباط با دیگر کشورها تقویت شود، فرصتهاى لازم براى «کنترل رفتار» دولتهاى درگیر مساعدتر خواهد شد.
انقلاب اسلامی و زمینه های شروع جنگ نرم
انقلاب اسلامي ايران به عنوان بی نظیر ترین انقلاب تاریخ در فرم و محتوا و نتیجه –به لحاظ امکان تشکیل حکومت اسلامی بر پایه خواست و رأی مردم-جهان غرب را به شدت منفعل ساخت.غرب-که به شدت در اثر به پیروزی رسیدن انقلاب اسلامی در ایران تحقیر شده بود-در گام اول جنگ سخت را با تحریک کشور همسایه در تجاوز به خاک ایران اسلامی در دستور کار خود قرار داد.رشادتها و روحیه جهاد و شهادت جوانان و رهبری هوشیارانه امام خمینی (ره) این ترفند را با شکست روبرو ساخت و حتی باعث صدور انقلاب اسلامی به جهان گردید.تحریم های اقتصادی و تلاش برای به انزوا درآرودن در جامعه سیاسی نیز حربه دومی بود که راه به جایی نبرد و تلاش در جهت استقلال و خودکفایی  و محبوبیت در بین ملتهای جهان این نشقه را خنثی نمود.استکبار جهانی پس از ناکامی در دو مرحله اول در سالهای اخیر با توسل به جنگ نرم و ابزار رسانه سعی نموده است ایران اسلامی را به زانو درآورد.
اسلام هراسي، شيعه هراسي و ايران هراسي سه ضلع تعریف شده استكبار جهاني در جنگ نرم تدارک دیده شده علیه جمهوري اسلامي ايران است.
در این مبحث رویکرد جنگ نرم را در چهار موضوع بازی های رایانه ای ؛سینما؛سایبر و جایگاه و نقش تشکل های فرهنگی در مبارزه با جنگ نرم را مورد بررسی قرار خواهیم داد و به همین منظور از اطاله کلام در تعریف جنگ نرم خودداری می کنیم.
 
جنگ نرم؛ جراحت بدون خونریزی

اهداف استکبار جهانی در جنگ نرم علیه انقلاب اسلامی
جهان غرب و در رأس آن شیطان بزرگ به خوبی فهمید که تنها راه برای حفظ برتری در جهان تک قطبی ایجاد شده پس از فروپاشی شوروی برنامه ریزی در جهت اعمال جنگ نرم با استفاده از نفوذ فرهنگ مبتذل آمریکایی به منظور سست نمودن ارکان عقیدتی مردم و به ویژه جوانان است.رهبر هوشمند انقلاب در یکی از بیانات خود به این نکته اشاره می فرمایند:«يكي از مسئولان طراز اول رژيم صهيونيستي غاصب اسرائيل، در سال گذشته توصيه اي به آمريكايي ها كرد. اين توصيه كاملاً در مطبوعات خارجي و اينترنت منعكس شد و امر پنهاني و مخفيانه اي نيست. توصيه وي به آمريكايي ها اين بود كه بيهوده وقت خود را با عراق و كره شمالي و كشورهايي از اين قبيل تلف نكنيد. مسئله اصلي شما ايران است. اگر خاورميانه را مي خواهيد، وقت تان را مصروف عراق نكنيد، سراغ ايران برويد، كانون و سرچشمه آنجاست، اما ايران مثل عراق و كره شمالي و افغانستان نيست كه بتوان با حمله نظامي آن را تسخير كرد. نظام و حكومت اسلامي به مردم متكي است، مردم آن را حفظ كرده اند. بايد كاري كنيد كه مردم آن را رها كنند. راهش اين است كه مردم را با ترويج فرهنگ و ادبيات غربي و فرهنگ و تربيت آمريكايي، به واگرايي نسبت به دين و فرهنگ و سنت و تاريخ شان سوق داد. وقتي مردم اين تعلقات را رها كردند، بعد از گذشت چند سال، بدون اينكه سرمايه اي صرف كنيد، با يك حمله و تحرك احياناً نظامي مختصر، مي توانيد اين مانع بزرگ، يعني نظام اسلامي را از سر راه برداريد.

1002

منتظر اخبار ، انتقاد و پيشنهادات شما هستيم :
news@rasekhoon.net

جذب خبرنگار افتخاري


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما