چهره ی بازیگران جنگ نرم تغییر کرده است

جنگ نرم دیگر مختص به یک ناحیه ی جغرافیایی نیست، بازیگران متفاوتند و اعتبار گوینده و مخاطب از بین رفته است.
پنجشنبه، 13 خرداد 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چهره ی بازیگران جنگ نرم تغییر کرده است
راسخون: در جهان امروز نظرها و ديدگاه‌هاي مختلفي راجع به روابط بين‌الملل و دنياي امروز وجود دارد، به نظر پروفسور سيد حميد مولانا دو تئوري اصلي درباره سيستم بين‌الملل در دنياي امروز چنین نمود می یابد؛ دنياي تصويري و انگاره‌سازي سياست و روابط بين‌الملل و ديگر اينكه دنيای امروز؛ دنياي فكر، انديشه و فرهنگ است که اين دو در مقابل يكديگر قرار گرفته اند.
مولانا در ادامه صحبت هایش درباره ی جنگ نرم خاطرنشان كرد: در عصر فريبكاري حقيقت‌گويي يك عمل انقلابي به نظر مي‌رسد و ما در اين عصر زندگي مي‌كنيم حقيقت‌گويي يك امر عالي و ضروري براي همه انسان‌ها است.
وي با اشاره به سخنراني خود در اسفند ماه سال گذشته در دانشگاه حقوق دانشگاه تهران يادآور شد: بيانات بنده در اين جلسه در رابطه با جنگ سرد و جنگ نرم و تئوري‌هاي مربوط به رشته‌هاي علوم اجتماعي كاملا تحريف شده و در يكي دو سايت اينترنتي آنها را به عكس جلوه دادند و حتي به دانشگاه واشنگتن ارسال كرده و در روزنامه‌هاي آنجا به طور وارونه منعكس كردند كه فلاني نه در رابطه با صلح بلكه در ‌ارتباط‌ با تجاوزات جنگي صحبت مي‌كند.
مولانا تصريح كرد: ما نبايد ابزارآلات، تكنيك و شيوه‌هاي متداول امروزي را براي حقانيت خود به كار بيريم، بلكه بايد با منطق و روش صلح‌آميز حقيقت را بگوييم.
مشاور رئيس جمهور ابراز داشت: جنگ اعصاب و رواني چيز جديدي نيست و از قديم در تاريخ بشريت وجود داشته است، به طوري كه انبيا را نيز به سحر و جادو محكوم كرده و سخنان آنها را تحريف مي‌كردند.
وي گفت: هميشه اين اختلافات بين سلطه‌جويان و كساني كه مظلوم واقع شده‌اند وجود داشته و اين شيوه‌ها در جنگ‌هاي نظامي و معمولي نيز وجود داشته است.
مولانا افزود: وقتي تاريخ معاصر و دو قرن گذشته را مطالعه مي‌كنيم اين جنگ رواني كاملا شكل ديگري به خود گرفته و به طور خلاصه در اوايل قرن 19 با گسترش فناوري‌هاي ارتباطات و علوم انساني به‌ويژه علوم اجتماعي، روانشناسي، انسان‌شناسي و... مواجه مي‌شويم.
مشاور رئيس جمهور يادآور شد: واژه‌اي كه ما از آن به تبليغات ياد مي‌كنيم غرب از آن به پروپاگاندا تعبير مي‌كند و در قرن‌هاي بعد رهبران مسيحيت اين لغت را براي تبليغ دين به كار بردند.
وي خاطرنشان كرد: زماني كه علوم اجتماعي و ارتباطات وارد صحنه جنگ‌هاي رواني شد، اين واژه را هم مخدوش كرد و ادبيات مربوط به تبليغات در اوايل قرن 20 پس از جنگ بين‌اللمل ناپسنديده به نظر مي‌رسيد.
مولانا عنوان كرد: از آنجايي كه لغت پروپاگاندا منفي به نظر مي‌رسيد، ادبيات غرب در رشته ارتباطات، جامعه‌شناسي و تبليغات كتاب‌هاي معدودي را منتشر كرد، چرا كه اين لغت مخدوش بود اما اهداف آن ادامه داشت.
مشاور رئيس جمهور تصريح كرد: سال‌هاي بعد لغات ديگري مانند جنگ سرد، جنگ ايدئولوژي، جنگ سخنان هوشمندانه و جنگ‌هاي كم‌ حرارت به كار رفت تا به امروز كه جنگ نرم متداول شده است و اين نشان مي‌دهد كه اهداف تغييري نكرده بلكه شيوه‌‌ها شفاف‌تر شده است و كاربرد واژه‌هاي مختلف تنها براي مشروعيت بخشيدن به كار خود بوده است.
وي با اشاره به مطالعات صورت گرفته پس از جنگ دوم بين‌الملل اضافه كرد: از نظر كميت وكيفيت جنگ نرم در دوره رقابت دو ابرقدرت آمريكا و شوروي به اوج خود مي رسد و از اين شيوه‌ها بسيار استفاده شده است و درست يك دهه بعد زماني كه شبكه اينترنت عمومي شده و تكنولوژي‌هاي جديد جلوه مي‌كند، تبليغات عالم‌گير مي‌شود.
مولانا در ادامه سخنان خود با اشاره به واژه امپرياليسم و امپراطوري خاطرنشان كرد: كشورهاي بسياري اين واژه را به كار مي‌بردند و از اطلاق آن ابايي نداشتند، اما پس از جنگ بين‌المللي اول لغت امپراطوري در ادبيات به كار برده نشد، چراكه اين لغت نيز منفي شناخته شد و جاي آن را ابرقدرت گرفت.
مشاور رئيس جمهور تصريح كرد: 15 سال پيش با روي كار آمدن آقاي بوش و نومحافظه‌كاران و سياست‌هايي كه درپيش گرفته و براندازي بسياري از كشورها را در سياست خارجي خود قرار دادند، حرمت‌ها را شكستند و بسياري از دولتمردان و رسانه‌ها كاربرد لغت امپراطوري را از سر گرفتند و كتاب‌هايي با اين عنوان منتشر شد و اين لغت تا روي كار آمدن آقاي اوباما استفاده شد.
وي اظهار داشت: ما بايد كيفيت كار و امور را مورد مطالعه قرار دهيم و در اين واژه‌ها كه از جنگ رواني به نرم تغيير كرده و اتفاقاتي روي داده است، دقت كنيم كه يك تغيير زباني، واژه‌اي و كيفي اتفاق افتاده و از آن به تئوري قدرت تعبير مي‌شود.
مولانا ابراز داشت: قبل از انفجار بمب اتمي كشورهاي غربي رغبت و ميل بسياري در دخالت نظامي بين خود داشتند اما پس از انفجار بمب كشورهاي اروپايي از دخالت خودداري مي‌كردند چون خود قربانيان آن بودند.
مشاور رئيس جمهور عنوان كرد: يك سال قبل از پيروزي انقلاب اسلامي نخبگان غرب تصور مي‌كردند وضع ايران عوض نخواهد شد و اگر چنين شود تغيير چنداني نخواهد داشت، در واقع آنها انتظار انقلاب اسلامي را نداشتند.
وي گفت: اساتيد دانشگاه‌هاي امريكا با فروپاشي شوروي اينترنت را در اختيار عامه مردم قرار دادند و اين يك تحول بزرگ فناوري بود.
مولانا يادآور شد: تعريف بنده از قدرت نرم اين است كه قدرت نرم قدرت اعتقادات، باورهاي دين و ايمان است ما نگفتيم قدرت نرم قدرت ابزار ماورا است، بلكه اينها ابزارآلاتي براي اين نوع قدرت نرم هستند، اينترنت، ماهواره و... قدرت فرعي و از ابزارآلات هستند.
مشاور رئيس جمهور با بيان اينكه انقلاب اسلامي ايران شوك بزرگي به علوم اجتماعي غرب وارد كرد، افزود: انقلاب اسلامي پايه جامعه‌شناسي و تئوري‌هاي نخبگان را متزلزل كرد و بسياري از دانشگاهيان و اساتيد پس از انقلاب اسلامي كشمكش تمدن‌ها را پيش رو آوردند.
وي ابراز داشت: امروزه وقتي صحبت از جنگ نرم و قدرت نرم مي‌شود آنها اعتقادات و باورها را كمرنگ مي‌كنند و در ترازوي اهميت ابزارآلات را بالا مي‌برند، چرا كه اگر بر مطالبي كه عرض شد تكيه كنند به ناچار بايد راجع به اسلام و تشيع، فقه و قرآن و ايمان اسلامي صحبت كنند و اين معناي قدرت نرم در ترازوي آنها نيست و آنان نمي‌خواهند آن را پررنگ كنند.
مولانا با بيان اينكه قدرت نرم قدرت جنگ‌طلبي و تجاوز نيست تصريح كرد: اين تئوري‌ها پايدار نيست آن چه پايدار است منطق و گفتمان خود ما است، انقلاب اسلامي ما يك گفتمان كلامي است قدرت ما در انقلاب ارتباط كلامي بود.
مشاور رئيس جمهور خاطرنشان كرد: قدرت نرم تكنولوژي نيست، چرا كه شوروي زماني سقوط كرد كه قدرت نظامي و سوادي بسيار بالايي داشت، بايد ديد اين چه فاكتوري است كه امپراطوري را پايين آورده است.
وي با اشاره به كتاب مقدمه ابن خلدون اضافه كرد: ابن‌خلدون موثرترين تبليغات را حقيقت‌گويي عنوان كرده و قدت را از آن افرادي كه حقيقت را بهتر ارائه مي‌كنند دانسته است.
مولانا با بيان اينكه در ده سال گذشته جنگ نرم چند خاصيت پيدا كرده است، يادآور شد: اين بحث ديگر مربوط به يك ناحيه جغرافيايي نيست بازيگران آن متفاوت شده‌ا‌‌ند و اعتبار گوينده و مخاطب از بين رفته است.
مشاور رئيس جمهور گفت: چيزي كه ما در دنياي معاصر به آن نياز داريم اطلاعات و دانش مفيد است كه بايد به حكمت و فضيلت تبديل شود ما وارد دنيايي شديم كه انگاره‌ها، تصويرها و ابزارهاي نرم در آن دخالت دارند و پيشنهاد بنده اين است شيوه‌هاي آنها را به كار نبريم و آن چيزي كه در فرهنگ و تمدن خود داريم، استفاده كنيم.
مولانا تصريح كرد: اين ارتباطات كلامي و صلح آميز وگفتمان انساني غير متجاوزكارانه تاثير بيشتري دارد و ما بايد صبوري و شكيبايي بيشتري داشته باشيم و انقلاب اسلامي شاهد اين ادعا است در آن زمان همه عليه ما بودند و انقلاب اسلامي خود گوياي آن است.
وي تحريف سخنان و شخصيت‌كشي را از شيوه‌‌هاي آنان عنوان كرد و گفت: آنان درحال حاضر قصد تخريب شخصيت‌هاي ما را دارند و سعي مي‌كنند، اعتماد ما را نسبت به شخصيت‌هاي مختلف تغيير دهند.
مشاور رئيس جمهور يادآور شد: ما بايد جلوگيري از جنگ و حمايت از صلح را در دستور و سياست كار خود قرار دهيم و بارها عنوان كرديم استفاده از فناوري هسته‌اي صلح‌آميز بوده و ما قصد تجاوز نداريم و تنها بايد توانايي سخن گفتن به شيوه منطقي را بدانيم.
مولانا با بيان اينكه ما عليه مردم و سرزمين آمريكا نيستيم، اظهار داشت: مردم و سرزمين آمريكا خود از نخستين قربانيان بودند و موضوع صحبت ما با سياست خارجي آنها است و نبايد فراموش كنيم گفتمان تمدن‌ها را امام خميني(ره) آغاز كرد.
وي با اشاره به حفظ سنت‌ها و ارزش‌هاي خود گفت: ايمان ما منطقي است و ما با زور و تزوير كاري نداريم و بايد از كرامت انساني در ابعاد گوناگون مادي، معنوي و... حمايت كنيم.
مشاور رئيس جمهور با بيان انكه ما خواستار حفظ بنيان‌هاي خانواده و اجتماع هستيم، افزود: ما خواستار نهاد خانواده سالم هستيم و اينها بايد در جامعه سياست‌گذاري شود.

/1006  1002
 

منتظر اخبار ، انتقاد و پيشنهادات شما هستيم :
news@rasekhoon.net

جذب خبرنگار افتخاري

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما