توافق آمریكا و ژاپن در خصوص پایگاه فوتنما

نائوتوكان در حالی به عنوان نخست وزیر جدید ژاپن انتخاب شد كه استعفای یوكیوهاتویاما نخست وزیر سابق به علت مناقشه بر سر حضور پایگاه های آمریكا در این كشور و رسوایی مالی صورت گرفت.
يکشنبه، 16 خرداد 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
توافق آمریكا و ژاپن در خصوص پایگاه فوتنما
راسخون: گزارش ها از گفتگوی تلفنی 15 دقیقه ای دیروز اوباما و نائوتوكان حاكی است دو كشور بر سر موضوع جا به جایی پایگاه فوتنما آمریكا واقع در اوكیناوای ژاپن توافق كرده اند.
با توجه به اینكه یكی از مهم ترین علل استعفای یوكیوهاتویاما نخست وزیر ژاپن عمل نكردن به وعده اش برای برچیدن پایگاه هوایی آمریكا در جزیره اوكیناوا بود، نائوتوكان در این باره مسئولیت خطیری بر عهده دارد.
بر اساس گزارش های رسیده از این گفتگوی تلفنی، توافق هایی درخصوص جا به جایی پایگاه فوتنما در حوزه اداری جزیره اوكیناوا صورت گرفت .
به گفته مقامات حزب دموكرات ژاپن، كان در گفتگو با اوباما در خصوص جا به جایی پایگاه فوتنما گفت: می خواهد همه تلاشش را در راستای توافقنامه بین دو كشور به كار گیرد .
اوباما نیز از خواسته آمریكا مبنی بر تقویت روابط دوجانبه با مشاركت مساوی سخن گفت و افزود: به منظور افزایش صلح و موفقیت در سطح جهانی خواستار اتحاد با ژاپن است.
كرت كمپبل ، معاون وزیر خارجه آمریكا در امور آسیای شرقی چندی پیش گفته بود: كشورش اطمینان دارد كه می‌تواند درباره جابه‌جایی پایگاه نظامی آمریكا در ژاپن با توكیو به نتیجه‌ برسد كه در عین حال كه نیازهای عملیاتی واشنگتن تامین می‌شود مسئولیتش به لحاظ سیاسی نیز حفظ شود.
در سال 2006 میلادی پس از گفتگوهایی طولانی، ژاپن و آمریكا موافقت كردند كه پایگاه هوایی آمریكا را كه در بخش پرجمعیت جزیره اوكیناوا قرار دارد به منطقه‌ای كم‌ جمعیت‌تر منتقل كنند ولی دولت دموكرات ژاپن جرای این طرح را متوقف كرده است.
این در حالی است كه بسیاری از ساكنان اوكیناوا با اعلام اینكه پایگاه نظامی آمریكا برای محیط زیست نامطلوب است و جرم و جنایت را در آن ناحیه افزایش داده است، خواستار برچیده شدن كامل این پایگاه هستند.
آمریكا كنترل جزیره اوكیناوا را از پایان جنگ جهانی دوم تا سال 1972 میلادی در اختیار داشته است. این جزیره هنوز میزبان تعداد زیادی از نیروی 47 هزار نفری آمریكا در ژاپن است.
یوكیوهاتویاما نخست وزیر مستعفی ژاپن چند روز پیش رسما به همراه كابینه اش از مقام خود كناره گیری كرد. هاتویاما كه محبوبیتش در افكار عمومی، به طور چشمگیری افت كرده بود، دلیل این تصمیم را عمل نكردن به وعده اش برای برچیدن پایگاه هوایی آمریكا در جزیره اوكیناوا اعلام كرد.
بسیاری از مردم ژاپن مخالف ادامه استقرار این پایگاه در كشورشان هستند.
1002

جذب خبرنگار افتخاري


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.