"خاطرات زندان" ناگفته هایی از مبارزان راه آزادی است

نویسنده کتاب "خاطرات زندان "گفت: این کتاب گزیده ای از ناگفته های زندانیان رژیم پهلوی است تا با بیان ساده و خاطره وار، مبارزات و تلاش های این مبارزان خستگی ناپذیر را به تصویر بکشد.
چهارشنبه، 12 خرداد 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
"خاطرات زندان" ناگفته هایی از مبارزان راه آزادی است
ویرایش عکس تیر 99

راسخون:
"سعید غیاثیان" در نشست نقد و بررسی کتاب "خاطرات زندان" که عصر روز سه شنبه در حوزه هنری برگزار شد، اظهار داشت: این کتاب در بردارنده 70 خاطره از 28 مبارز سیاسی پیش از انقلاب است که بسیاری از آنها ناشناس یا کمتر شناخته شده هستند.
وی در ادامه افزود: من در این کتاب به دنبال خط مشی خاصی نبودم و تلاش کردم از همه گروه های مبارز از مجاهد و موتلفه تا کمونیست و چریک های فدایی نمونه هایی در کتاب بیاورم. ضمن اینکه در بیان خاطرات تنوع جنسیتی هم وجود دارد.
به گفته نویسنده این کتاب ،برای روان سازی و برقراری ارتباط بهتر با مخاطب مکالمه ها و بیان خاطرات کتاب بصورت محاوره ای و ادبیات گفتاری نوشته شده است.
غیاثیان همچنین با اشاره به جستجوی سه ماهه اش برای گزینش خاطرات تاکید کرد: من در ابتدای راه هستم و مطمئنم که کتاب خاطرات زندان دارای نواقص و ضعف هایی است.
درادامه این برنامه "محمد صادق فیض" از منتقدین تاریخ شفاهی در نقد کتاب گفت: خاطرات زندان پاسخگوی سوالات ذهنی خواننده در خصوص جزییات کار نیست.ضمن اینکه دلیل انتخاب هر کدام از خاطرات قید نشده است.
وی برخی خاطرات مطرح شده در کتاب را بکر و تازه عنوان کرد و افزود: ذکر نشدن منابع مورد استفاده از ضعف های بزرگ این کتاب است.
"جعفر گلشن" کتاب را حاوی نکات آموزنده و مفید در زمینه خاطرات مبارزان انقلاب اسلامی دانست و بیان داشت: کتاب سرشار از روح حماسی ، ظلم ستیزی و عدالت خواهی است و خاطرات و نکاتی را مطرح می کند که در طی این سالها کمتر به آن پرداخته شده بود.
" رضا خوش زاد" از دیگر منتقدین کتاب موضوع آن را بسیار کلی عنوان کرد و تصریح کرد: مقدمه کتاب دارای ضعف هایی است که حق کلام و مطلب را ادا نمی کند.ضمن اینکه کتاب فاقد فصل بندی و عنوان بندی است که مخاطب را دچار سردرگمی می کند.
به گفته این منتقد ادبی کتاب با ذکر خاطره ای آغاز و با خاطره دیگری پایان می یابد، در واقع عدم جمع بندی و نتیجه گیری یکی از مهمترین ضعف های قصه "خاطرات زندان" است.
"جواد کامور"،" طیبه پازوکی "و" افسانه لک " از نویسندگان و منتقدان معاصر نیز هر کدام در جملاتی کوتاه به بیان دیدگاه خود در خصوص کتاب خاطرات زندان سعید غیاثیان پرداختند.
این برنامه دومین نشست از سلسله جلسات نقد و بررسی آثار منتشر شده ادبیات انقلاب بود که در دفتر ادبیات انقلاب اسلامی با حضور "سعید غیاثیان"، نویسنده کتاب "خاطرات زندان"، "مرتضی سرهنگی"، مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری، "هدایت‌ الله بهبودی"، مدیر دفتر ادبیات انقلاب اسلامی، "علیرضا کمری"، پژوهشگر تاریخ و ادبیات و جمعی از پژوهشگران تاریخ شفاهی برگزار شد.
کتاب "خاطرات زندان"، سی و هشتمین اثر از مجموعه کتاب‌‌های خاطرات دفتر ادبیات انقلاب اسلامی حوزه هنری و شامل خاطرات برخی از چهره‌های سیاسی و فرهنگی کشور از دوران اسارت در زندان‌های رژیم پهلوی دوم است.
این کتاب شامل خاطرات برخی از چهره‌های سیاسی و فرهنگی کشور از دوران اسارت در زندان‌های رژیم پهلوی دوم است. "احمد خاتمی"، "محسن چینی‌فروشان"، "اسدلله بادامچیان"، "جعفر شجونی"، "طاهره سجادی"و "محمدکاظم بجنوردی"، از جمله افرادی هستند که خاطرات‌شان در این کتاب گردآمده است.
کتاب "خاطرات زندان" در قطع رقعی و 446 صفحه، با شمارگان 2 هزار نسخه و قیمت 75 هزار ریال توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است.
/1002


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.