داد محمد رضا هنرمند بلند شد!

«محمدرضا هنرمند» كارگردان سينما و تلويزيون در يادداشتي با عنوان «اين آشپزباشي بيچاره بدهكار» به برخي از انتقادات و نوشته‌هاي رسانه‌اي پيرامون رقم توليد اين سريال تلويزيوني پاسخ داد و به نوعي خواست دست از سرش بردارند!
يکشنبه، 16 خرداد 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
داد محمد رضا هنرمند بلند شد!
‌راسخون: در اين يادداشت آمده است: اين روزها هر جا سخني از سريال آشپزباشي باشد، ضمن اظهارنظر درباره ريتم كند اين سريال ، حرف و حديثي هم از هزينه‌هاي تلف شده بيت‌المال به ميان مي آيد. به همين خاطر لازم ديدم براي روشن شدن اذهان عمومي و آرامش وجدان آنهائي كه سنگ بيت‌المال را با جديت هر چه تمام‌تر به سينه مي‌كوبند، چند نكته را يادآوري كنم.
سازنده «گوركن»، «مرگ ديگري» و «زنگ‌ها» نوشته است:
اول اين كه: چه خوب كه دوستان وگاهي همكاران گرامي ما تا اين اندازه حسابگر و دقيق شده‌اند. ولي اي كاش در كشوري كه هزاران هزار پروژه رها شده، تعطيل شده ، جمع شده ، تكرارشده ، غيب شده ، رسيدگي و مؤاخذه بيت‌المالي تنها به يك سريال و هنرمندان طراز اول آن خلاصه نشود كه بد عاقبتي دارد.
دوم اين كه : سريال «آشپزباشي» هرچه كه هست، حداقل شانزده ميليارد تومان يعني چهار برابر هزينه‌هاي خودش را از طريق جذب و فروش پيام هاي بازرگاني اختصاصي اين سريال به سازمان صدا و سيما يا همان بيت‌المال بازگردانده است. دقت بفرمائيد! چهار برابر هزينه‌هاي خودش. يعني يكي از پرسودترين فعاليت‌هاي اقتصادي ممكن، فارغ از دستاوردهاي فرهنگي ، هنري و اجتماعي.
سوم اين كه: در ماه‌هاي اوليه تصويربرداري اين سريال و با احتساب زمان ثبت هر صفحه از فيلمنامه مصوب ، پيش‌بيني مي‌شد كه قسمت‌هاي اين سريال احتمالاً به سي و چند قسمت برسد كه در مرحله تدوين اين پيش بيني و محاسبه مثل هزاران هزار پيش‌بيني انجام شده در حوزه‌هاي مختلف علمي ، ورزشي ، فني ، اقتصادي ، نظامي و حتي ديپلماتيك درست از آب درنيامد. اين جرم و جنايت بزرگ را من شخصاً به گردن مي‌گيرم و آماده‌ام تا تمام خسارت‌هاي احتمالي وارد شده به بيت‌المال را از دارائي مختصر شخصي‌ام بپردازم تا كسي دچار عذاب وجدان و بي‌خوابي نشود.
در ادامه يادداشت كارگردان «ديدار» ، «ردپايي بر شن» و «موميايي3» مي‌خوانيم: ‌
چهارم اين كه: عليرغم دلسوزي‌هاي بيت‌المالي و دروغ پراكني‌هاي منتقد خيلي بزرگ و هميشه در صحنه، جناب استاد مسعود فراستي مبني بر دريافت دستمزد بالاي يك ميلياردي اينجانب و ديگر هنرمندان مظلوم اين سريال كه آغازگر انحراف افكار عمومي و فتنه عليه اين سريال بود، اينجانب طبق قرارداد منعقده قرار است دستمزد مشخص و متعارفي براي هر قسمت دريافت كنم. بنابراين تقليل قسمت‌هاي سريال يعني تقليل دستمزد خودم. روشن‌تر مي‌گويم تا همه مديران سازمان صدا و سيما و همكاران عزيزم خوب متوجه شوند. من قرار است بابت 26 قسمت دستمزدي دريافت كنم كه هنوز آن را به‌طور كامل دريافت نكرده‌ام. تا همين امروز ، بسياري از همكاران ديگرم در اين سريال نيز حقوق مورد توافق خود را دريافت نكرده‌اند و طلبكار هستند، تهيه كننده هم شرمنده و بدهكار و فعلاً موبايل خاموش است.
در ادامه اين يادداشت،‌ سازنده سري مجموعه‌هاي موفق «كاكتوس» و فيلم پربيننده «دزد عروسك‌ها» نوشته است:‌ پنجم اين كه: اين سريال در سخت‌ترين و بحراني‌ترين شرايط سياسي اجتماعي ساخته شد. يكي دو ماه قبل از انتخابات رياست جمهوري هيجانات انتخاباتي به گروه رخنه كرد. بعداز انتخابات نيز دامنه آشوب‌هاي سياسي و اجتماعي، گروه را تا آستانه تعطيلي و از هم‌پاشيدگي كشاند. تشريح جزئيات فشارهاي عصبي و رواني براي تعطيلي كار در اين يادداشت به صلاح هيچكس نيست، ولي اگر لازم باشد در جائي خواهم گفت كه براي ادامه كار و جلوگيري از تعطيل كامل پروژه چگونه جنگيده‌ام. نه براي خوش رقصي كه براي جلوگيري از اتلاف سرمايه‌هاي هنري كشور و نفس هنر. تعطيلي كار در آن روزها توجيه كافي داشت و هيچ كس را براي آن مؤاخذه نمي‌كردند. به آساني هزينه ديگري به هزينه‌هاي بحران‌هاي سياسي اجتماعي سال 88 اضافه مي‌كردند و بس.
و آخر اين كه: سريال «آشپزباشي» هم تمام شد. پس تا ديداري ديگر..... اگر باشد ..يا علي !
محمدرضا هنرمند – چهاردهم خرداد89
10051002

جذب خبرنگار افتخاري


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.