طبقه ی چندم قبر را می پسندید؟

برج سازی به قبرستان ها هم راه پیدا کرد، اما انتخاب طبقه ای که ديد بهتری داشته باشد، احتمالا با شما نیست.
يکشنبه، 16 خرداد 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
طبقه ی چندم قبر را می پسندید؟
راسخون: به دنبال رواج قبرهای دو طبقه علی رغم میل باطنی مردم، به سراغ یک مقام مسئول قبرستان رفته تا از کم و کیف کار مطلع شویم، اگر فکر کردن به آخرت و مردن و... اذیتتان نمی کند با ما همراه شوید.
جناب آقاي رضايي هدف شما از ايجاد قبرهاي چند طبقه درآرامستان باغ رضوان چه بوده است؟
با توجه به کمبود فضا،سازمان باغ رضوان اين ترتيب را انديشيد که با ايجاد قبرهاي دو طبقه اين مشکل را حل نمايد تا بستگان فرد متوفي که قصد پيش خريد قبر را در آن بلوک دارند. با خريد طبقه ي دوم قبر متوفي خود اين کاررا انجام دهند.چرا که در فاز يک باغ رضوان ما شاهد آن بوديم که بستگان فرد متوفي چندين قبر را در همان بلوک پيش خريد مي کردند واين باعث گسترش بي رويه ي آرامستان باغ رضوان شده بود.هدف ما استفاده ي بهينه از زمين است.
آقاي رضايي چه مدت پس ازاينکه يک نفر درقبري دفن شد، نفر دوم در طبقه ي دوم همان قبر دفن مي شود؟
از آنجا که ما فقط طبقه ي دوم قبر را به بستگان فرد متوفي مي فروشيم ومعمولاً بستگان درجه يک آن فرد اقدام به پيش خريد طبقه ي دوم مي کنند،مدت زمان مشخصي پيش نمي آيد واگر آن بستگان طبقه ي دوم را خريد کنند قيمت طبقه ي دوم قبر قطعي خواهد شد ولي اگر اقدام به خريد نکنند،هر زمان که اين کار را انجام دهند با توجه به نرخ روز اين کار صورت خواهد گرفت وما طبقه ي دوم قبر را به فرد ديگري غير از بستگان فرد متوفي نخواهيم فروخت.
 
طبقه ی چندم قبر را می پسندید؟

آيا از نظرشرعي اين قبرهاي چند طبقه مشکلي ندارند؟ مرجع خاصي نظري دراين رابطه نداشته است؟
نه،تا حالا که مراجع عاليقدر نظر خاصي دراين رابطه نداشته اند.چون طبقه ي اول يک هزاراست وطبقه هاي ديگر هم هر کدام يک هزارجداگانه محسوب مي شوند.
(البته حکم اين مسئله براي خود من جالب بود، به همين خاطر سري به پايگاه اطلاع رساني دفترحفظ ونشرآثارحضرت آيت الله العظمي سيد علي خامنه اي (مدظله العالي) موسسه پژوهشي فرهنگ انقلاب اسلامي زدم وحکم اين مسئله را در آن جا ديدم:
جايزاست که قبور مسلمانان در چندين طبقه ساخته شود.به شرطي که اين کار سبب نبش قبر وهتک حرمت مسلمان نشود.)
آقاي رضايي نظر مردم وبرخورد آن ها با اين مسئله چگونه بوده است؟
ما ايجاد قبرهاي دوطبقه را از حدود سال 80 دراصفهان شروع کرديم. اوايل خيلي استقبال نشد واز نظر عرف جامعه خيلي با اين مسئله کنار نمي آمدند، درحالي که اين موضوع هيچ گونه مشکل شرعي نداشت، ولي کم کم استفاده از قبرهاي چند طبقه دراصفهان هم جا افتاد واستقبال مردم روبه افزايش است.
دراصفهان چه مقدار از قبرها تبديل به قبر چند طبقه شده اند؟
تقريباً تمام قبرهايي که قرار است ساخته شوند به صورت دو طبقه ساخته مي شوند وقبرهايي هم که الان به صورت يک طبقه هستند با رضايت بستگان درجه يک مي توانند به صورت دو طبقه در آيند.
دوستی می گفت كسانی كه از شكوه جهان آخرت آگاهند، نه‌تنها از مرگ نمی‌هراسند، بلكه به آن می‌اندیشند و بی‌صبرانه انتظارش را می‌كشند. این شوق، محبت دنیا را در دل انسان كاهش داده و سبب می‌شود كه او بر نیكوكاری خویش بیافزاید. به اینجا که می رسیم می بینیم که چند طبقه بودن و یا حتی در کدامین طبقه بودن چندان هم مهم نیست.
گفتگو از نوید حجازی
1002

منتظر اخبار ، انتقاد و پيشنهادات شما هستيم :
news@rasekhoon.net

جذب خبرنگار افتخاري


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.