بهبود خواص نوري نانوذرات به همت محققان ايراني

محققان دانشگاه شهيد بهشتي، به چگونگي تأثير غلظت نانوذرات روي خواص اپتيكي خطي و غيرخطي گرمايي آن ها پي بردند.
سه‌شنبه، 25 خرداد 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بهبود خواص نوري نانوذرات به همت محققان ايراني
راسخون: نسترن منصور دانش يار گروه فيزيك دانشگاه شهيد بهشتي، با مطالعاتي که در زمينه‌ي خواص ترمو- اپتيكي نانوذرات نقره در محيط آب و بررسي تأثير غلظت نانوذرات در پاسخ اپتيكي خطي و غيرخطي انجام داده‌ است، به این نتیجه رسیده است که با افزايش غلظت نانوذرات، مي‌توان پاسخ‌هاي اپتيك خطي و غيرخطي را تا حد زيادي افزايش داد كه اين پديده مي‌تواند در صنعت فوتونيك براي تهيه محدودكننده‌هاي نوري بسيار مؤثر باشد.
در اين پژوهش، ابتدا نانوذرات نقره در محيط آبي به وسيله‌ ی پديده ی كندگي ليزري (laser ablat ion) توليد شده‌‌اند. سپس نانوذرات نقره ی معلق در آب با دستگاه‌هاي طيف‌سنج مرئي- فرابنفش و ميكروسكوپ الكتروني عبوري (TEM) مشخصه‌يابي شده‌ و خواص اپتيكي خطي و غيرخطي گرمايي نانوذرات هم به وسيله‌ي ليزر پيوسته مورد مطالعه قرار گرفته است.
منصور می گوید:ما در این پژوهش پارامترهايي از قبيل ضريب جذب خطي، رسانندگي گرمايي، ضريب ترمو- اپتيكي و ضريب شكست غيرخطي نانوذرات نقره را اندازه‌گيري كرده‌ايم و نشان داديم كه افزايش غلظت نانوذرات، پاسخ اپتيكي خطي و غيرخطي نانوذرات را بهبود مي‌دهد.
لازم به ذکر است جزئيات اين پژوهش كه با همكاري روح‌الله كريم‌زاده در آزمايشگاه ليزر گروه فيزيك دانشگاه شهيد بهشتي انجام شده، در مجله‌ ی Optics & Laser Technology (جلد 42، صفحات 789- 783، سال 2010) منتشر شده است.

/1041  1002



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.