«بیگانه‌ای با من است» قصه ای عجیب از یک دروغ!

سریال بیگانه ای با من است به کارگردانی احمد امینی و آرش معیریان با بازی زنده یاد پرویز پورحسینی از 15 آذر ماه روی آنتن رفته است. فضای سریال تلویزیونی "بیگانه‌ای با من است" در سال‌های ۵۹ و ۶۰ می‌گذرد. نساء قهرمان داستان، دختری از طبقه پایین اجتماع است که با جعل هویت خود عروس یک خانواده مرفه می‌شود
سه‌شنبه، 16 دی 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
«بیگانه‌ای با من است» قصه ای عجیب از یک دروغ!
به گزارش راسخون؛ سریال بیگانه ای با من است از سریال های نیمه اول زمستان ۹۹ شبکه دو سیما است. سریال بیگانه ای با من است به کارگردانی احمد امینی و تهیه کنندگی بهروز مفید ساخته شده و آخرین نقش آفرینی مرحوم پرویز پور حسینی را در قاب شبکه ۲ به تصویر کشیده است. داستان سریال بیگانه ای با من است توسط فروغ فروهیده نوشته شده و قصه دختری به نام «نسا» است که از طبقه پایین جامعه بوده و هویتش را جعل می کند تا عروس یک خانواده متمول شود. این جابجایی با فریب یک خانواده مذهبی همراه می شود و داستان پر فراز و نشیب جالبی را رقم می زند. سریال بیگانه ای با من است تا ۳۰ بهمن هر شب در آنتن شبکه ۲ سیما خواهد بود.

همانطور که گفتیم داستان سریال بیگانه ای با من است، حول و حوش یک عروس اشتباهی است! شبنم قلی خانی که با بازی در فیلم مریم مقدس معروف شد، نقش «نساء» دارد. کارگر یک خانواده شیرازی بوده و در خانه مینو و و امیر علی کار می کند.

کارش، مستخدمی است. خانواده امیرعلی با ازدواج او مخالف هستند و همسرش را هم ندیده اند، اتفاقاتی رخ می دهد که نساء خود را جای مینو (مهشید جوادی) جا می زند تا از میراث آن ها استفاده کند. این سریال ۴۵ قسمت اول. لوکیشن هایی در تهران و کرج و شیراز و بوشهر دارد وهر قسمت نیز ۴۵ دقیقه است.

سریال "بیگانه‌ای با من است" از ابتدای تابستان سال گذشته وارد مرحله تولید شد که به دلیل شیوع کرونا دو ماه متوقف شده بود و دوباره از اردیبهشت ماه سال جاری آماده‌ی فیلمبرداری شد.

فصل اول سریال "بیگانه‌ای با من است" در لوکیشن‌هایی نظیر خیابان جمهوری، بیمارستان عمل، خانه‌ای واقع در کرج، خانه‌ای حوالی میدان هروی، لوکیشن‌های داخلی و خارجی و شهرک سینمایی غزالی و بوشهر و شیراز تصویر برداری شدخه است.

این سریال هر شب ساعت ۲۱:۳۰ پخش می‌شود و تکرار و بازپخش آن ساعت‌های ۱۲ و ۱۶:۱۵ روز بعد روی آنتن شبکه دو سیما می‌رود.
 


بازیگران و عوامل مجموعه تلویزیونی "بیگانه ای با من است"

 
«بیگانه‌ای با من است» قصه ای عجیب از یک دروغ!

از بازیگران سریال "بیگانه‌ای با من است می‌توان به "شبنم قلی‌خانی، پژمان بازغی، پوراندخت مهیمن، مهران رجبی، میلاد میرزایی، پرویز پورحسینی، نگار عابدی، ایوب آقاخانی، سوگل طهماسبی، دنیا مدنی، شیوا ابراهیمی، نسرین بابایی، لیلی فرهادپور، فرهاد شهریزی، فریبا ترکاشوند، مهرداد ضیایی، امیریل ارجمند و مهدی فقیه، ونوس کانلی" اشاره کرد.
 
از جمله عوامل این سریال، دستیار اول کارگردان "سامان تفرشی"، مدیر تولید "حسین باقریان"، مدیر برنامه ریزی "امین پیرحیاتی"، مدیر فیلمبرداری "علیرضا رنجبران"، طراح گریم "شهرام خلج"، طراح صحنه و لباس "حسین مجد" هستند.


سریالی که تابستان ۹۸ کلید خورد

این سریال به کارگردانی احمد امینی در روزهای ابتدایی تابستان ۹۸ وارد مرحله تولید شد و با اینکه در چند فصل و اوج شیوع کرونا ساخته شد، اما زمان تولید آن یک سال و نیم به طول انجامید. این سریال علاوه بر تهران، شهرک سینمایی غزالی، در کرج، شیراز، بوشهر نیز مقابل دوربین رفت.


سریالی در سه فصل زمانی

بخشی از قصه بیگانه ای با من است، در دهه ۶۰ می گذرد و بخشی از آن در دهه ۷۰ و ۹۰. بنا بر این این سریال در سه فصل داستانی و البته به هم پیوسته تهیه و تولید شده است. فصل اول در ۳۳ قسمت و فصل دوم در دو بخش دهه ۷۰ و دهه ۹۰ در ۱۰ قسمت تهیه شده است. روایت قصه این سریال در دهه ۶۰ می گذرد و در بخش های گروه تولید محدودیت هایی داشتند اما بنابر مقتضیات داستان می بایست قصه در این دهه روایت می شد.
 

«بیگانه ای با من است» و حضور دو کارگردان

 
«بیگانه‌ای با من است» قصه ای عجیب از یک دروغ!

از آنجا که دو فصل این سریال در دو برهه زمانی متفاوت به تصویر کشیده شده است، به همین دلیل هر کدام از این فصل ها توسط یک کارگردان ساخته شده است. احمد امینی کارگردانی فصل یک و آرش معیریان کارگردانی فصل دو را به عهده دارد.
 
 احمد امینی از «اولین شب آرامش» تا «بیگانه ای با من است»
شاید شاخص ترین سریالی که امینی در این سال ها برای تلویزیون کارگردانی کرده است، اولین شب آرامش باشد. سریالی که در دهه ۸۰ از تلویزیون پخش شد و با داستانی عاشقانه مخاطبان بسیاری را با خود همراه کرد. قصه آن سریال از به هم خوردن مراسم عقد آذر و علیرضا شروع شد و نوشین که به علیرضا علاقه داشت سعی کرد با حضور برادر خود که عشق قدیمی آذر بود بهانه ای برای به هم خورد عقد داشته باشد. باران عشق، ماه و پلنگ و بی گناهان نیز از دیگر سریال های امینی برای تلویزیون است.
 
آرش معیریان و کارگردانی فصل 2
هرچند که معیریان این روزها فیلم سینمایی «زن ها فرشته اند 2» را کارگردانی کرده که انتقادات بسیاری بر آن وارد است،اما مجموعه تلویزیونی «جلال الدین» یکی دیگر از آثاری است که معیریان به همراه شهرام اسدی برای تلویزیون ساخته اند. سریالی که قرار بود ادامه هم داشته باشد اما بنا به دلایلی این اتفاق نیفتاد. علاوه بر این پیدا و پنهان، اینجا تهران است، سایه روشن نیز از دیگر مجموعه های تلویزیونی است که کارگردانی آن به عهده معیریان بوده است.
 

 بهروز مفید و انتخاب قصه هایی اجتماعی

بهروز مفید یکی از تهیه کننده های قدیمی سیما است که اغلب کارهای او نیز بازخوردهای خوبی نیز به همراه دارد. سریال های «سرنوشت»، «محکومین»، «هشت و نیم دقیقه» از آخرین سریال های او برای تلویزیون به شمار می روند که محوریت همه آنها موضوع های اجتماعی و خانوادگی بود. هشت و نیم دقیقه با اینکه در سال ۹۵ پخش شد، داستانی جدید داشت که شاید در کارهای تلویزیونی به آنها اشاره ای نشده بود. قصه فوت پسر قبل از پدر و اینکه اگر پسری قبل از فوت پدرش، از دنیا برود دیگر مشمول ارث نخواهد شد، خط اصلی داستان این سریال بود.
 

نسا یا مینو؟/ کارگری که خود را عروس یک خانواده معرفی می کند

 
«بیگانه‌ای با من است» قصه ای عجیب از یک دروغ!

داستان اصلی این سریال پیرامون نسا کارگر یک خانواده در شیراز است که در خانه مینو و امیرعلی کارگری می کند و در ادامه داستان از آنجایی که خانواده امیرعلی با ازدواج او مخالف بودند و همسرش را هم ندیده بودند، اتفاقاتی پیش می آید که نسا خود را به جای مینو به خانواده امیرعلی معرفی می کند تا از میراث آنها استفاده کند.
 

مفید: کابوس دروغ گویی با شخصیت اصلی ما همراه است

«بهروز مفید» تهیه کننده این سریال در گفت و گو با فارس، گفت: داستان این سریال شبیه به داستان‌های تاریخی است، اما نه به آن شدت و در اصل موقعیت جابجایی را نشان می‌دهد. همیشه قصه‌هایی که در آن ماجرای جابجایی دو نفر مطرح می‌شود از جمله قصه های جذاب بوده است، اما در اینجا و در کنار این جا به جایی که منجر به تغییر هویت یک فرد می‌شود یک داستان الیورتوییستی هم داریم.
 
وی ادامه داد: بزرگترین هدفی که این داستان منهای جذابیت های دراماتیکش دارد و خودم دوست دارم این است که فردی که دروغ می گوید را از درون می ریزد و دروغ با او کاری می کند که دچار بحران های درونی می شود و کابوس این دروغ همیشه با شخصیت اصلی داستان ما همراه است.
 

 جا به جایی بین چهار شخصیت در سریال 

 
«بیگانه‌ای با من است» قصه ای عجیب از یک دروغ!

این تهیه کننده بیان داشت: در حقیقت در این سریال دو بار جابجایی اتفاق می‌افتد. یکبار برای یک زن که زندگی فقیرانه ای دارد و طی این جا به جایی به موقعیت خوبی می‌رسد و بار دوم جابجایی دو بچه را نشان می‌دهیم. همین موضوع شاید ویژگی درام خانوادگی ما باشد.
 
تهیه کننده سریال «محکومین» با اشاره به اینکه برای نزدیکی فضای سریال به دهه ۶۰ از جلوه های ویژه بصری استفاده کردیم افزود: در پیش تولید سعی کردیم فضاهای نزدیک و دهه ۶۰ از جمله خانه ها و خیابان‌هایی را انتخاب کنیم که هنوز معماری‌شان تغییر نکرده و در ادامه با بهره‌گیری از جلوه‌های ویژه بصری کار را پیش ببریم. همچنین برای نشان دادن فضای بیرونی دهه ۶۰ دچار مشکل بودیم چرا که خیابان ها و بالاخص ماشین های آن دهه با دهه ۹۰ کاملاً متفاوت است.


شبنم قلی خانی و ایفای دو نقش در یک سریال!

شبنم قلی خانی در این سریال نقش نسا را بازی می کند همان کارگری که خود را جای مینو معرفی می کند. او در این سریال به واسطه حضور در دو شخصیت، دو گریم و دو بازی متفاوت از یکدیگر را تجربه کرده است. 
 
قلی خانی در این سال ها در سریال های مریم مقدس، اولین شب آرامش، پنجمین خورشید، هشت و نیم دقیقه و آنام به ایفای نقش پرداخته است و آخرین حضور او در تلویزیون در سریال آنام بود که سال ۹۶ از شبکه سه سیما پخش شد. او در تمامی این سریال ها نقش های محوری را بازی کرده است و حتی در هشت و نیم دقیقه نیز همسر پژمان بازغی را داشت که بعد از فوت همسرش در موقعیت های متفاوتی قرار می گرفت.
 

پرویز پورحسینی و آخرین نقشی که بازی کرد

 
«بیگانه‌ای با من است» قصه ای عجیب از یک دروغ!

یکی از آخرین نقش هایی که مرحوم «پرویز پورحسینی» در قالب آن قرار گرفت، نقش پدر خانواده در این سریال است. قبل از این سریال بچه مهندس و تاریکی شب روشنایی روز از سریال هایی بودند که مرحوم پورحسینی در آنها بازی کرده بود و به عبارتی می توان سریال بیگانه ای با من است را آخرین یادگاری پرویز پورحسینی بعد از درگذشت او دانست. 
 

ماجرای دوبله‌ای دردسرساز؟!

 
«بیگانه‌ای با من است» قصه ای عجیب از یک دروغ!

حاشیه‌هایی که چند روزی است گریبانِ سریال را گرفته به دوبله‌ای دردسرساز برمی‌گردد. شخصیت منفی داستان که پیام احمدی‌نیا برعهده دارد و همان کاراکتر "سلیم" است. صدایی که به تعبیر بازیگرش خیلی با شکل و شمایل و حتی به لحاظ فنی با شخصیت منفی سریال هماهنگ نیست. 

مخاطب با نقش منفی سریال مواجه می‌شود صدایی می‌شنود که متعلق به پیام احمدی‌نیا نیست. بازیگر نقش سلیم در این سریال لهجه جنوبی داشته اما دوبله صدایی که در سریال دیده می‌شود، بدون لهجه است. 

برای بسیاری سؤال بوجود آمد که چرا این اتفاق افتاده و چرا دست‌اندرکاران "بیگانه‌ای با من است" به این نتیجه رسیدند کاراکتر "سلیم" با صدای خودش پخش نشود و از صدایِ حسین نورعلی دوبلور و بازیگر نقش اصلی "معمای شاه" استفاده کنند.

ابتدا به سراغ پیام احمدی‌نیا رفتیم تا او ماجرا را برای ما تعریف کند و این چنین توضیح داد: واقعاً برای ایفای نقش زحمت زیادی کشیدم تا لهجه شیرین بوشهری ادا شود و از ترسِ اینکه مردم بوشهر به شخصیت منفی این سریال واکنش نشان دهند، در آستانه پخش به یک باره، صدایِ دیگری به صدای خودم ترجیح داده می‌شود. 

او تأکید کرد: واقعاً از این اتفاق ناراحتم که صدایی غیر از خودم پخش می‌شود. البته از من دعوت کردند که بروم و با صدایِ خودم دوبله شود اما روزی که استودیو آفیش شدم قرار بود جواب تست کرونایم بیاید اما با تأخیر جوابش آمد. متأسفانه منتظر نماندند و نصفه روز این دیالوگ‌ها را دوست عزیزم حسین نورعلی دوبله کرد در صورتیکه می‌توانستند زودتر این تصمیم را بگیرند؛ چطور در آستانه پخش این اتفاق می‌افتد؟

بازیگر نقش سلیم در سریال "بیگانه‌ای با من است" خاطرنشان کرد: برای من این پرسش بوجود آمده، کاری که از اسفندماه 1398 جلوی دوربین رفتیم چطور در آستانه پخش به این فکر افتاده‌اند باید لهجه بوشهری این کاراکتر را حذف کنند؟ کار سختی که در طول این چند ماه فیلمبرداری سعی کردم به بهترین شکل ممکن ادایش کنم. واقعاً در جریان ساخت و یا ناظر کیفی به این نکته نرسید و به یک باره در آستانه پخش این تصمیم را می‌گیرند؟ 

وی در پاسخ به این سؤال که به نظر شما چرا تصمیم گرفتند لهجه بوشهری کاراکتر سلیم را حذف کنند، افزود: دلیلش این بود این نقش منفی و قاچاقچی داستان است و مثلاً به این باور رسیده‌اند که شاید با وجود لهجه بوشهری بر روی صدایِ سلیمِ داستان، اعتراض و انتقادهای بوشهری‌ها را به دنبال داشته باشد و بگویند بوشهری‌ها قاچاقچی‌اند؟!

احمدی‌نیا تصریح کرد: من چند روز زودتر از گروه به بوشهر رفتم و روی لهجه کار کردم و موقع پخش به این نتیجه می‌رسند نباید بوشهری باشد! لباس و موقعیت بوشهری است اما با گویش فارسی دوبله می‌شود! آن‌هم هیچ هماهنگی با لب و دهانِ بازیگر به هنگام دیالوگ گفتن ندارد. سرِ سریال "وارش" هم این اتفاق افتاد و چند سکانس من به دلایلی حذف شد و سکانس‌هایی پخش شد که برای مخاطب آن باورپذیری نسبت به کاراکترم در این سریال پیدا نمی‌کردند.

او با اشاره به اینکه اگر می‌خواهند با تلاش‌های بازیگر چنین کاری کنند، اصلاً لهجه کار نکنند تأکید کرد: واقعاً چه کسی تشخیص داده و به تعبیری مصلحت دانسته این‌طور تلاش‌های یک بازیگر درنظر گرفته نشود و به بدترین شکل ممکن، دوبله شود. به نظر می‌رسد تلویزیون نباید وارد اقوام شود و بازیگران با لهجه صحبت کنند اما اگر واردِ این عرصه می‌شوند بگذارند اتفاقات در مسیرِ درست خودش پیش برود. 

سپس به سراغ بهروز مفید تهیه‌کننده سریال رفتیم و با او ابتدا درباره "بیگانه‌ای با من است" و داستانش گفت‌وگو کردیم. او به خبرنگار تسنیم  گفت: درام خانوادگی که دارای مفهوم بزرگی به نام دروغ و پنهان‌کاری است. دروغی که داستان این سریال نشان می‌دهد از درون است؛ خلافکارمان به دلیل عقوبتی که برای او اتفاق می‌افتد، رازش فاش و دستگیر می‌شود. 

تهیه‌کننده "بیگانه‌ای با من است" با اشاره به اینکه قهرمان داستان از درون دچار فروپاشی می‌شود، خاطرنشان کرد: ویژگی که سریال در ادامه داستان، مخاطب با آن مواجه می‌شود این است که در حقیقت دروغ قهرمان "بیگانه‌ای با من است" را درون دچار فروپاشی می‌‌کند و می‌کوشد که خودش را نجات دهد. این اتفاق به نظرمن نقطه قوتی برای سریال محسوب می‌شود. 

مفید در پاسخ به انتقادها درباره صدای دوبله شده کاراکتر سلیم داستان، اشاره کرد: هیچ دلیل خاصی وجود نداشت که ما بخواهیم این صدا را حذف کنیم جز حساسیت‌هایی که در این چند سال اخیر برای موضوع اقوام بوجود آمده دو دایره‌اش گسترده‌تر شده است. سلیم نقش منفی بود و امکان داشت حساسیت ایجاد شود و در واقع اصلِ سریال را دچار مشکل کند. 

وی افزود: در آستانه پخش این تصمیم گرفته شد که لهجه کاراکتر سلیم حذف شود و ما از پیام احمدی‌نیا بازیگر خود سریال دعوت کردیم تا با صدایِ خودش دوبله شود. دقیقاً در همان زمان مشکوک به کرونا بود، به خاطر اینکه در آستانه پخش قرار داشتیم شخص دیگری انتخاب شد تا این صدا را دوبله کند. اگر ایشان حضور داشتند این تغییرِ صدا به بهترین شکل اتفاق می‌افتاد. 

تهیه‌کننده سریال "بیگانه‌ای با من است" در پاسخ به این سؤال که چطور در آستانه پخش این تصمیم‌گیری شد مگر ناظر کیفی نمی‌توانست زودتر این تذکر را بدهد و بازیگر آنقدر برای ادای لهجه بوشهری تلاش نکند، گفت: نسبت به این مسئله حساسیت نداشتیم و صداوسیما با توجه به اینکه دو هفته فیلم در اختیارشان بود دیر به ما اعلام کردند وگرنه زمان بیشتری داشتیم و اتفاق بهتری می‌افتاد. البته در عینِ حال من صدا را نسبت به کاراکتر سلیم، پرت نمی‌دانم. 

گفتنی است، پیش از این شاهد سریال‌ها و فیلم‌هایی بودیم که به دلیل اعتراض مردم برخی شهرها دچار توقف و چالش شدند. تا چه زمانی قرار است این هراس برای سریال‌سازان وجود داشته باشد که واردِ حوزه اقوام نشوند و یا باید در این مسیر دست به عصا حرکت کنند؟

واکنش کاربران
 
«بیگانه‌ای با من است» قصه ای عجیب از یک دروغ!
 
«بیگانه‌ای با من است» قصه ای عجیب از یک دروغ!

«بیگانه‌ای با من است» قصه ای عجیب از یک دروغ!

«بیگانه‌ای با من است» قصه ای عجیب از یک دروغ!

«بیگانه‌ای با من است» قصه ای عجیب از یک دروغ!

«بیگانه‌ای با من است» قصه ای عجیب از یک دروغ!

«بیگانه‌ای با من است» قصه ای عجیب از یک دروغ!

«بیگانه‌ای با من است» قصه ای عجیب از یک دروغ!


منبع:
1. فرارید/ سریال بیگانه ای بامن است؛ بازیگران و هر آنچه که باید بدانید
2. روزیاتو/ داستان «بیگانه ای با من است»: وقتی شبنم قلی خانی عروس میشود
3. نمناک/ زمان پخش سریال بیگانه ای با من است
4. خبربان/ «بیگانه‌ای با من است» قصه ای عجیب از یک دروغ!
5. تسنیم/ ماجرای دوبله دردسرساز "بیگانه‌ای با من است"/ اعتراض بازیگر و روایت تهیه‌کننده

** درج توییت های کاربران توییتر نشان از تایید یا رد آنها نیست و صرفا برای آگاهی مخاطبین درج می شود.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.