حجت الاسلام رفیعی:

هر چه منتسب یا به نام پیامبران و ائمه اطهار باشد متبرک است

حجت الاسلام رفیعی گفت : متأسفانه امروز متبرک بودن اشیاء منصوب به ائمه مورد شبهه وهابیت قرار گرفته است در حالی که هر شیئی همچون ضریح، پرده و یا پرچم که منسوب به امام معصوم قرار گرفت بنا به دلایل قرآنی مبارک و متبرک است.
جمعه، 1 اسفند 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
هر چه منتسب یا به نام پیامبران و ائمه اطهار باشد متبرک است

ویرایش عکس آذرماه 98

حجت الاسلام رفیعی گفت: متأسفانه امروز متبرک بودن اشیاء منصوب به ائمه مورد شبهه وهابیت قرار گرفته است در حالی که هر شیئی همچون ضریح، پرده و یا پرچم که منسوب به امام معصوم قرار گرفت بنا به دلایل قرآنی مبارک و متبرک است.
 
به گزارش راسخون به نقل از رسا، حجت الاسلام ناصر رفیعی، کارشناس دینی رسانه ملی شب گذشته در مراسم بدرقه صندوق های ضریح مقدس امامین جوادین(علیها السلام) که در رواق امام خمینی(ره) حرم رضوی برگزار شد، اظهار کرد: منظور از برکت، اثر زیاد و نتیجه فراوان است و خدای تبارک و تعالی گاهی برکت را در زمان، گاهی در مکان، افراد و اشیاء قرار می دهد.
 
نمونه هایی از افراد و اشیاء و اماکن متبرک

 
وی با اشاره به این که خداوند در شب قدر برکت قرار داده است که این شب از هزارماه بالاتر و برتر است، افزود: چهار نفر در قوم بنی اسراییل 80 سال عبادت کرده و مرتکب هیچ گناهی نشده بودند که جمعی از اصحاب پیامبر(ص) به این افراد غیطه خوردند که این همه مدت یعنی هزاران ماه عبادت کرده اند، آیه نازل شد پیامبر(ص) به اصحابت بگو یک شب قدر را احیا بدارید و عبادت کنید که برابر هزاران ماه است.
 
وی، مسجدالحرام را از اماکن متبرک برشمرد و گفت: اقامه دو رکعت نماز در مسجدالحرام برابر صدهزار رکعت نماز در اماکن عادی است، نشستن زیر قبه امام حسین(ع)، نگاه به کعبه از مصداق های دیگر مکان های متبرک است.
 
حجت الاسلام رفیعی با اشاره به برکت در افراد، بیان کرد: حضرت عیسی(ع) برکت پیدا کرده است؛ بچه ای که پدر ندارد، در گهواره به سخن آمد مسیحیت؛ دین و مکتبش و کتابش انجلیل گستره طولانی در تاریخ دارد.
 
مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه سمنان افزود: همچنین خداوند حضرت زهرا (س) را مبارک خوانده، 11 فرزند از نسل و همه سادات را از نسل او قرار داده است.
 
وی با اشاره به آیه 248 سوره بقره تصریح کرد: صندوقچه چوبی که حضرت موسی(ع) را به تخت فرعون رساند برکت پیدا کرد به گونه ای که بعدها حضرت موسی(ع) در آن الواح، عصا و تورات را می گذاشت، روزی که حضرت موسی(ع) از دنیا می رفت صندوقچه را به وصّی و جانشین خود «حضرت یوشع» سپرد.
 
حجت الاسلام رفیعی تصریح کرد: مدتی این صندوقچه (تابوت) گم شد و بنی اسراییل خیلی غصه خوردند زیرا مایه آرامش آن ها بود؛ این تابوت نشانه تأیید خدای تبارک و تعالی نسبت به طالوت پیامبر(ص) بود همراه خود می آورد.
 
هر چیزی منتسب یا به نام پیامبران و ائمه اطهار باشد متبرک است
 
وی با تأکید بر این که بوسیدن ضریح حرم های ائمه ریشه در تاریخ اسلام دارد، افزود: بوسیدن اماکن مذهبی مانند همان تابوت موسی(ع) برای مسلمانان آرامش بخش است اما متأسفانه امروز یکی شبهه وهابی در این زمینه مطرح شده که این ها ابزاری ساخته دست بشر است و چطور می توان آن ها را متبرک دانست.
 
کارشناس دینی رسانه ملی خاطرنشان کرد: صندوقچه حضرت موسی(ع) نیز یک تابوت چوبی ساده و ساخته دست یک نجار بود؛ در حالی که مایه آرامش بنی اسراییل و نشانه تأیید طالوت پیامبر(ص) بود که ملائکه آن را حمل کردند و آوردند و از نشانه های الهی است که در قرآن کریم از اشیاء متبرک عنوان شده است.
 
مسؤول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه سمنان ادامه داد: حضرت ابراهیم(ع) وقتی در آتش نمرود نسوخت پیراهنی به تن داشت که از اشیا متبرک است و از ایشان به اسحاق و از اسحاق به حضرت یوسف(ع) رسید که مایه شفای چشمان حضرت یعقوب شد، همچنین وسایل نبی مکرم اسلام(ص) چون سلاح، عمامه، مرکب، نعلین و عصا بنا به روایتی معتبر و مستند به حضرت علی(ع) سپرده شد و از ایشان خواستند که به کسی به عنوان وسیله متبرک از پیامبر(ص) ندهند بلکه آن ها را به امامان بعد از خویش سپرده تا زمانی که به دست آخرین امام  و حجت خدا روی زمین حضرت ولی عصر(عج) برسد.
 
کارشناس دینی رسانه ملی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: هنگامی که ضریح جدید امام حسین(ع) را از قم به سمت کربلا حمل می کردند عده ای در برخی شبکه های مجازی که با هدف شبهه پراکنی فعالیت می کنند، چنین عنوان کردند که این ضریح هنوز روی حرم امام حسین(ع) قرار نگرفته و روی کامیون بودن آن چه تبرکی می تواند داشته باشد.
 
وی گفت: همان شب در برنامه زنده ای برای روشن شدن موضوع بیان کردم خداوند در قرآن می فرماید شتری که فردی با هدف قربانی کردن به مکه همراه خود می برد از نشانه های خداوند است بنابراین هر چیز دیگری اعم از ضریح، پرده و یا پرچم که منصوب به حرم امامی شد، بنا به دلایل قرآنی مبارک و متبرک است، همچنین در نذری های عامیانه وقتی فلان گوسفند یا شتر نام نذری گرفت، متبرک شده است.
 
حجت الاسلام رفیعی در پایان ضمن تأکید بر لزوم بهره گیری صداوسیما از هنر برای رفع شبهات و ترویج آگاهی های دینی، به صندوق های جدید حرم امامین جوادین(ع) اشاره و خاطرنشان کرد: این دو صندوق نیز که از حرم رضا(ع) به حرم مبارکی دیگر می رود  متبرک و مبارک است.
/2759/



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.