رفیعی: منبر هنوز جایگاه رفیع خود را حفظ کرده است

یک استاد حوزه و دانشگاه گفت : منبر هنوز جایگاه رفیع خود را حفظ کرده است.
پنجشنبه، 5 دی 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
رفیعی: منبر هنوز جایگاه رفیع خود را حفظ کرده است

 ویرایش عکس دی ماه 98

یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: منبر هنوز جایگاه رفیع خود را حفظ کرده است.
 
به گزارش راسخون به نقل از ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی در همایش بایسته‌های تبلیغ اظهار کرد: در دنیای امروز بحث تبلیغات بسیار مهم و ارزشمند است و می‌توان ادعا کرد که حرف اول را می‌زند.
 
وی ادامه داد: ابزار اصلی تبلیغ از نظر من برای روحانیون منبر است؛ زیرا جایگاه بی‌بدیل منبر هنوز در جامعه ما حفظ شده و این برای ما جای خوشحالی و امیدواری دارد.
 
این خطیب برجسته با بیان این مطلب که امروز منابری با جمعیت‌های 15 تا 20 هزار نفری در کشور ما برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: این ظرفیت بزرگ و این جایگاه رفیع مساله بسیار مهمی است که بسیار قابل تقدیر است.
 
رفیعی تصریح کرد: در 10 تا 15 سال اخیر تحویل ژرف در خصوص منبر اتفاق افتاده است و باعث شده نگاه جامعه به منبر یک نگاه از سر دانش و علم باشد و امروز شاهد آن هستیم که ارزش منبرها و جایگاه روحانیون و علما بسیار بیشتر از سابق شده است.
 
این استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: مردم از نظر مذهبی هر چه دارند از منابر و سخنرانی‌ها دارند و این موضوع باعث می‌شود که ما روی مساله منبر تاکید زیادی داشته باشیم و پیوسته حساسیت خود را برای این موضوع حفظ کنیم.
 
وی با بیان این مطلب که ایمان سه مرحله قول، فعل و پذیرش قلبی را شامل می‌شود، اظهار کرد: ما باید این سه رکن را در مردم و مستمعین خود تقویت کنیم که این مساله با توجه به تغییراتی که در دنیای امروز رخ داده است امر بسیار سخت و مشکلی است و به همین دلیل باید برای منبرها و سخنرانی‌های خود وقت زیادی اختصاص بدهیم؛ به عنوان مثال خود بنده برای برخی از منبرهایی که حالت ویژه‌تری دارند تا 10 ساعت نیز وقت می‌گذارم و این مساله فقط و فقط به دلیل حساسیت روزافزون این جایگاه ارزشمند است.
 
رفیعی با طرح این مساله که در یک منبر صحیح و تاثیرگذار سه نکته اساسی وجود دارد، خاطر نشان کرد: نخستین مطلبی که در خصوص یک منبر تاثیرگذار و وزین مطرح است، مساله موضوع آن منبر است.
 
وی با برشمردن برخی از خصوصیات یک موضوع خوب برای منبر، تصریح کرد: نو بودن موضوع، کاربردی بودن آن، جاذبه داشتن و مخاطب‌شناسی در منبر نکاتی است که تمام روحانیون و مبلغین باید روی تک تک این بخش‌ها تمرکز داشته باشند تا نتیجه منبر آنها، نتیجه‌ای صحیح و تاثیرگذار باشد.
 
این استاد حوزه و دانشگاه دومین عامل اساسی در یک منبر موفق را محتوای آن سخنرانی دانست و افزود: منبر پر از مطلب و خالی از مطلب هر دو برای مخاطب جاذبه ندارد و همان‌طور که منبری که مطالب و آیات و روایات زیادی را در خود دارد سبب می‌شود تا مخاطب با بحث ارتباط برقرار نکند، منبر خالی از مطلب نیز باعث دلزدگی مستمعین از آن منبر می‌شود.
 
رفیعی گفت: مردم احادیث و آیات قرآن را دوست دارند و بیش از هر چیز به جانشان می‌نشیند اما باید توجه داشته باشیم که در یک منبر منظم و دقیق به اندازه از این جان‌مایه‌های یک منبر صحیح بهره ببریم.
 
این خطیب برجسته تصریح کرد: سومین عامل اساسی در یک منبر وزین شیوه القاء موضوع است که تاثیر فوق‌العاده مهمی دارد و ما اگر در این قسمت ضعف داشته باشیم نمی‌توانیم به اهداف‌مان از یک منبر موفق برسیم.
 
وی اضافه کرد: باید توجه داشته باشیم که شیوه القاء مطلب بحث بسیار تاثیرگذاری است و ما برای آنکه در این بخش از منبرمان موفق باشیم باید به روش پیامبر(ص) و قرآن توجه داشته باشیم و از آن درس بگیریم و در منبرها و مواجهه روزانه با مردم از آن استفاده کنیم.
/2759/



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.