انواع شایعه از نگاه اسلام

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) : متأسفانه بخشی از گرانی ها در جامعه مرهون شایعه پراکنی هاست که برخی انجام می دهند.
پنجشنبه، 4 تير 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
انواع شایعه از نگاه اسلام

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) : متأسفانه بخشی از گرانی ها در جامعه مرهون شایعه پراکنی هاست که برخی انجام می دهند.
 
به گزارش راسخون به نقل از خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی عصر امروز در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) با اشاره به آیات سوره مبارکه نور، اظهار داشت: خداوند در آیه 11 از این سوره می فرماید: «إِنَّ الَّذینَ جاؤُ بِالْإِفْکِ عُصْبَةٌ مِنْکُمْ لا تَحْسَبُوهُ شَرًّا لَکُمْ بَلْ هُوَ خَیْرٌ لَکُمْ لِکُلِّ امْرِئٍ مِنْهُمْ مَا اکْتَسَبَ مِنَ الْإِثْمِ وَ الَّذی تَوَلَّی کِبْرَهُ مِنْهُمْ لَهُ عَذابٌ عَظیمٌ/ در حقیقت ، کسانی که آن بهتان [ داستان افک ] را [ در میان ] آوردند، دسته ای از شما بودند. آن [ تهمت ] را شرّی برای خود تصوّر نکنید بلکه برای شما در آن مصلحتی [ بوده ] است. برای هر مردی از آنان [ که در این کار دست داشته همان گناهی است که مرتکب شده است، و آن کس از ایشان که قسمت عمده آن را به گردن گرفته است عذابی سخت خواهد داشت».
 
وی ابراز داشت: افک در لغت به معنای دروغ و تهمت بسیار بزرگ و عظیم است؛ آنهم دروغی که باعث لرزیدن ارکان جامعه می شود.
 
عضو هیئت علمی جامعه المصطفی با بیان این مطلب که افک از کذب بالاتر است، خاطرنشان ساخت: در شأن نزول این آیه، داستان های گوناگونی بیان شده که در تفاسیر به آن اشاره شده است؛ اما نکته مهم آن، مسئله افک است که به آن باید توجه داشت.
 
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به انواع شایعه، تصریح کرد: شایعه اعتقادی، اخلاقی، سیاسی و اجتماعی، 4 نوع شایعه ای است که در قرآن و روایات از آن نام برده شده است.
 
این خطیب حوزوی بیان داشت: شایعه اعتقادی بدترین نوع شایعه است که با باورهای دینی مردم بازی می کنند.
 
حجت الاسلام و المسلمین رفیعی اظهار داشت: متأسفانه امروز گروهی ورود پیدا کرده و در مباحث اعتقادی، شایعه سازی و شبهه سازی می کنند.
 
وی ابراز داشت: سخنرانان که صاحب تریبون هستند، باید توجه داشته باشند که از شخصیت های نظام هزینه نکرده و باورهای مردم را خراب نکنند.
 
عضو هیئت علمی جامعه المصطفی افزود: ارباب جراید و سیاسیون توجه کنند که نباید با سخنان خود با آبروی مردم بازی کنند.
 
این استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد: متأسفانه بخشی از گرانی ها در جامعه مرهون شایعه پراکنی هاست که برخی انجام می دهند.
 
این خطیب حوزوی در پایان با اشاره به روایتی از نبی مکرم اسلام(ص)، خاطرنشان ساخت: رسول اعظم(ص) فرمودند: «ألا اخبرکم بشرارکم؟ قالوا: بلی، یا رسول الله، قال: المشاؤون بالنمیمة، المفرقون بین الأحبة، الباغون للبرآء العیب/ شما را از بدترینتان آگاه نکنم؟ عرض کردند: بله‏ ای رسول خدا! فرمود: آنها که برای سخن چینی پیوسته در راهند و میان دوستان جدایی اندازند و برای مردمان پیراسته از نقص عیب جویی کنند».
/2759/



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما