ماهی قرمز عید را در طبیعت رها نکنید

مدیر کل موزه تاریخ طبیعی و ذخایر زیستی ورود گونه‌های غیربومی در طبیعت را یکی از آسیب‌های زیست‌محیطی دانست و گفت: ماهی قرمز که مردم بعد از ایام عید آن را در طبیعت رها می‌کنند جزو لیست گونه‌‌های آسیب‌رسان است.
سه‌شنبه، 4 اسفند 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
 ماهی قرمز عید را در طبیعت رها نکنید

 مدیر کل موزه تاریخ طبیعی و ذخایر زیستی ورود گونه‌های غیربومی در طبیعت را یکی از آسیب‌های زیست‌محیطی دانست و گفت: ماهی قرمز که مردم بعد از ایام عید آن را در طبیعت رها می‌کنند جزو لیست گونه‌‌های آسیب‌رسان است.

 

به گزارش راسخون به نقل از تسنیم، علی اصغر مبارکی روز سه‌شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: رهاشدن ماهی‌های قرمز ایام عید و لاک پشت‌ها از مشکلاتی است که می‌توان از آن به عنوان آسیب‌ گونه‌های غیربومی به طبیعت از آن یاد کرد.

 

وی ادامه داد: مردم از رها کردن ماهی قرمز ایام عید در طبیعت جدا خودداری کنند؛ چرا که این ماهی قرمز در لیست بالای آمار گونه‌های آسیب‌رسان به طبیعت قرار دارد.

 

مدیر کل موزه تاریخ طبیعی و ذخایر زیستی به گونه جدیدی که در تالاب انزلی یافت شده اشاره کرد و افزود: در حال حاضر در تالاب انزلی با این مشکل مواجه شده‌ایم که هزینه سنگینی روی دست سازمان می‌گذارد.

 

مبارکی تصریح کرد:‌گونه غالب همچون ماهی قرمز به گونه‌ای گفته می‌شود که اگر در استخر نگهداری شود مشکلی ایجاد نمی‌کند اما اگر در محل‌هایی همچون لار یا زیست‌گاه‌های دیگر برود مشکل ایجاد خواهد کرد و گونه‌های بومی را نابود می‌کند.

 

وی ادامه داد: گونه‌های غالب به‌راحتی جایگزین گونه‌های بومی می‌شوند و آن را از بین ‌می‌برند همانند ماهی تیلاپیا که در یکی از تالاب‌ها مشکل ایجاد کرده است یا اتفاقی که برای گونه‌های بومی در تالاب شادگان افتاد که متاسفانه تمامی این موارد و مشکلاتی از این دست  هزینه‌هایی را به ما تحمیل کرده است.

 

به گزارش تسنیم، مجید مقدم نیز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: سیاست سازمان نسبت به حیوان آزاری مشخص است و با این رفتارها مخالف هستیم اما سازمان متولی آن نیست.

 

وی ادامه داد: کسانی که به خاطر حیوان آزاری و آزار یک سگ تجمع کرده بودند سازمان را ضامن خود می‌دانند و ما نیز نسبت به حیوانات پیش نویسی را در بحث حیوانات تنظیم کرده‌ایم و به هیات دولت ارائه کرده‌ایم تا تقدیم مجلس شود.

 

مدیر کل دفتر حیات وحش و تنوع زیستی سازمان حفاظت از محیط زیست تصریح کرد: امیدواریم قانونی را بحث حقوق حیوانات داشته باشیم و هرچه زودتر به این موضوع نیز رسیدگی شود.

 

مقدم به روز جهانی حیات وحش اشاره کرد و افزود: سوم مارس به عنوان روز جهانی حیات وحش محسوب می‌شود که امسال این مهم در کشورمان و در شهر قزوین برگزار خواهد شد و تعدادی از سازمان‌های مردم نهاد و کارشناسان محیط زیست حضور پیدا می‌کنند.

 

/117/



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.