طیب‌نیا در نشست «مباحث نوین امر خیر در ایران»:

ایرانیان برای امور خیریه فقط ۲ دقیقه در روز وقت می‌گذارند

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان گفت: متأسفانه درباره آمار خیریه در ایران اطلاعات دقیقی در دست نیست، اما برخی آمارها نشان می‌دهد ایرانیان در روز فقط ۲ دقیقه برای امور خیر وقت می‌گذارند.
پنجشنبه، 30 ارديبهشت 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: روابط عمومی راسخون
موارد بیشتر برای شما
ایرانیان برای امور خیریه فقط ۲ دقیقه در روز وقت می‌گذارند

ویرایش عکس آذرماه 98

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان گفت: متأسفانه درباره آمار خیریه در ایران اطلاعات دقیقی در دست نیست، اما برخی آمارها نشان می‌دهد ایرانیان در روز فقط ۲ دقیقه برای امور خیر وقت می‌گذارند.
 

به گزارش راسخون به نقل از فارس، نشست‌ «مباحث نوین امر خیر در ایران» از سلسله نشست‌های خیرین ماندگار با حضور غلامرضا اعوانی عضو فرهنگستان علوم و محمدصالح طیب‌نیا عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان و مدیرعامل بنیاد خیریه راهبری آلاء در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران برگزار شد.
 
در ابتدای نشست، طیب‌نیا طی سخنانی به ضرورت توجه به جایگاه امر خیر به عنوان مسئله‌ای ارزشمند در جامعه پرداخت و گفت: تحقیقی در مؤسسه گالوپ در سنجش امر خیر انجام شده است که درصد افرادی که به فعالیت داوطلبانه و کمک به سازمان خیریه یا کمک شخصی به امر خیر مبادرت کرده‌اند، بررسی شده که شاخص رسمی آن به نام شاخص جهانی بخشش بررسی می‌شود.
 
وی در ادامه افزود: براساس این شاخص در سال 2010 استرالیا، نیوزیلند و آمریکا رتبه اول تا سوم جهانی بخشش را به خود اختصاص دادند و ایران در ردیف 84ام قرار گرفت. در سال 2011 ایران به رتبه 91 رسید و در سال 2012 به رتبه 12 رسید و در نهایت در سال 2014 ایران با چند پله سقوط به رتبه 19 رسید و در سال 2015 به رتبه 23 رسید این پراکندی آماری نشان می‌دهد که مؤسسات خارجی قادر نیستند به آمار دقیقی از نحوه وقف و بخشش در ایران دست یابند.
 
عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه بررسی سازمان‌های خیریه معاف از مالیات نشان می‌دهد که آمریکا 47/5 درصد درآمد از طریق خرید مردم از سازمان‌های خیریه حاصل می‌شود، اظهار داشت: 94/5 درصد مردم آمریکا به سازمان‌های خیریه کمک می‌کنند و 72 درصد محل درآمد سازمان‌های خیریه در آمریکا کمک‌های شخصی مردمی است و تنها 32 درصد پرداخت شخصی از طریق مذهب صورت می‌گیرد.
 
طیب‌نیا در ادامه افزود: هر فرد آمریکایی از 24 ساعت، 6 دقیقه به امور خیریه می‌پردازد اما متأسفانه درباره آمار خیریه در ایران اطلاعات دقیقی وجود ندارد و سالانه براساس آمار ایران، حدود 42 هزار میلیارد تومان یارانه نقدی از طریق دولت به امر خیریه‌‌ها پرداخته می‌شود. این آمار بیشتر براساس روزنامه‌ها و مصاحبه‌های خیرین مؤسسه ساز بدست آمده است.
 
وی همچنین افزود:‌ خیرین موسسه ساز در سال 94 یکهزار میلیارد تومان، خیرین سلامت 4 هزار میلیارد تومان، زکات 160 میلیارد تومان کمک پرداخت کرده‌اند.
 
عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان با اشاره به اینکه آمار گذران وقت یک ایرانی  صرف امور خیریه تنها دو دقیقه در روز است که یک دقیقه به آقایان و سه دقیقه به بانوان اختصاص دارد، افزود: بنابراین میانگین اینها برای هر ایرانی در روز دو دقیقه می‌شود.
 
طیب‌نیا در بخش دیگری از سخنانش درباره چالش‌های حوزه فعالیت امور خیریه در ایران توضیحاتی ارائه داد و گفت: عدم وجود اطلاعات و آمار، فرایند اداری ناکارآمد و عدم فرایند نظارتی از مهمترین چالش‌های خیریه ماندگار است.
/2759/



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.