مدیرکل اعزام مبلغ سازمان اوقاف و امور خیریه:

متن نهج‌البلاغه به عنوان درس اصلی در حوزه و دانشگاه تدریس شود

حجت الاسلام شعبانی با بیان این‌که متولی اصلی ترویج؛ تبلیغ و شناساندن نهج البلاغه به جامعه حوزه‌های علمیه هستند، خواستار تدریس متن این کتاب شریف و ارزشمند به عنوان درس اصلی در حوزه و دانشگاه شد.
شنبه، 19 تير 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: روابط عمومی راسخون
موارد بیشتر برای شما
متن نهج‌البلاغه به عنوان درس اصلی در حوزه و دانشگاه تدریس شود

ویرایش عکس آذر ماه 98

حجت الاسلام شعبانی با بیان این‌که متولی اصلی ترویج؛ تبلیغ و شناساندن نهج البلاغه به جامعه حوزه‌های علمیه هستند، خواستار تدریس متن این کتاب شریف و ارزشمند به عنوان درس اصلی در حوزه و دانشگاه شد.
 
به گزارش راسخون، حجت الاسلام احمد شعبانی، عضو مجمع نمایندگان حوزه علمیه، در گفت‏ وگو رسا، با اشاره به اینکه یکی از ذخایر گرانقدری که در اختیار جهان اسلام و تشیع قرار دارد ولی متأسفانه استفاده ای از آن صورت نمی گیرد کتاب نهج البلاغه است، ابراز کرد: این کتاب با همه عمق و وسعتی که از لحاظ فکری، اخلاقی، سیاسی و اجتماعی دارد بعد از قرآن کریم مورد نیاز بشریت است که متأسفانه بین امت اسلامی و به ویژه شیعیان مهجور مانده است.
 
وی ادامه داد: علت مهجور ماندن این کتاب شریف کم کاری شیعیان و مراکز علمی کشور از جمله حوزه های علمیه، دانشگاه ها و دبیرستان ها برای معرفی نکردن این کتاب یا استفاده نکردن این کتاب است.
 
حجت الاسلام شعبانی در ادامه به بررسی راهکارهای رفع مهجوریت نهج البلاغه در جامعه پرداخت و اظهار داشت: از جمله راهکارها این است که در دانشگاه ها واحدهایی برای نهج البلاغه شناسی گذرانده شود، در دبیرستان ها درسی تحت عنوان شناخت نهج البلاغه تدریس شود و در حوزه های علمیه کرسی تحصیل و تدریس نهج البلاغه دایر شود.
 
وی ادامه داد: یکی دیگر از دلایل مهجوریت نهج البلاغه، عدم توان در خواندن این کتاب است، عبارات سنگینی در آن وجود دارد که حتی خواندن ظاهری آن را برای عموم مردم دچار مشکل می کند.
 
راههای ترویج نهج البلاغه
 
عضو مجمع نمایندگان حوزه علمیه افزود: برای ترویج نهج البلاغه و آشنایی نسل جوان با آن، باید جلسات نهج البلاغه شناسی را در استان ها، شهرستان ها، ائمه جمعه، ائمه جماعات و مراکز فرهنگی کشور برگزار کرد.
 
حجت‌‏الاسلام شعبانی با اشاره به اینکه متولی اصلی ترویج و تبلیغ و شناساندن نهج البلاغه به جامعه حوزه های علمیه هستند، اظهار داشت: در حوزه های علمیه همانطور که به مباحث فقهی و اصولی اهتمام خاصی دارند باید در کنار آن به نهج البلاغه هم توجه نمایند.
 
وی با بیان اینکه در حوزه علمیه حتی قرآن هم مهجور مانده است، تصریح کرد: اگرچه تلاش هایی برای رفع مهجوریت قرآن توسط مراجع عظام تقلید و مدیریت حوزه های علمیه کشور صورت گرفته و بحث تفسیر و آشنایی با قرآن راه اندازی شده است و در تمام پایه های حوزه علمیه بحث تفسیر تدریس می شود ولی این کافی نیست.
 
مدیرکل اعزام مبلغ سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در پایان گفت: حوزه های علمیه باید به تفسیر نهج البلاغه هم توجه کنند و آن را به عنوان یکی از درس های اصلی در تمام پایه ها تدریس کنند و حتی مراجع عظام هم یک بحث عمومی برای تفسیر نهج البلاغه داشته باشند.
/2759/



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.