ویرایش عکس تیر 99
با این وظیفه ای که خداوند برای عالمان و مبلغان دین معین کرده است، هیچ شک و شبهه ای باقی نمی ماند که هدایت فکری مردم رسالت اصلی روحانیت است و اگر می بینیم کسانی به طرق مختلف در صدد تخریب این قشر هستند، چون عالمان دینی در خط مقدم اسلام و انقلاب قرار دارند. هر چند ممکن است در گوشه و کنار افرادی باشند که لباس روحانیت را به عاریه برده اند و باعث بدبینی مردم به به این لباس شده اند و لیکن حق را نباید با افراد سنجید....
راسخون : هر از گاهی در خبرها بودجه حوزه های علمیه مورد هجمه و اعتراض قرار می گیرد و تا با جو سازی و مقایسه بودجه این نهاد با نهادهای دیگر روحانیت را مقابل مردم و جدای از آنها قلمداد می کنند و این آمار را آنقدر تکرار می کنند تا شنونده بدون کوچکترین تحقیقی حوزه ها را محکوم به دریافت هزینه های گزاف کند؛ در حالیکه امام جمعه موقت تهران در نماز جمعه حقیقت مطلب را بیان کرده و از اندک درآمد طلاب حوزه های علمیه پرده برداری می کنند، ولی گویا مخالفین گزارش صحیح خطیب جمعه تهران و عدم بهره مندی طلاب از این بودجه را نشنیده می گیرند و از روی عناد به دنبال عقده گشایی سیاسی از نهادهای دینی و فرهنگی همچون حوزه علمیه هستند؛ این در حالیست که بودجه شورای عالی حوزه در سال 97 کمتر از نصف بودجه دانشگاه پیام نور و حدودا نیمی از بودجه دانشگاه تهران را به خود اختصاص داده است.[1]
اما در این مجال اندکی می خواهیم از جایگاه این نهاد سخن برانیم نهادی که از سوی دشمنان داخلی و خارجی مورد هجوم قرار می گیرند؛ اما علت این هجمه ها چیست؟
این انقلاب با قیام و رهبری یک طلبه و صد البته همراهی مردم شکل گرفت و بعد از گذشت قریب چهل سال سکان این کشتی عظیم به دستان رهبری است که ملبس به لباس روحانیت است و همین خاری در چشم معاندین است و لذا برای تخریب این جایگاه به حربه های متفاوتی از جمله ناکار آمدی نظام آخوندی،عدم جایگاه مردمی و ناتواتی در تعدیل فشار اقتصادی و... متوسل می شوند که با اندک درنگی می توان فهمید که بخش عظیم مشکلات پیش رو نتیجه انتخاب مردم است انتخابی که تبعات آن ظاهرا تا سال 1400 ادامه دارد و اصلا ربطی به حوزه های علمیه ندارد و حوزه هم مخالف چنین سوء تدبیرهایی است.
اما اینکه باز بخواهیم در این دوران افسار گسیخته ی اقتصادی که صدای اعتراض همگان اعم از مسببین و قربانیان بلند است به دروغ حوزه را صاحب بودجه کلان معرفی کنیم نشان دهنده چیزی جز دشمنی آشکار نیست؛ دشمنی که قبل از انقلاب هم شاهان معلون این ممکلت نسبت به این قشر ذی نفوذ داشته اند و تا امروز هم از جانب دشمنان و دوستان ظاهری ادامه دارد.
بودجه ای که از قدیم الایام مورد اعتراض واقع می شد، لذا امام خمینی (ره) در ترسیم بودجه حوزه های علمیه شیعه و مقایسه آن با مراکز دینی مسیحی می فرماید: «... درآمد ماهیانه شما که آقایان به اسم شهریه به شما می دهند از پول سیگار دیگران در هر ماه کمتر می باشد. من در روزنامه یا مجله ای دیدم که بودجه ای که واتیکان برای یک کشیش در واشنگتن می فرستد یک قلم بسیار درشتی است. حساب کردم دیدم از تمام بودجه هایی که حوزه های شیعه دارند بیشتر است.» [2]
اما جایگاه روحانیت چیست؟
خدای متعال از روحانیون و مبلغان دینی به عنوان رسولان خود یاد می کند. آنجا که می فرماید: «وَسِیقَ الَّذِینَ کَفَرُوا إِلَى جَهَنَّمَ زُمَرًا حَتَّى إِذَا جَاؤُوهَا فُتِحَتْ أَبْوَابُهَا وَقَالَ لَهُمْ خَزَنَتُهَا أَلَمْ یَأْتِکُمْ رُسُلٌ مِّنکُمْ یَتْلُونَ عَلَیْکُمْ آیَاتِ رَبِّکُمْ وَیُنذِرُونَکُمْ لِقَاء یَوْمِکُمْ هَذَا قَالُوا بَلَى... [زمر/71] و کسانى که کافر شده اند گروه گروه به سوى جهنم رانده شوند تا چون بدان رسند درهاى آن [به رویشان] گشوده گردد و نگهبانانش به آنان گویند مگر فرستادگانى از خودتان بر شما نیامدند که آیات پروردگارتان را بر شما بخوانند و به دیدار چنین روزى شما را هشدار دهند گویند چرا آمدند...»
حضرت آیت الله جوادی در ذیل آیه شریفه می فرمایند: منظور این نیست که شخص موسای کلیم یا عیسای مسیح (سلام الله علیهما) یا شخص حضرت (سلام الله علیه) آمدند، بلکه شاگردان آنها، علما و مبلغان آنها که آمدند، همان «لِیُنذِرُواْ قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُواْ إِلَیهْم» که آیه «نفر» است همین معنا را میرساند، البته گاهی هم افراد به حضور پیامبران خود می رسیدند؛ اما محور اصلی همین علما و مبلغین هستند.[3]
هدایت مردم آنقدر اهمیت دارد که امیرالمومنین (علیه السلام) نقل می کند که از رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) شنیدم که فرمود: «اگر یک نفر به دست تو هدایت شود، بهتر است از آنچه که آسمان بر آن سایه افکنده است.» [4]
لذا بی انصافی ست کسانی که خداوند از آنها با عظمت یاد کرده است را تخریب کرد و با متهم کردن آنان به دریافت بودجه های آنچنانی تمامی نواقص و کمبودها را به دوش آنها انداخت، هرچند فساد یک عالم، جامعه ای را به فساد می کشاند ولیکن قرن هاست که بزرگان و علماء دین اسلام را حفظ کرده اند و لذا اینهمه خدمات را ندیده گرفتن کوتاه نظری ست.
مضاف بر آنکه در توقیعی امام زمان (عج الله تعالی) مردم را در عصر غیبت به عالمان دینی ارجاع دادند و فرمودند: « اما در رُخدادهای پیش رو، پس به راویان سخنان ما مراجعه کنید که همانا آنها حجت من بر شما و من حجت خدا بر آنها هستم.»[5] بنابراین با این وظیفه ای که خداوند برای عالمان و مبلغان معین کرده است، هیچ شک و شبهه ای باقی نمی ماند که هدایت فکری مردم رسالت اصلی روحانیت است و اگر می بینیم کسانی به طرق مختلف در صدد تخریب این قشر هستند، چون عالمان دینی در خط مقدم اسلام و انقلاب قرار دارند. هر چند ممکن است در گوشه و کنار افرادی باشند که لباس روحانیت را به عاریه برده اند و باعث بدبینی مردم به به این لباس شده اند و لیکن حق را نباید با افراد سنجید.
به قلم : محمد صالحی
پی نوشت :
[1]. خبرگزاری رجانیوز، کد خبر283051.
[2]. جهاد اکبر، امام خمینی (ره)، ص 48 - 49
[3]. برگرفته از سایت مدرسه فقاهت، تفسیر آیات 70 تا 74 سوره مبارکه زمر.
[4]. الکافی، کلینى، محمد بن یعقوب، ج5، ص27.
[5]. کمال الدین و تمام النعمة، ابن بابویه، محمد بن على، ج2، ص484.
با این وظیفه ای که خداوند برای عالمان و مبلغان دین معین کرده است، هیچ شک و شبهه ای باقی نمی ماند که هدایت فکری مردم رسالت اصلی روحانیت است و اگر می بینیم کسانی به طرق مختلف در صدد تخریب این قشر هستند، چون عالمان دینی در خط مقدم اسلام و انقلاب قرار دارند. هر چند ممکن است در گوشه و کنار افرادی باشند که لباس روحانیت را به عاریه برده اند و باعث بدبینی مردم به به این لباس شده اند و لیکن حق را نباید با افراد سنجید....
راسخون : هر از گاهی در خبرها بودجه حوزه های علمیه مورد هجمه و اعتراض قرار می گیرد و تا با جو سازی و مقایسه بودجه این نهاد با نهادهای دیگر روحانیت را مقابل مردم و جدای از آنها قلمداد می کنند و این آمار را آنقدر تکرار می کنند تا شنونده بدون کوچکترین تحقیقی حوزه ها را محکوم به دریافت هزینه های گزاف کند؛ در حالیکه امام جمعه موقت تهران در نماز جمعه حقیقت مطلب را بیان کرده و از اندک درآمد طلاب حوزه های علمیه پرده برداری می کنند، ولی گویا مخالفین گزارش صحیح خطیب جمعه تهران و عدم بهره مندی طلاب از این بودجه را نشنیده می گیرند و از روی عناد به دنبال عقده گشایی سیاسی از نهادهای دینی و فرهنگی همچون حوزه علمیه هستند؛ این در حالیست که بودجه شورای عالی حوزه در سال 97 کمتر از نصف بودجه دانشگاه پیام نور و حدودا نیمی از بودجه دانشگاه تهران را به خود اختصاص داده است.[1]
اما در این مجال اندکی می خواهیم از جایگاه این نهاد سخن برانیم نهادی که از سوی دشمنان داخلی و خارجی مورد هجوم قرار می گیرند؛ اما علت این هجمه ها چیست؟
این انقلاب با قیام و رهبری یک طلبه و صد البته همراهی مردم شکل گرفت و بعد از گذشت قریب چهل سال سکان این کشتی عظیم به دستان رهبری است که ملبس به لباس روحانیت است و همین خاری در چشم معاندین است و لذا برای تخریب این جایگاه به حربه های متفاوتی از جمله ناکار آمدی نظام آخوندی،عدم جایگاه مردمی و ناتواتی در تعدیل فشار اقتصادی و... متوسل می شوند که با اندک درنگی می توان فهمید که بخش عظیم مشکلات پیش رو نتیجه انتخاب مردم است انتخابی که تبعات آن ظاهرا تا سال 1400 ادامه دارد و اصلا ربطی به حوزه های علمیه ندارد و حوزه هم مخالف چنین سوء تدبیرهایی است.
اما اینکه باز بخواهیم در این دوران افسار گسیخته ی اقتصادی که صدای اعتراض همگان اعم از مسببین و قربانیان بلند است به دروغ حوزه را صاحب بودجه کلان معرفی کنیم نشان دهنده چیزی جز دشمنی آشکار نیست؛ دشمنی که قبل از انقلاب هم شاهان معلون این ممکلت نسبت به این قشر ذی نفوذ داشته اند و تا امروز هم از جانب دشمنان و دوستان ظاهری ادامه دارد.
بودجه ای که از قدیم الایام مورد اعتراض واقع می شد، لذا امام خمینی (ره) در ترسیم بودجه حوزه های علمیه شیعه و مقایسه آن با مراکز دینی مسیحی می فرماید: «... درآمد ماهیانه شما که آقایان به اسم شهریه به شما می دهند از پول سیگار دیگران در هر ماه کمتر می باشد. من در روزنامه یا مجله ای دیدم که بودجه ای که واتیکان برای یک کشیش در واشنگتن می فرستد یک قلم بسیار درشتی است. حساب کردم دیدم از تمام بودجه هایی که حوزه های شیعه دارند بیشتر است.» [2]
اما جایگاه روحانیت چیست؟
خدای متعال از روحانیون و مبلغان دینی به عنوان رسولان خود یاد می کند. آنجا که می فرماید: «وَسِیقَ الَّذِینَ کَفَرُوا إِلَى جَهَنَّمَ زُمَرًا حَتَّى إِذَا جَاؤُوهَا فُتِحَتْ أَبْوَابُهَا وَقَالَ لَهُمْ خَزَنَتُهَا أَلَمْ یَأْتِکُمْ رُسُلٌ مِّنکُمْ یَتْلُونَ عَلَیْکُمْ آیَاتِ رَبِّکُمْ وَیُنذِرُونَکُمْ لِقَاء یَوْمِکُمْ هَذَا قَالُوا بَلَى... [زمر/71] و کسانى که کافر شده اند گروه گروه به سوى جهنم رانده شوند تا چون بدان رسند درهاى آن [به رویشان] گشوده گردد و نگهبانانش به آنان گویند مگر فرستادگانى از خودتان بر شما نیامدند که آیات پروردگارتان را بر شما بخوانند و به دیدار چنین روزى شما را هشدار دهند گویند چرا آمدند...»
حضرت آیت الله جوادی در ذیل آیه شریفه می فرمایند: منظور این نیست که شخص موسای کلیم یا عیسای مسیح (سلام الله علیهما) یا شخص حضرت (سلام الله علیه) آمدند، بلکه شاگردان آنها، علما و مبلغان آنها که آمدند، همان «لِیُنذِرُواْ قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُواْ إِلَیهْم» که آیه «نفر» است همین معنا را میرساند، البته گاهی هم افراد به حضور پیامبران خود می رسیدند؛ اما محور اصلی همین علما و مبلغین هستند.[3]
هدایت مردم آنقدر اهمیت دارد که امیرالمومنین (علیه السلام) نقل می کند که از رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) شنیدم که فرمود: «اگر یک نفر به دست تو هدایت شود، بهتر است از آنچه که آسمان بر آن سایه افکنده است.» [4]
لذا بی انصافی ست کسانی که خداوند از آنها با عظمت یاد کرده است را تخریب کرد و با متهم کردن آنان به دریافت بودجه های آنچنانی تمامی نواقص و کمبودها را به دوش آنها انداخت، هرچند فساد یک عالم، جامعه ای را به فساد می کشاند ولیکن قرن هاست که بزرگان و علماء دین اسلام را حفظ کرده اند و لذا اینهمه خدمات را ندیده گرفتن کوتاه نظری ست.
مضاف بر آنکه در توقیعی امام زمان (عج الله تعالی) مردم را در عصر غیبت به عالمان دینی ارجاع دادند و فرمودند: « اما در رُخدادهای پیش رو، پس به راویان سخنان ما مراجعه کنید که همانا آنها حجت من بر شما و من حجت خدا بر آنها هستم.»[5] بنابراین با این وظیفه ای که خداوند برای عالمان و مبلغان معین کرده است، هیچ شک و شبهه ای باقی نمی ماند که هدایت فکری مردم رسالت اصلی روحانیت است و اگر می بینیم کسانی به طرق مختلف در صدد تخریب این قشر هستند، چون عالمان دینی در خط مقدم اسلام و انقلاب قرار دارند. هر چند ممکن است در گوشه و کنار افرادی باشند که لباس روحانیت را به عاریه برده اند و باعث بدبینی مردم به به این لباس شده اند و لیکن حق را نباید با افراد سنجید.
به قلم : محمد صالحی
پی نوشت :
[1]. خبرگزاری رجانیوز، کد خبر283051.
[2]. جهاد اکبر، امام خمینی (ره)، ص 48 - 49
[3]. برگرفته از سایت مدرسه فقاهت، تفسیر آیات 70 تا 74 سوره مبارکه زمر.
[4]. الکافی، کلینى، محمد بن یعقوب، ج5، ص27.
[5]. کمال الدین و تمام النعمة، ابن بابویه، محمد بن على، ج2، ص484.
مطلب مرتبط :
استقلال مالی حوزههای علمیه
درآمد روحانیت و حوزه های علمیه از کجا تأمین می شود؟
طلاب چقدر شهریه می گیرند
کارکرد روحانیت