آیت الله جوادی آملی در دیدار اعضای کمیته برگزاری همایش اخلاق و رسانه:

غرب فهم درستی از اخلاق ندارد | در آموزه‌های اسلامی حق با اخلاق است

اعضای کمیته برگزاری همایش علمی پژوهشی اخلاق و رسانه با آیت الله جوادی آملی دیدار کردند. این مفسر برجسته قرآن کریم در این دیدار ابراز داشت: در آموزه‌های اسلامی حق با اخلاق است و غرب فهم درستی از اخلاق ندارد.
چهارشنبه، 2 آبان 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
غرب فهم درستی از اخلاق ندارد | در آموزه‌های اسلامی حق با اخلاق است
 اعضای کمیته برگزاری همایش علمی پژوهشی اخلاق و رسانه با آیت الله جوادی آملی دیدار کردند. این مفسر برجسته قرآن کریم در این دیدار ابراز داشت: در آموزه‌های اسلامی حق با اخلاق است و غرب فهم درستی از اخلاق ندارد.
غرب فهم درستی از اخلاق ندارد | در آموزه‌های اسلامی حق با اخلاق است

به گزارش روابط عمومی پایگاه فرهنگی اطلاع رسانی راسخون، از ستاد خبری اولین همایش علمی پژوهشی اخلاق و رسانه، حضرت آیت‌الله جوادی آملی با دبیر و روسای کمیته‌های برگزاری اولین همایش علمی پژوهشی اخلاق و رسانه دیدار و گفت‌وگو کرد.

آیت الله جوادی آملی در این دیدار با تسلیت ایام اربعین حسینی(ع) بیان داشتند: شعار رسمی ما در ایام سوگ و ماتم اباعبدالله علیه السلام این دعا است که می گوییم «
أَعْظَمَ اللَّه اجورنا بمصابنا بالحسین علیه السّلام، و جعلنا و إیّاکم من الطالبین بثاره »؛ بخش اول این دعا برای ثواب بردن است اما بخش دوم این دعا، همان چیزی است که اگر آن را بفهمیم و به آن عمل کنیم همه مشکلات ما از جمله در حوزه رسانه حل خواهد شد و آن این است که از خداوند می خواهیم به ما آن توفیق را بدهد که خون بهای حسین بن علی(ع) را بگیریم.
ایشان ادامه دادند:
اگر می خواهید حیات انسانی داشته باشید باید «اسْتَجِیبُوا لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاکُمْ لِمَا یُحْیِیکُمْ» باشید خداوند در اینجا زنده ها را مخاطب خود قرار داد؛ معلوم می شود ما مردگانی هستیم که به ظاهر زنده ایم و باید به حیات حقیقی و انسانی خود برسیم، توضیح این مطلب آن است که برخی حیات گیاهی دارند، برخی که اندکی رشد می کنند و عاطفه در آنها ایجاد می شود، از حیات نباتی به حیات حیوانی می رسند، در مرحله بعد اگر تعلیم و تربیت حوزه و دانشگاه دست این شخص را گرفت آنگاه از مرحله حیات حیوانی به حیات انسانی راه پیدا می کند.

حضرت آیت‌الله جوادی آملی ابراز داشتند: دین گفته اگر می خواهید زنده شوید باید به قرآن عمل کنید، الان بخش اعظم بودجه جهان صرف امور نظامی و تولید اسلحه برای آدمکشی می شود و کارخانه های اسلحه سازی سه شیفت در حال کار کردن هستند، محصول جنگ جهانی اول و دوم بیش از هفتاد میلیون کشته است، الان هم که عصر جنگهای نیابتی است! انسانی که در مرحله حیات حیوانی مانده باشد دستاوردی به جز کشتار و قتل ندارد.
استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم با اشاره به فراز اول سخنان خود خاطرنشان کردند: راه نجات همه ما این است که تا زنده ایم و نفس می کشیم خود را فرزند حسین بن علی(ع) بدانیم؛ وقتی وجود مبارک پیامبر(ص) فرمود «أَنَا وَ عَلِیٌّ أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّة»؛ بیاید
فرزندان ما باشید ، ما فرزندی عترت را پذیرفتیم و فرزندان ائمه(ع) شدیم در نتیجه حسن بن علی پدر ماست و اینگونه است که ما می توانیم خون بهای سیدالشهداء را مطالبه کنیم، این راه برای همه ما باز است. چرا این راه را نرویم و خود را از این سعادت محروم کنیم؟!
حضرت آیت‌الله جوادی آملی در ادامه به رسالت دینی و اخلاقی رسانه ها اشاره کردند و بیان داشتند:
هنوز تا تحقق خواسته ها و آموزه های اسلام در حوزه رسانه فاصله زیادی وجود دارد، اما قطعاً این توانمندی و ظرفیت در کشور هست، راه هم مشخص است؛ رسانه باید تلاش کند جامعه را با معارف دینی و اخلاقی آشنا کند، اصلی ترین وظیفه صداوسیما در بعد اخلاق این است که به مردم و جامعه بگوید مرگ از پوست به درآمدن است و نه پوسیدن و ما در مواجهه با مرگ، مرگ را می میرانیم نه اینکه بمیریم، لذا انسان یک موجود ابدی است!، اگر این اصل را بفهمیم و باور کنیم هرگز نه بیراهه می رویم و نه راه را بر کسی می بندیم، لذا مشکل ما این است که انسان را نشناخته ایم و این وظیفه رسانه است که حقیقت انسان را به او بشناساند و بفهماند که حق با اخلاق است نه قدرت.
در ابتدای این دیدار دکتر محمد‌حسین ظریفیان دبیر همایش علمی پژوهشی اخلاق و رسانه با بیان تاریخچه‌ای از اداره کل پژوهش‌های اسلامی صداوسیما که ماموریت تولید محتوای دینی و معارفی برای بیش از 150 شبکه رسانه ملی را بر عهده دارد گفت: مأموریت دیگر این مرکز ایجاد ارتباط میان حوزه‌های علمیه و صداوسیما است که پیشبرد آن ثمرات ارزشمندی را به دنبال داشته است.
مدیرکل پژوهش های اسلامی سازمان صداوسیما با اشاره به فقر موجود در حوزه مطالعات نظری اخلاق و رسانه و قلمرو اخلاق حرفه ای در رسانه گفت: این همایش متکی به مبانی اسلامی است و  با نگاه غیر الهی و نسبیت گرای غرب به اخلاق در تقابل است.
غرب فهم درستی از اخلاق ندارد | در آموزه‌های اسلامی حق با اخلاق است

وی اخلاق حرفه‌ای را قلمرو مهمی از ساحت اخلاق در این همایش ارزیابی کرد و توضیح داد: بسیاری از کارگردانان، تدوینگران، گریمورها، طراحان لباس و اقشاری از این دست به این نکته اذعان دارند که برای اولین بار به بحث اخلاق در این مشاغل پرداخته می‌شود و لازم بود که پیشتر به این بحث توجه خاصی مبذول شود.

لازم به ذکر است افتتاحیه اولین همایش علمی پژوهشی اخلاق و رسانه روز چهارشنبه 21 آذرماه 97 در مرکز همایش های بین المللی سازمان صداوسیما و اختتامیه این همایش روز پنجشنبه 22 آذرماه سال جاری در شهر مقدس قم به همت اداره کل پژوهش های اسلامی صداوسیما و با مشارکت بیش از چهل نهاد عالیِ حوزوی، دانشگاهی و رسانه ای برگزار خواهد شد.

مرتبط
کتاب جایگاه روح در معارف اسلامی با رویکرد رسانه ای منتشر شد

آرشیو بیانات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در راسخون
باید وقف را زنده کنیم | ربا، جنگ و خونریزی جاهلیت قرن بیست ویکم است 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما