حسینی مقدم مدیرکل اوقاف قم: ۴۰ پروژه عمرانی در بقاع قم تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم گفت: ۴۰ پروژه عمرانی با اعتباری بالغ بر ۷ میلیارد تومان در بقاع متبرکه قم اجرایی شده که بیشتر آنها تا پایان سال به بهره برداری می رسند.
سه‌شنبه، 22 آبان 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
حسینی مقدم مدیرکل اوقاف قم: ۴۰ پروژه عمرانی در بقاع قم تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد
به گزارش پایگاه فرهنگی اطلاع رسانی راسخون از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم حجت‌الاسلام و المسلمین سید اسماعیل حسینی مقدم ظهر امروز در نشست خبری هفته وقف
حسینی مقدم هفته گرامیداشت وقف را فرصتی برای توجه نخبگان و عموم جامعه به مقوله وقف دانست و گفت: برای این منظور برنامه‌های گوناگونی تدارک دیده شده که از جمله آنها می‌توان به دیدار با علما و مراجع و ائمه جماعات شهر مقدس قم، برپایی خیمه‌های معرفت و ایستگاه‌های همه واقف باشیم، برگزاری همایش تجلیل از مفاخر قرآنی و یاوران وقف و نیز تکریم خادمان امامزادگان، برگزاری نشست‌های صنفی تخصصی پیرامون ترویج فرهنگ وقف و نیز بهره‌مندی از ظرفیت مبلغان و روحانیون در امامزادگان و اماکن عمومی اشاره کرد.
وی با بیان اینکه در طول سال‌ها بقاع متبرکه مرکز معنویت و ترویج معارف اسلامی بوده‌اند افزود: امروز هم این قطب‌های فرهنگی محور بسیاری از فعالیت‌های اجتماعی فرهنگی دینی و مذهبی را تشکیل می‌دهند.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با تاکید بر رسالت اصحاب رسانه در معرفی امامزادگان واجب التعظیم استان قم به عموم اقشار جامعه گفت: لازم است بخشی از فعالیت‌های خود را به معرفی امامزادگان اختصاص دهید زیرا این اماکن سرمایه‌های تاریخی، معنوی و مذهبی ما هستند و به فرموده رهبر معظم انقلاب بقاع متبرکه باید به قطب فرهنگی تبدیل شوند.

حسینی مقدم با بیان اینکه یکی از بسترهای مهمی که در فرهنگ دینی و عمومی مردم جایگاه خاصی دارد مقوله زیارت اماکن متبرکه حرم مطهر ائمه اطهار علیهم السلام و امامزادگان است خاطرنشان کرد: معرفی بقاع متبرکه و نقشی که در دوران حاضر دارند یکی از مهمترین وظایف سازمان اوقاف به شمار می‌رود زیرا امامزادگان هم در دوران حیات و هم در دوران پس از مرگ در ارتقای فرهنگ دینی مردم نقش مهمی داشتند.

وی ادامه داد: برای تحقق این رسالت سنگین نیازمند فرهنگ‌سازی و ترویج فرهنگ وقف در ابعاد گسترده هستیم که بخش عمده آن بر عهده اصحاب رسانه، صاحبان منابر، ائمه جماعات و اهل قلم می باشد به همین منظور این نشست خبری با حضور خبرنگاران تدارک دیده شده تا ضمن ارائه گزارشی از اقدامات صورت گرفته و با همکاری اهل قلم نسبت به ترویج فرهنگ وقف به خصوص در هفته‌ای که به نام این سنت حسنه نامگذاری شده اقدامات لازم صورت بگیرد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با بیان اینکه واقف با استفاده از ساختار فقهی و حقوقی وقف می‌تواند کار خیر فرهنگی و اجتماعی خود را برای همیشه بیمه و آن را از گزند حوادث و دستبرد خائنین حفظ کند عنوان کرد: باید جامعه به سمتی حرکت کند که مانند سلام کردن، سنت وقف نیز همگانی و فراگیر شود و هر مسلمانی در هر سن و سالی و در هر کار و مسئولیتی به انجام عمل وقف اهتمام داشته باشد.
وی افزود: هر عمل خیری که در ساختار فقهی و حقوقی وقف جای بگیرد غیر قابل تغییر و تبدیل در موضوع و موارد مصرف خواهد بود و این مسئله خلاف شرع است زیرا هیچ اراده‌ای نمی‌تواند نیت واقف را از مسیر اصلی آن منحرف کند.
با بیان این که سنت حسنه وقف دارای ساختاری دقیق از نظر فقهی و حقوقی برای ماندگاری امور خیر است اظهار کرد: با توجه به احکام دقیقی که در فقه شیعه پیرامون وقف و موقوفات وجود دارد این مسئله در حقیقت ماندگار‌ترین نوع خدمت در جامعه محسوب می‌شود.

حسینی مقدم مدیرکل اوقاف قم: ۴۰ پروژه عمرانی در بقاع قم تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با بیان این که انعکاس اخبار مربوط به وقف در رسانه‌ها در زمینه ترویج این سنت حسنه تاثیرگذاری بالایی دارد گفت: از دیگر برنامه‌های هفته گرامیداشت وقف می‌توان به غباروبی بقاع متبرکه با حضور اقشار و اصناف گوناگون اشاره کرد.
وی با بیان اینکه در راستای احیای موقوفات نسبت به اخذ سند بیش از ۸۰۰ رقبه استان قم اقدام شده است خاطرنشان کرد: در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل شاهد افزایش درآمد موقوفات به میزان ۳۴ درصد بوده‌ایم.
حسینی مقدم از طراحی و شروع عملیات عمرانی در ۴۰ بقعه متبرکه استان قم خبر داد و افزود: بیشتر این پروژه‌ها تا پایان سال جاری به بهره‌برداری خواهند رسید.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم اعتبار در نظر گرفته شده برای این پروژه‌ها را ۷ میلیارد تومان ذکر کرد و گفت: در راستای اجرای امینانه نیات واقفان نیز بیش از ۴۰ میلیارد ریال در امور مختلف فرهنگی و اجتماعی همچون فعالیت‌های قرآنی، طرح‌هایی همچون بصیرت عاشورایی و نشاط معنوی هزینه شده است.
وی ارائه کمک‌های ویژه به ایتام و مستمندان، بیماران نیازمند و آبرسانی به روستاهای محروم را از دیگر فعالیت‌های اداره کل اوقاف استان قم دانست و افزود: این قبیل امور در قالب طرح‌هایی همچون مهر تحصیلی، آزادسازی زندانیان، کمک به تأمین دارو و درمان بیماران نیازمند و اجرای طرح‌های عمرانی صورت گرفته‌اند.
حسینی مقدم در بخش دیگری از سخنان خود به فعالیت ۲ مدرسه شبانه‌روزی حفظ قرآن کریم در آستان مقدس امامزادگان عبدالله و جمال‌الدین علیهم السلام اشاره کرد و گفت؛: در حال حاضر ۴۵ نفر از علاقه‌مندان به حفظ کل قرآن کریم در این مدارس مشغول تحصیل هستند که تا کنون موفق به حفظ هشت جزء از قرآن شده‌اند؛ برنامه‌ریزی برای حفظ کل قرآن کریم توسط این افراد در طول یکسال صورت گرفته که به این موفقیت نائل خواهند شد.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم ادامه داد: برای جذب ۲۰ هزار نفر در طرح تربیت حافظان قرآن کریم تمهیدات لازم اندیشیده شده است که این افراد حداقل یک جزء قرآن کریم را حفظ خواهند کرد.
وی تصریح کرد: یکی از اتفاقات مبارک و بی‌نظیر در سال جاری برای استان قم کسب رتبه‌های برتر توسط قاریان و حافظان قمی در مسابقات سراسری سازمان اوقاف بود که برای نخستین بار رتبه اول حفظ قرآن توسط حافظ قمی کسب شد همچنین یکی از قاریان استان توانست رتبه دوم را به خود اختصاص دهد.
حسینی مقدم در خاتمه با اشاره به فعالیت‌های اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم در ایام اربعین حسینی عنوان کرد: موکب حضرت علی بن جعفر علیه السلام امسال در شهر سامرا برای پذیرایی و اسکان زائران در نظر گرفته شد و توانست طی دو هفته به هزاران نفر خدمات مناسبی ارائه دهد.

 

مرتبط
همایش "یاوران وقف" در قم با سخنرانی آیت الله حسینی بوشهری برگزار می‌شود
مجموعه داستان یک وقف"من هم وقف می کنم" توسط راسخون تولید شد
روزشمار دهه وقف ۹۷ اعلام شد
مجموعه پوستر های دهه وقف /همه واقف باشیم



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.