آنچه که باید درباره تغییرات آب و هوا و گرم شدن زمین بدانید (قسمت اول)

تغییرات آب و هوایی چیست؟ تفاوت آن با گرم شدن زمین در چیست؟ این دو اصطلاح اصطلاحات دقیقی هستند اما با هم تفاوت دارند.
سه‌شنبه، 29 آبان 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ساره سمیع زاده
موارد بیشتر برای شما
آنچه که باید درباره تغییرات آب و هوا و گرم شدن زمین بدانید (قسمت اول)


تغییرات آب و هوایی چیست؟ تفاوت آن با گرم شدن زمین در چیست؟ (قسمت اول)

این دو اصطلاح اصطلاحات دقیقی هستند اما با هم تفاوت دارند.

به گزارش راسخون به نقل از نیویورک‌تایمز؛ ممکن است که فکر کنید گرم شدن زمین تنها یکی از اثرات تغییرات آب و هوایی است. اما این اصطلاح وسیع‌تر از آن است که فکرش را می‌کنید و تغییراتی مثل الگو بارندگی را نیز شامل می‌شود.

ترامپ مدعی است که محققان نباید رابطه بین گرم شدن زمین و تغییرات آب و هوایی قائل شوند، به دلیل اینکه «هوا در زمستان بسیار سرد است.» اما این ادعا درست نیست. محققان دهه‌‌هاست که از این دو واژه در کنار هم استفاده می‌کنند.

 

زمین چقدر گرم‌تر شده است؟

دو درجه! ولی همین دو درجه بسیار مهم است.

در اوایل سال 2017، اعلام شد که از سال 1880 دو درجه فارنهایت (بیش از 1 درجه سانتیگراد) گرم‌تر شده است. این رقم ممکن است به ظاهر کم باشد، اما با توجه به کل سطح زمین این عدد بزرگ است چرا که نشان می‌دهد چرا یخچال‌های جهان در حال ذوب شدن هستند و چرا سطح اقیانوس‌ها در حال بالا آمدن است. دانشمندان می‌گویند اگر انتشار گازهای گلخانه‌ای ادامه یابد، نمی‌توان از بیش از 8 درجه فارنهایت گرم‌تر شدن زمین جلوگیری کرد که این امر باعث می‌شود زندگی بسیاری از انسان‌های روی زمین به خطر بیفتد.

 

اثرات گازهای گلخانهای چیست؟ و چگونه باعث گرم شدن زمین می‌شود؟

در قرن نوزدهم محققان دریافتند که برخی از گازها در هوا گیر می‌افتند و کم کم گرمایشان کاهش می‌یابد؛ در غیر این صورت به فضا می‌روند. کربن دی اکسید یکی از مهم ترین گاز از گازهای گلخانه‌ای محسوب می‌شود. بدون حتی یکی از این گازها زمین یخ خواهد زد. این گاز تاکنون 43 درصد بالاتر از سطح پیش‌صنعتی افزایش داشته است و زمین هم به تبع آن طبق پیش‌‎بینی محققان روند افزایشی داشته است.
 

آیا انسان‌ها عامل اصلی افزایش دی اکسید کربن هستند؟

شواهد محکمی وجود دارد. بررسی‌ها حاکی از آن است که علاوه بر دی اکسید کربنی که در طبیعت به صورت طبیعی تولید می‌شود، فعالیت‌های انسانی نیز سهم بسیار بالایی در تولید آن دارد. سطح کربن دی اکسید در طول هزاران سال افزایش و کاهش داشته است، ولی زمین‌شناسان می‌گویند که در حال حاضر میزان تولید انسانی کربن دی اکسید بسیار بیشتر از تولید طبیعی این گاز است.
 

آیا عوامل طبیعی می‌تواند باعث افزایش گرما زمین باشد؟

خیر.

در تئوری ممکن است اتفاق بیفتد. برای مثال، اگر خورشید بیشتر بتابد، زمین هم به طبع گرم‌تر می‌شود. اما پژوهشگران عوامل طبیعی تاثیرگذار بر دمای زمین را با دقت مورد مشاهده قرار دادند و دریافتند که این عوامل خیلی نمی‌توانند بر دمای زمین تاثیرگذار باشند. گرم شدن زمین در مقیاس زمانی زمین‌شناسی بسیار سریع است و هیچ فاکتور دیگری جز انتشار گازهای گلخانه‌ای که توسط انسان تولید می‌شود نمی تواند دلیل این موضوع را توضیح دهد.

 

چرا مردم به تغییرات آب و هوایی اهمیت نمی‌دهند؟

به جای اینکه درباره سیاست‌های تغییرات آب و هوایی صحبت کنند و این سیاست‌ها را بازار-محورتر کنند، اما برخی محافظه‌کاران سیاسی با زیر سوال بردن علم تغییر اقلیم از این امر جلوگیری می‌کنند.
ترامپ در برخی موارد ادعا می‌کند پژوهشگران این علم جمع شده‌اند تا جهان را فریب دهند و یا اینکه گرم شدن زمین اختراع چینی‌هاست تا به صنعت آمریکا ضربه بزند.
 
 


 

مطالب مرتبط
روایت علی مطهری از اظهارنظر وزیر اطلاعات درباره شهردار جدید تهران
«بارش‌های سیل‌آسا» در انتظار بسیاری از استان‌های کشور
اژه‌ای: مدیرعامل کشت و صنعت هفت تپه فراری است/ظریف اسنادش درباره پولشویی را ارائه کند/قوه قضاییه در برخورد با فساد با احدی تعارف ندارد



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما