پایان باج‌خواهی محمدبن‌سلمان از شاهزادگان و مسئولان سعودی

دفتر پادشاهی عربستان سعودی اعلام کرد که پرونده «مبارزه با فساد» و ماجرای بازداشت مسئولان و شاهزادگان این کشور در هتل‌زندان «ریتز کارلتون» ریاض، پس از تسویه حساب مالی با آنها به ارزش ۴۰۰ میلیارد ریال (۱۰۷ میلیارد دلار) بسته شد.
پنجشنبه، 11 بهمن 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
پایان باج‌خواهی محمدبن‌سلمان از شاهزادگان و مسئولان سعودی
دفتر پادشاهی عربستان سعودی اعلام کرد که پرونده «مبارزه با فساد» و ماجرای بازداشت مسئولان و شاهزادگان این کشور در هتل‌زندان «ریتز کارلتون» ریاض، پس از تسویه حساب مالی با آنها به ارزش ۴۰۰ میلیارد ریال (۱۰۷ میلیارد دلار) بسته شد.

به گزارش راسخون به نقل از خبرگزاری فارس، طرح ادعایی بازداشت شاهزادگان و مسئولان و تجار سعودی در راستای طرح به اصلاح «مبارزه با فساد» محمد بن سلمان ولی‌عهد این کشور از نوامبر سال ۲۰۱۷ آغاز شد و اواخر ژانویه سال ۲۰۱۹ پس از «استراداد ۴۰۰ میلیارد دلار به خزانه دولت» پایان یافت.

در همین راستا، دفتر پادشاهی عربستان سعودی چهارشنبه شب با صدور بیانیه‌ای گفت که «ملک سلمان بن عبدالعزیز در جریان بسته شدن پرونده احضار ۳۸۱ نفر وپایان کار کمیته عالی مبارزه با فساد قرار گرفت.»

در این بیانیه آمده است که محمد بن سلمان ولی‌عهد سعودی گزارش پرونده مبارزه با مفاسد اقتصادی را که ۳۸۱ متهم داشت، به پادشاه این کشور ارائه کرد.

در همین ارتباط، خبرگزاری دولتی عربستان سعودی «واس» گزارش داد که «این پرونده پس از استرداد اموال دولت شامل املاک، مستغلات، شرکت‌ها و اوراق بهادار و پول نقد به خزانه کشور به ارزش بیش از ۴۰۰ میلیارد ریال (حدود ۱۰۷ میلیارد دلار) بسته شد.»

دفتر پادشاهی عربستان سعودی تاکید کرد که از میان ۳۸۱ متهم، ۸۷ نفر پس از قبول اتهامات وارده و تسویه حساب مالی، آزاد شدند و پرونده ۵۶ نفر نیز به دلیل مخالفت دادستان کل با تسویه حساب مالی آنها به خاطر داشتن اتهامات جنایی، به دادستانی ارجاع داده شد تا تحقیقات لازم جهت رسیدگی به پرونده آنها صورت بگیرد.

در ادامه بیانیه آمده است که تنها پرونده هشت نفر که با تسویه حساب مالی موافقت نکرده بودند، به دادستانی کل ارجاع داده شد تا با آنها بر اساس قوانین مقتضی برخورد شود. همه متهمانی که بی‌گناهی آنها اثبات شده بود نیز آزاد شدند.

عربستان سعودی حدود ۱۵ ماه پیش تعدادی از تجار این کشور را در چارچوب آنچه «مبارزه با فساد» می‌خواند، بازداشت و یکشنبه گذشته نیز ۱۰ نفر از آنها را آزاد کره بود. در حساب توئیتری «معتقلی الرای» (زندانیان فکر و اندیشه) آمده است که «۱۰ نفر از تجار سعودی دو روز پیش (یکشنبه) آزاد شدند.»

تاجران و شاهزادگان و مسئولان سابق سعودی و کنونی در نوامبر سال ۲۰۱۷ به دستور محمد بن سلمان ولی‌عهد این کشور در چارچوب طرح مبارزه با فساد در هتل‌زندان «ریتز کارلتون» در ریاض بازداشت شده بودند، اما معارضان سعودی این اقدام بن سلمان را حیله‌ای برای «تقویت نفوذ» وی می‌دانند.

خالد التویجری رئیس پیشین دیوان پادشاهی عربستان، بکر بن لادن مدیرعامل هولدینگ بن لادن، شیخ ولید الابراهیم مالک مجموعه رسانه ای ام بی سی، شاهزاده فهد بن عبدالله معاون پیشین وزیر دفاع، خالد الملحم مدیرعامل پیشین شرکت هواپیمایی رسمی عربستان، محمد الطبیشی رئیس پیشین تشریفات شاهنشاهی عربستان، ابراهیم العساف وزیر دارایی پیشین عربستان، ترکی بن عبدالله بن عبدالعزیز امیر پیشین ریاض، صالح کامل تاجر سعودی و دو تن از فرزندانش، عمرو الدباغ عضو پیشین هیات سرمایه گذاری عربستان، شاهزاده ترکی بن ناصر بن عبدالعزیز در میان بازداشتی‌هایی بودند که پس از مدتی آزاد شدند.



 

مطالب مرتبط
پیکر مرحوم «محمدنبی حبیبی» تشییع شد
قادریم سانتریفیوژهای IR4 و IR2M را تولید انبوه کنیم/خوداتکایی در اکتشاف و استخراج
باید قدردان ملت نجیب ایران باشیم که با همه مشکلات موجود در دفاع از انقلاب استوارند



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.