دیدار رییس جدید سازمان اوقاف و امورخیریه با مراجع عظام تقلید

حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی خاموشی در اولین دیدار با مراجع عظام تقلید به عنوان رییس سازمان اوقاف و امورخیریه که همزمان با سالروز ولادت حضرت فاطمه سلام الله علیها برگزار شد به تشریح برنامه های کلان سازمان اوقاف و امور خیریه پرداخت.
چهارشنبه، 8 اسفند 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
دیدار رییس جدید سازمان اوقاف و امورخیریه با مراجع عظام تقلید

به گزارش پایگاه فرهنگی اطلاع رسانی راسخون به نقل از روابط عمومی سازمان اوقاف و امورخیریه حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی خاموشی در اولین دیدار با مراجع عظام تقلید به عنوان رییس سازمان اوقاف و امورخیریه که همزمان با سالروز ولادت حضرت فاطمه سلام الله علیها برگزار شد به تشریح برنامه های کلان سازمان اوقاف و امور خیریه پرداخت.

دیدار رییس جدید سازمان اوقاف و امورخیریه با مراجع عظام تقلید

نقش وقف در تحقق اهداف بیانیه گام دوم انقلاب |  بازمهندسی موقوفات به رفع مشکلات اقتصادی کشور کمک می کند

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر خاموشی صبح امروز در دیدار با آیت‌الله سیدمحمد سعیدی تولیت حرم بانوی کرامت که در سالن محراب شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر انجام شد، با بیان اینکه سازمان اوقاف و امور خیریه رسالت خطیری را بر عهده دارد، تصریح کرد: وقف مردم در حوزه علم و دانش قابل توجه است که امیدواریم با استفاده از این نوع وقف به اکتشافات و پیشرفت‌های مورد نظر برسیم.
وی با اشاره به بیانات اخیر رهبر انقلاب اسلامی در مورد آغاز گام دوم انقلاب اسلامی اضافه کرد: وقف با جریان بازمهندسی در موقوفات کشور می‌‌تواند در گام دوم انقلاب اسلامی نیز برای رفع مشکلات اقتصادی کشور مشارکت لازم را داشته باشد.
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه خاطرنشان کرد: در سال جاری مسئولان ۱۱۰ بقعه متبرکه را مأمور کرده تا این افرد مناطق آسیب‌پذیر را شناسایی کرده و برای رفع آسیب‌های محدوده‌های موردنظر خود اقدام کنند.

دیدار رییس جدید سازمان اوقاف و امورخیریه با مراجع عظام تقلید

آیت الله سعیدی: تقویت نگاه عبودی به وقف موجب توسعه این فرهنگ در جامعه می‌شود

آیت‌الله سید محمد سعیدی پیش از ظهر امروز در دیدار با نماینده ولی‌فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و مدیران و معاونان این سازمان اظهار کرد: حرم مطهر حضرت معصومه(س) در ظاهر، مزاری است که مردم به زیارت آن می‌آیند ولی در نگاهی عمیق‌تر، فضایی ایجادشده که می‌توان با ایده‌های خلاقانه از این بستر برای بسیاری از امور استفاده کرد و به رفع نیازهای معنوی، فرهنگی و اجتماعی زائران پرداخت.
وی افزود: در زمینه موقوفات و بقاع متبرکه نیز همین مسئله صدق می‌کند و علاوه بر زیارت باید به موضوعات فرهنگی و اجتماعی هم توجه شود.
تولیت آستان مقدس فاطمه معصومه(س) بابیان اینکه وقف موجب خیر و برکت اموال آدمی می‌شود گفت: از عواید موقوفات می‌توان برای توسعه فعالیت‌های فرهنگی و رفع آسیب‌های اجتماعی هم بهره برد.
وی ادامه داد: هر بقعه متبرکه دارای ویژگی‌های جغرافیایی و منطقه‌ای خاص خود است و برخی هم در مسیرهای تردد مسافران قرار دارند بنابراین با توجه به این خصوصیات می‌توان  مجموعه اقدامات فرهنگی را برای هر یک از آنها تدوین کرد.
سعیدی بابیان اینکه نیازمند کار روان‌شناسانه بر روی نیت واقفان در هر دوره تاریخی هستیم گفت: بعضی موقوفات عام هستند و نیت آن‌ها صرف عواید در امور خیر است،
بنابراین دست سازمان اوقاف باز است و می‌تواند با توجه به نیازهای زمانه اقدام به  صرف درآمد این دسته از املاک وقفی کند.
امام‌جمعه قم خاطرنشان کرد: وقف یکی از جنبه‌های عبودیت خداوند محسوب می‌شود و در دیگر ادیان هم وجود دارد و این‌طور نیست که مختص اسلام باشد بنابراین می‌توان نگاه  عبادی مردم را در این زمینه تقویت کرد که به‌نوبه خود منجر به توسعه فرهنگ وقف در  جامعه می‌شود.
وی بابیان اینکه سازمان اوقاف باید در زمینه حراست از موقوفات و اجرای امینانه نیت  واقفان قاطعیت داشته باشد گفت: برخی افراد به دنبال سوءاستفاده از املاک وقفی هستند که برای جلب اعتماد عمومی نسبت به مسئله وقف باید شاهد ورود جدی سازمان  اوقاف برای حراست از موقوفات باشیم. سعیدی افزود: این مسئله نیازمند ظرافت خاصی است که درنهایت مشوق خوبی برای مردم و واقفان خواهد بود.
تولیت آستان مقدس فاطمه معصومه(س)
با تأکید بر اطلاع‌رسانی و شفافیت در فعالیت‌های  سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: این مسئله سبب می‌شود گرایش مردم نسبت به  وقف بیشتر شود زیرا آثار و نتایج آن را در جامعه می‌بینند.
وی ادامه داد: همه اقداماتی که به‌واسطه موقوفات صورت می‌گیرد باید در سطح جامعه به‌خوبی  تبلیغ شود ،همچنین برنامه‌های پیش رو هم گفته شود تا عموم جامعه برای وقف بیشتر  تشویق شوند زیرا در این صورت مردم درمی‌یابند باهمت بیشتر در زمینه وقف، می‌توانند  زمینه‌ساز فعالیت‌های گسترده‌تری شوند.

دیدار رییس جدید سازمان اوقاف و امورخیریه با مراجع عظام تقلید

رئیس سازمان اوقاف: با مسئله موقوفه‌خواری به صورت جدی مقابله می‌شود

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید مهدی خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه پیش از ظهر امروز چهارشنبه در دیدار با آیت‌الله علوی گرگانی از مراجع عظام تقلید با اشاره به دوره جدید مدیریت سازمان اوقاف اظهار کرد: نیک‌اندیشان و خیرین، اموال خود را با نیت‌های مختلف وقف می‌کنند و این سازمان وظیفه حراست از موقوفات و اجرای امینانه نیت واقفان را بر عهده دارد.
وی افزود: در سطح کشور و بر اساس آمار موجود البته به‌استثنای چهار آستان مقدس، حدود ۱۹۰ هزار وقف نامه احصا شده که تعداد رقبات آن‌ها به بیش ازیک‌میلیون و ۳۰۰ هزار مورد می‌رسد؛ برخی از رقبه‌ها چندین هکتار زمین هستند و بعضی هم زمین‌ها و املاک کوچک‌تری را شامل می‌شوند.
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه بابیان اینکه
۶۰ درصد موقوفات کشور برای برپایی مجالس عزای حسینی، اطعام زوار و مسائل پیرامون عزاداری محرم و صفر وقف‌شده‌اند عنوان کرد: عمران و آبادانی حسینیه‌ها و موضوعاتی ازاین‌دست هم جزو نیت‌های واقفان بوده است.
وی ادامه داد: حفظ موقوفات یکی از اولویت‌های کاری سازمان اوقاف به شمار می‌رود تا با مسئله موقوفه‌خواری به صورت جدی مقابله شود همچنین ثبت و نگهداری اصولی وقف‌نامه‌ها و اسناد املاک وقفی هم نیازمند توجه بیشتر و ویژه‌تری است.
خاموشی بابیان اینکه اجرای امینانه نیت واقفان مهم‌ترین وظیفه سازمان اوقاف است گفت: در زمینه موقوفات منفعتی که درآمد آنها باید بر اساس نیت واقف هزینه شود، توجه بیشتری لازم است.
نماینده ولی‌فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه خاطرنشان کرد: لازم است مجموعه اقداماتی برای آگاهی بیشتر جامعه از منفعت موقوفات صورت بگیرد. وی با تأکید بر توسعه وقف با تکیه‌بر نیازهای روز جامعه گفت: در شرایطی به سر می‌بریم که مشکلات اقتصادی و تحریم‌های خارجی علیه نظام اسلامی جریان دارند، بنابراین
برای برون‌رفت از این وضعیت باید به توسعه علم و دانش که زمینه‌سازرونق تولید داخلی هستند توجه بیشتری صورت بگیرد و وقف برای ارتقا علمی کشور، یکی از راهکارهای مهم در این زمینه به شمار می‌رود.
خاموشی با اشاره به سابقه وجود موقوفاتی برای توسعه دانش و اهدای جوایز به دانشمندان و پیشگامان علمی کشور از دهه ۴۰ به بعد در ایران افزود: دانشمندان جوان ایرانی اخیراً به دنبال توسعه استفاده از الکتروموتور به‌جای موتورهای بنزینی هستند که از وقف‌های منفعتی با نیت توسعه علم و دانش می‌توان به این مسئله کمک کرد، زیرا این امر به‌نوبه خود منجر به کاهش آلودگی هوا در کلان‌شهرها و نیز کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی و درنهایت افزایش ثروت کشور خواهد شد.
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه بابیان اینکه دانشمندان حوزه پزشکی در ایران پیشرفت‌های چشمگیری داشته‌اند گفت: از وقف‌های منفعتی با نیت توسعه علم و دانش در این زمینه هم می‌توان استفاده کرد.
وی به اهمیت وقف در توسعه صادرات محصولات دانش‌بنیان اشاره و تصریح کرد: به‌عنوان‌مثال در حوزه نانو فناوری، ایران اسلامی جزو چند کشور نخست جهان به شمار می‌رود و اگر وقف هم به کمک این مسئله بیاید، شاهد توسعه صادرات محصولات نانو و افزایش ثروت کشور از این طریق خواهیم بود.
خاموشی افزود:
به این تصمیم رسیده‌ایم که ماده پنج اساسنامه سازمان اوقاف را برای رشد این‌گونه فعالیت‌ها به‌صورت جدی‌تری دنبال کنیم؛ در سال‌۱۳۶۳ قوانینی برای این منظور به وجود آمده که تاکنون چندان مورداستفاده قرارنگرفته‌اند ولی به دنبال احیای این قوانین و بهره‌گیری از آن‌ها هستیم.

تأکید آیت الله علوی گرگانی بر احیای موقوفات | لزوم آموزش متولیان وقف

آیت‌الله سید محمدعلی علوی گرگانی پیش از ظهر امروز در دیدار با حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید مهدی خاموشی نماینده ولی‌فقیه و رئیس سازمان اوقاف و جمعی از مدیران و معاونان این سازمان اظهار کرد: مسئولیت ریاست و مدیریت سازمان اوقاف بسیار سنگین است و باید در این زمینه توجه کافی داشت.
وی افزود: خوشحال هستیم که مدیریت موقوفات و دیگر وظایف سازمان اوقاف به دست اهل آن سپرده‌شده و شما نیز باید علاوه بر تداوم فعالیت‌های گذشته، بهتر از قبل به تلاش در این زمینه بپردازید و کمبودها و مشکلات قبلی را هم برطرف کنید.
استاد برجسته حوزه علمیه قم بابیان اینکه دو نکته در زمینه موقوفات حائز اهمیت است  گفت: نخستین مسئله بحث درآمدهای وقف است، اینکه عملکرد مدیران چگونه باشد که املاک وقفی به دست فراموشی سپرده نشوند و همچنین احیای موقوفات فراموش‌شده هم کار دشواری است و زحمت زیادی دارد.
این مرجع تقلید ادامه داد: مدیران قبلی در این زمینه فعالیت‌های قابل‌تقدیری داشته‌اند که باید در دوره جدید تداوم یابد و بهتر از گذشته به آن پرداخته شود.
آیت‌الله علوی گرگانی دومین مسئله مهم در زمینه موقوفات را کیفیت مصرف درآمد املاک  وقفی دانست و عنوان کرد: عواید موقوفات باید دقیقاً بر اساس نیت واقفان هزینه شود و به عبارتی اجرای امینانه نیت واقفان یکی از مهم‌ترین وظایف سازمان اوقاف است.
این مرجع تقلید با اشاره به موقوفات فراوانی که امیرالمؤمنین علی(ع) به یادگار گذاشتند خاطرنشان کرد:
وقف یکی از سنت‌های اصیل اسلامی است و باید با اتکا به فرهنگ اهل‌بیت(ع) و دقیقاً مطابق سیره آن‌ها، موقوفات را در حال حاضر مدیریت کنیم.
وی خواستار برگزاری دوره‌ها و کلاس‌های آموزشی برای متولیان وقف شد و افزود: برخی موقوفات براثر گذر زمان بدون استفاده مانده‌اند یا آسیب‌دیده‌اند که می‌توان از درآمد همان‌ املاک برای احیای خودشان استفاده کرد ولو این مسئله به‌صورت استقراضی باشد، زیرا بعداً می‌توان از درآمدی که حاصل می‌شود در راستای نیت وقف بهره برد.
آیت‌الله علوی گرگانی تأکید کرد: اجرای امینانه نیات واقفان مهم‌ترین وظیفه  سازمان اوقاف است. لازم است سازمان اوقاف برنامه‌ریزی جامعی برای  احیای موقوفاتی داشته باشد که درگذر زمان آسیب‌دیده‌اند و بلااستفاده مانده‌اند.

دیدار رییس جدید سازمان اوقاف و امورخیریه با مراجع عظام تقلید

آیت‌الله نوری همدانی: بقاع متبرکه خط مقدم جبهه جنگ فرهنگی علیه مستکبران است

آیت‌الله حسین نوری همدانی پیش از ظهر امروز در دیدار حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید مهدی خاموشی نماینده ولی‌فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و جمعی از مدیران و معاونان این سازمان با اشاره به وسعت حوزه وقف اظهار کرد: زمانی در محضر یکی از علما مطرح شد که یک‌سوم املاک ایران موقوفه است، ولی در دوران پهلوی، موقوفه‌خواری رواج یافت و بسیاری از این وقف‌ها به دست فراموشی سپرده شدند.
وی احیای موقوفات را مورد تأکید و توجه قرارداد و افزود: مدیریت موقوفات کار بسیار مهم و دشواری است و باید توجه کافی در این زمینه داشته باشید.این مرجع تقلید بابیان اینکه تنوع نیت‌های موقوفات در سراسر کشور بسیار زیاد است گفت: کار سازمان اوقاف و امور خیریه در اجرای امینانه نیت واقفان اهمیت زیادی دارد.
وی ادامه داد: مقابله با موقوفه‌خواری یکی از وظایف مهم و اساسی سازمان اوقاف به شمار می‌رود تا شاهد احیای موقوفاتی باشیم که درگذشته از بین رفته‌اند.
آیت‌الله نوری همدانی با اشاره به مدیریت بقاع متبرکه و مساجد به‌عنوان یکی از مهم‌ترین برنامه‌های فرهنگی جامعه اسلامی عنوان کرد: مردم با حضور در مساجد و بقاع متبرکه نباید فقط احساس کنند که به زیارت آمده‌اند یا نماز بخوانند بلکه نشر و توسعه مفاهیم اسلامی و فعالیت‌های فرهنگی، یکی از مهم‌ترین کارکردها این اماکن مقدس به شمار می‌رود.
استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: اسلام بر پایه فرهنگ شهادت‌طلبی و فداکاری‌های شهدا در طول تاریخ ترویج یافته بنابراین باید از ظرفیت بقاع متبرکه و مساجد برای توسعه این فرهنگ استفاده کرد همچنین نشر فرهنگ امربه‌معروف و نهی از منکر هم با محوریت این اماکن ضروری است.
وی با تأکید بر تأمین امام جماعت برای مساجد و بقاع متبرکه به‌خصوص در مناطق پرجمعیت خاطرنشان کرد: در حال حاضر برخی مساجد و مکان‌های مقدس هستند که امام جماعت ندارند درحالی‌که اگر این مشکل رفع شود گرایش به نماز جماعت بیشتر خواهد شد.
آیت‌الله نوری همدانی با اشاره به چندین هزار بقعه متبرکه فرزندان و نوادگان ائمه اطهار(ع) در ایران گفت: در دوران بنی‌امیه که سخت‌گیری نسبت به خاندان اهل‌بیت زیاد بود، امامزادگان به ایران مهاجرت کردند و در همین کشور به خاک سپرده شدند ضمن اینکه موجب مهاجرت آن‌ها به ایران، در دوران عباسی خاص زمانه حکومت هارون‌الرشید بود.
این مرجع تقلید ادامه داد: بقاع متبرکه ظرفیت مناسبی برای احیای فرهنگ اهل‌بیت(ع) و ترویج محبت و مودت ائمه اطهار(ع) هستند.
وی زمان حکومت متوکل عباسی را سومین دوره مهاجرت گسترده فرزندان و نوادگان ائمه اطهار(ع) به ایران دانست و گفت:
باید این دوره‌های تاریخی را به‌درستی موردپژوهش و مطالعه قرارداد و تاریخچه حضور هر امامزاده در ایران و فعالیت‌های آن‌ها را احصا کرد.
آیت‌الله نوری همدانی با تأکید بر تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی بر اساس مطالبات رهبر معظم انقلاب تصریح کرد: این مسئله دارای ابعاد مختلفی است که باید به همه آن‌ها توجه شود.
استاد حوزه علمیه قم پربرکت‌ترین سفره‌ها را بر اساس روایات اسلامی، سفره‌ای دانست که یتیمی بر سر آن بنشیند و بهره‌مند شود گفت: از موقوفات می‌توان در این زمینه هم بهره برد و نیت‌های گذشته را که بر اساس سنن اسلامی بودند رونق داد.
وی با اشاره به هجمه‌های فرهنگی گوناگون دشمنان علیه ایران اسلامی خاطرنشان کرد: بقاع متبرکه به‌عنوان قطب فرهنگی، خط مقدم جبهه جنگ فرهنگی علیه مستکبران هستند.

دیدار رییس جدید سازمان اوقاف و امورخیریه با مراجع عظام تقلید

آیت الله اعرافی: حوزه آماده همکاری با سازمان اوقاف است/ لزوم ایجاد وقف های جدید

آیت الله اعرافی عصر امروز در دیدار حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف وامور خیریه کشور و هیئت همراه در قم گفت: حوزه درسال های گذشته تلاش کرده رویکرد اجتماعی و پاسخگویی به نیازهای جامعه را در دستور کار خود قرار دهد.
مدیر حوزه های علمیه افزود: حوزه در گذشته به دنبال اسناد کلان راهبردی بوده و این کار در مدیریت جدید انجام شد و به زودی برنامه 5 ساله حوزه هم اجرایی خواهد شد. از جمله طرح ها در حوزه، کار ویژه های روحانیت است که مهمترین آن کار ویژه مسجد، آموزش و پرورش و... می باشد.
مدیر حوزه های علمیه با بیان این که  از دیگر طرح ها در حوزه، طراحی درختواره رشته ها در موضوعات مختلف میان رشته ای است، افزود: در حوزه تلاش شده هماهنگی بین نهادهای درون حوزه ای ایجاد شود. نسبت به استان ها هم طرح های جامعی وجود دارد و حتی اختیارات بعضی مسائل مانند برگزاری دروس خارج و... به مراکز مدیریت استانی واگذار شده است.
امام جمعه قم اظهار داشت: در حوزه آزاد هم طرح های مانند هدایت علمی، طراحی متون بدیل و... با توجه به سنت های گذشته برای پاسخ گویی بهتر انجام شده است. تلاش مدیریت جدید برای رشد حوزه بسیار منجسم و راهبردی است.
آیت الله اعرافی با بیان این که از طرح های دیگر بحث ساماندهی طلاب در مسائل تبلیغی و ... است،  ادامه داد: معیشت طلاب هم از دیگر مباحثی بود که در مدیریت جدید مورد تأکید قرار گرفته است. طرح معیشت به صورت هدفمند اجرا می شود.
مدیر حوزه های علمیه افزود: یکی از مسائل مهم بحث موضوع وقف است.
معتقدم اعتماد مردم به وقف باید از طرق مختلف مانند تبلیغ افزایش یابد. سازمان اوقاف دراین عرصه باید فعالیت بیشتری کند. 
وی افزود: مسئله بعدی نیت واقفین و امانت در این مسائل و بحث احیاء وقف و تولید وقف های جدید است که باید مورد توجه دقیق قرار گیرد.
امام جمعه قم اظهار داشت: مواردی مانند طراحی رشته در بحث وقف در حوزه است و حوزه هم از رسالت های خود می داند در این بحث ورود جدی کند.
آیت الله اعرافی افزود: مسئله دیگر طراحی نظام رشته ای و راه اندازی درس های خارج در مباحث وقف، طراحی موضوع وقف در پایان نامه ها،  راه اندازی مجله در همین موضوع، فعال سازی امر پژوهشی و برگزاری دوره های پودمانی تبلیغی در مورد وقف است. این موارد از جمله مسئولیت های حوزه های علمیه است که برای انجام آن همه تلاشش را بکار خواهد گرفت.
عضو شورای عالی حوزه های علمیه گفت: با انجام طرح های مختلف به دنبال پاسخ گویی حوزه به مسائل روز و پویایی آن هستیم.
وی با بیان این که احیاء وقف و وقف های جدید در حوزه از دیگر فعالیت های مدیریت جدید حوزه است، افزود: حوزه آماده هر گونه همکاری با سازمان اوقاف برای انجام طرح ها و اجرای کلان پروژه و توسعه قلمروهای جدید علمی و میان رشته ای در موضوع وقف است.

دیدار رییس جدید سازمان اوقاف و امورخیریه با مراجع عظام تقلید

آیت الله سبحانی: محرومیت زدایی در دستور کار مسؤولان باشد | اجازه نفوذ به دشمن ندهیم
حضرت آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید چهارشنبه شب در دیدار رییس سازمان اوقاف و امور خیریه با تأکید بر تقویت اعتماد مردم به سازمان اوقاف گفت: در گذشته مردم کمتر به اوقاف اعتماد داشتند و موقوفات را در اختیار آن قرار نمی دادند اما خوشبختانه امروزه اینگونه نیست.
وی افزود: وقف از سنت ها و احکام الهی مهم است که در جامعه تأثیرات بسیاری می گذارد و نباید در جامعه اسلامی مظلوم باشد بلکه باید به عنوان یک فریضه مهم الهی احیا شده و کارها ساماندهی و ثبت شود.
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که موقوفات در زمینه های گوناگون به ویژه موقوفات حوزوی باید احیا شود، بر ضرورت تقویت استقلال حوزه تأکید کرد و اظهار داشت: باید اقدامات اساسی انجام شود تا حوزه کاملا از دولت بی نیاز باشد.
وی با تأکید بر این که مقابله با تبلیغات سوء دشمنان ادامه داد: گاهی فضاسازی هایی درباره بودجه حوزه می شود که نادرست است، باید کاری شود که تا حوزه کاملا مستقل و بی نیاز از جای دیگر باشد.
حضرت آیت الله سبحانی با تأکید بر این که امامزادگان باید جنبه فرهنگی داشته باشند، ابراز داشت:
در تمام امامزادگان به ویژه امامزادگانی که مردم در آن رفت و آمد بیشتری دارند باید یک عالم آگاه وجود داشته باشد و برنامه های فرهنگی آن تقویت شود.
وی عنوان کرد: بنا بر تأکید رهبر معظم انقلاب بقاع متبرکه و امامزادگان باید قطب های فرهنگی کشور تبدیل شوند و مردم از این بقاع نهایت بهره دینی و فرهنگی را ببرند؛ بنابراین این بقاع متبرکه باید دارای روحانی مستقر آگاه باشند.
این مرجع تقلید همچنین بر محرومیت زدایی از مناطق محروم کشور و رسیدگی به نیازمندان تأکید و خاطرنشان کرد: مناطقی مانند جنوب کشور نیازمند حمایت و توجه بیشتر هستند و این توجه باید صورت گیرد تا ضمن رفع نیازهای مردم، به دشمن اجازه نفوذ داده نشود.

در حال تکمیل

 

مرتبط
گزارش تصویری اولین دیدار حجت الاسلام خاموشی به عنوان رییس سازمان اوقاف و امورخیریه با مراجع عظام تقلید
سازمان اوقاف در حال تلاش در زمینه «وقف دانش» است



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.