آیت‌الله سید احمد خاتمی:

شکوفایی حوزه در صدر همت رهبر انقلاب و مراجع تقلید است

امام جمعه موقت تهران سلاح بیان و قلم را نیاز حوزه امروز خواند و گفت :‌ شکوفایی حوزه در صدر همت رهبر انقلاب و مراجع تقلید است.
چهارشنبه، 31 ارديبهشت 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
شکوفایی حوزه در صدر همت رهبر انقلاب و مراجع تقلید است

ویرایش عکس آبان ماه 98

امام جمعه موقت تهران سلاح بیان و قلم را نیاز حوزه امروز خواند و گفت :‌ شکوفایی حوزه در صدر همت رهبر انقلاب و مراجع تقلید است.
 
به گزارش راسخون به نقل از رسا،‌ آیت‌الله سید احمد خاتمی عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه در نخستین جشنواره علامه حلی استان قم که عصر امروز در سالن اجتماعات مدرسه علمیه معصومیه برگزار شد، با بیان این که میراث نبوت و امامت در عصر ما تجلی یافته در حوزه‌های علمیه است،‌ گفت: اگر کسی بخواهد این میراث گرانبها را در جایی متمرکز ببیند، آنجا حوزه‌های علمیه است.
 
وی پرونده حوزه‌های علمیه را در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و علمی پر افتخار دانست و ابراز کرد: امروز حوزه‌های علمیه به برکت تلاش‌های علمی بزرگان حوزه‌های علمیه می‌تواند در عرصه‌های مختلف، بشریت را مدیریت کند.
 
عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه با بیان این‌که این جشنواره مزین به نام عالم کم نظیر تاریخ شیعه است، خاطرنشان کرد: علامه حلی هفتاد سال عمر کرد و رد این مدت حدود 14 دوره فقه نوشته است و ایشان عمر خود را در راه تحقیق و پژوهش صرف کرد.
 
آیت‌الله خاتمی با اشاره به این‌که در میان علما نداریم کسی که 14 دوره فقه نوشته باشد، افزود: علامه حلی بیش از ده جلد کتاب اصولی نفیس نوشته است و در رجال نیز کتاب بزرگ علامه مفقود شده و خلاصه‌ای از آن در دست ما است.
 
نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که برخی می‌گویند حوزه در قله نشسته و برخی نیز عنوان می‌کنند که حوزه پسرفت کرده است، گفت: تحولات عظیمی در حوزه شکل گرفته است.
 
وی ادامه داد: حوزه ما از زمان آیت‌لله بروجردی و آیت‌الله حائری آرزوی نظم داشت و قدم‌هایی نیز برداشته شد اما کارهایی که بعد از انقلاب در این زمینه صورت گرفت، بسیار ستودنی است.
 
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأکید کرد: امروز حوزه‌ علمیه ما نظم و برنامه دارد و در عرصه‌های مختلف یک نظم کلی بر آن حاکم است؛ هرچند حوزه خراسان و اصفهان مستقل هستند اما همراهی و همفکری کاملی با حوزه علمیه قم دارند.
 
آیت‌الله خاتمی با تأکید بر این که کارهای علمی انجام گرفته پس از انقلاب در حوزه بسیار فراوان است، اظهار کرد: برخی می‌گویند حوزه اهتمامی به قرآن ندارد هرچند در گذشته نیز این امر را قبول نداشتیم و بزرگان حوزه درس تفسیر معروف داشتند؛ اما بعد از انقلاب روزانه دویست درس تفسیر داریم و این حجم کمی نیست.
 
وی با بیان این‌که پایان نامه‌های سطح سه و چهار حوزه تحول بعد از انقلاب حوزه است، ابراز کرد: مدارج علمی ما دنیایی از تحقیقات علمی در عرصه‌های مختلف است و این‌ها تحولاتی است که در قبل از انقلاب نبود.
 
عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه کتاب سال حوزه را دیگر برکات حوزه علمیه امروز دانست و گفت:  کتاب‌های نفیس و قابل عرضه ای در کتاب سال حوزه ارائه می‌شود.
 
وی ادامه داد: از برکات دیگر حوزه جشنواره‌هایی است که برگزار می شود و با ایجاد رقابت‌های بسیار سازنده و مثبت روح تحقیق و پژوهش را در میان طلاب زنده می‌کند.
 
امام جمعه موقت تهران با بیان این‌که در گذشته این حجم عظیم تحقیق در حوزه نبود، اظهار کرد: در جشنواره علامه حلی هزار قلم به صحنه آمده در صورتی که قبل از انقلاب تعداد نویسندگان ما از تعداد انگشتان دو دست بیشتر نبود.
 
نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری سلاح بیان و قلم را نیاز حوزه امروز خواند و گفت:‌ هرچند تمام آثار این جشنواره در سطح عالی نیستند؛ اما گام بلند و ستودنی است و باید این راه به فضل الهی ادامه پیدا کند تال شکوفا تر شود.
 
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر این‌که شکوفایی حوزه در صدر همت رهبر انقلاب اسلامی و مراجع تقلید است، ابراز کرد: آن روزی که دشمن در پی نابودی حوزه بود، حوزه درخشید و امروز که همه در مسیر تأیید هستند انتظار این است که همه احساس کنیم امانت دار هستیم.
 
آیت‌الله خاتمی با بیان این‌که پژوهش‌ها و تحقیق‌ها باید هدایت شده باشند، گفت: پژوهش‌ها باید به سوی مسائل مورد نیاز جامعه برود و پژوهشگران نباید هیچ‌گاه قلم را زمین بگذارند و باید مدام نوشت و تحقیق کرد.
 
وی بیان کرد: این همایش امروز گامی است برای تشویق پژوهشگران تا شاهد آثار نفیس آنها در آینده باشیم.
/2759/



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.