چرا با وجود مصرف داروهای ضدافسردگی برخی از بیماران بهبود نمی‌یابند؟

داروهای ضد افسردگی برای بیش از 30 درصد افراد مبتلا به افسردگی اثرگذار نمی‌باشد که برخی از دانشمندان مدعی شدند این میزان اثرگذاری به شکل نورونی افراد مربوط می‌شود.
سه‌شنبه، 13 فروردين 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چرا با وجود مصرف داروهای ضدافسردگی برخی از بیماران بهبود نمی‌یابند؟
به گزارش راسخون به نقل از نیوزویک؛ اختلال افسردگی ماژور یکی از شایع‌ترین علل افسردگی  در میان افراد 15 تا 44 سال در آمریکا محسوب می‌شود که با احساس غم بسیار زیاد یا بی‌علاقگی نسبت به انجام بسیاری از امور همراه است. به گفته انجمن اضطراب و افسردگی آمریکا، بیش از 16 میلیون نفر در آمریکا با انواع مختلف افسردگی درگیر هستند.

به گفته محققان هنوز علل افسردگی مشخص نشده است، گرچه برخی نظریه‌پردازان معتقدند علت افسردگی ممکن است به دلیل کاهش میزان سروتونین پیام‌رسان‌های عصبی که نقش بسزایی در عملکرد مغز دارند، باشد.  
 
یکی از پژوهشگران این مطالعه می‌گوید بررسی علت بهبود نیافتن افراد پس از مصرف برخی داروهای افسردگی کمی دشوار است. بیش از 300 هزار نورون با ساختار سروتونرژیک در میان تمام 100 میلیارد نورون موجود در مغز وجود دارد. هم‌چنین محققان این تحقیق بر این باورند که اگر در اسکن مغز و یا در بررسی‌های بعدی مغز افرادی که دچار افسردگی هستند یا از دارویی برای مدت طولانی استفاده کرده‌اند و یا بنا به دلایل بیولوژیکی تفاوت‌هایی به وجود آید، روند درمانی این افراد پیچیده‌تر می‌شود.
 
از میان 803 بیمار مبتلا به اختلال افسردگی ماژور، محققان سه نفر آنها را که با داروی خاص افسردگی بهبود یافتند و سه نفر از آنها که هیچ واکنشی به دارو نشان ندادند را گلچین کردند و از آنها نمونه‌برداری کردند.
 
محققان با بررسی این نمونه‌ها متوجه شدند که افرادی که به داروهای ضدافسردگی واکنشی نشان نداده‌اند دارای نورون‌های پرتابی بلندتری (long neuron projection) نسبت به بیمارانی که علائم بیماری‌شان با استفاده از داروهای ضدافسردگی کاهش یافته بود هستند.




 

مطالب مرتبط
روش‌های طبیعی برای کاهش فشارخون در ۱۰ دقیقه
رشد خروجی‌های علمی ایران ۱۱ برابر بیشتر از متوسط جهانی
۴ عادت تاثیرگذار بر فشارخون



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.