ماجرای افزایش تن ماهی، ماکارونی و خرما چیست؟

با آنکه قیمت همه اقلام سبد مصرفی خانوار پس از افزایش نرخ ارز بشدت بالا رفت، حالا دوباره خیلی از کالاها بویژه مواد غذایی در بازار گران‌تر یا بعضاً کمیاب شده‌اند.
دوشنبه، 16 ارديبهشت 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ماجرای افزایش تن ماهی، ماکارونی و خرما چیست؟
به گزارش راسخون به نقل از «وطن‌امروز»؛ قند و شکر، چای، کره، ماکارونی، تن ماهی و خرما از جمله کالاهای اساسی هستند که این روزها با افزایش شدید قیمت همراه شده‌اند. محسن رشیدفرخی، رئیس انجمن خرما در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» درباره علت گرانی خرما در بازار گفت: اگر چه کاهش عرضه خرما به بازار در پی افزایش میزان صادرات، حدود ۵۰ درصد به نسبت سال‌های گذشته کاهش یافته است اما نباید قیمت این کالا در برخی مناطق به بیش از ۴۰ هزار تومان در هر کیلو برسد. وی علل افزایش بیش از حد قیمت خرما در بازار را علاوه بر کاهش عرضه، تغییر نرخ ارز و رشد تورم در اقتصاد کشور عنوان کرد و افزود: البته عدم نظارت و کنترل قیمت‌ها در بازار نیز مزید بر علت شده است، چرا که هر کیلو خرما ۲۱ هزار تومان از کشاورز خریداری می‌شود. رئیس انجمن خرما تصریح کرد: معلوم نیست پس از خرید خرما از کشاورز، چه اتفافی می‌افتد که فروشندگان این کالا مختار به قیمت‌گذاری آن می‌شوند. وی با بیان اینکه هزینه‌های تولید خرما نیز در پی افزایش نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی بالا رفته است، افزود: هر کیسه کود که قبلاً ۲۵ هزار تومان خریداری می‌شد اکنون به ۱۲۰ هزار تومان رسیده است.


تن ماهی نایاب شد!

تن ماهی در فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای نیز در حالی نایاب شده که قیمت برخی برندها بیش از ۶۰ درصد افزایش یافته و زمزمه‌های افزایش قیمت برندهای دیگر نیز به گوش می‌رسد و فروشگاه‌های اینترنتی از تن ماهی تقریباً خالی شده‌اند. به عنوان مثال یکی از برندهای معروف تن ماهی که تا پیش از این به قیمت ۹,۲۰۰ تومان عرضه می‌شد حالا قیمت ۱۵,۵۰۰ تومان روی آن درج شده است و به گفته برخی فروشندگان، برندهای دیگر نیز توزیع تن ماهی را در بازار کم کرده‌اند و توزیع‌کنندگان این شرکت‌ها نیز وعده افزایش قیمت داده‌اند. دبیرکل کانون انجمن‌های صنایع غذایی در این‌باره گفت: دولت قبل از اینکه ارز دولتی برای واردات کالاهای اساسی را حذف کند باید کالاهای جایگزین را معرفی کند اما در بخشنامه اخیر این جایگزین‌ها معرفی نشده و ارز واردات حبوبات و گوشت به طور همزمان حذف شده است. کاوه زرگران در گفت‌وگو با تسنیم اظهار کرد: بر اساس اعلام بانک مرکزی، برخی اقلام اساسی از تاریخ ۳۱ فروردین‌ماه سال جاری از دریافت ارز رسمی ۴۲۰۰ تومانی حذف شده‌اند که گوشت، کره و حبوبات را شامل می‌شود؛ این امر باعث می‌شود قیمت آنها افزایش قیمت چشمگیری داشته باشد. وی تصریح کرد: با توجه به اینکه کره محصول وارداتی است، برداشته شدن ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات آن نیز می‌تواند باعث افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی قیمت باشد، همچنین اختصاص ارز به واردات حبوبات نیز حذف شده است. دبیرکل کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران درباره زمان اجرای افزایش قیمت کالاهای اساسی که ارز دولتی آنها حذف شده است، گفت: با توجه به اینکه ارز دولتی از ۳۱ فروردین دیگر به واردات این محصولات اختصاص نیافته است موجودی خود را با قیمت‌های قبلی به فروش می‌رسانند و ظرف چند هفته آتی که محصولات جدید با نرخ ارز نیمایی وارد بازار شود، قیمت این محصولات تغییر می‌کنند. زرگران اظهار داشت: دولت درباره حذف ارز کالاهای اساسی باید احتیاط کند، زیرا مردم هزینه‌ای که برای خرید مواد غذایی پرداخت می‌کنند خیلی بیشتر از سایر کشورهاست. وی اظهار داشت: در حال حاضر اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات حبوبات حذف شده است و هزینه واردات آن افزایش ۱۰۰ درصدی دارد، ارز اختصاصی برای واردات کره و گوشت نیز حذف شده و دولت جایگزینی ارائه نکرده است و یارانه‌ای هم به مردم نمی‌دهد که سفره مردم کوچک می‌شود.


علل گرانی ۷۰ درصدی قیمت ماکارونی

دبیرکل کانون انجمن‌های صنایع غذایی افزود: کالاهای دیگر نیز مانند ماکارونی افزایش قیمت داشته‌اند که دلیل افزایش قیمت آنها صرفاً افزایش مواد اولیه تولید نیست، بلکه با توجه به اینکه این صنایع در مدت طولانی افزایش قیمت نداشته‌اند سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و مصرف‌کنندگان با این افزایش قیمت ۷۰ درصدی موافقت کرده و اجازه این افزایش قیمت را بر اساس مستندات ارائه شده، داده است. این در حالی است که دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان ماکارونی ضمن بیان دلایل گرانی ماکارونی، از تعدیل قیمت این محصول با کمک یک شرکت خصوصی خبر داد. سیدارمیا واعظ با اشاره به تغییرات به وجود آمده در بازار مواد خوراکی، اظهار داشت: گندم ماده اولیه تولید ماکارونی است و با توجه به اینکه قیمت این محصول با افزایش ۸۵ درصدی مواجه شد و از ۹۹۰ تومان به ۱,۸۵۰ تومان رسید، به ناچار باید نرخ ماکارونی نیز افزایش می‌یافت تا فعالان این صنف با مشکلات عمده‌ای مواجه نشوند. وی با بیان اینکه ما دنبال افزایش قیمت معقول ماکارونی بوده‌ایم، ادامه داد: در این بین با توجه به رسالت اقتصادی انجمن و شرایط کنونی اقتصادی کشور و ضرورت کمک به دولت جهت تسهیل معاش جامعه، نحوه قیمت‌گذاری ماکارونی محل اختلاف قرار گرفت، چرا که این سازمان مصوب کرد قیمت ماکارونی با افزایش ۷۵ درصدی از ۳,۱۰۰ تومان به ۵,۴۵۰ تومان برسد. دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان ماکارونی افزود: انجمن تصمیم گرفت بسته‌های ۷۰۰ گرمی ماکارونی رشته‌ای را با قیمتی کمتر از قیمت مصوب سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان یعنی با نرخ ۴,۷۰۰ تومان در سراسر کشور عرضه کند.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.