رابرت مولر از وزارت دادگستری استعفا کرد / ترامپ: پرونده بسته شد، ممنون!

بازرس ویژه پرونده دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، این پرونده را مختومه اعلام کرد اما گفت: اگر مطمئن بودیم که رئیس‌جمهور جرمی مرتکب نشده، می‌گفتیم. دونالد ترامپ نیز واکنش توییتی منتشر کرد و نوشت: از گزارش مولر چیزی عوض نشد. دلایلغیرمکفی بود و بنابراین، در کشور ما یک نفر بی‌گناه است. پرونده بسته شد! از شما ممنونم.
پنجشنبه، 9 خرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
رابرت مولر از وزارت دادگستری استعفا کرد / ترامپ: پرونده بسته شد، ممنون!
به گزارش راسخون به نقل از خبرگزاری فارس، «رابرت مولر» بازپرس ویژه پرونده مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا از سمت خود استعفا کرد.

وی افزود با پایان پرونده تحقیقات، از وزارت دادگستری می‌رود و در بخش خصوصی به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

مولر که در کنفرانس خبری صحبت می‌کرد گفت گزارش وی دو بخش دارد که بخش نخست آن تلاش‌های روسیه برای تاثیرگذاری بر انتخابات بوده و بخش دیگر عدم وجود توطئه گسترده برای متهم کردن است.

وی افزود: درباره موضوع ممانعت از اجرای عدالت، اگر ما این اطمینان را داشتیم که رئیس جمهور مرتکب جرم نشده این را می‌گفتیم اما این اطمینان را نداریم.

مولر اضافه کرد: هرگونه شهادت توسط این دفتر فراتر از گزارش ما نخواهد بود. این گزارش شهادت ماست و دسترسی به موارد مهم آن توسط دفتر مولر تصمیم‌گیری نشده است.

بازپرس ویژه اضافه کرد: تلاش‌های سیستماتیک چندگانه برای مداخله در انتخابات ما وجود داشت. این ادعا شایسته توجه از سوی تمامی آمریکایی‌هاست.

گزارش خلاصه شده رابرت مولر درباره تبانی ادعایی تیم ترامپ با روسیه در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا ماه پیش منتشر شد. 

این گزارش به این جمع‌بندی رسیده که اعضای تیم ترامپ با دولت روسیه تبانی نکرده‌اند. مولر علی‌رغم این، در این گزارش از ۱۰ اقدام توسط ترامپ نام برده که می‌توان آنها را مصداق «مانع‌تراشی در اجرای عدالت» دانست. 

پس از آن دموکرات‌های کنگره با انتقاد از وزیر دادگستری به خاطر سانسور گزارش مولر خواستار انتشار گزارش کامل وی شدند اما ترامپ مانع از انتشار گزارش کامل مولر شد.

به عقیده «جرالد نادلر» رئیس کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا، در صورتی که ثابت شود ترامپ مبادرت به جلوگیری از اجرای عدالت و سنگ‌اندازی در روند تحقیقات مولر داشته است، می‌توان وی را مورد پیگرد قرار داد. 

به گزارش ایسنا؛ در همین حال، دونالد ترامپ در واکنش توییتی منتشر کرد و نوشت: از گزارش مولر چیزی عوض نشد. دلایلغیرمکفی بود و بنابراین، در کشور ما یک نفر بی‌گناه است. پرونده بسته شد! از شما ممنونم.

مولر اما در اظهارات خود ماجرای مداخله روسیه در انتخابات آمریکا را چیزی فراتر از یک ادعا می‌داند. او در این بارهگفت: افسران اطلاعاتی روسیه که بخشی از ارتش روسیه بودند، حمله‌ای جدی به نظام سیاسی ما داشتند.

بازرس ویژه در پرونده تحقیقات در خصوص مداخله روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا تصریح کرد که در این تحقیقات گزینه اعلام جرم علیه ترامپ را در اختیار نداشته است.

این نخستین بار است که مولر از زمان آغاز تحقیقات در خصوص دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا با خبرنگاران صحبت می‌کرد.

او پس از ۲۲ ماه تحقیقات، دو ماه پیش نتیجه‌گیری خود در خصوص دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را به ویلیام بار، وزیر دادگستری و دادستان کل آمریکا، ارائه کرد.

او گفت: تلاش‌های چندگانه و سیستماتیکی برای دخالت در انتخابات ما وجود داشت.

شماری از مخالفان دونالد ترامپ در کنگره با اشاره به یافته‌های تحقیقات بازرس مولر خواهان استیضاح دونالد ترامپ هستند.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.