ادعای شبکه‌های ماهواره‌ای در خصوص داشتن مجوز فروش دارو دروغ است/ تلاش برای ساخت مواد اولیه دارو در کشور

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: ادعای شبکه‌های ماهواره‌ای در خصوص داشتن مجوز فروش دارو از سازمان غذا و دارو دروغ است.
شنبه، 5 مرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ادعای شبکه‌های ماهواره‌ای در خصوص داشتن مجوز فروش دارو دروغ است/ تلاش برای ساخت مواد اولیه دارو در کشور
به گزارش راسخون به نقل از خبرگزاری فارس؛ محمدرضا شانه‌ساز، رئیس سازمان غذا و دارو در حاشیه اجلاس روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی در نشست خبری اظهار داشت: باید به مردم این اطمینان را بدهیم که تأمین دارو و تجهیزات پزشکی با وسواس انجام می‌شود و نگرانی خاصی در خصوص تامین دارو نداریم، اقلامی که در طی ماه‌های گذشته نگرانی‌هایی در خصوص کمبود آنها وجود داشت کاهش پیدا کرده است.
*در زمینه دارو و تجهیزات پزشکی مشکلی نداریم

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: در زمینه دارو و تجهیزات پزشکی مشکل در حال حاضر وجود ندارد و به نظر نمی‌رسد در آینده نیز با مشکل مواجه شویم، به دلیل اینکه ۹۷ درصد داروهارا تولید می‌کنیم.

وی تصریح کرد: تحریم‌های دشمن فصل به این جمع‌بندی رسیدیم که باید روی تولید داخل دارو بیش از پیش متمرکز شویم و ارز صرف تولید داروهای داخلی شود.

شانه‌ساز گفت: برای سه درصد دارویی که وارد می‌کنیم ۱.۴ میلیارد دلار ارزبری داشتیم و برای ۹۷ درصد داروی تولید داخل ۶۵۰ میلیون دلار هزینه شده است. برای تولید مواد اولیه در داخل کشور اگر برنامه‌ریزی کنیم ذخیره ارزی بیشتر خواهد شد و شاهد اشتغال کارشناسان در این حوزه خواهیم بود.

وی با اشاره به شعار سال در زمینه رونق تولید گفت: اولویت ما برای سال آینده تولید دارو، واکسن و فراورده‌های خونی است که تولید داخل آن‌ها وجود ندارد. زمینه خوبی در کشور برای تولید مواد اولیه دارویی داریم.

شانه‌ساز گفت: استانداردهای دارو بین المللی است و در زمینه کیفیت مواد اولیه دارویی دقت لازم انجام می‌شود. برای تامین مواد اولیه، واردکننده باید گواهی‌های معتبر بین المللی را داشته باشد.

وی ادامه داد: اگر تولیدکننده ماده اولیه در هند و چین گواهی‌های بین المللی را نداشته باشد، حتما باید کارشناس‌های سازمان غذا و دارو از آن کارخانه‌ها بازدید داشته باشند. اعتقاد داریم که مهم‌ترین بخش کیفیت دارو به مواد اولیه مربوط است و چند قلم دارویی که در یک یا دو سال اخیر ریکال شد، همان مواد اولیه‌ای بود که در کشورهای اروپایی و آمریکایی هم ریکال شد.

رئیس سازمان غذا و دارو اظهار داشت: بیشترین موضوع مطرح در این زمینه، مباحث رقابتی است که برخی می‌خواهند با اتهامات واهی که وارد می‌کنند، رقیب را از گردونه خارج کنند و بیشتر از هر چیزی مباحث اقتصادی و تجاری مطرح است.

شانه‌ساز گفت: کشورهای هند و چین نزدیک به ۹۰ درصد مواد اولیه دارویی دنیا را تامین می‌کنند و این مواد مشکلی ندارند. این دو کشور مواد اولیه دارو را در حجم‌های بسیار بالا تولید کرده و قیمت تمام شده آنها بسیار پایین است البته کیفیت‌های متفاوتی وجود دارد و اینکه تصور شود فقط ایران مواد اولیه دارویی را از این دو کشور وارد می‌کند، این طور نیست.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: درحال حاضر حدود ۲۲۰ کارخانه در زمینه تولید اقلام داروهای گیاهی درحال فعالیت هستند که بخش عمده‌ای از نیازهای کشور را برطرف می‌کند و حدود ۲۰۰۰ قلم داروی گیاهی در کشور تولید می‌شود.

وی در ارتباط با تبلیغات دارو در شبکه‌های ماهواره‌ای و شبکه‌های اجتماعی، گفت: اساساً تبلیغات دارو در کشور ممنوع است و شرکت‌های دارویی فقط مجاز هستند داروهای خود را برای جامعه پزشکی و داروسازان، اطلاع رسانی کنند.

وی با انتقاد شدید از کسانی که به داروهای ماهواره‌ای اعتماد می‌کنند، افزود: متأسفانه این قبیل داروها قابل اعتماد نبوده و مورد تأیید سازمان غذا و دارو نیست.
*مردم باید دارو را فقط از داروخانه تهیه کنند

شانه ساز ادامه داد: فروش دارو از طریق شبکه‌های اجتماعی نیز ممنوع است و مردم نباید به این قبیل داروها و تبلیغات اعتماد کنند.

وی ادامه داد: مردم باید دارو را فقط از داروخانه تهیه کنند که در صورت عارضه احتمالی، پاسخگو وجود داشته باشد.
*کمبود واقعی دارو در کشور کمتر از ۲۰ قلم است

رئیس سازمان غذا و دارو، درخصوص با کمبود دارو در کشور، توضیح داد: کمبود واقعی دارو در کشور در حال حاضر کمتر از ۲۰ قلم دارو است که تلاش می‌کنیم این کمبودها به صورت فوریتی تأمین شود.

وی با عنوان این مطلب که دارو تحت تاثیر تحریم است، توضیح داد: وقتی برای نقل و انتقال ارز مورد نیاز تهیه مواد اولیه دارویی و همچنین واردات دارو با مشکل و محدودیت مواجه هستیم، در واقع دارو تحریم است و این ادعای دولت‌مردان آمریکایی که می‌گویند دارو تحریم نیست صحیح نیست.


*قیمت‌های دارویی اجباراً یک یا دو بار در سال تغییر می‌کنند

وی در پاسخ به پرسشی درباره قیمت گذاری دارو و تجهیزات پزشکی گفت: در شرایط عادی که نرخ ارز ثابت بوده و تورم کنترل شده است، شکایت‌های کمی در حوزه قیمت دارو داریم، اما مشکلی که در حال حاضر وجود دارد این است که به دلیل تغییرات یکی دو ساله گذشته در حوزه نرخ ارز بعضاً شاهدیم که قیمت‌های دارویی اجباراً یک یا دو بار در سال تغییر می‌کنند.

وی افزود: البته ما سعی می کنیم که قیمت فاکتور مبنا و ملاک اصلی برای محاسبه قیمت قرار گیرد. در عین حال یکی از برنامه‌ هایمان این است که خصوصاً در حوزه مکمل‌ها و داروهای طبیعی که تحت پوشش بیمه هم‌نیستند و بیشترین شکایت‌های قیمتی در این حوزه‌هاست، همه قیمت‌ها را بر روی سایتی قرار دهیم تا افراد به قیمت ها دسترسی داشته باشند.

وی با بیان اینکه بحث دیگری که بر روی قیمت داروها به ویژه داروهای گرانقیمت وجود دارد در زمینه برچسب اصالت است گفت: افراد می‌توانند با مراجعه به سایت تعیین شده و یا با پیامک کردن کد محصول به شماره‌ای که بر روی برچسب درج شده، به اصالت آن پی ببرند و از قیمت آن نیز مطمئن شوند.
 *رسانه‌ها در رقابت شرکت‌های داروسازی نیفتند
شانه ساز درخصوص اقلام دارویی که در ایران در طی چند سال اخیر ریکال شدند گفت: اینها داروهایی بودند که ماده اولیه آنها در دنیا ریکال شد و این موضوع بیشتر بحث‌های رقابتی است و اخلاقی نیست و از رسانه‌ها می‌خواهم در رقابت شرکت‌های داروسازی نیفتند و در جنگ اقتصادی کمک کنند روشنگری شود.

رئیس سازمان غذا و دارو درباره قیمت‌گذاری دارو گفت: داروها در سه گروه، ژنریک، برند ژنریک و برند تقسیم‌بندی می‌شوند وقتی یک دارو در جهان برای اولین بار تولید می‌شود، دارو برند است و قیمت بسیاری بالایی در جهان دارد.

وی ادامه داد: داروها با ژنریک تولیداتی دارد و کف کیفیت را تامین می‌کنند اما برخی شرکت‌های اقدامات اضافی انجام می دهند به عنوان مثال ماده اولیه و بسته‌بندی دارو برجسته‌تر است و این داروها برند ژنریک است و قیمت این داروها تا ٢٠ درصد بالاتر از ژنریک اما بنای بیمه مبنای ژنریک است، به عنوان مثال استامینوفن یک داروی ژنریک است و همه کارخانه‌های آن را با این نام تولید می‌کنند.

وی درباره گواهی GMP یا گواهینامه کیفیت دارو گفت: کارخانه داروسازی باید این تاییده را داشت باشم. همه در سایت نظارت سازمان غذا و دارو هستند و بسیاری این گواهینامه را گرفتند و آنهایی که گواهی را نگرفت‌اند تحت رصد هستند. برای خرید دستگاه‌های ضروری اقدام کرده‌اند اما به دلیل نقل و انتقال پول ناشی از تحریم خرید دستگاه دچار چالش شده است.

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه در داروهای وارداتی بخش هم قیمت مربوط به تحقیقات و توسعه و تبلیغات است، گفت: این مسأله در قیمت‌گذاری داروها تولید داخل دیده نمی‌شود و دیده نشدن هزینه تحقیق و توسعه برای تولیدکننده چالش است و از طرفی هزینه بیمه‌ها را کاهش می دهد و داروی تولید داخل در رقابت نابرابر با داروهای وارداتی قرار می گیرد.
 

*حل مشکل کمبود آزاتیوپرین 

رئیس سازمان غذا و دارو مجوز فروش دارو در ماهواره گفت: فروش این داروها ظلم به مردم این و هر کس ادعا می کند برای تبلیغ دارو از سازمان غذا و دارو مجوز دارد دروغ است چرا که فروش دارو و مصرف آن به جا و بر اساس توصیه پزشک باشد و داروهای بدون نسخه را داروساز در داروخانه باید توصیه کند و تبلیغ دارو خلاف است.

شانه ساز درباره مشکل کمبود آزاتیوپرین به‌عنوان داروی حیاتی برای که جلوگیری از رد پیوند کلیه، کبد و لوزالمعده و درمان آرتریت روماتوئید شدید و کولیت روده تجویز می‌شود، گفت : یک قلم دارو از شنبه در شرکت‌های پخش قرار می گیرد و به دلیل مشکلات نقل و انتقالات ارزی واردات دارو با چالش رو به رو شد و روی واردات فوریتی اقدام کرده‌ایم و از شنبه در شرکت‌های پخش و از سه شنبه در داروخانه هاست.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما