آیا پایین بودن «کلسترول بد» خون خطرناک است؟

محققان دریافتند هنگامی که «کلسترول بد» خون به میزان زیادی کاهش یابد، خطر سکته مغزی افزایش در افراد می‌یابد.
دوشنبه، 7 مرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: مرتضی شعله کار
موارد بیشتر برای شما
آیا پایین بودن «کلسترول بد» خون خطرناک است؟
به گزارش راسخون به نقل از نیویورک تایمز؛ اگر سطح LDL (Low Density Lipoprotein) یا لیپوپروتئین کم چگالی به کمتر از 70 برسد، خطر سکته مغزی در افراد افزایش می‌یابد.

نگه داشتن ال دی ال یا «کلسترول بد» در سطح مناسب، برای سلامتی قلب و عروق امری ضروری است؛ اما محققان گزارش دادند کاهش بسیار زیاد این ماده در بدن نیز با خطرات جبران‌ ناپذیری همراه خواهد بود.

دانشمندان با مطالعه 96 هزار و 43 نفر در طول 9 سال متوالی، سطح کلسترول آنها و موارد خونریزی مغزی، که ناشی از پاره شدن رگ خونی در مغز است، را زیر نظر گرفتند و موارد را به ثبت رساندند. حدود 13 درصد سکته‌ها مربوط به خونریزی مغزی بود.

آنها با مقایسه افرادی که سطح کلسترول نورمالی داشتند – بین 70 تا 99 میلیگرم در دسی لیتر خون – با افرادی که سطح کلسترول خون آنها بین 50 تا 99 بود، دریافتند آن دسته از افرادی که سطح پایین‌تری از کلسترول بد در خون داشتند حدود 65 درصد نسبت به دیگر افراد با سطح کلسترول نرمال، امکان خونریزی در مغز آنها بیشتر است.  برای افرادی که میزان کلسترول خون آنها از 50 نیز کمتر است، این سطح ریسک 3 برابر بیشتر می‌شود.

این درحالی است که از سوی دیگر، در این تحقیق پژوهشگران دریافتند کسانی که میزان ال دی ال موجود در خون آنها بیشتر از 100 بود، ارتباط قابل توجهی با سکته از نوع خونریزی مغزی یافت نشد. در این مطالعه، سن، جنسیت، سطح تصحیلات، درآمد، دیابت، فشاخون و دیگر متغیرها را نیز در نظر گرفته شد.

یکی از محققان این پژوهش در دانشگاه پنسیلوانیا آمریکا گفت این نتیجه گیری بدین معنا نیست که میزان ال دی ال بالا، بی خطر است. او به این موضوع اشاره کرد: «سطح بالای کلسترول بد خون موجب بیماری‌های قلبی و عروقی در افراد می‌شود و کلسترول بالای 100 مضر است و باید کاهش یابد.»

این محقق در ادامه افزود: «سطح ایده‌آل کلسترول بد خون بسته به عوامل فردی متفاوت است. در این مسئله ما به جای یک قاعده کلی، نیاز به تجویز فردی و شخصی داریم.»


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.