چرا آتش سوزی در آمازون برای جهان اهمیت دارد؟

آتش سوزی گسترده در جنگل های آمازون اکنون به چالش جدی جهانی تبدیل شده به طوریکه مقامات و دانشمندان نسبت به پیامدهای عدم اتخاذ اقدامات موثر برای مهار آن هشدار داده اند.
يکشنبه، 3 شهريور 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چرا آتش سوزی در آمازون برای جهان اهمیت دارد؟
به گزارش راسخون به نقل از ایرنا، حامیان محیط زیست در حالی دهه هاست نسبت به آتش سوزی های گسترده در جنگل های آمازون هشدار می دهند که به گفته کارشناسان خطرات این چالش اکنون بیشتر از هر زمان دیگری است.

فعالان فضای مجازی با راه انداختن هشتگی با عنوان "برای آمازون دعا کنید" به دنبال جلب توجه جامعه جهانی نسبت به این واقعه مهم در برزیل هستند. امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه خواستار این شده است که این بحران بین المللی  در راس دستور کار اجلاس گروه هفت در فرانسه قرار گیرد.

بسیاری از سیاستمداران و کارشناسان از سیاستهای ژائیر بولسونارو رئیس جمهوری برزیل در قبال حفاظت از محیط زیست به ویژه اتخاذ تدابیر لازم برای جلوگیری از آتش سوزی در آمازون انتقاد کرده اند. اقدامات برای حفاظت از جنگل های آمازون پیامدهای خونینی در برزیل داشته است. براساس گزارشی در سال ۲۰۱۸مشخص شد که برزیل مرگبارترین کشور برای طرفداران محیط زیست محسوب می شود.

گزارش ها حاکی از آن است که گستردگی آتش سوزی ها به ویژه در مناطق آسیب پذیر باعث شده بسیاری احساس کنند امدادگران نمی توانند از پس مهار آن برآیند.

کارشناسان معتقدند، آتش سوزی در جنگل های آمازون موضوع جدیدی نیست و پیشتر نیز این اتفاق رخ داده بود اما این بار خطرات آن زیاد است. پیشتر موضوع آتش سوزی در آمازون بر روی جلد یکی از شماره های سال ۱۹۸۹ نشریه تایم قرار گرفت که نشان از اهمیت این مسئله و نگرانی های بین المللی در ان زمان نسبت به این چالش داشت.

برخی کارشناسان یکی از عوامل مهم آتش سوزی های اخیر در جنگل های آمازون را  فعالیتهای انسان معرفی کرده اند. تداوم آتش سوزی ها در جنگل های کره زمین از جمله جنگل های آمازون فاجعه ای جدی برای سیاره زمین به حساب می آید. اگر جنگل ها در کره زمین در آتش بسوزند، گونه های مختلف گیاهی نیز از بین خواهند رفت. به علاوه اینکه آتش سوزی در آمازون بر روند گرم شدن آب و هوا در کره زمین به واسطه تاثیرات گازهای گل خانه ای تاثیر مثبت می گذارد. تنها در منطقه آمازون حدود ۷۵ میلیارد تن کربن در  درخت ها ذخیره است که در صورت اتش سوزی به دی اکسید کربن تبدیل شده و به هوا می رود.

از آنجایی که دی اکسیدکربن تولیدی خودروها و کارخانه ها بر هوا اثر منفی گذاشته و علاوه بر آلودگی آن سبب گرم شدن کره زمین شده است، آتش سوزی در آمازون نیز که ۲۰ درصد اکسیژن جهان را تامین می کند،‌می تواند تاثیرات ناشی از  گازهای گل خانه ای را در کره زمین تشدید کند. دانشمندان نگران هستند این تاثیرات منجر به تسریع روند تغییرات جوی در کره زمین شود.

در سال جاری مردم جهان شاهد تاثیرات ناشی از گرم شدن کره زمین بوده اند.ژوئیه سال ۲۰۱۹ گرم ترین ماهی بود که تاکنون ثبت شده است. روند آب شدن کوه های بخ دربرخی مناطق از جمله آلاسکا، گرینلند و سیبری نیز تسریع شده است.

در آمازون جنگل زدایی همچنان ادامه داشته و خطرات چشمگیری برای گونه های مختلف جانوری به دنبال دارد. دانشمندان در سال ۲۰۱۲ اعلام کردند که جنگل زدایی بیش از ۳۰ سال در بخش هایی از آمازون تا حدی مخرب بوده که انقراض ۳۸ گونه جانوری را موجب شده است.

کارلوس نوبره یک دانشمند امور تغییرات جوی در این رابطه گفت: باید به سرعت سیاست مقابله با جنگل زدایی را تثبت کنیم. باید جلوی جنگل زدایی فعلی در جهان گرفته شود.

در سال ۱۹۸۹ دانشمندان امور محیط زیست هشدار داده بودند که اگر تغییراتی در جهان ایجاد نشود، جنگل های کره زمین یک به یک باره ناپدید خواهند شد. ۳۰ سال بعد هشدار این دانشمندان بیش از هر زمان دیگری جدی تر شده است.

آتش سوزی بی سابقه در جنگل های آمازون رکورد نیز زده است. بیش از ۷۴ هزار مورد آتش سوزی از ژانویه تاکنون در این منطقه گزارش شده است. دود ناشی از آتش سوزی گسترده آسمان بخش هایی از منطقه آمریکای جنوبی را  فرا گرفته و حتی آسمان شهر ساحلی سائوپولو در تاریکی نسبی قرار دارد.

نشریه نیوزویک نیز در گزارشی نوشت: هشدار مقامات برخی کشورها در مورد پیامدهای آتش سوزی در آمازون از جمله رئیس جمهوری فرانسه و نخست وزیر کانادا جدی بودن تاثیرات این رویداد را در آب و هوای جهان نشان می دهد.

در این میان دولت برزیل اعلام کرده که رئیس جمهوری این کشور به طور غیرمنصفانه ای آماج انتقادها قرار گرفته است.پیش از این منتقدان بولسونارو را به اتخاذ سیاستهای ضد محیط زیستی متهم کرده بود ند که منجر به تشویق جنگل زدایی در آمازون شده است.

رئیس جمهوری  برزیل روز گذشته دستور اعزام یگان های ارتش برای کمک به مهار آتش سوزی  گسترده در جنگل های آمازون را صادر کرد. بولسونارو  اعلام کرد این نیروها از روز شنبه در سراسر آمازون و مناطق مرزی مورد نیاز مستقر خواهند شد تا به مهار و خاموشی آتش سوزی گسترده در این منطقه کمک کنند. یگان های ارتش به نیروهای امنیتی محلی و دیگر آژانس های فعال در امور محیط زیست برای مهار این آتش سوزی گسترده کمک خواهند کرد.

کارشناسان معتقدند که جنگل های استوایی آمازون برای محیط زیست کره زمین بسیار حیاتی به شمار می روند چون به دلیل وسعت آن اکسیژن زیادی را برای کره زمین مهیا می کند اما آتش سوزی این جنگل ها مانعی بزرگ در مسیر مقابله با گرم شدن زمین محسوب می شود.

رئیس جمهوری برزیل پیش از این اعلام کرده بود که حفاظت از جنگل های آمازون مانعی در پروژه توسعه  اقتصادی این کشور محسوب می شود.

به دنبال وقوع این آتش سوزی، تظاهرات های مختلفی در برخی کشورهای جهان از جمله فرانسه، انگلیس، کلمبیا، اروگوئه، آرژانتین، شیلی و پرو برای فشار به دولت برازیلیا در اتخاذ سیاستهای کارآمد برای مهار این آتش سوزی برگزار شد. آتش سوزی در آمازون همچنین به چالشی نیز برای برخی همسایگان این کشور از جمله بولیوی و پاراگوئه نیز تبدیل شده است.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.