وضعیت نابه‌سامان ارزش سهام شرکت‌های نفتی جهان

این دهه برای معامله‌گران انرژی دهه خوبی نبود و حتی طبق پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته در سال 2019 این وضع نابه‌سامان بدتر نیز خواهد شد. ارزش سهام انرژی شاخص S&P 500 (فهرستی است از ۵۰۰ سهام برتر در بازار بورس سهام نیویورک) به گونه‌ای قابل توجه نسبت به همتایان خود کاهش یافته است.
پنجشنبه، 7 شهريور 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: مرتضی شعله کار
موارد بیشتر برای شما
وضعیت نابه‌سامان ارزش سهام شرکت‌های نفتی جهان
به گزارش راسخون به نقل از راشاتودی؛ روند رولر کوسترمانند قیمت نفت، پدیده‌ای جدید نیست. بازار نفت به دلیل چرخه رونق و رکود خود بسیار بدنام است. اما ضربات مهلکی که سهام انرژی طی چند سال اخیر خورده است، بسیار چشمگیر است.

همانطور که رویترز نوشت، انرژی بدترین عملکرد خود را در سال جاری، از زمان ریاست جمهوری ترامپ و در یک دهه گذشته در بخش شاخص  S&P 500 داشته است.

راشاتودی می‌نویسد، در حالی وضعیت نابه‌سامان سهام انرژی جهان همچنان ادامه دارد، اما با این حال رکود امسال بدتر از قبل انتظار می‌رود.

 شاخص  S&P 500 امسال نزدیک به 15 درصد بیشتر برآورد شده بود، اما این شاخص هم‌اکنون چیزی بیش از 3 درصد کمتر از حد انتظار است. و این در حالی است که قیمت نفت بالاتر از قیمت آغاز سال 2019 است. گفتنی است در آغاز سال 2019 میانگین نفت برنت 50 دلار بوده است و این رقم هم اکنون میانگین 60 دلار است.

حتی از دست رفتن 3 درصد شاخص  S&P 500 پیامد‌های بدی به همراه خواهد داشت. شرکت Concho Resources (این شرکت در استخراج، توسعه، بهره برداری و اکتشاف تولید نفت و گاز طبیعی فعالیت می کند) از آغاز سال جاری با حدود کاهش یک‌سومی ارزش سهام روبه‌رو شده است. بیشترین ضررهای این شرکت مربوط به اواخر ژانویه بوده است. این شرکت در اوخر ژانویه گزارش سود سه ماه دوم خود را ارائه داده بود. شرکت Whiting Petroleum نیز نزدیک به 70 درصد ارزش خود را از دست داده است.

حتی شرکت Pioneer Natural Resources فعال در حوزه اکتشاف و استخراج نیز گفته است ارزش این شرکت نسبت به سال گذشته 10 درصد کاهش یافته است. و شرکت EOG Resources نیز ریزش 20 درصدی را تجربه کرده است.

هر چند نمی‌شود زیان شرکت‌های نفتی را نادیده گرفت، اما ضرر آنها کمتر از شرکت‌های فعال در حوزه انرژی و استخراج و اکشتاف بوده است.  شرکت اکسان‌موبیل (شرکت نفت و گاز آمریکایی و دومین شرکت نفتی بزرگ جهان) بیش از 2 درصد ارزش خود را از دست داده است.  ارزش بی‌پی (شرکت نفت و گاز بریتانیایی و جزو پنج شرکت بزرگ نفتی جهان) به میزان 3.7 درصد کاهش داشته است. شرکت بزرگ توتال نیز به میزان 7 درصد از ارزش این شرکت کاسته شده است.

وال استریت ژورنال نوشت، هست کورپوریشن ( شرکت نفتی آمریکایی) تنها شرکتی بوده است که امسال سهام آن عملکرد مناسبی داشته است. ارزش سهام این شرکت بیش از 40 درصد رشد داشته است.

با این حال، حفارهای شیل (سنگ نفت زا) علی رغم افزایش تولید ولی همچنان در حال از دست دادن ارزش سهام خود هستند. در گزارش وال استریت ژورنال آمده است 43 شرکت بزرگ نفتی آمریکا در بین ساال‌های 2014 تا 2018 بیش از 90 میلیارد دلار خسارت دیده‌اند و همین موجب خروج سرمایه‌گذار از بخش نفت و گاز شد.

استرس مالی ناشی از کاهش سود سهام حفاری شیل در آمریکا و واقعیت کاهش مقبولیت سرمایه‌گذار برای سرمایه‌گذاری در این حوزه موجب گردیده است تا این گمانه‌زنی‌ها را نیز به همراه داشته باشد که ممکن است این اتفاق موجب کاهش تولید نفت در آمریکا شود.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.