انگلیس در شرف یک هیستری جمعی

سرنوشت تصمیم انگلیسی‌ها برای خروج از اتحادیه اروپا همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، یه طوری که نخست‌وزیر این کشور با به تعطیلی کشاندن پارلمان، سعی دارد برگزیتِ بدون توافق را اجرایی کند و همین موضوع موجب ترس قشرهای مختلف جامعه شده است.
چهارشنبه، 13 شهريور 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: مرتضی شعله کار
موارد بیشتر برای شما
انگلیس در شرف یک هیستری جمعی
به گزارش راسخون، جورج گالووی، تحلیل‌نویس راشاتودی نوشت: هشتاد سال پیش در چنین زمانی، انگلیس علیه آلمان نازی اعلام جنگ کرد. طی چند ماه و تنها در برابر آنها ایستادیم.

در آن زمان مردم ما آرامش خود را حفظ کردند و کار را ادامه دادند.

در فیلمی که این هفته بی بی سی پخش کرده بود، شنیدم که برخی شاهدان عینی آن دوران می‌گفتند: «بچه‌ها برای تحویل ماسک گاز در پارک صف کشیده بودند و مردان هم در حال حفر پناهگاه‌هایی برای در امان ماندن در حملات هوایی بودند.»

یک خانواده شش فرزند داشت. چهار نفر آنها در میدان جنگ خدمت می‌کردند، هند، برمه، شمال آفریقا و ایتالیا. دو نفر آنها در بیمارستانی مقابل پارلمان انگلیس مشغول به کار بودند... جایی که فرزند چهارم من در آنجا به دنیا آمد. این بیمارستان در آن زمان در یک هفته سه بار بمباران شد. بعد از هر حمله، این دو پزشک به محل کار خود برمی گشتند و به کار خود ادامه می‌دادند.

هشتاد سال بعد، در این بحران حال حاضر، انگلیس در معرض یک هیستری جمعی قرار دارد.

اولاً، به این دلیل که نخست‌وزیر انگلیس، بوریس جانسون، پارلمان را به تعویق درآورده است. و دوماً، با این نگاه وی که انتخابات عمومی که فکر می‌کند نیمی از کشور خواستار آنند، را برگزار کند.

بورژواهای انگلیس؛ آنهایی که سابقاً نسبت به مسائل بی‌تفاوت بوند، اکنون نه برای ماسک گاز، بلکه برای جگر چرب (غذایی تجملی و گران‌قیمت است که کشور فرانسه یکی از بزرگترین تولیدکنندگان آن است) وارداتی‌شان دست و پا می‌زنند. وضع جناح «چپ» به مراتب بدتر از جناح راست است.  

«راهپیمایی و اعتصاب» پاسخ آنها به تصمیم نخست وزیر انگلیس بوده. در ماه مارس، تعداد کمی از آنها راهپیمایی برگزار کردند. اگرچه وقتی تخمین زده شد، مشخص شد تعداد آنها هزاران نفر بود، نه میلیون‌ها نفر!

اما در مورد اعتصاب کارگران باید گفت آنها لحظه‌ای دست از اعتراض برنمی‌دارند؛ بدون شک اعتراض آنها به دلیل این نیست که جگر چرب در منو آنها وجود ندارد و یا مسافرتی به پروانس (منطقه‌ای در جنوب فرانسه) نمی‌توانند داشته باشند.

ممکن است ایستادن در برابر این کارگران خشمگین که امیدوار بودند آنها (قشر بورژوای انگلیس) در اعتصاب‌ها شرکت کنند، شعار این قشر را بر باد می‌دهد.

و به هر حال تعلیق پارلمان حتی تهدیدی بیشتر علیه دموکراسی انتخاباتی بر اساس حق رأی جهانی است و آن را نقض می‌کند. خبر تعلیق پارمان انگلیس با گمانه‌زنی‌هایی همراه بوده مبنی بر اینکه نخست‌وزیر برای مواجهه با پارلمان سرسختی که مخالف برگزیت بدون توافق است، به دنبال انتخابات زودهنگام است تا مردم نمایندگان دیگری را انتخاب کنند.

احتمالاً، در هفته آینده شاهد حضور جمعی از لیبرال‌ها، تروتسکیست‌ها و طرفداران سرسخت اتحادیه اروپا در خیابان‌های باشیم که خواهان ماندن دولت بر سر آینده‌ای قابل پیشبینی خواهند بود.

شنیده‌های دیگر نیز حاکی از آن است که در صورت خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا، انگلیس با کمبود دارو و غذا روبه‌رو خواهد شد.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.