ترافیک مرزها سنگین اما روان / آغاز موج بازگشت زائران از کربلا

افزایش چشمگیر زائران اباعبدالله الحسین، سبب شد تا ظرفیت مرز خسروی برای امروز تکمیل شود؛ همچنین تردد در بقیه مرزها با ترافیک سنگین اما روان مواجه شود.
يکشنبه، 21 مهر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ترافیک مرزها سنگین اما روان / آغاز موج بازگشت زائران از کربلا
به گزارش راسخون به نقل از خبرگزاری فارس، امروز نیز همانند روزهای گذشته حضور زائران در مرزهای اربعینی کشور با حجم زیاد ادامه دارد. آخرین اخبار از این مرزها حاکی از آن است با پایان امروز تقریبا تمام زائران مراجعه کننده به پایانه‌ها از مرز عبور کردند. همچنین مشاهدات خبرنگاران فارس که مستقر در مرزها هستند حاکی از آن است که بسیاری از زائران که قبلا وارد عراق شده بودند امروز به کشور بازگشتند.
 

عبور 550 هزار نفر از مرزهای چهارگانه کشور به سمت عتبات در 24 ساعت گذشته

 ظهر امروز (20 مهرماه) در حاشیه بازدید از پایانه مرزی خسروی، اظهار داشت: طی 24 ساعت گذشته در مجموع 550 هزار نفر از چهار پایانه مرزی ایران (چذابه، شلمچه، مهران و خسروی) به صورت قانونی راهی عتبات عالیات شده‌اند.

وی افزود: سهم مرز خسروی از این تعداد هم 27 هزار نفر بوده است، این اقدام در یک علمیات مشترک و توسط یک قرارگاه مشترک صورت گرفته و شاهد فعالیت موثر رده‌های مختلف مسؤولان از سوی دو کشور بودیم.
 
فرمانده مرزبانی کشور ادامه داد: بنابر گزارشی که به من اعلام شده، تا این ساعت بیش از 20 هزار نفر به صورت قانونی از مرز خسروی راهی عتبات عالیات شده‌اند.

رضایی افزود: اگر به گمرکات سایر کشورها اعلام شود که طی 24 ساعت، حدود 550 هزار نفر به صورت قانونی و بدون هیچ مشکل خاصی از یک کشور خارج و وارد کشور دیگری شده‌اند، قطعا باور نخواهند و این حجم از تلاش شبانه‌روزی، به جز عنایت خداوند متعال نیست.

وی افزود: در طول این مدت شاهد روحیه خدمت مضاعف از سوی هر دو کشور بودیم و جلسات مختلفی هم که با مسؤولان عراقی داشتیم، شاهد لبخند آن‌ها بودیم و آنان در تلاش بودند که بهترین شرایط ممکن را برای زوار ایجاد کنند.

فرمانده مرزبانی کشور ادامه داد: هرچند مرز خسروی سالیان بسیاری محل تردد زوار عتبات عالیات بوده است، اما چند سالی این مرز برای سفر به عراق تعطیل بود و امسال برای نخستین بار است که میزبان زوار اربعین است، از این رو برخی مشکلات و کاستی‌ها وجود دارد، اما به لطف خدا و همکاری و همراهی مسؤولان این مشکلات به سرعت در حال رفع شدن است.
 

اعزام 670 دستگاه اتوبوس به عراق جهت سهولت تردد زائران

احمد محمدی‌فر، دبیر ستاد مرکزی اربعین در گفت‌وگو با رادیو اربعین ضمن اشاره به تردد پرحجم اما روان زائران اظهار کرد: تمام مرزها به استثناء مرز خسروی به صورت شبانه‌روز فعال و رفت‌وآمدها در حال انجام است.

وی افزود: در 24 ساعت گذشته حدود 440هزار نفر از مرزهایمان عبور کرده‌ و به سمت کشور عراق و عتبات عالیات عازم شدند.

دبیر ستاد مرکزی اربعین عنوان کرد: 670 دستگاه اتوبوس در مرزهای چهارگانه به سمت عراق اعزام شده است تا به سیستم حمل و نقل زائران کمک کنند ضمن اینکه این آمادگی موجود است تا در صورت موافقت طرف عراقی، اتوبوس‌های بیشتری را به آن سوی مرزها گسیل کنیم.

وی افزود: جابه‌جایی زائران تا مرز به صورت رایگان و در آن سوی مرز نیز نرخ‌ها کنترل شده است و هیچ گونه اجحافی اعمال نخواهد شد.

محمدی‌فر بیان کرد: همچنین با توجه به تراکم جمعیت و گرمای هوا در مرزها، زائران در صورتی که افراد کهنسال، بیمار و کودکان خردسال همراه خود دارند به این موضوعات توجه کرده تا دچار مشکل نشوند و زمان بازگشت خود را طوری تنظیم کنند که با ازدحام جمعیت مواجه نشوند.

وی افزود: در صورتی که افراد هنوز عازم نشده‌اند ضمن توجه به این موضوعات از همراه بردن افرادی که ناتوان هستند خودداری کنند.
 

خوزستان؛ مرزهای شلمچه و چذابه: عبور زائران از مرز شلمچه به 600 هزار نفر رسید/ زائران آب آشامیدنی به همراه داشته باشند

 کورش مودّت فرماندار ویژه شهرستان خرمشهر در خصوص آخرین وضعیت مرز شلمچه، اظهار کرد: در حال حاضر تردد در این پایانه روان است و مرز بر روی زائران باز است.

وی ادامه داد: تا کنون بالغ بر 600 هزار نفر از مرز شلمچه راهی کشور عراق شدند تا راهپیمایی اربعین شرکت کنند.

مودّت یادآور شد: همچنین 36 هزار تبعه خارجی نیز از همین طریق به راهپیمایی اربعین پیوستند.

فرماندار ویژه خرمشهر خاطرنشان کرد: به جهت کمبود امکانات در خاک عراق، زائران بر سفر به عراق تعجیل نکنند و ملزومات اولیه همچون آب و غذای مختصری نیز همراه خود داشته باشند چرا که ممکنن است در شلمچه عراق برای انتقال به شهرهای مقدس این کشور دچار تعلل شوند.
 

ورود 100 دستگاه اتوبوس از مرز شلمچه به خاک عراق

غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان ظهر امروز  در رابطه  با آخرین اقداماتی که در رابطه با تسهیل با حمل و نقل زائران در عراق صورت گرفته، با بیان اینکه برنامه‌ریزی‌های ما برای برگشت زائران نیز انجام شده است، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود در اواسط این هفته یک موج افزایشی از زائران به سمت عراق را داشته باشیم.

وی افزود: مشکلاتی که پیش آمده آنسوی مرز است و پایانه‌های مرزی ما هیچ گونه مشکلی  به لحاظ تامین وسایل حمل و نقل، غذا، آب و امکانات بهداشتی نداریم.

استاندار خوزستان در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه ممکن است حجم جمعیت سبب مسدود شدن مرزهای استان شود، گفت: مرزها بسته نمی‌شود و تا آخری روز در خدمت زائران هستیم.

شریعتی با بیان اینکه مقرر شد امروز تعداد بالغ بر 100 دستگاه اتوبوس از مرز شلمچه وارد عراق کنیم، عنوان کرد: روز گذشته تعداد 40 دستگاه اتوبوس از مرز شلمچه و تعداد 21 دستگاه اتوبوس از مرز چذابه  ارسال شد.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.