بخش مهم‌تر ماجرای دستگیری روح‌الله زم

نیروهای اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران، این بار ضرب شستی به روح‌ا... زم نشان دادند که قطعا دیگر نمی‌تواند آن را تکذیب کند یا آن را حاصل طراحی خودش بداند؛ زیرا او اکنون در بند نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران و در زندان اوین به‌سر می‌برد.
سه‌شنبه، 23 مهر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بخش مهم‌تر ماجرای دستگیری روح‌الله زم
اسفند سال گذشته بود که انتشار مستند ایستگاه پایانی دروغ در صداوسیما، اشراف اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران بر ضدانقلاب خارج‌نشین را به تصویر کشید، اما رو‌ح‌ا... زم، گرداننده کانال ضدانقلاب آمدنیوز پس از انتشار این مستند مدعی شد سیستم امنیتی ایران از او رکب خورده و تمام مکالماتی را که با عناصر امنیتی ایرانی داشته و در این مستند بوده، حاصل طراحی خود او بوده است. اگرچه دست و پازدن‌های او در آن مقطع نیز برای هیچ‌کس قابل باور نبود، اما اکنون دیگر چنین ادعاهایی نیز از دستش ساخته نیست و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دیروز در اطلاعیه‌ای اعلام کرد زم که در خارج از مرزها به ابزاری در دست سرویس‌های جاسوسی کشورهای خارجی و ضدانقلاب تبدیل شده بود در یک عملیات پیچیده به داخل کشور، هدایت و بازداشت شده است.
 

جزئیات عملیات دستگیری براساس اطلاعیه سپاه

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دیروز در اطلاعیه‌ خود درباره دستگیری روح‌ا... زم تاکید کرد: خدای بزرگ را شاکریم که در سایه الطاف خفیه و بیکرانش، پاسداران گمنام امام زمان (عج) در سازمان اطلاعات سپاه را یاری بخشید تا یکی از سرشاخه‌های سراب رسانه‌ای دشمن و جنگ روانی علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را طی یک عملیات پیچیده با حربه فریب اطلاعاتی گرفتار سازند و با غافلگیری و دستگیری این عنصر پلید و مزدور، دست برتر و ابتکار عمل خود را در مقابل سرویس‌های اطلاعاتی دشمن نشان دهند.

در این اطلاعیه آمده است: سازمان اطلاعات سپاه در این عملیات حرفه‌ای، هوشمندانه و چند وجهی با به‌کارگیری روش‌های نوین اطلاعاتی و شگردهای ابتکاری، سرویس‌های بیگانه را مدیریت و فریب داد و توانست روح‌ا... زم، سرشبکه سایت ضدانقلاب و معاند «آمدنیوز» را که در سال‌های اخیر با هدایت، تامین و پشتیبانی مستقیم آنان و نیز حمایت ضدانقلاب خارج‌نشین و عوامل داخلی آنها، به عنوان یکی از آبشخورهای محوری دشمن، عملیات روانی گسترده‌ای برای اختلاف‌افکنی در ارکان نظام اسلامی، ایران‌هراسی، دروغ‌پردازی، القای شبهه در نسل جوان نسبت به عقاید و باورهای دینی و تبلیغ و فراهم‌سازی زمینه‌های اقدامات خشونت‌بار و تروریستی؛ ایجاد آشوب و ناآرامی در کشور اداره می‌کرد را داخل کشور هدایت و بازداشت کند.

سپاه تاکید کرده است: نامبرده به‌رغم این‌که تحت هدایت سرویس اطلاعاتی فرانسه و حمایت و پشتیبانی سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و رژیم صهیونیستی و مرتبط با سایر سرویس‌های اطلاعاتی قرار داشت و به صورت شبانه‌روزی با روش‌های پیدا و پنهان و در پوشش‌های گوناگون و چندلایه‌ای مورد حفاظت قرار می‌گرفت، در دام فرزندان ملت ایران در سازمان اطلاعات سپاه افتاد.

براساس این بیانیه، اطلاعات تکمیلی پیرامون این عملیات بزرگ -که بیانگر شکست و جا ماندن سرویس‌های اطلاعاتی دشمن از قدرت اطلاعاتی سپاه است- و نیز شبکه پوششی گسترده و پیچیده مذکور، متعاقبا منتشر خواهد شد.
 

روح‌ا... زم کیست؟

روح‌ا... زم شهریور ۱۳۵۲ در تهران به دنیا آمده و سازنده سایت و کانال تلگرامی آمدنیوز است. او پس از اعتراضات سال ۸۸ توسط وزارت اطلاعات دستگیر شد و سپس ایران را ترک کرد.

روح‌ا... زم اوایل دهه 80 برای اولین بار ازدواج کرد که نتیجه آن یک دختر 16 ساله است. زم در نهایت سال 84 طلاق گرفت و بعد از فرار در پاریس، ازدواج دوم خود را انجام داد.

روح‌ا... زم، فرزند محمدعلی زم از روحانیون سرشناس است و به همین دلیل امکان نزدیکی او با فرزندان مسؤولان فراهم شد. پدر روح‌ا... زم مدتی در کسوت تهیه‌کننده در سینمای ایران فعالیت داشت و باعث ورود فرزندش به آثار سینمایی شد. محمدعلی زم همچنین نامزد پنجمین دوره مجلس شورای اسلامی شهر تهران در تاریخ بیست و نهم اردیبهشت ۱۳۹۶ بود اما نتوانست رای لازم را کسب کند و در سمت پیشینش یعنی معاون فرهنگی و اجتماعی دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد ایران به کار خود ادامه داد.

محمدعلی زم دیروز در گفت‌وگو با انصاف‌نیوز در پاسخ به اینکه آیا از بازگشت فرزندش به ایران مطلع بوده است یا خیر گفت: من اصلا از جزییات اطلاعی ندارم و کلیت موضوع را هم از زیرنویس تلویزیون خبردار شدم. ما تقریبا با ایشان در این مدت‌ها سحالت قهر داشتیم و فقط گاهی نصیحت و پیغامی برایش می‌فرستادیم.

زم در پاسخ به این سوال که آیا فرزندش پیش از آمدن به ایران پیامی نداده است گفت: دنیا دار مکافات و مجازات است؛ این را خداوند متعال و همه‌ بزرگان گفته‌اند. بالاخره این دنیا، دنیای امتحان آدم‌هایی است که در آن زندگی می‌کنند. خوب و بد باید امتحان دهند و آنها که بد کردند مجازات شوند.   وی پیش از این در مصاحبه‌ای درباره اقدامات فرزندش گفته بود: «بنده یعنی شخص محمدعلی زم بعد از این همه عمل شفاف، نیازی به توضیح و اثبات خود ندارم. این‌که یک نفر منسوب به من کاری بکند و به دنبال آن در مورد من قضاوت نادرستی شود عملی به دور از انصاف، اخلاق و غیرشرعی است. مگر هر پسری از پدرش تبعیت می‌کند؟ مگر هر پدری همه فعل و عمل فرزندش را تأیید می‌کند! وفاداری من بعد از گذشت ۴۰ سال از انقلاب باید ثابت شده باشد. اگر این‌طور نباشد با توضیح و اعتراف من هم چیزی عوض نخواهد شد.  اساسا با تندروی مخالفم. نه پسرم و نه هیچ‌کس دیگر حق ندارد با تندروی انقلابی و غیرانقلابی، با حکومتی که در به سرانجام رسیدنش مرارت‌های زیادی کشیده شده، مخالفت کند. بارها برای او پیغام فرستادم که در رویه خود تجدیدنظر کن و دلخوری‌هایم را از برخی حرف‌ها و موضع‌گیری‌های او به گوشش رساندند.»
 

بخش مهم‌تر ماجرا

به دنبال دستگیری زم باید منتظر نتایج بازجویی‌ها از این عنصر ضدانقلاب بود؛ نتایجی که در آن برخی منابع اطلاعاتی و حامیان روح‌ا... زم مشخص خواهد شد.

در همین زمینه یکی از کاربران توییتر نوشته است: با دستگیری روح‌ا... زم حالا باید منتظر باشیم تا او منابع داخلی‌اش را لو بدهد! منابعی که برایش پروژه رسانه‌ای تعریف می‌کردند! این بخش ماجرا از دستگیری این لمپن ساده‌لوح مهم‌تر است! در مجموع به نظر می‌رسد این دستگیری ابعاد مهمی دارد که طبق اطلاعیه سپاه پاسداران بعد از این مطرح خواهد شد. تا جایی که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در اطلاعیه خود آورده است: «اطلاعات تکمیلی پیرامون این عملیات بزرگ -که بیانگر شکست و جا ماندن سرویس‌های اطلاعاتی دشمن از قدرت اطلاعاتی سپاه است- و نیز شبکه پوششی گسترده و پیچیده مذکور، متعاقبا منتشر خواهد شد.»
 

از «آمدنیوز»تا «صدای مردم»

زم در سال 96 ابتدا سایت آمدنیوز را تاسیس کرد و پس از فراگیر شدن تلگرام توانست کانال تلگرامی پرمخاطبی ایجاد کند.

اما روح‌ا... زم در جریان برخی اعتراضات در شهرهای کشور به‌ویژه حوادث دی سال 96، بیشتر نامش مطرح شد و در کانال تلگرامی خود به شکل عجیبی روایت‌های مخدوش و نادرستی را از این اعتراضات منعکس می‌کرد و در دی 96 به خاطر  آموزش ساخت بمب‌ها خیابانی و دعوت به خشونت توسط تلگرام مسدود شد.

اما این کانال با تغییر رویه صوری، این بار با نام صدای مردم به تلگرام بازگشت. بازگشت این کانال به تلگرام با ریزش شدید مخاطبانش همراه بود. ریزشی که خود زم به طرز مضحکی سعی داشت آن را تکذیب کند. یکی از بی‌اساس‌ترین کارهایی که زم عادت کرده با آن مخاطب را فریب بدهد منابع آگاهی بود که او همواره به آنها استناد می‌کرد.  منابع آگاهی که وجود خارجی نداشتند و تنها زاییده تخیلات روح‌ا... زم و دوستانش بودند. ارتباط زم و سرویس‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی از دیگر مسائلی است که اگر روزهای نخست کسی نسبت به آن تردید داشت این روزها دیگر برایش تردیدی نمانده است.
 

گمانه‌زنی‌ها درباره چگونگی دستگیری زم

این‌که او چگونه بازداشت شده است، سوال کاربران زیادی در شبکه‌های اجتماعی است. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه خود صراحتا آورده است: سازمان اطلاعات سپاه، در این عملیات حرفه‌ای، هوشمندانه و چندوجهی با به‌کارگیری روش‌های نوین اطلاعاتی و شگردهای ابتکاری، سرویس‌های بیگانه را مدیریت و فریب داد و روح‌ا... زم سرشبکه سایت ضدانقلاب و معاند آمدنیوز را به داخل کشور هدایت و بازداشت کرد.
 

ضربه مستند اطلاعاتی به روح‌ا... زم

در اسفند ۱۳۹۷ مستند ایستگاه پایانی دروغ از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد که در آن مشخص شد روح‌ا... زم و چهره‌هایی از این دست چگونه در رصد اطلاعاتی کشورمان قرار دارند.

  اطلاعات منتشر شده در این مستند  شوکی عظیم به سرویس‌های جاسوسی و اطلاعاتی، ضد انقلاب وارد کرد به نحوی که دیگر چهره واقعی گروه به اصطلاح اپوزیسیون آشکار شد. مستند ایستگاه پایانی دروغ توانست ناتوانی و هوش پایین مزدوران ضد انقلاب را به نمایش بگذارد. به طور کلی  این مستند روایت نفوذ ایران به مراکز اطلاعاتی دشمن بوده است که نشان داد چگونه دستگاه‌های اطلاعاتی کشورمان عناصر دشمن در خارج از کشور را رصد کردند.

پس از پخش این مستند که   پشت صحنه فعالیت‌های ضدانقلاب را بر مخاطبان آشکار کرد، روح ا... زم که   رو دست خورده بود   حاضر نبود شکست خود را باور کند. ساعتی پس از پخش این فیلم، زم ویدئویی از خود را در کانال ضد انقلاب  آمدنیوز به اشتراک گذاشت و مدعی شد که پیش از این  از بازی اطلاعاتی دستگاه های امنیتی ایران مطلع بوده است.   این در حالی است که در حالت ظاهری زم در آن فیلم مشخص بود که پراسترس رفتار می‌کند و می‌شد این استرس را ناشی از فشار و نگرانی انتشار مستند ایستگاه پایانی دروغ در رسانه ملی دانست. با مشاهده دقیق این فیلم می‌شد متوجه شد فیلم پیوستگی ندارد و تقطیع شده است.

یکی از دستاوردها و نکات مثبت انتشار این مستند، نشان دادن قدرت پوشالی نیروهای مخالف انقلاب و حامیان اطلاعاتی - امنیتی آنها بود. انتشار این مستند سبب کاهش جدی سطح اعتماد جامعه به اخباری شد که این کانال‌های خبری در قالب «افشاگری» به جامعه القا می‌کنند.
 

حمایت فرانسه از عنصر ضدایرانی

روح‌ا... زم پس از مدتی که در سال 88 بازداشت بود به مالزی و از آنجا به پاریس رفت و توانست اقامت کشور فرانسه را بگیرد و از همان‌جا وارد فعالیت تبلیغی علیه نظام در شبکه‌های اجتماعی شد.

در اطلاعیه سپاه آمده است: «نامبرده به‌رغم این‌که تحت هدایت سرویس اطلاعاتی فرانسه و حمایت و پشتیبانی سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و رژیم صهیونیستی و مرتبط با سایر سرویس‌های اطلاعاتی قرار داشت و به صورت شبانه‌روزی با روش‌های پیدا و پنهان و در پوشش‌های گوناگون و چند لایه‌ای مورد حفاظت قرار می‌گرفت، در دام فرزندان ملت ایران در سازمان اطلاعات سپاه افتاد.»
 

قدردانی نمایندگان از سپاه

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بیانیه ای از اقدام سپاه در دستگیری سرشبکه آمدنیوز قدردانی کردند.

در این بیانیه آمده است: در آستانه وقوع بزرگ ترین حماسه جهان اسلام و جلوه گری پرشکوه‌ترین مراسم اربعین حسینی بار دیگر حماسه‌ای محیرالعقول توسط فرزندان سبزپوش ملت، سربازان گمنام امام زمان در سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با انجام اقدامات پیچیده اطلاعاتی و امنیتی رقم خورد.

در ادامه این بیانیه آمده است: یکی از مهمترین شبکه‌های نفوذ و براندازی که با حمایت‌های مادی و معنوی نظام سلطه و پشتیبانی‌های پیچیده سرویس‌های اطلاعاتی و امنیتی قدرت‌های بزرگ شیطانی راه اندازی و اداره می‌شد و به تشویش اذهان عمومی شائبه افکنی، دروغ پردازی و هجوم نرم علیه ارزش‌ها، اصول، آرمان‌ها، باورها و اعتقادات دینی و انقلابی مردم و جوانان فعالیت گسترده داشت؛ با دستگیری سرشبکه اصلی آن که با وطن فروشی مجری اهداف شوم بیگانگان شده بود متلاشی و نابود شد.

نمایندگان در این بیانیه افزودند: ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی مراتب تشکر و قدردانی عمیق و صمیمانه خود را از این پاسداران حریم ولایت و ملت اعلام ‌می‌کنیم و یقین داریم که ملت ما شاهد استمرار این پیروزی‌ها در پرتو مجاهدت‌های مخلصانه این عزیزان در سازمان اطلاعات سپاه پاسداران خواهد بود.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.