صفر تا صد آغاز سهمیه‌بندی بنزین

همزمان با اطلاعیه شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران که آغاز سهمیه‌بندی بنزین و قیمت‌های جدید را اعلام کرد، محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه از افزایش 55 تا 205 هزار تومانی یارانه‌ها به ازای هر خانوار خبر داد.
شنبه، 25 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: کیمیا صادقی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
صفر تا صد آغاز سهمیه‌بندی بنزین
به گزارش راسخون به نقل از خبرگزاری فارس، شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران با صدور اطلاعیه ای طرح مدیریت مصرف سوخت را اجرایی کرد. متن این اطلاعیه به قرار زیر است:
بسمه تعالی
اطلاعیه شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران

" سهمیه بندی سوخت"
شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران به اطلاع عموم هموطنان عزیز می رساند که براساس مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران محترم سه قوه ، از ساعت صفر روز ۲۴ ماه آبان سهمیه بندی بنزین برای تمام وسایل نقلیه بنزین سوز به ترتیب بیان شده در این اطلاعیه انجام می شود.
 
1- میزان سهمیه بنزین هر نوع خودرو به ترتیب زیر است :
جدول تیپ خودروهای مشمول سهمیه
صفر تا صد آغاز سهمیه‌بندی بنزین

۲) - قیمت بنزین معمولی سهمیه ای از قرار هر لیتر ۱۵۰۰ تومان خواهد بود .

- قیمت بنزین معمولی غیر سهمیه ای از قرار هر لیتر ۳۰۰۰ تومان خواهد بود .

- قیمت بنزین سوپر از قرار هر لیتر ۳۵۰۰ تومان خواهد بود .
۳) از ساعت صفر روز ۲۴ سهمیه کامل ماه آبان سال ۱۳۹۸ همه خودروها به کارت سوخت شخصی آن ها واریز شده و سهمیه خودروهای شخصی به مدت ۶ ماه قابل ذخیره است . استفاده از سهمیه سوخت صرفا با استفاده از کارت هوشمند سوخت شخصی میسر خواهد بود .

۴) کسانی که تاکنون به هر علت کارت سوخت شخصی خود را دریافت نکرده اند ، از ساعت اجرای طرح، سهمیه سوخت ایشان محفوظ است و از این بابت هیچ نگرانی نداشته باشند .

افرادی که کارت سوخت ندارند ، شامل کسانی که تاکنون درخواست المثنی نداده اند ، کسانی که درخواست داده و هنوز کارت سوخت خود را دریافت نکرده اند و همچنین کسانی که کارت سوخت برایشان صادر شده ولی در باجه معطله شرکت ملی پست است ، سهمیه همه آنها از همین امروز محفوظ و ذخیره خواهد شد.

۵) نرخ CNG‌ بدون تغییر خواهد بود .

۶) برای مسافربرهای بر پایه اینترنت ( اسنپ و تپ سی) مشروط برآن که نرخ های خود را از مقادیر مصوب ، به تشخیص وزارت کشور تغییر ندهند ، اعتبار معادل سهمیه مصوب تعلق خواهد گرفت . برای تامین سوخت خودروهای مسافر برخطی و بین شهری ، آژانس های مسافربری و آموزشگاه های رانندگی تمهیدات لازم اتخاذگردیده است که متعاقبا اعلام خواهد شد.

۷) به منظور رفاه حال دارندگان خودروها با اولویت وانت بارها مقررگردید وزارت نفت و سازمان برنامه و بودجه کشور ظرف مدت یک ماه ضوابط تشویقی برای توسعه مصرف CNG‌ در خودروها را تنظیم و به تصویب شورای اقتصاد برسانند .

۸) همچنین به خودروهای همه دستگاه های اجرایی دولتی موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری ، سهمیه بنزین تعلق نمی گیرد و این خودروها باید با قیمت هر لیتر ۳۰۰۰ تومان نسبت به دریافت بنزین اقدام کنند .

۹) قیمت نفت گاز با کارت سوخت جایگاه دار بدون تغییرخواهد بود.
 
 به گزارش فارس، محمد باقر نوبخت معاون رئیس‌جمهور و رئیس‌ سازمان برنامه و بودجه پس از انتشار اطلاعیه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به آغاز مرحله جدید اجرای قانون هدفمند‌ی یارانه‌‌ها، اظهارداشت: سازمان برنامه و بودجه موظف شد عینا همه منابع حاصل از اصلاح قیمت جدید را به حساب سرپرستان خانوارها واریز کند.

وی افزود: دولت به خانوارها از یک نفر تا 5 نفر، به میزان 55 تا حداکثر 205 هزار تومان پرداخت خواهد کرد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: این کمک معیشتی یک هفته تا 10 روز دیگر به حساب سرپرستان 18 میلیون خانوار واریز می‌شود.

صفر تا صد آغاز سهمیه‌بندی بنزین
 
بنا بر اعلام دولت، افزایش یارانه ( کمک معیشتی) برای خانوارهای 1 نفره 55 هزار تومان، برای خانوارهای 2 نفره 103 هزار تومان، خانوارهای 3 نفره 138 هزار تومان،‌ خانوارهای 4 نفره 172 هزار تومان و خانوارهای 5 نفره و بیشتر 205 هزار تومان خواهد بود.
 

سهمیه بنزین به سرویس مدارس اختصاص می‌یابد

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد که سهمیه بنزین به سرویس مدارس اختصاص می‌یابد.

به گزارش ایلنا، محسن حاجی‌میرزایی تاکید کرد که سهمیه بنزین به سرویس مدارس اختصاص می‌یابد.

وزیر آموزش و پرورش در این‌باره گفت: با هماهنگی به عمل آمده سهمیه سوخت مورد نیاز سرویس مدارس تامین خواهد شد.
 

رانندگان تاکسی اجازه افزایش نرخ کرایه را ندارند/ شهروندان تخلفات  را گزارش بدهند

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران با اشاره به اینکه رانندگان تاکسی به دلیل افزایش نرخ بنزین اجازه افزایش نرخ کرایه‌ها را ندارند، گفت: شهروندان می‌توانند تخلفات تاکسیرانان را به شهرداری اعلام کنند.

علیرضا قنادان مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار شهری خبرگزاری فارس، درباره نرخ کرایه‌های تاکسی با توجه به تغییر نرخ حامل‌های انرژی، اظهار داشت: در مورد تأثیر تغییرات نرخ کرایه‌ها یک روال قانونی وجود دارد و رانندگان تاکسی موظف هستند کرایه‌ها را بر اساس همان نرخ سابق دریافت کنند.

وی افزود: تغییر در نرخ کرایه‌ها نیاز به روال قانونی داشته و همکاران ما در حال بررسی آثار تغییر نرخ بنزین بر روی نرخ کرایه‌ها شده‌اند. ما معتقد هستیم نرخ ثابت برای تاکسی‌ها با توجه به سهمیه آنها روال درستی نیست ولی این موضوع نیاز به بررسی دقیق دارد. 

قنادان با اشاره به اینکه سهمیه سوخت برای تاکسی‌های دوگانه‌سوز 200 لیتر در ماه و خودروهای بنزینی 400 لیتر در ماه است، گفت: به همه رانندگان تاکسی توصیه می‌کنیم که تا انجام محاسبات نرخ‌های خود را افزایش ندهند چرا که در غیر این صورت تخلف انجام داده و مردم می‌توانند گزارش‌های خود را از طریق شماره‌های 48048 و یا 1888 به شهرداری اعلام کنند.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران بیان داشت: نرخ کرایه‌های تاکسی بر اساس مصوبه شورای شهر تصویب شده است که هیأت تطبیق و فرمانداری آنها را تأیید کرده‌اند و تغییر در نرخ‌های قبلی نیاز به روال‌های قانونی مشابه قبل را دارد. بنابراین هیچ راننده تاکسی اجازه ندارد قبل از تعیین نرخ مصوب به صورت خودسرانه کرایه بیشتر دریافت کنند.
 

کسانی که کارت سوخت ندارند چه کاری باید انجام بدهند؟

با توجه به الزام استفاده از کارت‌های هوشمند سوخت در تاریخ مقرر کسانی که در سایت دولت همراه ثبت نام نموده‌اند با استعلام در قسمت پیگیری می‌توانند از وضعیت تایید ثبت نام خود اطمینان حاصل کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس،  بامداد امروز 24 آبان ماه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در اطلاعیه‌ای از بازگشت سهمیه‌بندی بنزین و افزایش قیمت این فرآورده نفتی پرمصرف خبر داد. بر این اساس قیمت بنزین معمولی سهمیه‌ای هر لیتر ۱۵۰۰ تومان، قیمت بنزین معمولی غیر سهمیه‌ای هر لیتر ۳۰۰۰ تومان و بهای بنزین سوپر هر لیتر ۳۵۰۰ تومان خواهد بود.

با توجه به اینکه بعضی هموطنان هنوز کارت سوخت خودروی خود را دریافت نکرده‌اند، پاسخ سوالات متداول برای دریافت کارت سوخت المثنی توسط شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ارائه شده است:

1- هموطنانی که درخواست المثنی را در سامانه دولت همراه ثبت کرده‌اند برای پیگیری چه اقدامی انجام دهد آیا امکان حذف ثبت نام وجود دارد، امکان پیگیری از سایت GSB وجود دارد؟

پاسخ: با توجه به الزام استفاده از کارت های هوشمند سوخت در تاریخ مقرر کسانی که در سایت دولت همراه ثبت نام کرده‌اند با استعلام در قسمت پیگیری می توانند از وضعیت تایید ثبت نام خود اطمینان حاصل کنند. لازم به ذکر است برای تمام کسانی که ثبت نام آنها تایید شده کارت هوشمند سوخت صادر و به نشانی آنها ارسال می‌شود، همچنین امکان حذف ثبت نام وجود ندارد.

2- در خصوص حذف رمز کارت هوشمند سوخت چه اقدامی می توان انجام داد؟

پاسخ: ابتدا با درج چهار رقم شماره ملی کسی که کارت سوخت به نام او صادر شده است به عنوان پیش فرض اقدام کنند در غیر اینصورت و عدم پذیرش رمز پیش فرض ، با مراجعه به یکی از نواحی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی اقدام به حذف آن کنند.

3- نحوه درخواست المثنی کارت هوشمند سوخت چگونه است؟

پاسخ: با مراجعه به دفاتر پلیس +۱۰ اقدام به درخواست المثنی کارت سوخت کرد.

4- اگر هنگام قراردادن کارت هوشمند سوخت در تلمبه جایگاه با پیغام (تاریخ ۱/۱۰/۹۳) مواجه شوند چه اقدامی می توان انجام داد؟

پاسخ: با مراجعه به یکی از نواحی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اقدام به حذف آن کنند.
 
در فیلم زیر پاسخ پرسش‌های متداول دربار کارت سوخت مطرح شده است:
 

سهمیه بنزین ۶۰ لیتر آبان‌ را می‌توان تا ۶ ماه ذخیره شود

مردم نگران سوختن سهمیه آبان ماه خود نباشند؛ اینطور نیست که با پایان هرماه، سهمیه باقی مانده در کارت‌های سوخت شخصی بسوزد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با وجود آنکه طبق تأیید سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، از بامداد امروز تا این لحظه، تمامی جایگاه‌ها در مدار بهره برداری بوده و عرضه بنزین بدون توقف در حال انجام است، ترافیک بیش از حد نرمال در برخی جایگاه‌های عرضه بنزین در کلانشهرها، عجیب است.

برخی مالکان وسایل نقلیه، صبح امروز پس از اطلاع از افزایش قیمت بنزین، بیش از نیاز طبیعی خود به جایگاه‌های عرضه بنزین مراجعه کرده و هم‌اکنون در برخی نقاط کشور، شاهد ترافیک متقاضیان سوخت‌گیری در جایگاه‌های عرضه هستیم.

این درحالی است که نخستین سهمیه 60 لیتری بنزین که مربوط به آبان ماه است و در کارت سوخت‌های شخصی از بامداد امروز شارژ شده، در صورتی که مصرف نشود، تا 6 ماه در کارت های سوخت به صورت ذخیره شده باقی می‌ماند و اینطور نیست که با پایان هرماه، سهمیه باقی مانده در کارت‌های سوخت شخصی بسوزد.
 

سهمیه ۷ لیتر بنزین برای تاکسی‌های اینترنتی در ۱۰۰ کیلومتر پیمایش/ سهمیه: ۳۰۰ لیتر

معاون عملیات یک شرکت تاکسی اینترنتی از اختصاص سقف سهمیه ۳۰۰ لیتری بنزین برای این رانندگان خبر داد و گفت: به ازای پیمایش هر ۱۰۰ کیلومتر ۷ لیتر بنزین سهمیه ای اختصاص می باید.

هومن دمیرچی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم در خصوص وضعیت رانندگان تاکسی‌های اینترنتی پس از سهمیه‌بندی بنزین، اظهار کرد: با توجه به توافق صورت گرفته با وزارت کشور، به تاکسی‌های اینترنتی  با این شرط که رانندگان حداقل 200 کیلومتر در ماه پیمایش داشته باشند، سهمیه سوخت تعلق می‌گیرد.

وی با بیان این‌که سقف این سهمیه 300 لیتر است، افزود: به ازای پیمایش هر 100 کیلومتر 7 لیتر بنزین سهمیه ای اختصاص می یابد. سهمیه مذکور انتهای هر ماه کارت بانکی در قالب اعتبار بنزین واریز می‌شود.

وی با تاکید بر این‌که رانندگان تاکسی‌های اینترنتی به هیچ عنوان نگران نباشند چراکه سهمیه خود را انتهای ماه دریافت خواهند کرد، ادامه داد:‌ ساز و کار اجرایی این برنامه با همکاری ما و وزارت کشور کاملا پیاده سازی شده است.

دمیرچی از ثابت ماندن قیمت کرایه تاکسی های اینترنتی خبر داد و گفت: سهمیه بنزین تاکسی‌های اینترنتی با این شرط عملیاتی شده که نرخ کرایه‌ها افزایش نیابد.
 

اسنپ و تپسی : نرخ کرایه هایمان ثابت می‌ماند

2 شرکت اصلی تاکسی اینترنتی پس از افزایش قیمت بنزین، اطلاعیه‌هایی خطاب به رانندگان خود صادر کردند. اسنپ ضمن اعلام ثابت ماندن نرخ کرایه‌های خود اعلام کرد:

▫️با توجه به آغاز سهمیه بندی بنزین، بر اساس اطلاعیه شرکت ملی پخش فرآورده‌های  نفتی و تایید وزارت کشور به رانندگان تاکسی‌های اینترنتی سهمیه بنزین تعلق می‌گیرد  و از امروز ۲۴ آبان ماه، هزینه بنزین کاربران راننده فعال در تاکسی‌های اینترنتی بر اساس کارکرد ماه، به قیمت دولتی محاسبه و ما به التفاوت آن به کارت بانکی آنها واریز می‌شود.

▫️تپسی، دیگر شرکت تاکسی اینترنتی هم ضمن انتشار اطلاعیه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی درباره اختصاص سهمیه خاص به رانندگان این شرکت، از ثابت ماندن نرخ کرایه‌های خود بر اساس اعلام قیمت‌های قبلی خبر داد.


قیمت سوخت هواپیمای باری لیتری ۶۰۰۰ تومان/ قیمت تغییر نکرد

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه نرخ سوخت هواپیماهای باری و هلی‌کوپتر هر لیتر حدود ۶۰۰۰ تومان محاسبه می‌شود، گفت: حمل و نقل هوایی کالا در کشور ما برای صاحبان کالا توجیه ندارد و ۱۰ فروند هواپیمای باری کشور زمین‌گیر است.

مقصود اسعدی سامانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس درباره نرخ سوخت هواپیماهای مسافری و باری اظهار داشت: نرخ سوخت هواپیماهای مسافری در کشور ما برای هواپیماها با رجیستر ایران هر لیتر ۶۰۰ تومان‌ محاسبه می‌شود.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی افزود: ‌‌این سوخت هر لیتر ۶۰۰ تومان که به ناوگان مسافری هوایی اختصاص می‌یابد بر اساس «پرواز آن هواپیما» و «ایرانی بودن رجیستر آن» است.
 
* نرخ سوخت هواپیمای کارگو ۶۰۰۰ تومان
وی اضافه کرد: همچنین نرخ سوخت برای هواپیماهای باری و هلی‌کوپتر در کشور ما هر لیتر بیش از ۶ هزار تومان است در واقع نرخ سوخت هواپیماهای باری ۱۰ برابر نرخ سوخت هواپیمای مسافری در ایران است و به همین دلیل حمل و نقل کالا از طریق هواپیما برای صاحبان کالا توجیه اقتصادی ندارد.
 
* زمین‌گیری هواپیماهای باری ناوگان هوایی کشور به دلیل گرانی نرخ سوخت
اسعدی سامانی افزود: در حال حاضر هواپیماهای باری ناوگان هوایی کشور که حدود ۱۰ فروند است، همه زمین‌گیر هستند زیرا برای هیچ صادرکننده‌ای مقرون به صرفه نیست که با این نرخ، بار از طریق هوایی جابه‌جا کند؛ ‌برخی کالاهایی هم که از طریق حمل و نقل هوایی در حال حاضر جابه‌جا می‌شود، بیشتر از طریق قسمت کارگو هواپیماهای مسافری است‌.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با تأکید بر ‌اینکه ضرورت دارد نرخ سوخت هواپیماهای باری تعدیل شود، ادامه داد: ما بارها به دولت این موضوع را تذکر داده‌ایم که اگر بخواهیم صادرات و واردات هوایی تقویت شود، باید نرخ سوخت هواپیمای باری تعدیل شود؛ ما اعتراض خود را اعلام کرده‌ایم اما تاکنون دولت تصمیم جدی برای یکسان‌سازی نرخ سوخت هواپیما‌های مسافربری و باری نگرفته‌ است.

‌وی اضافه کرد: اگر نرخ سوخت هواپیمای باری به نرخ سوخت هواپیماهای مسافربری نزدیک شود این امر در جابه‌جایی بار و خصوصاً میوه و تره‌بارِ ‌تولیدکنندگان داخلی مؤثر است و در صادرات این کالاها‌ به بازارهای هدف ‌کمک بسزایی می‌کند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه تاکنون از سوی دولت اطلاعیه‌ای مبنی بر افزایش قیمت سوخت هواپیما مطرح نشده است‌، گفت: اگر نرخ سوخت پروازهای مسافری افزایش یابد، قطعاً این افزایش نرخ سوخت تاثیر بسزایی در قیمت بلیت پروازها دارد زیرا یکی از هزینه‌های اصلی شرکت‌های هواپیمایی، نرخ سوخت است.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.