انفجار هسته ای سال 2017 در کره شمالی معادل 17 بمب هیروشیما بود

طبق جدیدترین تحقیقاتی که صورت گرفته است، پژوهشگران دریافتند انفجار هسته ای 2017 کره شمالی معادل 17 بمب هیروشیما بود.
شنبه، 25 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: مرتضی شعله کار
موارد بیشتر برای شما
انفجار هسته ای سال 2017 در کره شمالی معادل 17 بمب هیروشیما بود
به گزارش راسخون به نقل از نیوزویک؛ بمب هسته‌ای که در زیر زمین کره شمالی در سال 2017 منفجر شد، قدرت آن برابر است با 17 بمبی که در سال 1945 در شهر هیروشیما ژاپن سقوط کرده است.
 
بر اساس تحقیقاتی که اخیراً در ژورنال ژئوفیزیک بین‌المللی منتشر شده است، انفجار بمب هسته ای در سال 2017 کره شمالی، انرژی آن معادل 245 و 271 کیلوتن تی‌ان‌تی بود. این در حالی است که بمبی که آمریکا در 1945 بر سر مردم هیروشیما انداخت، هر کدام معادل 15 کیلوتن بودند.

کره شمالی پس از خروج از پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای در سال 2013، برنامه هسته‌ای خود را آغاز کرد. اولین آزمایش هسته‌ای این کشور، سه سال بعد، یعنی سال 2006، آزمایش شد و در سال 2017 شک کارشناسان آژانس بین المللی به آزمایش بمب‌های هیدروژنی این کشور به اوج خود رسید.

در حالی که بیشتر آزمایش‌های هسته ای با استفاده از ابزاری میزان زمین‌لرزه ایجادشده از این نوع بمب‌ها بررسی می‌شود، هیچ ایستگاهی داده‌های لرزه‌نگاری را در نزدیکی محل آزمایش این بمب‌ها در سال 2017 منتشر نکرد. همین امر موجب شد تا موقعیت و قدرت و اندازه بمب‌ها در هاله‌ای از ابهام باقی بماند.

طبق گفته مرکز برنامه‌های فضاییِ سازمان تحقیقات قفضایی هند (ISRO) بر روی این انفجار هسته‌ای مطالعاتی انجام داد.

این تیم توانست با استفاده از داده‌های ماهواره‌اییف قدرت انفجاری آزمایش هسته‌ای سال 2017 کره شمالی را تخمین بزند.

سپرست پژوهشگران این تیم تحقیقاتی گفت: «ماهواره‌های راداری در برآورد تغییرات سطح زمین ابزاری بسیار قدرمتند هستند و به ما این امکان را می‌دهند تا مکان و عملکرد آزمایش‌های هسته‌ای زیرزمینی را تخمین بزنیم.»

وی در ادامه افزود: «بالعس؛ در زلزله‌نگاری معمولی، برآوردها غیرمستقیم بوده و به در دسترس بودن ایستگاه‌های زلزله‌نگاری بستگی دارد.»

این تیم تحقیقاتی از روش «تداخل‌سنجی رادار دهانه ترکیبی» (InSAR) استفاده کردند که نقشه‌های تغییر شکل سطح را از تصاویر راداری جمع‌آوری‌شده به دست می‌آورند. این روش، دانشمندان را قادر ساخت تا تغییرات در سطح زمین بالای سکوه مانتاپ در شمال شرقی کره شمالی، جایی که بمب هسته ای در 2017 منفجر شد را بررسی کنند.

از میان نقشه‌های گرفته‌شده، این نتیجه گرفتتت که انفجار سال 2017 قدرت کافی برای جابه‌جایی قسمت‌هایی از کوه به میزان چند متر را داشته است. حتی با استفاده از این تصاویر و تغییرات سطحی به وجود آمده این تیم نقطه محل انفجار را نیز تخمین زده است.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.