آخرین وضعیت گازرسانی به روستا و شهرهای استان سیستان و بلوچستان

آخرین اطلاعات به دست آمده از شرکت ملی گاز ایران نشان می‌دهد در حال حاضر پیشرفت گازرسانی در سطح شهر زاهدان بالغ بر ۷۶درصد بوده که ۱۴۴۸۶علمک نصب شده و ۲۱۰۰۰ مورد اشتراک‌پذیری انجام شده است.
يکشنبه، 1 دی 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آخرین وضعیت گازرسانی به روستا و شهرهای استان سیستان و بلوچستان
به گزارش راسخون به نقل از خبرگزاری مهر، طی روزهای اخیر اخباری از استان سیستان و بلوچستان منتشر شد که نشان دهنده صف‌های طولانی مردم برای دریافت کپسول‌های گازی (گاز مایع) بود. واکاوی این موضوع از وزیر نفت مشخص کرد که شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی به عنوان مسئول تحویل گاز مایع به شرکت‌های توزیع کننده، بیش از میانگین همیشگی، LPG ( گازمایع) به این شرکت‌ها تحویل داده است، اما در پی گرانی بنزین، بخش قابل توجهی از مردم، از گازمایع به عنوان سوخت جایگزین استفاده می‌کنند و از سوی دیگر، بخشی نیز به دلیل اختلاف قیمت روانه مجاری قاچاق می‌شود.

همین امر موجب در انتظار ماندن متقاضیان خانگی در صف‌های طولانی شده است که با توجه به شرایط پیش آمده، پرونده گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان به عنوان آخرین استان کشور که گازرسانی به آن انجام می‌شود، روی میز قرار گرفت.

در این میان باید توجه داشت که پروژه‌های گازرسانی به ویژه در استان و پهناوری مانند سیستان و بلوچستان زمان بر بوده و نمی‌توان انتظار بهره برداری کوتاه مدت از آن داشت.

بر اساس اطلاعات به دست آمده از شرکت ملی گاز ایران، آخرین وضعیت گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان به شرح زیر است:

گازرسانی به شهرهای استان:
شهر ایرانشهر: شبکه‌گذاری در سنوات قبل انجام شده بوده، ۱۲۷۰۰ علمک نصب شده و ۱۴۴۰۰ مورد اشتراک‌پذیری شده است.

شهر محمدان: در سال جاری تکمیل و تزریق گاز صورت گرفته و تاکنون ۵۲۴ عدد علمک نصب شده و ۱۵ مورد اشتراک‌پذیری انجام شده است.

شهر بمپور: در سال جاری تکمیل و تزریق گاز انجام و پیمانکار نصب علمک انتخاب شده است.

شهر زاهدان: در حال حاضر پیشرفت این طرح در سطح شهر زاهدان بالغ بر ۷۶ درصد است و ۱۴۴۸۶ عدد علمک نصب شده و ۲۱۰۰۰ مورد اشتراک‌پذیری انجام شده است.

شهر زابل: بخشی از شهر به روش CNG گازرسانی شده، بالغ بر ۴۷۷ علمک نصب شده و ۱۴۸ مورد اشتراک‌پذیری انجام پذیرفته است. همچنین اجرای بخش‌های باقی‌مانده شبکه داخلی شهر زابل نیز، توسط شرکت گاز استان گیلان در سه فاز برنامه‌ریزی شده است و هم‌اکنون فاز یک آن در مرحله اجرا است.

شهر خاش (و سیمان خاش): اجرای خط تغذیه و شبکه توزیع توسط شرکت گاز استان فارس، با پیشرفت بیش از ۶۵ درصد در حال اجرا است.

شهرهای بزمان و دلگان: شبکه‌گذاری شهر بزمان تاکنون بیش از ۶۹ درصد پیشرفت اجرایی داشته است و در مورد شهر دلگان نیز، انتخاب پیمانکار صورت گرفته است و هم‌اکنون در مرحله تجهیز کارگاه است.


گازرسانی به روستاهای استان:
به گزارش خبرنگار مهر، ۷ روستا گازدار شده، تعداد ۷۱۱ عدد علمک نصب شده و ۷۲۶ مورد اشتراک‌پذیری انجام شده؛ همچنین ۱۶ روستا در شهرستان‌های بمپور و ایرانشهر در دست اجرا است.

گازرسانی به صنایع:
از مجموع ۳۱۰ صنعت مشمول بند (ق) و قابل گازرسانی در استان، ۸۲ مورد گازرسانی شده است. ۱۸۵ مورد در مرحله اجرا، ۴۲ مورد در مرحله پیمان‌سپاری و ۸ مورد نیز در مرحله طراحی هستند.


احداث خطوط انتقال گازرسانی به شهرها و روستاها:
در حال حاضر در این استان در محورهای شمال، شرق و جنوب استان حدود ۱۷۰۰ کیلومتر خط لوله انتقال به شرح زیر طراحی شده و برای حدود ۷۲۳ کیلومتر آن پیمانکار اجرایی انتخاب شده است.

خط انتقال ایرانشهر به چابهار جهت گازرسانی به نیروگاه‌های چابهار و کنارک، مجتمع پتروشیمی مکران و شهرهای مربوطه به طول ۲۹۷ کیلومتر در حال اجرا است.

جهت گازرسانی به منطقه زاهدان، زابل و ایرانشهر به میرجاوه خط انتقال به طول ۲۷۵ کیلومتر در دست اجرا است.

جهت گازرسانی به منطقه شمال شرق ایرانشهر، خط انتقال به طول ۳۴۳ کیلومتر در مرحله انتخاب پیمانکار است.

جهت گازرسانی به باقی‌مانده شهرها و روستاهای استان سیستان و بلوچستان خط انتقال به طول ۶۵۵ کیلومتر در حال انتخاب پیمانکار طراحی است.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.