پنج سعودی به جرم قتل خاشقچی محکوم به اعدام شدند

پنج نفر از یازده نفر بازداشت‌شده در جریان پرونده قتل خاشقچی محکوم به اعدام شدند.
سه‌شنبه، 3 دی 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ساره سمیع زاده
موارد بیشتر برای شما
پنج سعودی به جرم قتل خاشقچی محکوم به اعدام شدند
به گزارش راسخون به نقل  از نیوزویک؛ پنج نفر از یازده نفر بازداشت‌شده در جریان پرونده قتل خاشقچی به اعدام و سه نفر نیز به 24 حبس محکوم شدند. همچینین سه نفر دیگر  نیز در این دادگاه از هر گونه اتهامی تبرئه شدند.

یک روزنامه نگار به نیوزویک گفت: اعدام این چند سعودی به علت دست داشتن در قتل جمال خاشقچی «راهی برای ساکت کردن آنها و پنهان کردند اصل ماجراست.»

گروه گزارشگران رسانه‌های آزاد بدون مرز گفت: «اعدام این پنج سعودی متهم به قتل روزنامه‌نگار جمال خاشقچی ممکن است مانع افشای جزئیات کامل این پرونده شود.»

خاشقچی به دلیل انتقادهای مکرر از حکومت سعودی‌ها، دیگر از نظر این حکومت افتاده بود و در اکتبر سال 2018 توسط ماموران این کشور در داخل کنسولگری عربستان در استانبول کشته شد.

ولیعهد پادشاه عربستان، محمد بن سلمان، در این اتفاق با واکنش تند جهانی روبه‌رو شد، هر چند ریاض دخالت وی در این قتل را انکار کرد!

به گزارش رویترز، روز دوشنبه دادستان عمومی عربستان سعودی اعلام کرد پنج نفر در رابطه با این قتل به اعدام و سه نفر دیگر نیز به 24 حبس محکوم شده‌اند.

الشالان همچنین گفت که این دادگاه اتهامات علیه 3 نفر از 11 نفر متهم در این قتل را رد کرده است. کسانی که تبرئه شدند معاون اطلاعاتی، احمد العسیری کسی که بر قتل نظارت داشت و سعود القحطانی، ریئس رسانه‌ای دربار که نقش مشاور وی در قتل را داشت، هستند.

به گفته الجزیره، القحطانی «به دلیل عدم شواهد کافی» اتهام به وی از سوی دادگاه رد شد و السیری که بازداشت شده بود و پرونده‌اش در حال بررسی بود نیز با همین دلایل از طرف دادگاه تبرئه شد. محمد العتیبی، سرکنسول پیشین عربستان سعودی در استانبول نیز پیش از این تبرئه شده بود.

کریستوف دلوار christophe deloire دبیر کل سازمان گزارشگران بدون مرز با انتشار توییتی مخالفت خود را با این حکم ابراز کرد و گفت: «وقتی سعودی‌ها پنج نفر را به اعدام محکوم می‌کنند، ما ترس آن را داریم که آنها با این کار راهی یافته باشند برای ساکت کردن آن‌ها و برای پنهان داشتن اص ماجرا.»

وی در ادامه افزود: «ما نمی‌توانیم مجازات اعدام را عدالت در نظر بگیریم. ما هنوز به دنبال آگاهی از تمام ماجرا هستیم.»

به گزارش روزنامه واشنگتن پست، محاکمه این افراد عمدتا به طور غیرعلنی و مخفیانه انجام شد؛ گرچه دیپلمات‌هایی از آمریکا، ترکیه و کشورهای دیگر و هچنین خانواده خاشقچی اجازه حضور در این جلسات را داشتند.

 مهمت سلیک، دبیر تحریریه روزنامه دیلی صباح نیز گفت بسیاری از سوالات بدون جواب مانده است، به ویژه شواهدی مبنی بر تماس تلفنی القحطانی با افرادی که قتل را انجام داده‌اند وجود دارد.

وی به الجزیره گفت: «این حقیقت که افراد ارشد حکومت بازداشت و متهم شده‌اند، سوالاتی را درباره صلاحیت و اعتبار دادگاه و همچنین درباره اینکه آیا این افراد  (کسانی که به اعدام محکوم شده‌اند) قربانی این موضوع شده‌اند یا خیر، ایجاد می‌کند.»


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.