بسته خبری پنجم دیماه 98

گزیده اخبار روز ایران و جهان
پنجشنبه، 5 دی 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدحسین خاتمی
موارد بیشتر برای شما
بسته خبری پنجم دیماه 98
تبریک رهبر انقلاب به مناسبت میلاد حضرت مسیح(ع)
حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی در فضای مجازی ضمن تبریک میلاد حضرت مسیح‏، تصریح کردند: احترامی که مسلمانان به عیسی مسیح(علیه السلام) قائل هستند، کمتر از مقام و شایستگی وی در نظر مؤمنان مسیحی در مسیحیت نیست.
 
جریانی به دنبال فراموش شدن جهاد و شهادت است/ باید مقابل آن ایستاد
بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اعضای ستاد کنگره شهدای استان هرمزگان که در تاریخ ۲۵ آذر ۹۸ برگزار شده بود، صبح امروز در محل این همایش در بندرعباس منتشر شد. حضرت آیت الله خامنه‌ای  در این دیدار با اشاره به سابقه طولانی مجاهدت و مبارزه مردم هرمزگان، شجاعت و دفاع از حق را عناصری با ارزش و نهادینه شده در این منطقه دانستند و خاطرنشان کردند: تجلیل از شهیدان کاری لازم و وظیفه‌ای بر عهده همه ما است چرا که سیاست و حرکت خبیثانه‌ای با هدف به ‌فراموشی سپردن نمادهای انقلاب به‌ویژه جهاد و شهادت جریان دارد که باید در مقابل این سیاست ایستاد. رهبر انقلاب اسلامی هر شهید را فارغ از سواد و سن و سال آن، نمادی از فداکاری و آمادگی برای جان دادن در دفاع از حق خواندند و با تأکید بر لزوم معرفی این نمادها و الگوهای بسیار ارزشمند به جوانان، افزودند: در نقطه مقابلِ حرکتی که سعی می‌کند دلبستگی‌ها را به نمادهای فساد، دنیاطلبی و هرزه‌گرایی جلب کند، تبیین چهره‌های تابناک شهیدان موجب خواهد شد جوانان به آنان دل ببندند و راهشان را دنبال کنند. ایشان همچنین جزایر استان هرمزگان را از جنبه‌های امنیتی، اقتصادی و تاریخی مهم و حائز توجه دانستند و با تأکید ویژه بر جزیره هرمز گفتند: البته اطلاع دارم که مردم در جزیره هرمز واقعاً دچار مشکلات مالی هستند که باید هم مسئولان استانی و کشوری و هم جریانهای انقلابی به آن منطقه بپردازند و برای حل مشکلات آن اقدام کنند.(خبرنگاران جوان)
 
آیت‌الله جوادی‌آملی: ‌نباید تسلیم کنوانسیون‌های بین‌المللی شویم
آیت‌الله جوادی آملی در دیدار جمعی از اعضای شورای فرهنگی اجتماعی زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی که در بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد گفت: اصل نخست این بوده که ما باید حرف خود را بزنیم و آن‌ها به ما بپیوندند نه اینکه ما خواستار پیوستن به آن‌ها باشیم. وی ادامه داد: سخن قرآن کریم از همان ابتدا این بوده است که من جهانی‌ام! «لِیُظهِرَهُ عَلَی الدّینِ کُلِّهِ»، بر اساس این اصل هرگز نباید منتظر باشیم تا آن‌ها ما را بپذیرند بلکه آن‌ها باید بنشینند و ببینند ما چه می‌گوییم، البته ما باید با تحقیق و تسلط بر منابع وحیانی خود، دستمان پر باشد و اصول خود را به‌صورت روشن و منطقی به آن‌ها عرضه کنیم.
 
آن‌ها باید بفهمند که آنکه بشر را آفرید باید برای بشر صحبت کند، اوست که بهتر از هر کسی صلاح و فلاح کودک و مادر را می‌داند درحالی‌که آن‌ها بر اساس نفس خود برای بشر برنامه‌ریزی می‌کنند، آن‌ها انسان را نشناختند و خیال می‌کنند که انسان بعد از مرگ می‌پوسد و تمام می‌شود حال آنکه دین انسان را موجودی ابدی می‌داند که با مرگ از پوست به در می‌آید نه اینکه بپوسد. استاد برجسته حوزه علمیه یادآور شد: غربی‌ها هرگز نمی‌توانند برای موضوعاتی همچون حقوق بشر، کودک و زن تصمیم بگیرند، چراکه در نگاه آن‌ها انسان یک موجود فانی است و هیچ آینده‌ای برای او پس از مرگ وجود ندارد لذا تنها و تنها در محدوده زندگی مادی و بر اساس میل و هوس خود تصمیم می‌گیرند.(خبرحوزه)
 
آیت‌الله مجتهد‌شبستری: در فتنه‌ ۸۸ می‌خواستند ‌ریشه‌‌ اسلام را بزنند / مردم در ۹ دی انقلاب را ‌بیمه کردند
آیت‌الله محسن مجتهد شبستری  با اشاره به حماسه‌ی نهم دی اظهار داشت: مردم انقلابی و ولایتمدار تبریز هشتم دی  سال 88 کفن‌پوش در خیابان‌ها حاضر شدند و یوم‌الله را رقم زدند. وی ادامه داد: مستکبران در اصل با «اسلام» مشکل دارند و آن دینی را می‌خواهند که به فریاد مظلومان نرسد و استقلال و آزادگی را تبلیغ نکند، در فتنه 88 نیز می‌خواستند ریشه‌ اسلام را بزنند اما مردم اجازه ندادند. نماینده مردم آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه فتنه‌ 88 پیش زمینه‌هایی داشت و به یک‌باره رخ نداد، خاطرنشان کرد: بر اساس مستندات نطفه‌ فتنه 88 را سال‌ها قبل با مشارکت آمریکا، صهیونیست‌ها، انگلیس و حتی برخی کشورهای اروپایی همچون هلند بسته بودند اما انتخابات ریاست‌جمهوری بهانه‌ای شد تا با ادعای کذب تقلب، فتنه‌شان را ظهور و بروز دهند.(تسنیم)
 
جنتی: با دقت مشغول بررسی صلاحیت داوطلبان هستیم
دبیر شورای نگهبان گفت: الان در مقطع بررسی صلاحیت‌ها در شورای نگهبان هستیم و همکاران ما تا اواخر شب مشغول رسیدگی به پرونده‌های ثبت‌نام‌کنندگان بر اساس مستندات هستند. وی تأکید کرد: بررسی شکایات و صلاحیت‌ها آن هم در زمان کوتاه، اقدامی به شدت طاقت‌فرساست که البته شورای نگهبان با دقت مشغول انجام آن است تا خدای نکرده حتی حق یک نفر نیز تضییع نشود. پنج‌شنبه هفته گذشته این آزمون خبرگان با دعوت از ۲۷۲ نفر انجام شد و الان در مرحله تصحیح اوراق امتحانی داوطلبان هستیم که در صورت قبولی از آن‌ها برای آزمون شفاهی دعوت به عمل می‌آید تا پس از قبولی در ۲ مرحله کتبی و شفاهی صلاحیت‌های عمومی آن‌ها بررسی شود.(مشرق)
 
هوای تهران همچنان آلوده است
شاخص کیفیت هوا در حال حاضر بر روی عدد 141 قرار گرفته و هوای پایتخت همچنان ناسالم است. طی 24 ساعت گذشته نیز میانگین شاخص کیفیت هوا بر روی عدد 158 قرار داشت و هوا برای همه افراد ناسالم بود. تهران از ابتدای سال 25 روز هوای پاک، 194 روز هوای سالم، 57 روز هوای ناسالم برای گروه‌ای حساس و 4 روز هوای ناسالم برای همه افراد داشته است. این در حالی است که در مدت مشابه سال پیش تهران 15 روز هوای پاک، 223 روز هوای سالم و 42 روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس داشت. بنابراین آمار شاخص کیفیت هوا در سال 97 و 98 نشان می‌دهد تعداد روزهای سالم در پایتخت حدود یک ماه کاهش یافته است. در حال حاضر نیز بیشترین حجم غلظت آلاینده‌ها در منطقه 20 یا شهرری وجود دارد که شاخص کیفیت هوا بر روی عدد 179 قرار گرفته است.(فارس)
 
کتابخوان برتر در مهاباد
مرکز مهاباد رییس اداره کتابخانه‌های عمومی مهاباد گفت: کازیوه ابراهیم‌زاده دانش‌آموز پایه دهم این شهرستان به عنوان کتابخوان برتر آذربایجان‌غربی انتخاب شد. عنوان کتابخوان برتر استان از آن دانش آموز مهابادی. ترجمه دو کتاب از زبان انگلیسی به زبان فارسی و کردی از دیگر افتخارات این دانش آموز مهابادی است. کتابخوانان برتر استان هر ساله بر اساس  تعداد کتاب‌های به امانت گرفته شده در سامانه، شرکت در نشست‌های کتابخوانی و فعالیت‌های فرهنگی از سوی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی معرفی می شوند. پارسال نیز ثریا رحمانی آذر دانش آموز مهابادی به عنوان کتابخوان برتر استان برگزیده شده بود.(خبرگزاری صدا و سیما)
 
عموپورنگ «سفیر سلامت» بیمارستان مفید شد
داریوش فرضیایی(عموپورنگ) به عنوان «سفیر سلامت» بیمارستان کودکان مفید انتخاب شد. به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، در مراسمی که با حضور خیران بیمارستان کودکان مفید و رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و روسا و مدیران این بیمارستان برگزار شد، لوحی به عنوان «سفیر سلامت» به داریوش فرضیایی اهدا شد. دکتر زالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز در این مراسم با قدردانی از خیران و نیکوکاران گفت: نباید نیکوکاران را تنها منبع مالی محسوب کرد بلکه باید کرامت آنان حفظ شود و در تمام مراحل حضور داشته باشند. وی افزود: خیران و نیکوکاران، سازمان اوقاف و امور خیریه و شهرداری سه ضلع مثلث برای تامین نیاز‌های بیمارستان‌ها هستند که در بیمارستان مفید به عنوان الگوی کشوری در کنار هم به هم افزایی مشغولند.
 
پاکسازی خیابان‌های آبگرفته اهواز، آبادان و خرمشهر
عملیات پاکسازی خیابانهای آبگرفته اهواز، آبادان و خرمشهر، از آثار سیل و آبگرفتگی در حال انجام است ؛ مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اهواز با اشاره به حجم بالای بارندگی های اخیر در اهواز، آبادان و خرمشهر در یک بازه زمانی چند ساعته،گفت: ​طبق گزارشها ۱۸میلیون مترمکعب، یعنی به اندازه خروجی یک سد، آب، شهر را فراگرفت که با کمک همه دستگاهها، این حجم عظیم آب، تخلیه شد.
 
اطلاعیه ‌مهم دفتر حسن رحیم پور ازغدی / نمونه تمام عیار از شارلاتانیزم رسانه ای
دفتر حسن رحیم پور ازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در واکنش به خبرسازی‌های اخیر رسانه‌های حامی دولت علیه وی، اطلاعیه ای صادر کرده و توضیح داده است که این رسانه ها در حرکتی غیراخلاقی، سخنرانی مربوط به سال ۹۶ رحیم پور را تقطیع کرده و برای فرار از پاسخگویی و ناکارآمدی، آن را منتشر کرده اند. متن کامل این اطلاعیه در رسانه‌ها آمده است.
 
الیاس حضرتی: نباید چند جوان تند عقده‌ای وارد مجلس شوند
قائم مقام حزب اعتماد ملی که پس از ثبت نام برای شرکت در انتخابات مجلس یازدهم گفته بود که به دستور مهدی کروبی، یکی از سران فتنه 88 برای انتخابات دوم اسفند کاندیدا شده است، امروز در سومین کنگره سراسری حزب مجمع فرهنگیان ایران اسلامی، اظهارات تندی علیه شورای نگهبان بر زبان رانده است. او گفت: فرزندان ما بر اثر بی کاری، آوارگی و مشکلات شدید اقتصادی که چه باید بکنند و چه کار کنند و خشم شان از سو مدیریت‌ها فاجعه وحشتناکی را رقم زد. امیدوارم این آخرین بی تدبیری در کشور باشد و خداوند به بازماندگان صبر و به مسئولان عقل و فکری درست بدهد. انتظار بر این بود در چهلمین سال انقلاب، بزرگان، شیوخ و مسئولان ما برای ارزیابی راه طی شده تصمیم بگیرند که نتایج دستاوردها، چالش‌ها، مشکلات و نارسایی‌ها چه بوده است. باید کمیته‌های تخصصی مستقل تشکیل و ارزیابی کنند که راه طی شده را درست پیموده‌ایم یا خیر؛ به عقب برگردند و نکاه کنند که راه را درست آمدیم یا مسیر طی شده اشکالات اساسی اندر اساسی دارد...باید این شجاعت را داشته باشیم که بگوییم بخشی از رویکردها و نگرش ما از مردم سالاری، حکمرانی، سیاست خارجی و غیره اشتباه بوده است.
 
ایشان همچنین افزود: احزاب باید بتوانند اختیارات و مسئولیت بپذیرند و راه حل ارائه دهند و در افکار عمومی محاکمه شوند. الان چه کسی مسئولیت می پذیرد؟ امروز احزاب را کنار گذاشته اند و حکومت محفلی، باندی، جناحی و غیره درست کرده‌اند و هر جایی دو سه نفر با هم می‌نشینند و بعد باند تشکیل می‌دهند. نظارت استصوابی به یک معضل و به چالش مفصل تبدیل شده است. نظارت استصوابی یعنی چه؟ آیا لازم است یا خیر؟ نظارت استصوابی که اکنون شورای نگهبان صورت می دهد به طرز شدیدتر بی‌رحمانه تری در خود احزاب وجود دارد. ما به این چسبیده ایم که حتما باید ۱۲ نفر کلی پرونده را بررسی کنند. این شیوه حکومت کردن است؟ اصلاح طلبان مسئولند. ما نباید با ناامیدی و شلختگی با مسائل برخورد کنیم و اصلاح طلبی را تنها راه ممکن برای خروج از بن بست موجود می‌دانیم. خارجی‌ها به وسیله رسانه‌های خود و برخی از عناصر داخلی نیز می خواهند با سکوت رادیویی چند جوان تند عقده‌ای را وارد مجلس کنند و ما باید شاهد بی تفاوت و منفعل ماجرا باشیم.
 
احضار شهردار و مدیر آبفای اهواز به دادسرا
شهردار و مدیرآبفای اهواز به علت آبگرفتگی اخیر و پس زدگی فاضلاب به معابر و خانه‌های شهر به دادسرا احضار شدند. دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خوزستان با بیان اینکه سلامت مردم و بهداشت عمومی خط قرمز دستگاه قضایی است، گفت: در این زمینه پرونده قضایی تشکیل شد و شهردار و مدیر آبفای اهواز به دادسرا احضار شدند. عباس حسینی پویا با تاکید بر تسریع در رسیدگی به این پرونده عنوان کرد: با وجود هشدار‌های مکرر قبل از بارندگی، شهرداری و شرکت آب و فاضلاب متولیان اصلی آبگرفتگی و سرریز شدن فاضلاب به شهر‌های مختلف اهواز هستند که موجب مشکلات زیست محیطی و نارضایتی شدید مردم از این دو مرجع شده است. وی تصریح کرد: طبق مقررات قانونی شهردار و مدیرآبفای اهواز به دادسرا احضار و باید پاسخگوی مشکلات بوجود آمده باشند. (خبرگزاری و صداوسیما)
 
رئیس ستاد مرکزی شورای عالی اصلاح‌‌طلبان : مردانه مسئولیت بپذیریم که به روحانی رأی دادیم
سید حسن رسولی گفت: دولت را به حد کافی تخریب می کنند، ما دیگر این کار را انجام ندهیم، مردانه مسئولیت بپذیریم که به دکتر روحانی رأی دادیم و با مردم رو راست باشیم. سیدحسن رسولی  در دومین نشست هیئت رئیسه شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان با رابطان استانی این شورا گفت: تجربه شخصی ۳۶ ساله حضور من در عرصه انتخابات به من  این باور را داده است که در کشور ما انتخابات  از نظر  زمان بندی یک رویداد پیش بینی شده است، اما از منظر نتیجه و دستاورد معتقدم متاثر از رویدادهای پر شمار از جمله رویدادهایی غیر مترقبه است. وی با اشاره  به انتخاب سید محمد خاتمی  به عنوان رئیس  دولت  اصلاحات  ادامه  داد: به اتفاق آقایان مهندس خاتمی و مرعشی رفتیم ستاد به آفرین  را از مالکش اجاره کنیم، گفتند مگر قرار  است آقای خاتمی رای بیاورد؟ به خاطر دارم فروردین تخمین زدند ایشان ۳۰۰ هزار تا یک میلیون رای دارد اما ۷۹/۵٪ درصد ضریب مشارکت انتخابات بود و آقای  خاتمی بالاترین رای را آورد.
 
رسولی افزود: سال ۸۴ مسول استان خراسان بودم تا دوهفته قبل از اخذ رای آقای احمدی نژاد از آخر اول بودند اما  ۸ سال کشور را به شیوه خودشان اداره کردند. مجلس چهارم با وجود نظارت استصوابی انتخابات سردی را برای مجلس پنجم به وجود آورد؛ جالب است انتخابات ریاست جمهوری قبل از آن هم رقیب ما پرده اتاق هایشان هم از قبل  انتخاب کرده بود اما علی رغم همه این رخ داد ها ما در مجلس پنجم ۱۳۷ نفر از جنس اصلاح طلبان نماینده داشتیم. رئیس ستاد مرکزی انتخابات شورای عالی اصلاح طلبان با بیان این که درست است امروز شرایط سخت است اما برخی رخدادها در جامعه، این امید را می دهد که فضا تغییر خواهد کرد، گفت: جمهوریت نظام که تبلور عینی اش در انتخاب است و مردم سالاری ما در محور خودش را نمایان می کند نیازمند مشارکت بالایی است و خوش بینانه ترین نگاهم این است که رهبری مانند آن چه که در گذشته فرمودند اگر کسی نظام را قبول ندارد در انتخابات شرکت کند، فضا تغییر خواهند کرد.(فارس)
 
دولت به لطف تحریم مجبور شد از تولید داخل حمایت کند
حسن موسوی فرد کارشناس حوزه صنعت افزود: به علت تحریم‌ها استفاده از توان تولید داخل بهتر شده است. این کارشناس حوزه صنعت گفت: بار‌ها هیات دولت و مجلس شورای اسلامی خرید از خارج را ممنوع اعلام کرده اند، اما به آن توجهی نشده است. موسوی فرد افزود: پیش شرط برنامه ریزی برای تولید کنندگان، اعلام میزان نیاز دستگاه‌های مختلف به تجهیزات گوناگون است. وی گفت: بزرگترین حمایت از تولید کننده داخلی، تامین بازار برای آن است. این کارشناس حوزه صنعت افزود: زمانی که نیاز بازار به طور بسته‌ای ارائه شود می‌توان مجموعه‌هایی را برای مدیریت طرح‌ها به کار گرفت.
 
تخلفات عجیب حسین فریدون
گزارش کمیسیون آموزش مجلس درباره مدرک دکترای حسین فریدون که با انجام مکاتبات با وزارت علوم، سازمان سنجش و دانشگاه شهید بهشتی صورت گرفته، حاکی از تخلفات متعدد در تحصیل برادر رئیس‌جمهور است. از نامه محرمانه سازمان سنجش به دانشگاه گرفته تا ثبت‌نام در دانشگاه بدون شرکت در آزمون! بر پایه گزارش جوان، عدم رعایت ضوابط قانونی توسط دانشگاه در مطابقت اطلاعات اظهارشده با اسناد و مدارک، تخلف از مفاد تعهد کتبی و محضری، عدم رعایت مراحل سنجش علمی به صورت کامل و اظهار معدل غیرواقعی تخلفات اصلی پرونده حسین فریدون به استناد گزارش کمیسیون آموزش مجلس است.
 

قوا:


دیدار سرزده آیت الله رئیسی
به نقل از مرکز رسانه قوه قضاییه، در سفر حجت الاسلام و المسلمین رئیسی به این دو شهرستان که در ساعات ابتدایی صبح صورت گرفت و تا نزدیک ظهر طول کشید وی با حضور در ساختمان‌های دادگستری پیشوا و ورامین از نزدیک با مراجعان دیدار کرد و در جریان نقطه نظرات و دیدگاه‌های کارمندان دادگستری قرار گرفت. در این دیدار‌ها و در بازدید از ساختمان دادگستری شهرستان‌های پیشوا و ورامین، مهم‌ترین مشکل قابل مشاهده که باعث اطاله دادرسی و نوبت‌های رسیدگی بعضا طولانی در رسیدگی به پرونده‌ها شده بود، کمبود فضای فیزیکی و نیروی انسانی بود. در مدت حضور آقای رئیسی در دو شهرستان پیشوا و ورامین، رئیس دستگاه قضا از نزدیک با مردم دیدار و در جریان مسائل و روند رسیدگی به پرونده‌های آن‌ها قرار گرفت و دستورات لازم به منظور پیگیری پرونده‌های مراجعین صادر شد.
 
عارف: در اجرای طرح تغییر نرخ بنزین بی تدبیری صورت گرفت
محمدرضا عارف رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری جبهه اصلاح طلبان در دومین نشست این شورا با رابطان استانی با بیان اینکه هنر اصلاح طلبان پیروزی در شرایط سخت است، گفت: حوادث آبان ماه باعث شرمندگی همه مسئولان شد. وی ادامه داد: در اجرای تغییر نرخ بنزین بی تدبیری صورت گرفت.حرف و حدیث های فراوانی درباره حوادث آبان ماه وجود دارد که متاسفانه تاکنون هیچ مرجع رسمی در این خصوص پاسخگو نبوده است. عارف با تاکید بر تداوم دلجویی از خانواده آسیب دیدگان، به انتخابات هم اشاره‌ای کرد و اظهار داشت: از هیات های اجرایی که با محوریت دولت شکل گرفته اند برای رد صلاحیت کاندیدهای شاخص جریان اصلاح طلب  گلایه جدی داریم، هیات نظارت جبران کند. وی با بیان اینکه هیات های اجرایی و نظارت انتخاب را  به مردم واگذار کنند، گفت: در تایید صلاحیت ها باید مر قانون رعایت شود. در برخی استانها در رد صلاحیت ها افراط صورت گرفته است. عارف با تاکید بر اینکه اگر در درون جبهه اصلاحات کوتاه نیاییم، فضا را برای رقیب آماده می کنیم، اظهار داشت: باید مناسب ترین فرد با مقبولیت عامه در هر حوزه انتخاب شود. وحدت و انسجام جبهه اصلاحات نباید قربانی فرد و افراد شود. البته باید تاکید کنم که طرح سرا هزینه های تهیه لیست را کاهش می دهد.
 
کواکبیان: اصلاح‌طلبان هرچه ضربه می‌خورند از دولت روحانی است
مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم سالاری  در سومین کنگره حزب مجمع فرهنگیان ایران اسلامی  که صبح امروز (پنجشنبه) برگزار شد، طی سخنانی با اشاره به حوادث آبان ماه امسال گفت: رویترز آماری را به دروغ اعلام کرده و اگر پاسخی به آن ندهیم به این روند دروغ‌پردازی ادامه خواهد دادکواکبیان با بیان اینکه برای انتخابات رقابتی چند شرط داریم، گفت: یک شرط سلامت انتخابات است که همه دست اندرکاران انتخابات باید بی طرفی خود را داشته و انتخاباتی آزاد و قانونی برگزار کنند. نخستین شرط برگزاری انتخاباتی آزاد و بی طرفانه،  اقدامات حاکمیت است. حاکمیت باید زمینه‌های رقابتی شدن انتخابات را فراهم کند. اینگونه نباشد که یک طرف از الان لیستش بسته باشد و طرف دیگر هنوز نداند تا دقیقه نود چه کسی در لیستش می ماند. دبیرکل حزب مردم سالاری، گفت: شورای نگهبان اگر بخواهد غیر از آن چهار مرجع، مراجع دیگری در کل کشور که برخورد سلیقه‌ای دارند را استفاده کند، صحنه‌ای برای رقابت نخواهد ماند. وی به رویکرد رسانه ملی به انتخابات اشاره و خاطرنشان کرد: صدا و سیما از همین الان می خواهد جریانی را قالب و مطرح کند. خیلی انتظار هم نداریم آنها اگر به ما فحش بدهند بیشتر رای می‌آوریم اما حداقل ظاهر را حفظ کنند. نماینده مردم تهران در مجلس در ادامه  به لوایح پالرمو و CFT اشاره کرد و گفت:‌ حتی تصویب پالرمو و CFT در رقابتی شدن انتخابات نقش دارد چون مردم امیدوار می شود. این 2 ماه دولت در جهت کارهای بیشتر و معیشت بهتر بجنبد.
 
متاسفانه ما هر چه ضربه می خوریم از دولت روحانی است. وی در بخش دیگری از اظهاراتش با بیان اینکه قوه قضاییه یکبار برای همیشه این پرونده املاک نجومی را مطرح کند، گفت: از قوه قضاییه می‌خواهیم که بی طرفی را در رسیدگی به پرونده ها در دستور کار خود قرار دهد. وی همچنین از پاشیدن بذر ناامنی توسط برخی‌ها در بین مردم انتقاد و تصریح کرد: بعضی‌ها اگر مردم را تشویق نمی‌کنند لااقل مایوس نکنند. مردم می‌توانند اصلی‌ترین نقش افرینان انتخابات باشند. در طول 40 سال فراز و نشیب‌های زیادی داشتیم اما مردم بدانید در هر صورت انتخابات برگزار می‌شود و آنهایی که می‌خواهند شما را دلسرد کنند به دنبال این هستند که به جای شما در مجلس تصمیم بگیرند. کواکبیان همچنین با انتقاد از اقدامات  شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه گفت: این شورایی که  اخیرا درست شده و قانون گذاری می کنند که فلان گروه تا 10 سال از مالیات معاف است،  این به شما چه ربطی دارد؟ این به مجلس مربوط است.
 
هشدار مصلحی نسبت به پروژه نفوذ دشمن / طرح "مجلس ملی" به جای "مجلس انقلابی" مصداق نفوذ ‌است
وزیر اسبق اطلاعات با بیان اینکه ما باید با تاسی به قرآن کریم و عمل به "فاستقم کما امرت" در راه اسلام و انقلاب قدم برداریم، تاکید کرد: امروز آمریکا و اروپا در بن‌بست هستند چراکه یکی از نمونه‌های بن بست اجتماعی این کشورها آن است بیش از 50 درصد نوزادان متولد شده در آمریکا سر کوچه‌ها گذاشته می‌شوند و پدر و مادر آنان مشخص نیست. وی با بیان اینکه آینده اروپا برای اسلام است، گفت: پنج سال قبل دستگاه‌های اطلاعاتی مخالف نظام مقدس جمهوری اسلامی در پروژه نفوذ با یکدیگر به توافق رسیدند و بر همین اساس رویکرد جدیدی را در پیش گرفته به نحوی که ترور فیزیکی و ترور شخصیتی یکی از اقدامات دشمن است؛ آیت الله طالقانی تا قائم مقامی رهبری پیش رفت اما دشمن مهدی هاشمی را به عنوان عامل نفوذی در کنار او قرار داد و بدون تعارف عملکرد مهدی هاشمی به نتیجه رسید. مصلحی نفوذ جریانی را یکی دیگر از اقدامات دشمن است، افزود: دشمن با جریان‌سازی، مردم، مسئولان و نخبگان را دچار اشتباهات محاسباتی می‌کند چراکه بر اساس آیات قرآن دشمن 10 اقدام را انجام می‌دهد تا دچار اشتباه شویم.
 
وی با بیان اینکه "مجلس ملی" به جای "مجلس انقلابی" یکی از نمونه‌های نفوذ دشمن است، ابراز داشت: تهدید یکی دیگر از اقدامات دشمن است به نحوی که در برجام که با وجود تمامی اقدامات سیاست‌مداران ما هیچ نتیجه‌ای نداشت، رئیس جمهور اسبق آمریکا قبل از مذاکره در مصاحبه تلویزیونی ایران را تهدید می‌کرد. وزیر اسبق اطلاعات ضمن اشاره به اغتشاشات اخیر تاکید کرد: دشمن چندین سال برای این موضوع برنامه‌ریزی کرده بود اما با یک سخنرانی رهبر معظم انقلاب تمامی نقشه‌های دشمن را نقش بر آب کرد و با حمایت از تصمیم سران قوا آتش فتنه را در نطفه خفه کردند.
 
محسن رضایی: کنوانسیون مبارزه با پولشویی تضمین دهد
آقای محسن رضایی پس از نشست کمیسیون مشترک مجمع در گفتگو با خبرنگاران، گفت: با وجود آن که پرونده‌های زیادی از کشورمان روی میز دبیرخانه FATF وجود دارد آنان حرف‌هایی می‌زنند که به آن مشکوکیم و مسئله از جنبه حقوقی و فنی خارج می‌شود و جنبه سیاسی به خودش می‌گیرد که در آینده پشت پرده این فشار‌های سیاسی روشن خواهد شد. وی افزود: علت این استدلال ما این است که دولت ۳۹ توصیه از ۴۱ توصیه FATF را اجرا کرد و اکنون پرونده‌های بسیاری روی میز دبیرخانه FATF وجود دارد و از مجموع کارکرد و فعالیت‌های دولت ایران صرفاً ۵ مورد را پذیرفتند، در مورد ۱۱ مورد اعلام کردند که تا حدی قابل قبول است و باقی را نپذیرفتند. آقای رضایی به طرح این پرسش پرداخت که با این حال چرا اکنون تصویب CFT و پالرمو را مطالبه می‌کنند؟ اگر قصد همکاری با ایران را دارند همین توصیه‌هایی که کشورمان اجرا کرده است بپذیرند بعد بگویند که چرا در تصویب دو کنوانسیون دیگر معطل کرده ایم. وی تاکید کرد: از سوی دیگر آنان که نمی‌توانند به ما بگویند که چرا معطل کرده ایم؟ زیرا برای ما ابهام و پرسش وجود دارد و آنان باید با رفع ابهامات تضمین دهند که نمی‌خواهند از اطلاعات ما سوءاستفاده کنند. دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، مسیر کنونی مجمع در بررسی لوایح باقی مانده از FATF را مسیری کاملاً منطقی، فنی و کارشناسانه دانست و افزود: کسانی که هیاهو می‌کنند در پی آن هستند که آسیب جدی به کشور وارد کنند. آقای رضایی گفت: مجمع در حال بررسی این لوایح است و هیچ لحظه‌ای خود را از بررسی‌ها کنار نکشیده است چنان که پس از دریافت پاسخ‌های دولت به پرسش‌های ۱۱ گانه مجمع در حال بررسی این موضوع هستیم.
 
موافقان FATF مسئولیت آن را هم بپذیرند؛ از برجام خیری ندیدیم که از FATF ببینیم
لاله افتخاری نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، با اشاره به موضوع FATF اظهار داشت: تاکنون شاهد بودیم در زمان پیوستن به کنوانسیون ها، متولی امر و آن کسی که کشورها را وادار به عضویت در کنوانسیون ها می کرد، معمولا خودش به آن کنوانسیون نمی پیوست. در حقیقت می خواهد ابزار اعمال قدرت خودش را داشته باشد نه اینکه ابزار شفاف سازی شود. وی ادامه داد: معمولا آن کسی که برای عضویت کشورها به کنوانسیون ها، به آنها فشار وارد می کند، یا خودش عضویت در آن را نمی پذیرند و یا اینکه اگر عضو آن کنوانسیون باشند، از آن خارج می شوند و این خاصیت آنهاست. او تصریح کرد: برجام مصداق بارز این موضوع است؛ چراکه نه تنها خاصیت نداشت بلکه ما در آن یکسری از چیزها را از دست دادیم و در نهایت اولین کسی که از آن خارج شد، همان طرف قرارداد بود. یعنی در حقیقت داستان ابوموسی اشعری و عمروعاص در جریان حکمیت ایجاد شد و دوباره خود را در این ماجرا نشان داد. ما از پیمان های قبلی خیری ندیدیم که به این کنوانسیون بپیوندیم و برنامه بگذاریم. باید از دیدگاه خبرگان در این امر استفاده کنیم و از عضویت در یکسری از پیمان نامه های بین المللی که هیچ خاصیتی ندارد و منشأ آن هم مشخص است، بپرهیزیم.(فارس)
 
وزیر راه : اتصال مترو به شمال در مرحله رایزنی با سرمایه‌گذار است
محمد اسلامی پیش از ظهر امروز در حاشیه آغار به کار عملیات اجرایی پروژه کنار گذر شمالی ساری در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با ترافیک‌های سنگینی در مسیرهای ساحلی استان مواجه هستیم و باعث تداخل ترافیکی شهری و عبوری می‌شود. وی با اعلام اینکه سال‌ها این پروژه برنامه‌ریزی شده است، گفت: محدودیت منابع و تملک ارضی دلایل تاخیر این پروژه بوده ، چهار تقاطع سمسکنده، سه راه جویبار و گارد جنگل و تقاطع غیرهمسطح فرودگاه ساری با قرارداد جدید منعقد شده عملیات اجرای آن آغاز شده است. وزیر راه و شهرسازی در ارتباط با اتصال مترو تهران به آمل گفت: این پروژه‌ هم یکی از برنامه‌های محوری استان است که با سرمایه‌گذاران در حال رایزنی هستیم. وی اضافه کرد: منابع مالی از طریق سرمایه‌گذاری داخلی و بیرونی تامین کنیم که نیاز به تامین دارد، این پروژه یکی از نیازهای ضروری و لازم کشور است.(فارس)
 
ورود سازمان بازرسی ‌برای بررسی ‌ آلودگی هوای کشور / کوتاهی برخی دستگاه‌های اجرایی در انجام ‌وظایف‌
حجت‌الاسلام و المسلمین حسن درویشیان صبح امروز در جلسه شورای اداری استان که در محل سالن اجتماعات شهید باهنر استانداری برگزار شد، اظهار داشت: لازمه تداوم اعتماد، مقوله نظارت است؛ نظارت برای کمک به دستگاه‌های اجرایی و مدیران در انجام مسئولیت‌ها و ماموریت‌های قانونی آن‌هاست. وی با اشاره به اینکه همه مدیران و دستگاه‌های اجرایی باید به وظیفه نظارتی خود توجه کنند، افزود: مقوله نظارت کمک می‌کند تا دستگاه‌ها و مدیران درمسیر صحیح خود قرار حرکت کنند و وظایف خود را به خوبی انجام دهند. رئیس سازمان بازرسی کل کشور تصریح کرد: معتقد هستیم نظارت و بازرسی به معنای توقف نیست بلکه کمک به تسریع در انجام ماموریت‌ها‌‌ست. ‌درویشیان با اشاره به دخیل بودن مقوله ترک فعل‌ها در بروز جریاناتی نظیر سیل و آلودگی هوا در کشور، خاطرنشان کرد: دستگاه‌های اجرایی مختلف وظایفی در این حوزه‌ها داشتند که انجام ندادند، لذا سازمان بازرسی ضمن ورود به موضوع، بررسی‌هایی انجام داد و موارد متعددی را به عنوان تخلف معرفی کرد.
 

ورزشی:


پیشنهاد جدید به سردار آزمون
تیم فوتبال کریستال پالاس انگلیس در نقل و انتقالات زمستانی به دنبال تقویت خط حمله خود است تا در صورت جدایی ویلفرد زا‌ها، یک مهاجم دیگر را به خدمت بگیرد. زا‌ها، مهاجم اهل کشور ساحل عاج،  پیشنهاد‌ات اغوا کننده‌ای از تیم‌های مطرح لیگ برتری دارد و به احتمال فراوان نیم فصل دوم را در تیم دیگری توپ خواهد زد. سایت "اکسپرس" روسیه، از پیشنهاد کریستال پالاس به سردار آزمون و باشگاه زنیت روسیه خبر داده و از تهیه مبلغ ۳۰ میلیون پوند برای تقویت خط حمله تیم انگلیسی برای نیم فصل خبر داده است(خبرنگاران جوان)
 

دفاعی:


رزمایش مشترک ایران، روسیه و چین
«وو قیان» سخنگوی وزارت دفاع چین امروز(پنجشنبه) تأیید کرد که چین، روسیه و ایران از روز جمعه تا دوشنبه هفته آینده، رزمایش دریایی مشترکی را در دریای عمان انجام خواهند داد. روزنامه «گلوبال تایمز» در صفحه توییتر خود در این خصوص گزارش کرد، سخنگوی وزارت دفاع چین در ارتباط با این رزمایش چهار روزه گفت که نیروی دریایی پکن در صدد است ناوشکن «شینینگ» را برای مشارکت در این رزمایش اعزام کند. سردار سرتیپ «ابولفضل شکارچی» سخخنگوی ارشد نیروهای مسلح ایران روز گذشته (چهارشنبه) در نشست خبری از برگزاری رزمایش مشترک دریایی ایران، روسیه و چین خبر داد و گفت: «از روز جمعه به مدت چهار روز این رزمایش بسیار مهم در شمال اقیانوس هند و دریای عمان برگزار خواهد شد». وی درباره اهمیت برگزاری این رزمایش تصریح کرد: «اقیانوس هند و دریای عمان از مناطق کلیدی تجارت جهانی محسوب می‌شوند و کشورهای بسیاری در این مناطق تردد می‌کنند به همین جهت برقراری امنیت در این منطقه مهم و حیاتی است». سردار شکارچی همچنین در ارتباط با هدف برگزاری این رزمایش ادامه داد: «مقابله با تروریسم و دزدی دریایی از دیگر اهداف این رزمایش است».(فارس)
 
سرلشکر رحیم‌صفوی‌: ۶ سیلی محکم به نظامیان آمریکایی در خلیج فارس زده‌ایم
سردار سرلشکر پاسدار سید‌یحیی رحیم‌صفوی صبح امروز در اجلاسیه نهایی کنگره ملی 1500 شهید استان هرمزگان اظهار داشت: با همت بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی  کنگره‌های شهدا‌ در کشور برگزار شده‌ که برخی از آنها تاثیر‌گذار واقع شده ‌و کنگره ملی شهدای هرمزگان نمونه‌ای موفق است. وی افزود: کارهایی که در کنگره شهدا هرمزگان انجام شده ‌بسیار ارزشمند است و این کنگره می‌کوشد تا دریچه‌ای ‌برای ورود به سبک زندگی ایثارگران بازکند تا با تامل به افتخارات بزرگ‌تری نسل‌های آینده دست یابند تا در آینده ایران به قدرت اول غرب آسیا مبدل شود. صفوی بیان کرد: راز و رمز شهادت را کسی بهتر از خداوند متعال و اولیا خدا نمی‌دانند و در مفاهیم قرآنی چیزی بالاتر از جهاد فی سبیل‌الله نیست. وی عنوان کرد: شهیدان دفاع مقدس راه کربلا را باز کردند و شهیدان مدافع حرم به فضل الهی راه قدس را باز کردند و این مسیر مسیری است که خداوند متعال برای ملت‌های آزادی خواه باز کرده است. مشاور و دستیار فرمانده معظم کل قوا ابراز داشت: اگر شهیدان نبودند امنیت ایران هم نبود اگر شهدای مدافع حرم نبودند امنیت عتبات عالیات و سوریه هم نبود و نام آن‌ها برای همیشه جاودانه خواهد ماند زیرا قدرت جهنمی و پوشالی دشمنان را در‌هم شکستند. صفوی تصریح کرد: شهیدان خلیج فارس در دوران مبارزه با آمریکا 6 سیلی محکم به صورت آمریکا زدند که دشمنان شکست‌هایی که از آن‌ها خوردند را هرگز فراموش نخواهند کرد و به حول و قوه الهی شکست‌های بزرگتری در انتظار کسانی است که ناامنی ایجاد می‌کنند و علیه مردم ایران تحریم راه انداخته‌اند خواهد بود.(تسنیم)
 
کرار انتحاری، جدیدترین مهره دفاع هوایی نقطه ای ایران
پهپاد انتحاری کرار به عنوان جدیدترین عضو خانواده این پهپاد پرکاربرد ایرانی در رزمایش پدافند هوایی سال 1398 معرفی شد. هدف از توسعه این نمونه، اجرای عملیات تندخیز (اسکرامبل) به منظور مقابله با اهداف هوایی مهاجم بیان شده است. پهپاد کرار ساخت صنایع هواپیماسازی ایران(هسا) به طور رسمی در روز صنعت دفاعی در سال 1389 رونمایی شد. دو مأموریت اصلی این پهپاد در آن زمان، استفاده به عنوان هدف پرنده برای آزمایش سامانه های راداری و پدافندی و اجرای عملیات بمباران هوایی عنوان شد. تا امروز 4 نسل از پهپاد کرار معرفی شده است که تفاوت های مختصری در ابعاد و مشخصات پروازی اما مأموریت های متنوع دارند. همه انواع پهپاد کرار با استفاده از پرتابگر ریلی و شتاب دهنده سوخت جامد پرتاب شده و شیوه فرود آنها نیز با چتر و کیسه هوا است. کرار، پهپادی با بدنه استوانه ای شکل، بال نصب شده در پائین بدنه، یک موتور توربوجت در انتهای بدنه که ورودی هوای آن در بالا قرار گرفته و دم H شکل است. نوک بالهای این پهپاد تا حدودی به صورت منحنی طراحی شده تا از اثر پسای القایی کاسته شود. یک جایگاه زیر بدنه و امکان نصب یک جایگاه زیر هر بال برای حمل محموله خارج بدنه پهپاد کرار در نظر گرفته شده است.
 

اخبار خارجی:

 
سازمان ملل حمله به بازار صعده را نقض آشکار قوانین بین المللی توصیف کرد
هماهنگ کننده امور انسانی سازمان ملل در یمن حمله ائتلاف سعودی ها به بازاری در استان صعده را نقض آشکار قوانین بین المللی حقوق بشر توصیف کرد. به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره؛ "لیز گراندی" هماهنگ کننده امور انسانی سازمان ملل در یمن حمله بامداد چهارشنبه ائتلاف (متجاوز) سعودی به بازاری در ناحیه مرزی منبه در استان صعده را نقض آشکار قوانین بین المللی حقوق بشر توصیف کرد. کمیساریای سازمان ملل در بیانیه‌ای به نقل از گزارش‌های میدانی از کشته شدن ۱۷ نفر از جمله ۱۲ مهاجر اتیوپیایی و زخمی شدن ۱۲ نفر دیگر در حمله توپخانه‌ای بامداد چهارشنبه ائتلاف متجاوز سعودی به این بازار خبر داد. در بیانیه مذکور، این حمله سومین حمله به این بازار در طول یک ماه گذشته بوده است. در دو حمله سابق به این بازار در ماه نوامبر گذشته ده‌ها نفر کشته و زخمی شدند. لیز گراندی افزود تکرار این حملات سؤال‌های بسیار نگران کننده‌ای در مورد احترام طرف‌های درگیر در یمن به قوانین بین المللی حقوق بشر ایجاد می‌کند. وی بر ضرورت بازخواست عوامل این جنایت وحشتناک تأکید کرد. خبرگزاری صدا و سیما
 
فرار نتانیاهو
رسانه های رژیم صهیونیستی تصاویر انتقال بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی را به پناهگاه پس از حمله راکتی و به صدا درآمدن آژیر خطر در شهرک صهیونیست نشین عسقلان پخش کردند. دیشب شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی از به صدا درآمدن آژیر خطر در شهرک‌های صهیونیستی مجاور غزه و شلیک یک موشک به شهر عسقلان هنگام حضور نتانیاهو در این شهر خبر داد. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای سخنرانی و تبلیغات انتخاباتی به عسقلان رفته بود که پس از شلیک این موشک از ترس محل را ترک کرد و به مکانی امن منتقل شد. تلویزیون المیادین نیز گزارش داد رسانه‌های رژیم صهیونیستی از مقابله سامانه ضدموشکی گنبد آهنین با دو موشک شلیک شده از نوار غزه بر فراز شهرک صهیونیست نشین عسقلان خبر دادند.(خبرنگاران جوان)
 
وزیرجنگ سابق رژیم اسرائیل: این اقدام نتانیاهو شکست ما در برابر غزه را آشکارتر می کند
آویگدور لیبرمن وزیر جنگ اسبق رژیم صهیونیستی در واکنش به فرار نتانیاهو به پناهگاه به دلیل حمله موشکی روز گذشته به عسقلان گفت: فرار نتانیاهو به پناهگاه در عسقلان به دنبال حمله موشکی غزه و به صدا درآمدن آژیرهای خطر نتیجه کاهش بازدارندگی در برابر غزه بوده و شکست ما در برابر غزه را عیان تر می کند. وی افزود: فرار نتانیاهو از نشست انتخاباتی حزب لیکود در عسقلان دومین مورد تسلیم در برابر غزه در یکسال گذشته به شمار می رود که در واقع از وجود نارسایی در امنیت اسرائیل حکایت می کند. لیبرمن تاکید کرد فرار نتانیاهو به معنای تقویت حکومت حماس در غزه است که وی در سال 2009 وعده نابودی آن را داد.
 
همچنین پایگاه خبری صهیونیستی روتر نیز در این خصوص اعلام کرد: نمی دانیم سخنان روز گذشته آویو کوخاوی در کنفرانس هرتزلیا در خصوص وارد کردن ضربه اساسی به جهاد اسلامی از طریق ترور ابوالعطا را ابلهانه بدانیم یا اقدام نتانیاهو را ساده لوحانه بدانیم که در همان ساعت ابوالعطا (ساعت 9) به عسقلان رفته است. این پایگاه خبری در حالی که هنوز هیچ گروه فلسطینی مسئولیت این حمله موشکی را نپذیرفته مدعی شد حمله روز گذشته از منطقه تحت تسلط جنبش جهاد اسلامی انجام شده است. لازم به ذکر است نتانیاهو ماه سپتامبر سال گذشته نیز برای سخنرانی در یک کمپین انتخاباتی به شهر عسقلان رفته بود که ساعت 21 این شهر مورد حمله موشکی قرار گرفته و نتانیاهو مجبور شد به پناهگاه فرار کند.(خبرگزاری قدس)
 
تنفر مردم و سران عربی از اسرائیل اصلی ترین عامل بلوکه شدن اموال صهیونیست های مهاجر
یک مقام عالی رتبه صهیونیستی در مقاله ای برای روزنامه اسرائیلی «اسرائیل الیوم» نوشت: ارزش کلی تمام دارایی یهودیان اسرائیلی که از کشورهای عربی به اینجا (اسرائیل) آمده اند اکنون به 150 میلیارد دلار می رسد البته در این میان کسانی هستند که ارزش آن را پایین تر می دانند اما باید بگویم که این رقم حقیقت دارد. " یتسحاق لیفانون" سفیر سابق رژیم صهیونیستی در مصر همچنین اشاره می کند که موضوع اصلی که باید بیشتر بر روی آن تمرکز شود این است که بازگرداندن اموال اسرائیلی ها از این کشورها بسیار سخت و دشوار است چراکه اکنون این کشورها و مردمان آن‌ها بشدت نسبت به اسرائیل بدبین هستند. البته از سویی دیگر این موضع نیز میان جوامع عربی و حتی اسرائیلی نیز مطرح است که یهودیان ساکن در کشورهای عربی زمانی که از محل اقامتشان در آن کشورها خارج شدند و به سوی اسرائیل رهسپار شدند، مقادیر هنگفتی از طلا و جواهر را نیز با خود به تاراج بردند! و با این اقدامات و غارت ها بوده که امروز ارزش مجموع دارایی آن ها به یک تریلیون و نصفی دلار تخمین زده می شود. این کارشناس سیاسی کهنه کار اندیشکده هرتزلیا در ادامه متن مقاله خود با خطاب قرار دادن کشورهای غربی بویژه ایالات متحده آمریکا تاکید می کند که برای بازپس گرفتن اموال یهودیان در کشورهای عربی بایستی کشورهای غربی در مسائل حقوقی و سیاسی و در محافل بین المللی پشت اسرائیل بایستند و از آن دفاع کنند.
 
تاکید بر محاکمه نتانیاهو به عنوان جنایتکار جنگی
به نوشته روزنامه القدس العربی یکی از گروه‌های مبارز فلسطینی از مردم یونان خواست نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را بازداشت و او را به اتهام ارتکاب جنایات جنگی محاکمه کنند. جبهه خلق برای آزادی فلسطین از مردم یونان و گروه‌های حامی ‏دمکراسی در این کشور خواست مانع از سفر پیش روی بنیامین نتانیاهو به کشور خود شوند. نتانیاهو قرار است دوم ماه ژانویه آینده برای گفتگو با مسئولان ‏یونانی درباره طرح‌های گاز و روابط اسرائیل با یونان به این کشور سفر کند. ‏جبهه خلق برای آزادی فلسطین با صدور بیانیه‌ای بر ضرورت جلوگیری از سفر نتانیاهو و منع ایجاد ‏روابط با رژیم نژادپرست و فاشیسم صهیونیستی تأکید کرد و خواستار بازداشت و محاکمه نتانیاهو ‏به‌عنوان جنایتکار جنگی در راستای بیانیه دادگاه کیفری بین‌المللی شد که درباره جنایت جنگی رژیم ‏اشغالگر در حال تحقیق است.(خبرگزاری صدا و سیما)
 
پاکسازی بیش از ۴۰ منطقه در حومه ادلب
فرماندهی ارتش سوریه بر ادامه حملات به مواضع تروریست‌ها در جنوب و جنوب شرقی ادلب تأکید کرد. در شبکه تلویزیونی العالم، سرتیپ ستاد علی میهوب سخنگوی ارتش سوریه اعلام کرد: بیش از ۳۲۰ کیلومتر مربع از مناطق تحت کنترل گروه‌های تروریستی پاکسازی و ارتش به بیش از ۴۰ روستا و منطقه وارد شده است. وی افزود: یگان‌هایی از نیرو‌های دلاور مسلح ما به حملاتشان در محور‌های جنوب و جنوب شرقی استان ادلب ادامه می‌دهند. این در حالی است که فروپاشی وشکست پی در پی گروه‌های تروریستی مسلح ادامه دارد. فرماندهی کل ارتش و نیرو‌های مسلح بر اصرار ارتش به منظور تکمیل پاکسازی‌ها در استان ادلب از لوث تروریسم و حامیانش و در عین حال بر توجه خود به حفظ جان همه غیر نظامیان بی دفاع تأکید می‌کند.(خبرفارسی)
 
لاوروف: واشنگتن در تغییر ساختار کشورهای آمریکای لاتین شکست خورد
سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه امروز پنجشنبه و در مصاحبه ای اختصاصی با خبرگزاری تاس اعلام کرد: رویدادهای آمریکای لاتین ایده تقریباً فراموش شده قاره سوخته را رقم زد. وزیر خارجه روسیه در این مصاحبه تصریح کرد: در بحبوحه وضعیت سخت در منطقه آمریکای لاتین، تلاش آمریکا برای تغییر ساختار این کشورها بر اساس منافع ژئوپلتیک خود و همگام با تئوری هرج و مرج کنترل شده نگرانی های عمیقی را با خود به همراه داست. وی درادامه تأکید کرد: البته آمریکا در تلاش های خود در این مسیر شکست خورد. گفتنی است، آمریکا در تلاش برای تسلط بر کشورهای آمریکای لاتین، اقدامات خصمانه زیادی را برای ایجاد آشوب و تغییر حکومت ها در برخی از کشورهای این منطقه به ویژه در ونزوئلا و بولیوی به انجام رساند.(مهر)


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.