رونمایی از جدید ترین مریخ پیمای ناسا

ناسا از جدید‌ترین مریخ پیمای خود که مجهز به راکتورهای هسته‌ای است رونمایی کرد
شنبه، 7 دی 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
رونمایی از جدید ترین مریخ پیمای ناسا
به گزارش  راسخون و به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، این رونمایی درحالی صورت گرفت که تا زمان آغاز سفر هفت ماهه این مریخ پیما به سیاره سرخ، چند ماه وقت باقی است. قرار است سفر این مریخ پیما به سیاره مریخ در ماه ژوئیه شروع شود. این مریخ پیما به اندازه یک خودرو بزرگ و مجهز به راکتور‌های هسته‌ای متعدد است. ماموریت این مریخ پیما جستجو برای کشف آثاری از حیاتِ گذشته در قسمتی از سیاره مریخ است که تصور می‌شود چیزی حدود سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون سال پیش دارای رودخانه‌ها و یک دریاچه بوده باشد.
 



در این باره برایمی ساوندن خبرنگار بی بی سی گزارش داد: در این تصویر جدید‌ترین مریخ پیمای ناسا را مشاهده می‌کنید که قرار است در سال ۲۰۲۱ روی سطح مریخ فرود آید. این مریخ پیما که در شهر پاسادنا (Pasadena) واقع در ایالت کالیفرنیای آمریکا رونمایی شد خودرویی روباتیک است که هنوز هیچ نام رسمی برای آن تعیین نشده است. ماموریت این مریخ پیما جمع آوری اطلاعات از سیاره سرخ است - و احتمالا در هدفی بلند پروازانه تر- قرار است زمینه برای اعزام بشر به عمق فضا را فراهم کند.

مت والاس معاون مدیر پروژه مریخ پیمای ناسا گفت: این مریخ پیما در ماه ژوئیه به سمت مریخ پرتاب خواهد شد و طبق برنامه قرار است در ماه فوریه سال ۲۰۲۱ روی سطح مریخ فرود آید. ماموریت این مریخ پیما یافتن علائمی از حیات روی این سیاره است. ما چندین ابزار روی این مریخ پیما نصب می‌کنیم تا به ما کمک کند به ترکیب خاک مریخ و مواد شیمیایی موجود در آن پی ببریم.

خبرنگار بی بی سی افزود: این مریخ پیما به مدت دو سال نمونه‌های مورد نظر را از روی مریخ جمع آوری می‌کند و سرانجام در ماموریتی دیگر، به کره زمین بازگردانده خواهد شد. بر روی این مریخ پیما بیش از ۲۳ دوربین نصب است. همچنین یک دستگاه مبدل اکسیژن هم روی آن نصب شده است. این دستگاه دی اکسید کربن موجود در اتمسفر مریخ را به اکسیژن تبدیل خواهد کرد. وجود اکسیژن برای ماموریت‌های انسانی به مریخ اهمیت زیادی دارد. بیش از ۹۵ درصد اتمسفر مریخ را دی اکسید کربن تشکیل می‌دهد. مقصد نهایی این ماموریت در روی سیاره مریخ حفره‌ای بزرگ در روی این سیاره است که به اعتقاد دانشمندان ممکن است شکل‌هایی از حیات قبلی در این سیاره را در خود جای داده باشد. با توجه به بلند پروازی‌هایی که در ماموریت‌های مریخ در نظر گرفته می‌شود باید تدابیر احتیاطی زیادی برای پرتاب این مریخ پیما در نظر گرفته شود از جمله جلوگیری از هرگونه انتقال آلودگی به محیط نگه داری این مریخ پیما! کلیه خبرنگارانی که به مراسم رونمایی دعوت شده بودند مجهز به لباس‌های مخصوص بودند تا هیچ گونه آلودگی زمینی به این مریخ پیما منتقل نشود.
 



کریس چاتلیر از مهندسان ناسا گفت: ما قصد داریم علائم مربوط به وجود حیات در مریخ را شناسایی کنیم بنابر این ما نمی‌خواهیم چیز‌هایی را کشف کنیم که علائم آن از اینجا (کره زمین) به مریخ منتقل شده باشد. باید اطمینان حاصل کنیم که باکتری‌هایی از روی کره زمین به بدنه مریخ پیما نمی‌چسبند و به مریخ منتقل نمی‌شوند.

اگر ماموریت مریخ پیمای اعزامی سال ۲۰۲۰ ماموریتی موفقیت آمیز باشد، این ماموریت پنجمین مورد از فرود موفق روی سیاره مریخ خواهد بود. این مریخ پیما در روی سیاره مریخ تنها نخواهد بود و به مریخ پیمای کیوریاستی (کنجکاوی) ملحق خواهد شد که از سال ۲۰۱۲ در حال حرکت روی سیاره مریخ است. ناسا در ماه فوریه این مریخ پیما را به مرکز فضایی کِنِدی منتقل خواهد کرد. در این مرکز سه قسمت مجزای مریخ پیما به یکدیگر متصل خواهند شد تا برای پرتاب به فضا آماده شود. قرار است در ماه ژوئیه ۲۰۲۰ این مریخ پیما به فضا پرتاب شود.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.