واکنشهای داخلی به شهادت سردار سلیمانی

گزیده ای از واکنشهای کارشناسان مسئولین جمهوری اسلامی و برخی همرزمان شهید سردار سلیمانی
شنبه، 14 دی 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
واکنشهای داخلی به شهادت سردار سلیمانی
نقض حاکمیت دولت عراق
دکتر نصرالله ابراهیمی، استاد حقوق دانشگاه تهران: کاری که آمریکا در به شهادت رساندن سردار سلیمانی انجام داد یک اقدام تروریستی است و نقض حاکمیت دولت عراق نیز محسوب می‌شود؛ چرا که یک دولت خارجی حق ندارد در کشور میزبان بدون اینکه اجازه دولت میزبان را داشته باشد، به عمل تروریستی اقدام کند با توجه به اینکه دولت ترامپ حتی بر اساس آنچه که رئیس مجلس کنگره آمریکا اعلام کرده است بدون اجازه و مشورت کنگره آمریکا، این کار را انجام داد و از طرفی بدون اجازه و مشورت با دولت عراق دست به انجام این کار زده است ولی این عملیات مداخله در حاکمیت مستقل یک دولت خارجی به نام عراق است و نقض حاکمیت آن محسوب می‌شود. از طرفی با توجه به اینکه سردار سلیمانی جزء فرماندهان رسمی سپاه قدس ایران به عنوان یک سپاه رسمی و نیروی نظامی رسمی کشور ایران بود، به شهادت رساندن سردار سلیمانی اعلام جنگ مسلحانه‌ای علیه دولت ایران است و طبیعتا این اقدام تروریستی باید در نظام حقوق بین الملل باید مورد توبیخ قرار گیرد و تبعات حقوقی آن علیه دولت آمریکاست. با توجه به اینکه اقدام تروریستی باید واکنش ملی، منطقه‌ای و جهانی داشته باشد و به ویژه در جبهه مقاومت که علیه مظاهر تروریستی، داعشی، سلفی و تکفیری سال‌ها در منطقه درگیر این مبارزه تروریستی هستند، عملا اقدام آمریکا قابلیت پیگیری دارد. در این خصوص باید حقوقدانان داخلی کشور و وکلای داخلی بررسی کنند که و طرح محکومیت دولت آمریکا را در یک پرونده حقوقی مطرح کرد، همچنان که آمریکا در داخل محاکم کشور خود ایران را به دلایل متفاوت در محاکم خود محکوم کرد؛ لذا اولین کاری که وکلا و نظام حقوقی ایران باید انجام دهد گرفتن رای علیه آمریکا در دادگاه داخلی کشور است. وی افزود: موضوع دیگر این است به دلیل اینکه محل وقوع جرم در عراق بوده باید در آنجا اقامه دعوا شود و دولت عراق باید بپذیرد تا این پرونده در آنجا باز شود و اقدام تروریستی آمریکا در آنجا محکوم شود و خسارت ناشی از این اقدام تروریستی مورد پیگیری قرار گیرد.
 
با شهید شدن آیت الله بهشتی انقلاب روز به روز محکم‌تر شد
صباح زنگنه کارشناس تحولات غرب آسیا:  شهادت سردار سلیمانی و همراهانش نشان داد، حضور نیروهای واقعی مبارز با تروریسم برای آمریکا بسیار سنگین و غیرقابل تحمل است چرا که تروریسم ابزاری است که در دستان آمریکا قرار دارد. واشنگتن  از مبارزات شهید سردار سلیمانی و همراهانش به شدت عصبانی بود و بارها برای به شهادت رساندن ایشان تلاش کرده‌ است. ترور شهید سلیمانی توسط آمریکا حقانیت ایشان و خط مقاومت را نشان می‌دهد. وی با اشاره به ترور شهید عماد مغینه از فرماندهان ارشد مقاومت لبنان توسط رژیم صهیونیستی و ادامه یافتن خط مقاومت با اقتدار و توانمندی بیشتر گفت: دشمنان اسلام و مسلمین از حماقت برخوردارند. اینکه گفته می‌شود آنها موسسات مطالعاتی دارند و از امکانات زیادی برخوردارند و می‌توانند همه چیز را بررسی و تحلیل کنند، اینها سخنان بیهوده‌ای است چراکه دشمنان هیچ عبرتی (از تجربیات گذشته) نگرفته‌اند. قرآن همین تعبیر را درباره منحرفان دارد. پیامبران(ع) پیام بزرگ خداوند را به مردمان ابلاغ می‌کردند اما یاغیان عبرت نمی‌گرفتند. آمریکا از سقوط شوروی سابق عبرت نگرفت. هنگامی که ارتش سرخ وارد افغانستان شد امام خمینی(ره) به مقامات شوروی سابق اعلام کرد که این اقدام شما خلاف است و سبب اضمحلال خودتان خواهد شد. آنها توجهی نکردند تا سرانجام شوروی مضمحل شد. همین ماجرا در انتظار آمریکاست. قدرت نظامی و امکانات اقتصادی که آمریکا از سرقت اموال ملت‌ها به دست آورده‌ اینها کمک نکرده است تا عقلانیت و درک  مقامات کاخ سفید از تحولات جهان تصحیح شود. بنابراین، انتظار نداریم یک کشور زورگو، ظالم و توسعه طلب و استعمارگر از مسائل قبلی عبرت بگیرد بلکه وارد یک مسیری می‌شود که این مسیر جزء به نابودیش ختم نخواهد شد. زنگنه تصریح کرد: نسبت به شهید کردن نیروهای مقاومت، خونی که از شهید بر زمین جاری می‌شود، هرگز هدر نمی‌رود بلکه باعث رشد مقاومت و ایستادگی در میان ملت می‌شود. ما نمونه بزرگی مثل شهید دکتر بهشتی در این زمینه داریم . آمریکا و عوامل منافقش تصور می‌کردند، با شهید شدن آیت الله بهشتی انقلاب عقب‌گرد خواهد کرد اما دیدیم که انقلاب روز به روز محکم‌تر شد و به مسیر خودش ادامه داد و نیروهای بیشتر پرورش یافتند و انسجام ملت بیشتر شد.
 
حاج قاسم سلیمانی عاشق بی قرار شهادت بود
آیت الله سید احمد خاتمی عضو مجلس خبرگان رهبری:  یکی از ویژگی های حاج قاسم سلیمانی که رهبری بر آن تاکید داشتند این بود که عاشق بی‌قرار شهادت بود و اشک می ریخت که چرا از قافله شهدا عقب مانده است و در روزهای اخیر بی تابانه از شهادت می گفت و از مقام معظم رهبری درخواست کرد برای شهادتش دعا کند. شهید حاج قاسم سلیمانی شهید بین‌الملل اسلامی است، عراق و سوریه و یمن و حزب الله لبنان این شهید والامقام را به خوبی می شناسند و همه نیز از آمریکا انتقام خواهند گرفت.
 
سردار سلیمانی قلب جهان‌ اسلام را فتح کرد
حجت‌الاسلام «سید محمدحسن ابوترابی» امام جمعه موقت تهران:  انقلاب اسلامی‌ مفتخر است‌ که چنین شخصیت‌هایی‌ همچون قاسم سلیمانی در آن تربیت شدند که نه تنها امت اسلامی‌ را متحد می‌کند بلکه موجب دلهره دشمنان امت اسلام نیز می‌شود. وی‌ افزود: علما در خدمت انسان‌ها هستند و در این راه برای عزت، افتخار و سعادت آن‌ها تلاش‌ می‌کنند به عبارت دیگر علما سعادت بشر و تمدن اسلامی‌ را هدف گزاری کردند بر این‌ اساس می‌توان گفت‌ که سردار سلیمانی پرورش یافته چنین افرادی است. سردار سلیمانی قلب جهان‌ اسلام را فتح کرد و در شکل‌گیری جبهه مقاومت‌ اسلامی نقش استثنایی داشت به همین دلیل امروز جبهه مقاومت در شهادت او سوگوار است. وی اضافه کرد: سردار سلیمانی به دلیل شخصیت انسانی‌، دینی‌ و‌ سیاستمداری که داشت بر قلب‌ها فرمانروایی می‌کرد و به همین‌ دلیل است که خیلی‌ها امروز به دلیل شهادت و فقدان ظاهری او اندوهگین هستند. وی اظهار داشت: سردار سلیمانی اجازه نداد سوریه به پادگانی برای تروریست‌های آمریکایی تبدیل شود و صهیونیست‌ها در شادی فتح‌سوریه به مِی‌ گساری بپردازند. بصیرت سردار سلیمانی‌ او را در این‌ جایگاهی قراد داده که قبل از آنکه فرمانده باشد سیاستمدار و یک طراح استراتریک‌ قدرتمند بود به نحوی که نقطه‌های آسیب را به درستی رصد می‌کرد.
 
یاد و نام این شهید بزرگوار از دل‌ ملت ایران بیرون نمی‌رود
حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور: با اینکه مردم ابعاد جهاد و فداکاری‌های او را می‌شناسند اما باید اقدامات و کارهای عظیم او برای همگان روشن شود. روحانی با بیان اینکه سلیمانی سرداری بود که در این ۳۸ سال هیچ‌گاه از مرکب جهاد پیاده نشد و تلاش و فداکاری او شبانه روزی بود، خاطرنشان کرد: خدمات این شهید بزرگوار در راستای تامین امنیت کشور و منطقه بویژه برای مردم عراق، سوریه، یمن، لبنان و افغانستان فراموش نشدنی است. رئیس جمهور با تاکید بر اینکه یاد و نام این شهید بزرگوار از دل‌ ملت ایران بیرون نمی‌رود و ماندگار خواهد شد، افزود: این جنایتی که آمریکا مرتکب شد در تاریخ بزرگترین جنایت‌های فراموش نشدنی آنان علیه ملت ایران باقی خواهد ماند. روحانی تاکید کرد: آمریکایی‌ها نفهمیدند که چه خطای بزرگی را مرتکب شدند؛ آنها آثار این اقدام جنایتکارانه را نه فقط امروز بلکه در طول سال‌های آینده هم خواهند دید. رئیس جمهور ادامه داد: بی تردید آمریکا امروز به مراتب در میان مردم ایران و عراق منفورتر شده است. روحانی با بیان اینکه جایگاه و مقام سردار سلیمانی چیزی جز شهادت آن هم به دست بزرگترین تروریست تاریخ نبود، گفت: همه نیروهای آمریکایی با آماده باش کامل دست به دست هم دادند تا این سرمایه بزرگ را از ما و ملت‌های مسلمان بگیرند. رئیس جمهور با اشاره به اینکه خداوند این فقدان را جبران خواهد کرد، افزود: جوانان عزیز ایران پیرو و عاشق راه سردار سلیمانی بوده و انشالله دهها سردار سلیمانی در این کشور ساخته می‌شوند.
 
ترور مقامات رسمی نظامی، نقض موازین حقوق بین‌الملل است
لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیس جمهوری: ترور فرماندهان نظامی مقامات رسمی یک کشور مستقل عضو ملل متحد توسط دولت آمریکا، نقض آشکار موازین حقوق بین الملل است. وی اظهار داشت: با توجه به انجام عملیات اجرایی ترور در خاک عراق، این اقدام نقض حاکمیت ملی و تمامیت ارضی عراق قلمداد می‌شود و سازمان حقوقی دولت با همکاری دستگاه‌های ذیربط ابعاد حقوقی این ضایعه بزرگ را پیگیری می‌کند.
 
یک جنایت و اشتباه بزرگ رقم خورد
علی مطهری عضو فراکسیون امید مجلس: یک جنایت و اشتباه بزرگ رقم خورد. این جنایت نشان دهنده اختلال روانی ترامپ است. رئیس جمهور آمریکا دو روز پیش اعلام کرد که دنبال جنگ نیست. اما امروز دو سردار بزرگ و همراهانشان را به شهادت رساندند. وی معتقد است: این حادثه باعث اخراج آمریکا از خاورمیانه و مقدمه ای برای آزادی فلسطین خواهد بود. همچنین با این حادثه نیروی مقاومت چند برابر خواهد شد. عضو فراکسیون امید مجلس دهم با بیان اینکه ایران دقیق و حساب شده پاسخ این اقدام آمریکایی ها را خواهد داد، گفت: جمهوری اسلامی ایران به موقع انتقام خون شهدا را از آمریکا و اسرائیل می گیرد.
 
دولت عراق هرچه سریع تر مهاجمان خارجی را دور بریزد
سیدامیرحسین قاضی زاده‌هاشمی نماینده مردم مشهد وکلات در مجلس شورای اسلامی: رفتار شیطان رفتاری غیراستاندارد است، شیطان اگر قرار بود حقوق اولیه و انسانی را رعایت کند مرتکب رفتار شیطانی نمی‌شد. آمریکا خود را بزرگ عالم می‌داند، به دلیل همین تصور، هر شخص، جریان یا کشوری که مانع سیاست های این کشور شده و منافع آنها را به خطر بیندازد با رویکرد خصمانه آمریکایی ها روبرو خواهند شد؛ آمریکایی ها سال ها بود که کینه سردار سلیمانی را در دل داشتند به طوریکه رئیس جمهور آمریکا در اظهاراتی اعلام کرد که سال قبل باید این کار را می کرده که این نشان می دهد کینه آمریکایی‌ها جدید نیست. آمریکایی در هر نقطه ای از منطقه غرب آسیا حضور می‌یافتند، حضور حاج قاسم را می دیدند که اقتدار آمریکایی‌ها را به چالش کشیده بود، نکته این جاست که سردار سلیمانی یک عنصر از عناصر و فرزندان مکتب مقاومت بود که این طور داغ به دل آمریکایی ها گذاشت. آمریکایی ها با این کار تلاش کردند تا چهره و شخصیت تحقیر شده خود را در منطقه خاورمیانه بازسازی کنند زیرا با وجود اینکه چندین بار ضربه خورده بودند اما نتوانسته بودند پاسخی بدهند، ضمن اینکه آنها انتخابات ریاست جمهوری را هم پیش روی خود دارند که باید برای اقناع افکار عمومی دست به فضاسازی می زدند. قاضی زاده روش آمریکایی ها در به شهادت رساندن سردار سلیمانی را بی ارزش عنوان کرد و گفت: همه می دانند که بخشی از فرودگاه بغداد در اختیار آمریکایی ها است، در چنین شرایطی آمریکایی‌ها خودرو فردی را که در یک سفر کاملا رسمی، به دعوت مقامات رسمی و با استقبال رسمی به عراق سفر کرده را با پهپادی که از پایگاه دیوار به دیوار فرودگاه بلند شده هدف قرار می‌دهند، آیا این اقدام از کمترین ارزشی برخوردار است؟
 
شهادت سردار سلیمانی قابل پیش بینی بود
سیدعلی ادیانی نماینده مردم قائمشهر در مجلس شورای اسلامی: ایران عزیز بدون شک امروز یکی از فرزندان و افتخارات تاریخ کهن خود را به دست اشق الاشقیا، ترامپ فاسد از دست داد. شهادت سردار سلیمانی قابل پیش بینی بود زیرا به تعبیر شهید بهشتی "سنگر نشستن ترکش خوردن دارد". وی با بیان اینکه به طور قطع با خون سردار سلیمانی جبهه و شجره طیبه مقاومت تنومندتر خواهد شد افزود: بدون تردید اگرچه دشمن این کار کثیف و فاجعه هولناک را رقم زده اما به طور حتم و در پس این اقدام آنچنان رعب و وحشتی در دل ترامپ و نظام سلطه و بدخواهان نظام وانقلاب خواهد افتاد که خواب خوش را از چشمان آنان خواهد ربود به طوریکه با اضطراب، دلهره و وحشت هر لحظه انتظار یک واقعه بزرگ و انتقام سخت را خواهند کشید. عضو فراکسیون ولایی در مجلس دهم گفت: با توجه به موقعیت و ابهتی که سردار سلیمانی حتی در اردوگاه دشمن داشت و همچنین محبوبیت و عشقی که با ایثار، اخلاص و عملکرد جهادی خود در دل جبهه مقاومت و مردم مظلوم کشورهای منطقه و جهان اسلام ایجاد کرده بود، در گرفتن انتقام ایشان نوبت به ایران نخواهد رسید به طوری که برای خونخواهی سردار سلیمانی اقدام های سنگین، سخت، شکننده و هولناکی از آستین مجاهدان اسلام و دلباختگان جبهه مقاومت از سوی دیگر کشورها بیرون خواهد آمد که مجازات سختی را متوجه شیطان صفتان به محوریت ترامپ خواهد کرد. ادیانی تاکید کرد: اگر ایران بخواهد اقدامی در دستور کار قرار دهد به طور قطع آن اقدام تیر خلاصی بر پایان حرکات شیطانی شیطان بزرگ آمریکا در منطقه و مجموعه حریم و محدوده جبهه مقاومت خواهد بود.
 
این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه شهادت سردار سلیمانی قابل انتظار بود افزود: مردی چون سردار سلیمانی کمتر از شهادت هیچ پاداشی نداشت، بهترین پاداش مجاهدت‌ها، رشادت ها و غیرت او شهادت بود، سردار سلیمانی متعلق به ایران نیست، متعلق به مسلمانان نیست، متعلق به جبهه مقاومت نیست بلکه متعلق به بشریت و همه انسان های آزاده است. عضو فراکسیون ولایی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در پی شهادت سردار سلیمانی امروز دل هایی داغدار و اشک های بسیاری ریخته شد، گفت: البته به همان نسبت در دل نظام سلطه و جبهه کفر و کاخ سفید نیز اضطراب و وحشت ایجاد شده است، سردار سلیمانی نماد غیرت ایرانیت و اسلامیت عصر امام زمان ما است که انشالله بتوانیم ادامه دهنده راه این مرد بزرگ باشیم.
 
حاج قاسم مهم‌ترین مانع برای تحقق تمام اهداف ضد انسانی و ضد اسلامی سران آمریکا بود
ابوالفضل حسن‌بیگی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی:  تمام دنیا اطلاع دارد که آمریکایی‌ها با استفاده از ظرفیت موساد و سیا بیش از دو دهه به دنبال فرصتی برای به شهادت رساندن سرلشکر قاسم سلیمانی بودند؛ چراکه شجاعت، بصیرت، اقتدار، هوش و درایت فرماندهی حاج قاسم مهم‌ترین مانع برای تحقق تمام اهداف ضد انسانی و ضد اسلامی سران آمریکا بود. عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شهید سلیمانی مالک اشتر رهبر معظم انقلاب اسلامی بود که جایگاهی همچون عمار برای جهان اسلام داشت، افزود: حاج قاسم سلیمانی از بدو ظهور انقلاب اسلامی چه در دوران هشت سال جنگ تحمیلی و چه در عراق و سوریه در جهت مقابله با متوحشان داعشی، دفاع از مظلوم و مستضعفین را سرلوحه تمام کارها و برنامه‌های خود قرار داده بود. حسن‌بیگی با اشاره به نقش مهم و بی‌بدیل سردار سلیمانی در تضعیف قدرت و شکست جریان تروریستی تکفیری داعش افزود: از وقتی که داعش در عراق و سوریه به واسطه مجاهدت‌های حاج قاسم سلیمانی و نیروهای تحت امرش زمین‌گیر و شکست سنگینی را متحمل شد، کینه و دشمنی سران آمریکایی نسبت به سردار سلیمانی گسترده‌تر شد؛ لذا خنثی کردن تمام فتنه‌ها و نقشه‌های شوم مثل غربی، عبری و عربی در به آشوب کشاندن منطقه به واسطه دلاورمردی‌های حاج قاسم، منجر به تصمیم نابخردانه و وقیحانه سران آمریکایی برای به شهادت رساندن سردار سلیمانی شد. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه سران آمریکایی برای اولین بار در طول تاریخ تروری انجام دادند که این ترور مورد محکومیت تمام جهانیان قرار گرفت، گفت: دولتمردان آمریکایی در پایتخت کشوری مستقل، تروری را انجام دادند که این ترور همه قوانین بین‌المللی و همچنین حاکمیت عراق را نقض کرد. این اقدام به نوعی دست به خودکشی زدن دولتمردان آمریکایی بود.
 
نمونه بارز تروریسم دولتی
غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه‌قضاییه: اقدام دولت جنایت‌گر آمریکا در به شهادت رساندن سردار «سلیمانی» و «ابومهدی المهندس» و همراهان ایشان، از منظر حقوقی یک اقدام تروریستی و نمونه بارز تروریسم دولتی است. این اقدام وحشیانه ضد حقوق بشری و مغایر تمامی موازین بین‌المللی است. شهید سلیمانی به‌عنوان یک مقام عالی‌رتبه، مهمان رسمی مقامات دولت عراق بود که یک دولت بیگانه که در این کشور حضوری غیرقانونی دارد، این جنایت را مرتکب شد. به آمریکایی‌ها اعلام می‌کنیم که نباید به سکوت مجامع حقوق بشری و مدعیان دروغین حقوق بشر و حقوق بین‌الملل دل‌ خوش کنند. به‌عنوان دستگاه قضایی، هم در کنار وزارت امور خارجه و هم ستاد حقوق بشر این جنایت را در مجامع بین‌المللی تعقیب خواهیم کرد.
 
آمریکایی‌ها هسته مرکزی اقتدار را در جبهه مقاومت، با عملیات تروریستی به شهادت رساندند
سردار سرتیپ پاسدار «ابوالفضل شکارچی» سخنگوی ارشد نیروهای مسلح:  آمریکا در برابر تفکرات سپهبد شهید سلیمانی که در رأس جبهه مقاومت بود، زانو زد و اعتقاد ما این است که ترور ایشان به دلیل استیصال آمریکایی‌ها در برابر دستاوردهای جبهه مقاومت بوده است. وی افزود: جبهه مقاومت امروز از عرض، طول و عمقِ آنچنان مستحکمی برخوردار است که توانسته با تلاش‌هایش بارها مستکبران و ایادی آن‌ها را به شکست، ذلت و حقارت محکوم کند و ما در سال‌های اخیر بارها شاهد شکست‌های هر روزه آمریکایی‌ها و مزدوران نیابتی‌شان در منطقه بوده‌ایم. آمریکایی‌ها هسته مرکزی اقتدار را در جبهه مقاومت، با عملیات تروریستی به شهادت رساندند؛ چون توان و قدرت مقابله‌ی مستقیم با سپهبد شهید سلیمانی را نداشتند. آن‌ها در بسیاری از جبهه‌ها در سوریه و عراق خواستند که با سردار سلیمانی مقابله مستقیم داشته باشند، اما در هر تقابل مستقیمی که داشتند، همواره شکست خوردند. دشمنان در لبنان در جنگ‌های 22 روزه و 33 روزه و در نبردهای عراق و سوریه در مقابل تفکرات این فرمانده بزرگ، طعم تلخ شکست را تجربه کرده بودند. وی با بیان اینکه این دشمن شکست خورده در عرصه‌های نبرد مستقیم، برای جبران شکست و ضعف خود دست به عملیات تروریستی می‌زند، ادامه داد: آمریکایی‌ها نیز برای جبران شکست‌های پی در پی که متحمل شدند، دست به این اقدام زدند؛ اما این ترور قطعاً شکست‌های دیگری را بر پیکره آمریکا و فرزند سفاکش رژیم صهیونیستی وارد می‌کند.
 
سخنگوی ارشد نیروهای مسلح با بیان اینکه جبهه مقاومت دستاوردهای این فرمانده شجاع و با تدبیر را هیچ‌گاه فراموش نخواهد کرد، افزود: اندیشه، فکر، عقیده و راه و رسم شهید سلیمانی برای ما و جبهه مقاومت همواره ماندگار خواهد بود. سردار شکارچی در خصوص اظهارات برخی مقامات آمریکایی گفت: آن‌ها می‌دانند که جمهوری اسلامی در این موضوع کوتاه نخواهد آمد و لذا اگر هم موضع‌گیری‌هایی می‌کنند از روی ترس و وحشتشان است؛ زیرا مطلع هستند که در قبال این حرکت تروریستی چه هزینه‌ای باید بپردازند؛ لذا خواب از چشمانشان گرفته شده است. وی در خصوص ابعاد انتقام‌گیری ایران عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی نام عملیات مقابله به مثل را انتقام سخت عنوان کردند؛ انتقام سخت را با توانمندی بسیار بالا و هوشمندانه خواهیم گرفت. ما در این رابطه عجله نمی‌کنیم تا به بهترین نحو این انتقام گرفته شود. ما حق آمریکایی‌ها را کف دستشان می‌گذاریم.
 
آمریکا آغازگر جنگی اقتصادی علیه مردم ایران بوده
مجید تخت روانچی نماینده ایران در سازمان ملل متحد: در واقع،‌ این یک اقدام جنگی و بخشی از اقدامات آمریکا علیه مردم ایران بود و این حمله فصل جدیدی است که برابر با آغاز جنگ علیه ایران به شمار می‌آید. آمریکا از سال 2018 و پس از خروج از برجام و در پیش گرفتن سیاست فشار حداکثری، آغازگر جنگی اقتصادی علیه مردم ایران بوده و این جنگ تا به امروز ادامه داشته است. شب گذشته آن‌ها با ترور یکی از محبوب‌ترین فرماندهان ایران و حتی کشورهای منطقه، فصل جدیدی را در این جنگ شروع کردند. : آمریکا پیش‌تر جنگ علیه ایران را آغاز کرده است و ما نمی‌توانیم چشمان خود را به آن چیزی که شب گذشته (بامداد جمعه) روی داد ببندیم و قطعا انتقام‌جویی سختی وجود خواهد داشت و بر اساس انتخاب خود عمل خواهیم کرد و مکان و زمان این انتقام‌جویی توسط ایران تصمیم‌گیری خواهد شد. نماینده ایران در سازمان ملل، هشدار داد که اقدام آمریکا در ترور فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران عملیاتی نظامی بوده و پاسخ اقدام نظامی، یک اقدام نظامی خواهد بود.
 
دشمن از حضور حاج قاسم در هر صحنه‌ای می‌ترسید
سردار «محمدرضا یزدی» فرمانده سپاه حضرت محمد رسول‌الله(ص) تهران بزرگ: سردار قاسم سلیمانی یکی از اسوه‌های تاریخ جهاد و شهادت و مقاومت بود و بدون هیچ اغراق و مبالغه‌گویی که ایشان نیازمند آن نیست ما یک مرد بزرگ در عرصه مقاومت، ازخودگذشتگی و ایثار را تقدیم انقلاب اسلامی و جبهه مقاومت کردیم. وی با اشاره به برخورد پدرانه شهید با فرزندان شهدای سوری، عراقی، افغانستانی و یمنی افزود: ایشان یک فرد تک‌بُعدی نبود که بگوییم فقط در جبهه مقاومت برای دفاع از مردم مظلوم منطقه سال‌ها تلاش کرد. ابعاد روحی لطیف و نرم شهید سلیمانی در نقطه نقطه زندگی ایشان قابل رویت است. فرمانده سپاه حضرت محمد رسول الله (ص) تهران بزرگ ضمن اشاره به شجاعت و ایثار شهید سلیمانی و هم‌رزمش شهید احمد کاظمی و حضور در خط مقدم جبهه بدون توجه به شئون فرماندهی نظامی مرسوم جهان گفت: شهید احمدکاظمی و شهید قاسم سلیمانی وارد فضایی شده بودند که به تصور هیچ‌یک از نظامیان دنیا نمی‌آمد. سردار یزدی افزود: دشمن از حضور حاج قاسم در هر صحنه‌ای می‌ترسید و صدای حضورش لرزه بر تنشان می‌انداخت. وی گفت: آن چیزی که حاج قاسم را در دنیا و جبهه مقاومت، «حاج قاسم» کرده بود، ابعاد فکری و نگاه نافذ و عمیق ایشان بود.
 
حاج قاسم یک چهره بین‌المللی و فرامنطقه‌ای است
سردار سرتیپ بسیجی «بهمن کارگر» رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس:  زمانی‌که حاج قاسم سلیمانی فرمانده لشکر ۴۱ ثارالله بود، به‌واسطه‌ی اینکه بنده در آن مقطع در قرارگاه بودم با ایشان آشنایی داشتم. سردار کارگر در ادامه با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی درخصوص حاج قاسم سلیمانی، افزود: سردار سلیمانی یک مجاهد به تمام معنا بود؛ ایشان از روز اول جنگ تحمیلی تا کنون چه در کسوت سرداری و چه در کسوت بسیجی و پاسداری همیشه در صحنه‌ و پای کار نظام و انقلاب اسلامی بود. بسیاری از شهدایی که تحت فرماندهی حاج قاسم بودند، به اینکه ایشان فرمانده آن‌هاست، افتخار می‌کردند.
 
وی گفت: حاج قاسم سلیمانی خصوصیات اخلاقی برجسته‌ای داشت که از خصلت‌های بارز ایشان تواضع، ادب و شجاعت‌شان بود. حاج قاسم مجسمه تقوا بود و در تمام صحنه‌ها حضور داشت. یکی از ناراحتی‌های او در این اواخر غبطه خوردن به حال شهدای والامقام بود؛ یادم می‌آید وقتی‌ حاج احمد کاظمی شهید شد، حاج قاسم بسیار ناراحت بود، و زمانی که سردار همدانی به شهادت رسید او از فرط ناراحتی می‌گفت چرا من شهید نشدم، در حقیقت حاج قاسم سلیمانی یکی از منتظران واقعی شهادت بود که سرانجام به دوستانش شهیدش پیوست.  سردار کارگر گفت: همه ما عزادار هستیم؛ ولی این پایان راه نیست و این مسیر ادامه دارد. با شهادت سردار سلیمانی مردم ما مقاوم‌تر و مصمم‌تر از قبل خواهند شد تا استکبار جهانی را به خاک مذلت بکشانند؛ تحقق این اتفاق دیر نیست و شهادت حاج قاسم پیروزی را برای ملت ایران و جبهه مقاومت نزدیک‌تر کرد. رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس حاج قاسم سلیمانی را تنها متعلق به ایران ندانست و با بیان اینکه سپهبد شهید سلیمانی متعلق به ملت‌ها و کشورهای مظلوم منطقه و جهان است، افزود: حاج قاسم به همان اندازه که در داخل کشورمان محبوبیت دارد، به مراتب در کشورهایی چون عراق، سوریه، لبنان، یمن، فلسطین، افغانستان و...  محبوبیتی دو چندان داشته و دارد، او یک چهره بین‌المللی و فرامنطقه‌ای است.  وی تصریح کرد: رئیس جمهور سابق آمریکا که او نیز همانند رئیس جمهور فعلی این کشور، جنایت‌کار است، آرزو داشت که بتواند ۱۵ دقیقه با حاج قاسم صحبت کند، این نشانگر عظمت حاج قاسم است.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.