واکنش رسانه ها و مسئولین رده بالای کشورهای جهان به شهادت سردار سلیمانی

بدون شک دونالد ترامپ در ترور سردار سلیمانی و ابومهدی مهندس دچار بزرگترین خطای راهبردی شد. وی برای فرار از استیضاح و به منظور پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری 2020 به یک برگ برنده نیاز دارد. اما اشتباه ترامپ در این است که تصور میکند این جنایت بدون پاسخ و انتقام سخت خواهد بود.
شنبه، 14 دی 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
واکنش رسانه ها و مسئولین رده بالای کشورهای جهان به شهادت سردار سلیمانی
دونالد ترامپ در سومین روز از شروع سال 2020 بزرگ­ترین حماقت زندگی سیاسی خود را مرتکب شد. وی که هفته گذشته به پایگاه کتائب حزب­­الله حمله کرده و بیش از 30 نفر از اعضای حشد­الشعبی عراق را به شهادت رسانده بود در جنایتی آشکار، سپهبد "قاسم سلیمانی" فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و "ابومهدی المهندس" معاون سازمان بسیج مردمی عراق (حشد الشعبی) را در حمله­ای راکتی به شهادت رساند. این جنایت باعث شده تا دونالد ترامپ وضعیت بسیار خطرناکی را در منطقه به وجود بیاورد. در ادامه به بررسی پیامدهای این جنایت و واکنش­های بین المللی آن خواهیم پرداخت.
 
چرایی کینه آمریکا از سردار سلیمانی
سردار سلیمانی به عنوان سردار مبارزه با داعش و دیگر گروه های تروریستی معروف شده است. در واقع آمریکا به دلیل پیروزی‌های سردار سلیمانی در مبارزه با داعش وی را به عنوان بزرگترین سد در مقابل خواسته­ها و اهداف خود می­دید. چرا که گروه­های تروریستی در منطقه در راستای اهداف آمریکا فعالیت می­کنند. ترور سردار «قاسم سلیمانی» بار دیگر نشان داد که میان دولت آمریکا و گروه­های تروریستی پیوند نزدیک و ناگسستنی وجود دارد. سردار قاسم سلیمانی کارنامه درخشانی در مبارزه با تروریسم به خصوص تروریسم داعشی دارد. سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی نه تنها در عراق بلکه در سوریه نیز در مبارزه با گروه­های تروریستی نقش برجسته ا­ی داشته است، به نحوی که روزنامه گاردین چند روز پیش از وی به عنوان 10 چهره برتر جهان یاد کرده و نوشت که «آمریکا و اسرائیل چندین بار برای حذف وی تلاش کرده‌‌اند» مجله آمریکایی «فارن پالیسی» نیز سال گذشته سردار قاسم سلیمانی را در فهرست ۱۰ متفکر برتر حوزه دفاعی- امنیتی قرار داد. بدون شک تاکید بر این جایگاه فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به خاطر نقش ویژه­ای است که وی در مبارزه با تروریسم به خصوص در عراق و سوریه ایفا کرد. از سال 2011 با توطئه غرب و پشتیبانی مالی کشورهایی مانند عربستان سعودی، که به شکل‌­گیری گروهک‌ های تروریستی تکفیری اعم از داعش و جبهه‌ النصره در منطقه انجامید، سردار سلیمانی ماموریتی تازه برای مقابله با این تهدیدات در دو کشور عراق و سوریه یافت. شهید سلیمانی در عراق «حشد الشعبی» و در سوریه «قوات دفاع وطنی» را شکل داد و طی 6 سال، بساط تروریست‌­ها در این دو کشور جمع شد. بنابراین کاملا طبیعی بود که آمریکا به دنبال به شهادت رساندن وی باشد. چرا که واشنگتن به دنبال انتقام شکست داعش از قهرمانان ضد داعش بود. دونالد ترامپ با ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس در واقع درهای جهنم را به روی خود باز کرد، چرا که قدرت محور مقاومت در منطقه را رسانه­های جهان به عنوان بزرگ­ترین قدرت منطقه­ای می­دانند. همین مسئله باعث شده تا رسانه­های جهان اقدام آمریکا در ترور سردار سلیمانی را یک اشتباه بزرگ بدانند.
 
واکنش رسانه‌های جهان

نیویورک تایمز: رز مک‌گان روزنامه نگار نوشت. «ایران عزیز، آمریکا به کشور و پرچم و مردم شما بی­احترامی کرد. ۵۲ درصد آمریکایی‌ها متواضعانه از شما عذرخواهی می‌کنند. ما خواهان صلح با شما هستیم. ما در دست این رژیم تروریستی گروگان گرفته شده‌ایم. ما نمی‌دانیم چطور از اینجا فرار کنیم«.
 
رادیو آر.ت. ال فرانسه:
«تاریخ شاید از این روز به عنوان لحظه دگرگونی یاد کند».
 
روزنامه آمریکایی لس‌آنجلس تایمز: 
«ترور سلیمانی، بزرگ‌ترین قمار ریاست جمهوری ترامپ است».
 
 
روزنامه لوفیگارو: «ترامپ زمین لرزه­ای با پیامدهای بسیار جدی در خاورمیانه ایجاد کرد».
 
الجزیره: «وزیر خارجه قطر عازم تهران شد».
 
بر اساس گزارش السومریه: «یک مسئول در وزارت خارجه کویت خواستار خویشتن‌داری بالا در قبال این تحولات و حل سیاسی آن شد».
 
سی‌ان‌ان: «ترور سلیمانی، منطقه را به لرزه در می‌آورد». تحلیل "سی‌ان‌ان ترک" از شهادت سردار سلیمانی هم «ضامن نارنجک خاورمیانه کشیده شد» بود.
 
ریچارد هاس رئیس اندیشکده شورای روابط خارجی امریکا: «اشتباه نکنید، هر جنگی با ایران شبیه جنگ سال١٩٩٠ خلیج (فارس) یا جنگ سال ٢٠٠٣ عراق نخواهد بود.جنگ در سراسر منطقه رخ خواهد داد. منطقه (و احتمالا جهان) آوردگاه چنین جنگی خواهد بود».
 
تلویزیون سعودی: به نقل از یک منبع رسمی رژیم اعلام کرد «پادشاهی سعودی روز جمعه خواستار خویشتن‌داری برای جلوگیری از تشدید تنش پس از حمله آمریکا در عراق شد. وزارت خارجه سعودی هم در بیانیه‌ای اعلام کرد ضرورت دارد تا جامعه جهانی به مسئولیت خود برای اتخاذ تدابیر لازم در راستای تضمین  امنیت منطقه عمل کند».
 
بر اساس گزارش الفرات: وزارت خارجه قطر درباره بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما درباره ادامه پدیده‌های تنش‌آمیز در عراق برادر هشدار می‌دهیم که ممکن است منجر به نتایج و پیامدهای ناگواری شود».
 
خبرگزاری فرانسه: «واکنش چین به هدف قراردادن خودروی حامل شهید قاسم سلیمانی از سوی آمریکایی‌ها. وزارت خارجه چین از دو کشور ایران و آمریکا خواسته آرامش و خویشتنداری خود را حفظ کرده و از تنش‌ بیشتر جلوگیری کنند».
 
خبرگزاری اینترفکس روسیه: گفت‌وگوی تلفنی مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا با سرگئی لاوروف همتای روسی خود درباره ترور سردار سپهبد قاسم سلیمانی. در این گفت‌وگو، لاوروف به پامپئو گفته است که «ترور سردار سلیمانی پر از عواقب جدی برای صلح و ثبات منطقه‌ای است و باعث دور جدید تنشها در غرب آسیا خواهد شد».
 
النشره: مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا به صورت تلفنی با محمد بن زاید ولی عهد امارات و مسرور بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان عراق صحبت کرد. محور رایزنی های تلفنی وزیر خارجه آمریکا در خصوص اقدام تروریستی این کشور در به شهادت رساندن قاسم سلیمانی بود. پمپئو در این تماس تلفنی مدعی شد که «آمریکا به کاهش تنش پایبند بوده» او از نخست وزیر منطقه کردستان عراق به دلیل همکاری پایدار با آمریکا قدردانی کرد. وی در گفتگو با بن زاید نیز مدعی شد که «آمریکا همچنان به کاهش تنش‌ها در منطقه متعهد است»!
 
العهد: عباز زکی، عضو کمیته مرکزی جنبش فتح فلسطین به ترور سردار سلیمانی توسط تروریست های آمریکایی واکنش نشان داد. بر اساس این گزارش، زکی در این خصوص گفت: «ترور سردار سلیمانی پیامدهای خطرناکی برای منطقه خواهد داشت و هزینه بسیار زیادی برای آمریکا دارد». وی افزود: «به کسانی که خود را همگام با اسرائیل و آمریکا می دانند، می گوییم که منتظر باشید که پاسخ بسیار وخیم خواهد بود. بدون شک ایران به ترور سردار سلیمانی واکنش نشان می دهد. این عضو جنبش فتح تصریح کرد: ما به شهید سلیمانی وفادار خواهیم ماند و راه او را ادامه می دهیم».
 
اخبار العراق: ریاست اقلیم کردستان عراق در بیانیه صادره در خصوص تحولات مربوط به شهادت سردار قاسم سلیمانی تاکید کرد که «این سردار شهید و ابومهدی المهندس معاون سازمان حشد شعبی طی چند سال اخیر نقش برجسته ای در جنگ با داعش ایفا نموده اند». در ادامه این بیانیه تاکید شده است: «رویدادهای اخیر کرکوک و منطقه قائم و مقابل سفارتخانە آمریکا در بغداد نشانه‌ای از پیچیده‌تر شدن اوضاع عراق هستند که نتیجه آن کنش و واکنش‌های بسیاری بود. ما مخالفت خود را با تبدیل شدن عراق به میدان تسویه حساب‌ها میان کشورهای مختلف و نقض حاکمیت این کشور اعلام می‌کنیم. در این بیانیه آمده است: در نتیجه وضعیت موجود در عراق سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ابوالمهدی المهندس معاون سازمان حشد شعبی و همراهانشان قربانی شدند. این دو شخصیت طی چند سال اخیر نقش برجسته ای در جنگ با داعش ایفا نمودند». ریاست اقلیم کردستان تاکید کرد: «نباید عراق تبدیل به میدان منازعه کشورها تبدیل شود. ما خواهان حل و فصل مشکلات از طریق در پیش گرفتن گفتگو و احترام به عراق و حاکمیت این کشور هستیم». ریاست اقلیم کردستان در ادامه تصریح کرده است: «تداوم نزاع‌های کنونی و اقدامات انجام شده و واکنش‌ها عراق و منطقه را به سمت پرتگاه و سرنوشتی نامعلوم می‌برد و موجب احیای نیره‌ای تندرو و تروریست همچون داعش می‌شود. در اوضاع حساس و پیچیده و خطرناک کنونی، خواستار اوج خویشتنداری همه طرف‌ها و جلوگیری از رویدادهای خطرناک هستیم».

«ایلان گلدنبرگ» تحلیلگر آمریکایی نوشت: سلیمانی دشمن بزرگ ایالات متحده و قهرمان(ملی) در ایران و همچنین سراسر منطقه بود. رفتار ایران طی چند ماه اخیر و البته در طول تاریخ مدید آن نشان داده آنها برای گرفتن انتقام عجله نمی‌کنند. در کمترین حالت، ایالات متحده خودش را با شیعیان عراق درگیر خواهد دید که نیروها، دیپلمات‌ها و اتباع آمریکایی را هدف می‌گیرند. عراق جایی است که حمله آمریکا رخ داد پس به همین دلیل عقلانی‌ترین مکان برای واکنش فوری ایران، همانجا خواهد بود. ایران می‌تواند به پایگاه‌های نظامی آمریکا در عربستان سعودی و امارات عربی متحده یا تاسیسات نفتی در خلیج فارس حمله کند. ایران جدی‌ترین اقدام تلافی‌جویانه‌ای که می‌تواند انجام دهد حمله در خاک آمریکا یا تلاش برای کشتن یک مقام ارشد آمریکایی است.
 
واکنشهای کارشناسان و مسئولین رده بالای کشورهای جهان

ولید سکریه نماینده پارلمان لبنان: ناتوانی آمریکا از مهار پیروزی‌های محور مقاومت و گسترش نفوذ روسیه و چین در منطقه باعث هدف قرار دادن نظامی مستقیم آن در این عملیات شده است. وی ابراز داشت که تحولات اخیر نشان می دهد که آمریکا از مرحله توطئه چینی و بازی با اوضاع سیاسی عراق فراتر رفته و به مرحله تقابل مستقیم رسیده است. این نماینده پارلمان لبنان در سخنانش تاکید کرد که پیروزی‌هایی که محور مقاومت اخیراً در غزه، لبنان، سوریه، عراق و ایران به دست آورده، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا را به دردسر انداخته است، آن هم در شرایطی که وی در آستانه انتخابات جدید ریاست جمهوری قرار دارد، علاوه بر اینکه نفوذ روسیه و ورود چین به منطقه نیز به عنوان دو عامل مهم در تقویت این محور و پیروزی آن در مقابله با آمریکا و متحدانش نقش داشته است. وی تاکید کرد که جنایت جدید آمریکا نشان می‌دهد که این کشور به دنبال دستیابی به نتایج مثبتی است که بتواند بر اساس آن، آینده منطقه را با خواست خود رقم بزند، البته واشنگتن نمی‌تواند چنین دستاوردی داشته باشد چرا که شهید سلیمانی و المهندس روند ثابتی را در مقاومت منطقه ایجاد کرده‌اند.
 
دنیل بایمن استاد دانشگاه جرج تاون و کارشناس ارشد بروکینگز در امور  خاورمیانه و مبارزه با تروریسم:  سردار سلیمانی «نماد قدرت، پرستیژ و نفوذ ایران بود» بنابر این پاسخ ایران «جدی و غیرقابل پیش بینی» خواهد بود. آمریکا «هزینه وحشتناکی» خواهد پرداخت که مشخص نیست چگونه و در کجاها پرداخت خواهد شد زیرا این کشور «زمین های مختلفی برای حمله به ایالات متحده» در اختیار دارد. از آنجا که حمله به سردار سلیمانی در عراق رخ داده و به گفته بایمن ایرانیان از زمان سقوط صدام تا کنون در عراق فعالیت می‌کنند، اکنون محتمل‌ترین موقعیت برای ضربه‌زدن از سوی ایران به آمریکا همان عراق است. به نظر او اکنون ایران می‌تواند آشکارا برای خارج‌کردن آمریکاییان از عراق فعالیت کند و این در حالی است که شهادت ابومهدی المهندس خشم نیروهای نظامی متمایل به ایران در عراق را نیز به جوش آورده است. وی به حمله حزب‌الله به سفارت آمریکا در بیروت در سال ۱۹۸۳ اشاره می‌کند و می‌نویسد اکنون نیز آمریکا باید آماده حمله به سفارتخانه‌هایش در منطقه باشد هر چند به نظر او ایران حملاتش را به گونه‌ای انجام می‌دهد که از کنترل خارج نشده و به آمریکا اجازه آغاز یک جنگ تمام عیار را ندهد.

سید عمار حکیم: رهبر جریان حکمت ملی عراق در پیامی شهادت سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران را تسلیت گفت: «شهید سلیمانی نقش محوری در پیروزی بر داعش داشت/اقدام آمریکا نقض حاکمیت ارضی عراق و محکوم است/نسبت به عواقب این اقدام هشدار میدهیم».
 
شیخ  اکرم الکعبی دبیرکل جنبش النجبا اعلام کرد که «آمریکای شرور حماقتی را مرتکب شده است که نسبت به انجام آن پشیمان خواهد شد».
 
سخنگوی دولت آلمان با بیان این که خطر افزایش تنش‌ها بسیار بالا است، تاکید کرد که «آلمان برای از بین بردن این تنش‌ها تلاش خواهد کرد». همچنین آملی دو مونشالین، وزیر امور اروپایی فرانسه، در واکنش به شهادت سردار سلیمانی با بیان این که تشدید حرکات نظامی، جهان را بسیار خطرناک خواهد کرد، از تلاش پاریس برای تنش‌زدایی در خاورمیانه خبر داد. مونشالین اظهار داشت که «تلاش‌های فوری آشتی در پشت صحنه آغاز می شود». امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه و وزیر امور خارجه وی قصد داشتند با همه بازیگران منطقه تماس بگیرند. دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا، نیز اعلام کرد که «درگیری بیشتر به نفع ما نیست» او افزود که بریتانیا «همیشه به تهدید تهاجمی از سوی نیروهای قدس سپاه ایران به رهبری قاسم سلیمانی اذعان کرده است».
 
«حامد کرزی»
رئیس جمهور پیشین افغانستان حمله هوایی نیروهای آمریکایی به فرودگاه بغداد را که در نتیجه آن سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران به شهادت رسید شدیدا محکوم کرد. وی این حمله را خلاف اصول و موازین بین المللی و صلح و ثبات در منطقه دانست و گفت: این اقدامات موجب افزایش تنش‌ها و خصومت‌های بیشتر در منطقه شده و به ثبات و صلح بیش از پیش آسیب می‌رساند. کرزی ضمن ابراز تسلیت و همدردی به خانواده شهید سلیمانی، دولت و ملت برادر جمهوری اسلامی ایران، شهید سلیمانی را شخصیتی با وقار و خواستار صلح و ثبات در افغانستان توصیف کرد و از بارگاه خداوند لایزال برای وی بهشت طلب کرد. رییس‌جمهور پیشین افغانستان همچنین ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران با وجود حضور نظامی ایالات متحده آمریکا در افغانستان با این کشور روابط حسنه‌ای داشته و در امر باز‌سازی افغانستان همکاری صمیمانه داشته است. وی تصریح کرد: روابط حسنه و برادرانه بین کشورهای برادر افغانستان و ایران همچنان مدبرانه و مبتنی بر همکاری ادامه خواهد یافت.
 
سناتور «کنستانتین کاساچف»
رئیس کمیته امور خارجی سنای روسیه خبر ترور سردار سلیمانی را «خبری سخت» توصیف کرده و گفت: «گرفتن انتقام [ترور سردار سلیمانی توسط ایران] چندان طول نمی‌کشد».
 
«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین نیز روز گذشته از تماس تلفنی «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه با «امانوئل ماکرون» همتای فرانسوی خود درباره ترور سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران توسط نظامیان تروریست آمریکایی در بغداد، خبر داده بود. به نوشته خبرگزاری «اینترفکس»، پسکوف در نشست خبری گفت که پوتین در تماس تلفنی با ماکرون از ترور سردار سلیمانی ابراز نگرانی کرده و عملیات آمریکایی‌ها را مسبب افزایش تنش‌ها در منطقه دانست.مقامات آلمان، فرانسه، و بریتانیا به کشته شدن قاسم سلیمانی در حمله هوایی ایالات متحده در نزدیکی فرودگاه بغداد واکنش نشان دادند. به گزارش رویترز، اولریک دمر، سخنگوی دولت آلمان، روز جمعه ۱۳ دی ماه در واکنش به حمله ایالات متحده به دستور پرزیدنت ترامپ که منجر به مرگ قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران، شد گفت که اقدام آمریکا در عراق در واکنش به تحریکات نظامی گسترده جمهوری اسلامی بود. این مقام دولت آلمان همچنین افزود: «ما با نگرانی بسیار زیاد فعالیت های ایران در منطقه را دنبال می کنیم».
 
وزارت دفاع روسیه: ترور سردار «قاسم سلیمانی»، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را اقدامی «کوته‌بینانه» از سوی ایالات متحده خوانده است. در این بیانیه آمده است: «قتل ژنرال سلیمانی گامی کوته ‌بینانه توسط ایالات متحده است.» ساعاتی قبل‌تر، وزارت خارجه روسیه در واکنش به ترور سردار قاسم سلیمانی به دست تروریست‌های آمریکایی اعلام کرد این اقدام ماجراجویانه‌ای است که به افزایش تنش‌ها در کل منطقه می‌انجامد. وزارت امور خارجه روسیه همچنین شهادت سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی را به دولت و ملت ایران تسلیت گفته است.

 وزیر خارجه فرانسه در امور اروپا: آنچه اتفاق افتاد همان چیزی بود که از آن می‌ترسیدیم.

خبرگزاری نووستی: "ماریا زاخارووا" سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه روسیه، این اقدام ایالات متحده را محکوم کرد، که ابتدا حمله موشکی به فرودگاه بغداد را انجام داده و تنها پس از آن، از شورای امنیت سازمان ملل خواست حمله به سفارت آمریکا در عراق و اقدام احتمالی تلافی جویانه در پاسخ به آن را ارزیابی کند. زاخارووا شب گذشته در یک برنامه زنده از شبکه تلویزیونی «راسیا-24» گفت: «قضیه به این شکل می شود که در ابتدا یک حمله موشکی به خاک کشور ثالثی صورت گرفته که چنین اقدامی از لحاظ حقوق بین الملل و در واقع هر قانونی، اقدامی غیر قانونی محسوب می شود و پس از آن و تنها پس از آن آنها درخواست ارزیابی از وضعیت بوجود آمده در اطراف سفارت [آمریکا] از سوی شورای امنیت را کرده‌اند. مطمئناً چنین است، چنین برخوردی اوج بدبینی است.» این دیپلمات روس تاکید کرد: «ارزیابی حقوقی از حمله به سفارت یک کشور و همچنین اقدامات تلافی جویانه احتمالی در ارتباط با این حادثه از سوی سایر کشورها، صرفاً حق انتخاب شورای امنیت سازمان ملل است. واشنگتن در مواجه با این حادثه برای تشکیل نشست اضطراری و فوق العاده شورای امنیت هیچ درخواستی نداد و تنها پس از حمله موشکی به خاک عراق درخواست ارزیابی حمله به سفارت آمریکا در بغداد به دفتر شورای امنیت رسید.» به گفته وی، واشنگتن مسئله محکوم کردن حمله به سفارت در بغداد را در شورای امنیت مطرح نکرد، برای اینکه واکنش سایر کشورهای جهان به این حادثه برای آمریکا اهمیتی ندارد. سخنگوی وزارت خارجه روسیه ابراز عقیده کرد: «ترور ژنرال قاسم سلیمانی (یکی از فرماندهان ارشد نظامی ایرانی) در عراق، بدون تردید جلوه‌ای از واقعیت جدید خواهد بود که از این پس به قتل رساندن و ترور یک مقام رسمی کشور ثالثی، آنهم بدون هیچگونه مبنای قانونی امکان پذیر است. این وضعیت بسیار جدی و نگران کننده‌ای است که می‌تواند شرایط روابط در جهان حاضر را کاملاً تغییر دهد.» زاخارووا این نکته را نیز مورد توجه قرار داد که حمله موشکی به بغداد به دستور سیاستمداران آمریکایی انجام شده که تنها به منافع خودشان فکر می‌کنند، با توجه به اینکه امسال مبارزات انتخابات ریاست جمهوری در ایالات متحده جریان خواهد داشت. این دیپلمات همچنین این مسئله را رد نکرد که موضوع حمله آمریکا به فرودگاه بغداد در شورای امنیت سازمان ملل مورد بررسی قرار بگیرد.
 
عادل الجبیر: وزیر مشاور عربستان در امور خارجه با اشاره به بیانیه کشورش درباره تحولات اخیر عراق، تأکید کرد که این بیانیه بر دیدگاه ریاض نسبت به اهمیت آتش‌بس برای دور کردن کشورهای منطقه از خطرات هرگونه افزایش تنش تأکید دارد.
 
یک مسؤول در وزارت خارجه کویت: خواستار خویشتن‌داری طرف‌های مختلف در قبال تحولات اخیر عراق  و حل و فصل سیاسی آن شد. وی گفت: کویت با نگرانی تحولات تأسف‌بار عراق و تداوم نشانه‌های تشدید تنش در منطقه را دنبال می‌کند و پیشتر نسبت به پیامدهای خطرناک آن برای امنیت و ثبات منطقه هشدار داده بود. این مقام کویتی در ادامه از جامعه بین‌الملل خواست که به مسؤولیت تاریخی‌اش برای حفاظت از امنیت و ثبات این منطقه حیاتی برای جهان عمل کرده و آن را از هرگونه تنشی دور کند.
 
سناتور آمریکایی: اگر وزیر دفاع ما را ترور می‌کردند ما آن را اقدام جنگی می‌دانستیم، ترور سلیمانی همانند کشتن وزیر دفاع ما است. «کریس مورفی» : کشتن سردار سلیمانی همانند آن است که ایران وزیر دفاع آمریکا را ترور کند. آیا ترامپ به این فکر کرده که چطور می‌تواند پیامدهای منفی ناشی از چنین اقدام وحشتناکی را مدیریت کند. مشخص نیست که ماهیت این اقدام دفاعی بوده یا اینکه اعلام جنگ بوده است. اگر یک کشور خارجی، وزیر دفاع ما را ترور می‌کرد، ما بدون تردید آن را یک اقدام جنگی تلقی می‌کردیم  که نیازمند یک واکنش بیش از حد است.
 
جو بایدن: رقیب انتخاباتی ترامپ در واکنش به ترور سردار سلیمانی: ترامپ یک کبریت را به بشکه باروت انداخت. ایران حتما واکنش نشان خواهد داد. ما ممکن است در آستانه یک درگیری بزرگ در خاورمیانه باشیم.
 
الیزابت وارن: نماینده ایالت ماساچوست در سنای آمریکای و یکی از نامزدهای احتمالی حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 با انتقاد از دونالد ترامپ بابت خروج از برجام و دامن زدن به تنش‌ها بین آمریکا و ایران، تأکید کرد که مردم آمریکا خواستار جنگ با ایران نیستند. الیزابت وارن در حساب کاربری رسمی خود در توئیتر نوشت: «دونالد ترامپ توافق هسته‌ای با ایران را که داشت جواب می‌داد، پاره کرد. او بارها به تنش‌ها دامن زده است. اکنون او یک مقام ارشد نظامی خارجی را ترور کرده است. وی از نخستین روز حضورش در کاخ سفید در حال پیشروی به سمت جنگ با ایران بوده است، اما مردم آمریکا خواستار این [جنگ] نیستند.»
 
اما دشمنان دیرینه مردم و کشورمان هم با اظهار خوشحالی این حرکت ترمپ را تأیید کردند(حافظه تاریخی)

رابرت اوبراین: روز جمعه در کنفرانس خبری تلفنی با شماری از خبرنگاران در خصوص عملیات آمریکا مدعی شد که سردار سپهبد قاسم سلیمانی در حال سفر به اقصی نقاط خاورمیانه و طرح ریزی برای حمله به پرسنل نظامی و دیپلمات‌های آمریکا در منطقه بود که مورد حمله نیروهای آمریکا قرار گرفت! این مشاور کاخ سفید همچنین ادعا کرد که هرگونه اقدام تلافی جویانه از جانب ایران در واکنش به شهادت این سردار، «تصمیم بسیار نامناسبی» خواهد بود!
 
سناتور گراهام: با تقدیر از تصمیم ترامپ در صدور دستور حمله به کاروان سردار شهید قاسم سلیمانی، به مقامات جمهوری اسلامی هشدار داد که اگر آنها به آمریکا و متحدان ایالات متحده حمله کنند، با واکنش‌های سنگین‌تری مواجه خواهند شد. تام کاتن سناتور جمهوری‌خواه گفت: «قاسم سلیمانی ده‌ها سال مغزمتفکر حکومت ترور و وحشت ایران بود و از آن جمله می‌توان به مرگ صدها آمریکایی [توسط او] اشاره کرد. امشب او به کیفری که مستحقش بود رسید و همه سربازان آمریکایی که به دست او کشته شدند نیز به آن چه شایسته آن بودند – یعنی عدالت – رسیدند»
 
مارک دوبوویتز: رئیس اجرایی بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها: «این ضربه‌ای سهمگین بر رژیم ایران است. بعد از خامنه‌ای، هیچ‌کس در ایران بانفوذتر و قدرمندتر از سلیمانی نبود. با توجه به ۲۳ سال تسلط کامل سلیمانی بر تمام جنبه‌های سیاست منطقه‌ای ایران، احتمال این که کسی بتواند جای سلیمانی را بگیرد بسیار کم است»
 
ایلان برمن: معاون ارشد رئیس اندیشکده شورای سیاست خارجی آمریکا در واشنگتن گفت: «هرچه از اهمیت کشته شدن سلیمانی و المهندس توسط آمریکا بگوییم، باز هم کم گفته‌ایم. این حمله علامتی آشکاری از سوی ایالات متحده است که نشان می‌دهد مؤلفه‌‌های رویارویی ما با ایران اساسا تغییر کرده است. به زبان ساده باید گفت که ایالات متحده نشان داده است که بر خلاف گذشته دیگر حاضر نیست در برابر تحریک‌های پیاپی ایران، به اقدامات محدود بسنده کند. ما به احتمال زیاد شاهد تشدید خصومت‌ها میان ایالات متحده و ایران، در نتیجه حمله بغداد، خواهیم بود. اما این پیام به روشنی برای رژیم تهران فرستاده شده است: ایالات متحده هم تمایل و هم توانایی آن را دارد که تنش را تشدید کند و در جریان آن هزینه‌های غیر قابل تحملی را بر جمهوری اسلامی تحمیل کند»
 

یائیر لاپید: رهبر حزب مخالف حزب «آبی و سفید» شهادت سردار سلیمانی را ستود و گفت که او به آن چه «دقیقاً سزاوار آن بود» رسید. یوئل گوزانسکی، تحلیلگر مسائل امور سیاسی خلیج فارس از موسسه مطالعات ملی مستقر در تل‌آویو، نیز گفت: «انتقام جویی ایران علیه اهداف ایالات متحده یا اسرائیل احتمالاً در کوتاه مدت خواهد بود. کشته شدن قاسم سلیمانی ضربه بزرگی به ایران وارد کرده است».
 
بنیامین نتانیاهو: نگفت: «قاسم سلیمانی دستور کشته شدن بسیاری از آمریکایی‌ها را داده بود. آمریکا نیز درست همانند اسرائیل از حق دفاع از خود برخوردار است. قاسم سلیمانی مسئول مرگ شمار زیادی از آمریکایی‌ها و بسیاری از بیگناهان دیگر بود. او سرگرم برنامه‌ریزی برای اجرای حملات بیشتری بود» نخست وزیر کودک‌کُش اسرائیل افزود: «ترامپ به خاطر اقدام قاطعانه، سریع، و توانمندانه‌اش شایسته تقدیر است. اسرائیل در کنار ایالات متحده آمریکا و تلاش مشروع آن برای صلح، امنیت، و دفاع از خود می‌ایستد». دفتر نخست وزیری اسرائیل اعلام کرد که بنیامین نتانیاهو سفر خود را به یونان کوتاه کرده و با توجه به «تحولات جاری» پس از حمله پهپادی ایالات متحده به دستور پرزیدنت ترامپ که منجر به مرگ قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران، شد، به اسرائیل باز می‌گردد. خبرگزاری آسوشیتدپرس با اعلام این خبر روز جمعه ۱۳ دی ماه نوشت که ارتش اسرائیل دستور بسته شدن یک پیست اسکی در کوه هرمون، در ارتفاعات جولان را داده است.
 
سناتور ارشد جمهوری خواه آمریکا: در توییتر نوشت: «در پی حملات متعدد سپاه پاسداران، آمریکا و ترامپ خویشتن‌داری کردند، خط قرمزهای مشخصی را تعیین کردند و نسبت به پیامدهای عبور از آنها هشدار دادند. نیروی قدس ایران مسیر تشدید تنش را برگزید. مقصر رسیدن این لحظه خطرناک، فقط آنها هستند».
 
سناتور جیم ریچ: رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنا، درباره حمله پهپادی ایالات متحده به دستور ترامپ که منجر به شهادت سردار قاسم سلیمانی شد بیانیه‌ای صادر کرد. او نوشت: «با شادباش به پرزیدنت ترامپ به خاطر این اقدام قاطع و این نتیجه موفقیت‌آمیز. قاسم سلیمانی مسئول مرگ صدها آمریکایی بود و کشته شدن او فرصتی برای عراق است تا بتواند، آزادانه و بدون کنترل ایران، برای آینده خود تصمیم بگیرد. همان‌گونه که من پیش از این به دولت ایران هشدار داده‌ام، آنها نباید خوشتن‌داری منطقی ما در پاسخ دادن به حملات قبلی‌شان را به منزله ناتوانی ما تلقی کنند. ایالات متحده همواره با قدرت از منافع‌ و هم‌پیمانانمان در برابر اقدامات و تحریکات تروریستی دفاع می‌کند» سناتور ریچ همچنین نوشت: «عدالت امروز برای همه مردان و زنان عضو نیروهای مسلح آمریکا، که با بمب‌های کنارجاده‌ای یا راکت‌های ارائه شده توسط ایران طی سال‌های گذشته در عراق کشته یا زخمی شده‌اند، اجرا شده است. سلیمانی مسئول آن برنامه تسلیحاتی بود؛ همان برنامه‌ای که آن تلفات و جراحات، نتیجه استفاده از دستگاه‌های [جنگ‌افزار‌های] خائنانه و بزدلانه آن بود»
 
واکنش نمایندگان دموکرات کنگره آمریکا
تام کاتن، سناتور جمهوریخواه و رئیس کمیته فرعی قدرت هوایی و زمینی در کمیته نیروهای نظامی سنا بیانیه‌ای را منتشر کرد او در این بیانیه گفت: «قاسم سلیمانی ده‌ها سال مغز متفکر حکومت ترور و وحشت ایران بود و از آن جمله می‌توان به مرگ صدها آمریکایی اشاره کرد. امشب او به کیفری که مستحقش بود رسید و همه سربازان آمریکایی که به دست او کشته شدند نیز به آن چه شایسته آن بودند – یعنی عدالت – رسیدند.» سناتور کاتن گفت: «با مرگ سلیمانی، اکنون آمریکا امن‌تر است»
 
الیوت اِنگِل، نماینده دموکرات و رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، با انتشار بیانیه‌ای گفت: «قاسم سلیمانی مغزمتفکر یک خشونت، رنج،‌ و بی‌ثباتی عظیم بود. دستان او به خون آمریکایی‌ها آغشته بود و من به خاطر مرگ او اندوهگین نمی‌شوم. اما افراد بسیاری هستند که او را یک شهید قلمداد می‌کنند و من عمیقا نگران پیامدهای حمله امشب هستم» اِنگِل گفت: «ایران بزرگترین حکومت حامی تروریسم در جهان است. رژیم تهران و نیروهای نیابتی آن دسترسی بین‌المللی دارند و ممکن است از این دسترسی برای انتقام‌ گرفتن از این حمله استفاده کنند و جان آمریکایی‌ها را در سراسر جهان به خطر بیاندازند. و ما اکنون بار دیگر در آستانه یک درگیری مستقیم در خاورمیانه قرار داریم، اقدام امشب نشان‌دهنده وخیم‌تر شدن چشم‌گیر اوضاع مناقشه ما با ایران است و پیامدهای آن غیرقابل پیش‌بینی است».
 
اَدَم شیف، نماینده دموکرات و رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا، نیز با انتشار بیانیه‌ای در توئیتر نوشت: «سلیمانی مسئول خشونتی غیرقابل‌تصور بود و جهان بدون او شرایط بهتری دارد. اما کنگره، جنگ با ایران را تصویب نکرده و مردم آمریکا نیز چنین چیزی را نمی‌خواهند» وی افزود: «اکنون باید همه گام‌های لازم برداشته شود تا از نیروهای ما در برابر تشدید تقریبا غیرقابل پیشگیری اوضاع و تهدید افزایش‌یافته، محافظت شود».
 
نانسی پلوسی، نماینده دموکرات و رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد: «دولت حملات امشب در عراق را که در جریان آن مقامات نظامی بلند پایه ایران را هدف قرار داد و قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس ایران، را کشت، بدون مجوز استفاده از نیروی نظامی علیه ایران اجرا کرده است. افزون بر این، این اقدام بدون مشورت با کنگره انجام شده است» پلوسی گفت: «کل کنگره باید بلافاصله در جریان این وضعیت جدی و مراحل بعدی تحت بررسی دولت، از جمله افزایش چشمگیر اعزام نیروهای اضافی به منطقه، قرار بگیرد»
 
برنی سندرز، سناتور دموکرات، در توئیتر خود گفته: «تشدید خطرناک اوضاع توسط ترامپ ما را به یک جنگ فاجعه‌بار دیگر در خاورمیانه نزدیک‌تر کرده است؛ جنگی که هزینه آن ممکن است از بین رفتن تعداد بیشماری از مردم و هزاران میلیارد دلار باشد.» سندرز گفت: «ترامپ وعده داد که به جنگ‌های بی‌پایان خاتمه دهد. اما این اقدام ما را در مسیر یک جنگ دیگر قرار می‌دهد»
 
کریس مورفی، سناتور دموکرات، نیز با انتشار بیانیه‌ای در توئیتر گفت:‌ «سلیمانی یک دشمن ایالات متحده بود. پرسش این نیست.» سناتور مورفی هشدار داد: «پرسش این است: آیا آمریکا، آن‌گونه که گزارش‌ها می‌گویند، بدون دریافت هیچ‌گونه مجوزی از سوی کنگره، اقدام به ترور دومین مرد نیرومند ایران کرد و به این ترتیب، دانسته یک جنگ بالقوه عظیم منطقه‌ای را به راه انداخت؟»

بدون شک دونالد ترامپ در ترور سردار سلیمانی و ابومهدی مهندس دچار بزرگ­ترین خطای راهبردی شد. وی برای فرار از استیضاح و به منظور پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری2020 به یک برگ برنده نیاز دارد. در پرونده­های مختلف از کره شمالی تا صلح با طالبان و مذاکره با ایران، وی شکست خورده و بنابراین اقدام به ترور سردار سلیمانی کرد. اما اشتباه ترامپ در این است که تصور می­کند این جنایت بدون پاسخ و انتقام سخت خواهد بود. در رسانه­های معتبر دنیا اعلام کرده اند که ترامپ ضامن نارنجک در منطقه را کشیده و امنیت هزاران سربازان آمریکا در منطقه را به خطر انداخته است. مردم عراق که به دنبال حمله آمریکا به حشد الشعبی به سفارت آمریکا حمله کرده  و این سفارتخانه را به عنوان قلب فتنه به آتش کشیدند قطعا یک گام به اخراج نظامیان آمریکایی از عراق نزدیک شده اند. سردار سلیمانی به عنوان بزرگ­­ترین فرمانده ضد داعش در منطقه به شمار می­رفت و کاملا طبیعی بود که آمریکا به دنبال ترور وی باشد. اما آنچه مشخص است به پیامدهای این جنایت بر می­گردد و بعید است ترامپ بتواند خود را از این مخصمه نجات دهد. رهبر معظم انقلاب اسلامی در واکنش به  شهادت سردار سلیمانی وعده "انتقام سخت" داده اند. این خبر باعث هراس در بین نظامیان آمریکایی در منطقه شده است.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.