سرداری از جنس آبرو

سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از سال ۱۳۸۸ با تشکیل نیروی هوافضای سپاه، فرماندهی این نیرو را برعهده دارد.
سه‌شنبه، 24 دی 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ساره سمیع زاده
موارد بیشتر برای شما
سرداری از جنس آبرو
به گزارش راسخون؛ امیرعلی حاجی زاده متولد ۹ اسفند ۱۳۴۰ در تهران، نظامی و سردار است و از جنگ تحمیلی وارد سپاه پاسداران شده است و حالا یکی از سرداران موشکی و هوایی این نیرو می‌باشد و همواره تاکید دارد صهیونیست‌ها در قواره جنگ با ما نیستند.
 
او اصالتا پدر و مادرش اهل خرمدشت کرج می‌باشند و در سال ۱۳۵۹ وقتی ۱۹ ساله بود با شروع جنگ راهی جبهه شد و بعنوان تک تیرانداز در عملیاتی، چون والفجر ۸، کربلای ۴ و ۵ تا آخر جنگ حضور داشته است. بعد از جنگ وارد بخش هوا و فضا سپاه شده و در بخش موشکی فعالیت کرد، از او بعنوان برجسته‌ترین شاگرد شهید حسن تهرانی مقدم نام برده می‌شود.
 
سرداری از جنس آبرو
 
بعد از سال‌ها فعالیت در مراکز حساس موشکی از سال ۱۳۸۵ به فرماندهی پدافند هوایی سپاه رسید تا اینکه سال ۸۸ با حکم رهبری فرمانده هوافضای این نیرو شد.

سرداری از جنس آبرو
  

ازدواج و فرزندان سردار حاجی زاده

سردار حاجی زاده سالهاست ازدواج کرده که ثمره آن ۳ فرزند است. به گفته خود سردار یکی از پسرانش در ۱۷ سالگی برای اینکه مدافع حرم شود آنقدر اصرار می‌کند که ایشان صرفا برای ۱۵ روز اجازه حضور پسرش را در سوریه می‌دهد.
 

دوران نوین هوافضای سپاه با سردار حاجی زاده

سرداری از جنس آبرو
 
سردار حاجی زاده پس از دوران حضور موفق خود در صنایع موشکی، این حضور موفق را با انتصاب به سمت فرماندهی نیروی هوافضای سپاه در سال ۸۸ به عنوان نخستین فرمانده این نیرو کامل کرد تا بر روی تقویت توان موشکی و ارتقای برد آن‌ها متمرکز شود. او از ابتدای دوران دفاع مقدس یکی از یاران شهید طهرانی مقدم بود و در دوران آغاز فعالیت‌های موشکی در سپاه به فرماندهی شهید طهرانی مقدم و با این شهید گرانقدر همواره همراه بود.
 
البته پیشرفت‌های ایران در زمینه پهپادی هم از دیگر فعالیت‌های مهم و تعیین کننده او در سمت فرمانده نیروی هوافضای سپاه بود، به نحوی که با کار قوی اطلاعاتی در تسخیر انواع پهپاد‌های آمریکایی و اسرائیلی و مهندسی معکوس آن‌ها دیگر کار مهم در دوران فرماندهی سردار حاجی زاده اجرایی شده و تاکنون هم ادامه دارد. حاجی‌زاده ۱۰ ‌سال است فرماندهی نیرویی را بر عهده دارد که عامل اصلی قدرت بازدارندگی ایران است و به اذعان بسیاری از ناظران اهمیت و اثر راهبردی قدرت آن حتی از نیروی قدس سپاه نیز بیشتر است.
 
سرداری از جنس آبرو
 

سردار حاجی زاده پیام آور فتوح عظیم

عادت داشتیم تا بعد از هر عملیات همواره سردار حاجی زاده را با چهره‌ای خندان و پرغرور با اعلام یک خبر غرورآمیز و یک فتح جدید مشاهده کنیم، دقیقا همانطور که پنجشنبه گذشته با ارائه گزارشی از حمله موشکی به پایگاه آمریکایی عین الاسد در برابر دوربین‌ها حاضر شد و جزئیات این فتح پرغرور که از آن با نام مرحله اول انتقام سخت یاد می‌شود برای همگان تشریح کرد.
 
 سرداری از جنس آبرو
 
اما بامداد چهارشنبه یعنی چند ساعت پس از عملیات انتقام سخت و نابودی بزرگ‌ترین پایگاه آمریکا در عراق به ناگاه انتشار یک خبر تلخ، شیرینی این پیروزی را به تلخی زهر تبدیل کرد. خبر اعلام شده این را می‌گفت که یک فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷-۸۰۰ خطوط هواپیمایی اوکراین اینترنشنال به شماره پرواز پی‌اس ۷۵۲ در منطقه شهریار در حوالی تهران سقوط کرده است. اما این خبر دشمنان جمهوری اسلامی ایران مانند آمریکا و شخص ترامپ که از این پاسخ و انتقام سخت مایوس شده بود را بسیار خوشحال کرد.
 
سرداری از جنس آبرو
 
گمانه زنی‌های بسیاری از روز چهارشنبه که این اتفاق رخ داد در فضای کشور مطرح شد، ابتدا علی عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری علت این حادثه را نقص فنی اعلام کرد و پس از آن هم برخی گمانه زنی‌هایی مطرح شد که این هواپیما توسط پدافند هوایی مورد اصابت قرارگرفته است، انتشار برخی فیلم‌ها در فضای مجازی این فرضیه را تایید می‌کرد.
 

ستاد کل نیروهای مسلح ؛ جزئیات سقوط هواپیما اوکراینی را اعلام کرد

شنبه صبح بود که ستاد کل نیرو‌های مسلح کشورمان با صدور بیانیه ۵ بندی جزئیات این حادثه را اعلام کرد. در بند آخر این اطلاعیه اینطور آمده است؛   ابلاغ گردید تا در اسرع وقت مسئولان مربوطه در سپاه با حضور در رسانه ملی توضیحات مشروحی را به مردم شریف ارائه نمایند.
 

پذیرش مسئولیت سقوط هواپیمای اوکراینی

سردار امیر علی حاجی زاده در تاریخ ۲۱ دی ماه ۱۳۹۸، طی یک کنفرانس خبری مسئولیت سقوط هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ اوکراین را که بر اثر اصابت موشک پدافند هوایی جمهوری اسلامی ایران سقوط کرد، پذیرفت. حاجی زاده در این رابطه توضیح داد که سامانه پدافند مربوطه هواپیما را موشک کروز تشخیص داده و به اشتباه مورد اصابت موشک قرار داده است؛ هواپیمایی که در تاریخ ۱۸ دی ماه سقوط کرد و موجب جان باختن همه مسافرانش شد
 

یک سانحه اما مشابهِ سوانحی در سایر کشورها

این نجابت سردار حاجی زاده که مسئولیت این حادثه را برعهده گرفت تحسین برانگیز بود. چون این خطای سهوی سیستم پدافند هوایی در اشتباه هدف قراردادن هواپیمای مسافربری و تجاری، در حوادث مشابه در کم‌ترین مدت یعنی سه روز پس از حادثه اعلام شد، در حالی که در حوادث مشابه در کشورهای دیگر این گونه نبود؛ برای مثال، در جولای ۲۰۱۴، هواپیمای MH۱۷ خطوط هوایی مالزی به واسطه برخورد موشک در منطقه شرق اوکراین که درگیر جنگ داخلی است، سقوط کرد و همه ۲۹۸ سرنشین آن جان باختند حال آنکه هنوز هیچیک از طرفین درگیری مسئولیت آن را بر عهده نگرفته اند. در ۲۳ مارس ۲۰۰۷ نیز یک هواپیمای باربری خطوط هوایی بلاروس لحظاتی پس از پرواز از فرودگاه موگادیشو، بر اثر اصابت موشک سقوط کرد که در اثر آن ۱۱ نفر کشته شدند. در ۲۴ اکتبر ۲۰۰۱ نیز هواپیمای توپولف خطوط هوایی سیبری-روسیه که از تل‌آویو به «نوواسیبریسک» پرواز می‌کرد بر فراز دریای سیاه منفجر شد. یک هفته بعد، کی‌یف پذیرفت که این فاجعه محصول شلیک تصادفی یک موشک اوکراینی بوده است. در این حادثه ۷۸ نفر کشته شدند. در جولای ۱۹۸۸، ناو آمریکایی، ایرباس خطوط هوایی ایران را در آب‌های سرزمینی این کشور هدف قرار داد که در نتیجه آن ۲۹۰ سرنشین جان خود را از دست دادند. گفتنی است آمریکا علیرغم پرداخت خسارت، هرگز از بابت این فاجعه عذرخواهی نکرد حال آنکه بعدها به فرمانده آمریکایی نیز نشان افتخار داد! در سپتامبر ۱۹۸۳ نیز بوئینگ خطوط هوایی کره جنوبی در اثر حمله اشتباهی جنگنده‌های شوروی سابق، بر فراز جزیره ساخالین به علت اینکه از مسیر اصلی خود منحرف شده بود؛ ساقط شد. در این حادثه نیز ۲۶۹ نفر جان باختند. در فوریه ۱۹۷۳ نیز ایرباس خطوط هوایی لیبی به دلیل نزدیک شدن به تأسیسات نظامی واقع در صحرای سینا، هدف پدافند رژیم صهیونیستی قرار گرفت. در این سانحه ۱۰۸ نفر جان خود را از دست دادند.

سرداری از جنس آبرو
 
 
بررسی حوادث مشابه در جهان نشان می‌دهد که ایران در قبال جان انسان‌ها متعهد است و همواره بر حفظ جان آن‌ها تلاش دارد.  

سرداری از جنس آبرو
 

شعر علیرضا قزوه برای سردار حاجی زاده

بارالها! سوخت دیگر جان غم پروردها
ریختند آتش به جان تشنگان، دلسردها

درد بی‌دردی به جان عده‌ای افتاده است
داد از این بی‌دادها، فریاد از این بی‌دردها

روی تخت خویش لم دادند و فرمان می‌دهند
مرد را، نامرد را، بشناس در ناوردها

بین مردم نرده می‌کارند نامردان دهر
مرد بود آن کس که سر را باخت در این نردها

کیستی بر صخره سُتوار تهمت می‌زنی؟
ریز می‌بینم تو را ای ریزتر از گردها

تیر آرش این زمان در دست حاجی‌زاده‌هاست
درد مجنون را بپرس از ما بیابانگردها

کاش دور از فتنه تکراری تَکرارها
روزی مردان نیفتد دست این نامردها

دوستان حاج قاسم سرخ رویند و سپید
سبزتر خواهند شد از تهمت توزردها!



مردم چه می‌گویند:

در اینجا برخی از واکنش‌های کاربران توییتر را درباره اظهارات سردار حاجی زاده در خصوص علت حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی آورده شده است که در ادامه خواهید دید:

سرداری از جنس آبرو

سرداری از جنس آبرو

سرداری از جنس آبرو
سرداری از جنس آبرو

سرداری از جنس آبرو

سرداری از جنس آبرو

سرداری از جنس آبرو

سرداری از جنس آبرو


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.