بسته خبری هفته چهارم دیماه 1398

هواپیمای بویینگ ۷۳۷ شرکت هواپیمایی اوکراین با ۱۷۹ مسافر و ۹ خدمه پروازی که صبح چهارشنبه (۱۸دی) تهران را به مقصد کی‌یف ترک می‌کرد، در منطقه «محمودآباد» شهریار و نزدیک شهر جدید پرند در استان تهران سقوط کرد. در این حادثه ۱۴۷ مسافر ایرانی و ۳۲ مسافر خارجی جان باختند. در این نوشتار مجموعه مباحثی که در خصوص این رخداد مطرح شد را در هفت قسم توضیح می دهد
چهارشنبه، 25 دی 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بسته خبری هفته چهارم دیماه 1398
مهمترین اخبار هفته سوم دی‌ماه در خصوص سقوط یک فروند هواپیمای مسافربری بویینگ ۷۳۷ متعلق به خطوط هوایی اوکراین بود. اخبار اولیه حاکی از این بود که این هواپیما عازم کیف پایتخت اوکراین بوده است و ۱۷6 مسافر داشته است. رئیس اورژانس کشور در ارتباط زنده با شبکه خبر در خصوص وضع امدادرسانی در پی سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی گفت: حجم آتش مانع از امداد رسانی نیرو‌های اورژانس به سرنشینان هواپیمای مسافربری اوکراینی است و نیرو‌های آتش نشانی تلاش می‌کنند تا آتش را خاموش کنند.
 

18 دی ماه 1398

سخنگوی فرودگاه امام: شمار سرنشینان هواپیمای اوکراینی ۱۷۶ و تعداد خدمه ۹ نفر بوده است
آقای کاشانی سخنگوی فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره): تعداد دقیق مسافران پرواز بوئینگ ۷۳۷ اوکراینی به مقصد کی یف، ۱۷۶ و تعداد خدمه ۹ نفر بوده است. در بین مسافران، تعدادی از هموطنان ایرانی هم وجود داشته‌اند که در حال استخراج دقیق تعداد این نفرات هستیم.

 1- همزمان با سقوط هواپیما اوکراینی برخی از مقامات غیر ایرانی این موضوع را مطرح کردند که موشک‌ ایرانی به اشتباه هواپیمای مسافربری اوکراینی را سرنگون کرده است.


19 دی ماه 1398

ترامپ: به سقوط هواپیما مشکوکم
دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا: «نسبت به سقوط این هواپیما مشکوک هستم و ممکن است کسی به اشتباه آن را ساقط کرده باشد. شاید کسی از طرف دیگر [ایران] اشتباه کرده باشد. برخی‌ها گفتند که مشکل فنی دارد اما شخصا حتی در حد فرضیه هم به آن باور ندارم. ایده‌آل این است که برای روشن شدن ماجرا، ایران جعبه سیاه را به بوئینگ بدهد اما اگر به فرانسه یا کشور دیگری هم بدهند نیز قابل قبول است».
 

20 دی ماه 1398

رئیس دستگاه امنیتی اوکراین: دو دلیل احتمالی سقوط؛ اصابت موشک یا اقدامی تروریستی!
ایوان باکانوف، رئیس دستگاه امنیتی اوکراین: «احتمال دو دلیل در میان دلایل احتمالی سقوط هواپیمای مسافربری اوکراین اولویت دارد، یکی اصابت موشک و دیگری اقدامی تروریستی است. کارشناسان به جعبه سیاه دسترسی یافته‌اند».
 
مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا «باور داریم که یک موشک ایرانی هواپیمای اوکراین را ساقط کرده است. ما با رئیس جمهوری اوکراین و وزیر خارجه کانادا گفت‌وگو کرده‌ایم. و در پی تحقیق شفاف هستیم».
 
ینس استولنبرگ دبیرکل ناتو «احتمال وجود دارد که هواپیمای مسافربری اوکراین روز چهارشنبه به واسطه پدافند هوایی ایران ساقط شده باشد. این مهم است که همه احتمالات را در نظر بگیریم».
 
وزیر دفاع هلند: «براساس اطلاعات به‌دست آمده از سرویس اطلاعاتی این کشور هواپیمای خطوط هوایی اوکراین احتمالا براثر اصابت موشک دچار سانحه شده است».
 
هایکو ماس وزیر خارجه آلمان: «ایران نباید دلایل سقوط هواپیمای اوکراین در نزدیکی تهران را پنهان کند. این کار سبب می‌شود تا فضای بی‌اعتمادی در منطقه و فراتر از آن وخیم‌تر شود».
 
بسته خبری هفته چهارم دیماه 1398

2- همزمان که کشورهای اروپایی و امریکا بر موضوع برخورد موشک ایرانی با هواپیمایی اوکراین اصرار می‌کردند مقامات ایرانی این موضوع را انکار کردند.
 
علی عابدزاده رییس سازمان هواپیمایی: ادعاهای مقامات کاخ سفید مبنی بر احتمال اصابت موشک به هواپیمای سقوط کرده، برای حمایت از بویینگ بوده است. اگر نقص فنی به عنوان عامل سقوط هواپیمای اوکراینی تأیید شود، شرکت بویینگ به شدت متضرر می‌شود، از همین رو کاخ سفید موضوع اصابت موشک را مطرح کرد. رسیدگی به این سانحه بر اساس ایکائو (سازمان جهانی هواپیمایی) و انکس۱۳ آن در ایران انجام می‌شود. همچنین طبق قوانین بین المللی، کشور بهره بردار هواپیما که در این سانحه کشور اوکراین بوده موظف به همکاری با ایران است. از فرانسه به عنوان کشور سازنده موتور هواپیمای سقوط کرده و آمریکا به عنوان کشور طراح هواپیما نیز دعوت کرده‌ایم تا در نشست‌های بررسی سانحه حضور داشته باشند.
 
اوکراین و فرانسه نمایندگان خود را معرفی کرده‌اند. تیم اوکراینی صبح امروز به تهران آمد و جلساتی داشتیم. ما در ایران توانایی بازخوانی جعبه سیاه را داریم. ضمن اینکه از اوکراینی‌ها نیز کمک می‌گیریم. بازخوانی جعبه سیاه چیز پیچیده‌ای نیست. امکان دارد جعبه سیاه کمی صدمه خورده باشد و مصمم هستیم آن را خودمان بازخوانی کنیم. اما وظیفه‌ای نداریم جعبه سیاه را به کشور دیگری بدهیم. مسیرهای هوایی همگی بین المللی هستند. ضمن اینکه در همان لحظه ۸ تا ۹ پرواز در حال انجام بود و ده‌ها هواپیما در حال پرواز در ارتفاع ۱۰ هزار پایی بودند. چگونه پدافند هوایی موشکی با ارتفاع ۸ هزار پا در چنین شرایطی شلیک می‌کند؟ هواپیما تنها ۵ دقیقه در آسمان بود و دو دقیقه قبل از سقوط اجازه ارتفاع ۲۱ هزار پایی از طریق اپروچ فرودگاه مهرآباد به این هواپیما داده شد. این هواپیما تا ۸ هزار و ۱۰۰ هزار پا پریده بود، شاهدان عینی دیده‌اند که هواپیما آتش گرفته و قطعات باقی مانده از هواپیما نیز این اتفاق را تأیید می‌کند، آتش بیش از ۱دقیقه روی هواپیما بوده است.
 
بیانیه سخنگوی دولت درباره هواپیمای اوکراینی: «امروز به روش کاملا حساب شده و شناخته شده در عملیات روانی به نقل از یک منبع آگاه از پنتاگون که خواسته نامش فاش نشود خبر اصابت دو موشک به هواپیمای اوکراینی را با آب و تاب در رسانه‌ها منعکس کرده است. در آینده که مشخص شد این ادعای دروغ عاری از حقیقت است، هیچ کس مسئولیت این دروغ بزرگ را بر عهده نخواهد گرفت. توصیه می‌کنیم دولت امریکا به جای دروغ پردازی و شکل دادن یک عملیات روانی، به نتایج بررسی کمیته‌های ذکر شده در بند بالا دقت نمایند. در انتها متاسفم که سیستم عملیات روانی دولت آمریکا و همراهان آگاه و ناآگاه آن‌ها با این دروغ پردازی‌ها بر زخم‌های جانکاه خانواده‌های داغدار نمک می‌پاشند و برای تامین اهداف خود در این عملیات روانی خانواده‌های قربانیان این حادثه را نیز قربانی می‌کنند.
 
اظهارات مسئولین کشور و رسانه‌ها بر حسب اطلاعاتی که داشتند صورت گرفت. طبیعتا وقتی کسی خبر موثقی از سقوط هواپیما توسط موشک نداشت، اخبار کشورهای دگیر خصوصا امریکا را دروغ و از روی دشمنی برداشت می‌کند. چیزی شبیه داستان چوپان دروغگو؛ از طرفی مسئولین و رسانه‌ها باور داشتند اگر اتفاق خاصی برای این هواپیما افتاده بود، حتما ما در جریان قرار می‌گرفتیم تا بتوانیم افکار عمومی مردم ایران و جهان را مدیریت کنیم.
 
اما در کمال ناباوری اخباری که از بیرون کشور به دست می‌رسید و یکی دو مورد فیلم ضبط شده توسط گوشی تلفن همراه در رسانه‌های غربی، صحت داشت و پس از سه روز مشخص شد هواپیمای اوکراینی با پدافند هوایی ایران ساقط شده است.
 
3- در صبح روز شنبه 21 دیماه 1398 ستاد کل نیروهای مسلح اطلاعیه‌ای صادر کرد که بر اساس آن پذیرفت که هواپیمای اوکراینی بر اثر خطای انسانی غیرعمد سقوط کرد. بر اساس بیانیه ستاد کل نیروهای مسلح: در ساعات پس از انجام عملیات موشکی، پروازهای جنگی نیروهای تروریست آمریکایی در پیرامون کشور افزایش یافته و برخی اخبار نیز از مشاهده اهداف هوایی به‌ سمت مراکز راهبردی در کشور به واحدهای دفاعی واصل و اهداف متعددی در برخی صفحات رادار مشاهده شد که موجب حساسیت بیشتر در مجموعه‌های پدافند هوایی گردیده است. در چنین شرایط حساس و بحرانی، پرواز شماره 752 خطوط هوایی اوکراین از فرودگاه امام خمینی(ره) حرکت نموده و درهنگام چرخش، کاملاً در حالت نزدیک‌شونده به یک مرکز حساس نظامی سپاه و در ارتفاع و شکل پروازی یک هدف متخاصم قرار می‌گیرد که در این شرایط بر اثر بروز خطای انسانی و به ‌صورت غیرعمد، هواپیمای مذکور مورد اصابت قرار گرفته که متأسفانه موجب به شهادت رسیدن جمعی از هموطنان عزیز و جان باختن تعدادی از اتباع خارجی می‌گردد.
 
بلافاصله بعد از اطلاعیه ستاد کل نیروهای مسلح چندین بیانیه توسط سران نظام و مسئولین در این خصوص صادر شد:
پیام مقام معظم رهبری درباره اعلام سقوط هواپیمای اوکراین: با اطلاع از نتایج تحقیقات ستاد کل درباره‌ی حادثه‌ی هواپیمای مسافربری اوکراینی و اثبات دخالت خطای انسانی در آن، مصیبت درگذشت جان‌باختگان این حادثه‌ی اندوه‌بار برای اینجانب بسیار سنگین‌تر شد. لازم می‌دانم اولاً به خانواده‌های معظم این عزیزان بار دیگر همدردی عمیق و تسلیت صمیمانه‌ خود را ابراز کنم و از خداوند متعال برای آنان بردباری و آرامش روحی و قلبی تمنا نمایم. ثانیاً به ستاد کل نیروهای مسلح مؤکداً درباره‌ی پیگیری کوتاهی‌ها یا تقصیرهای احتمالی در این حادثه‌ی دردناک سفارش کنم. ثالثاً مراقبت و پیگیری‌های لازم برای عدم امکان تکرار چنین سانحه‌ای را از مدیران و مقامات ذی‌ربط مطالبه نمایم.
 
بیانیه رئیس جمهور در مورد سقوط هواپیمای اوکراینی: جمهوری اسلامی ایران از این اشتباه فاجعه بار بسیار متأسف است و اینجانب از سوی جمهوری اسلامی ایران به خانواده‌های قربانیان این فاجعه دردناک، عمیقا تسلیت عرض می‌کنم و به کلیه دستگاه‌های ذیربط دستور می‌دهم که تمامی اقدامات لازم برای جبران، همدردی و دلجویی از ایشان به عمل آورند. همچنین ضمن ابراز تأسف شدید، همدردی دولت ایران را به ملت‌ها، دولت‌ها و خانواده‌های قربانیان غیرایرانی تقدیم می‌نمایم. وزارت امور خارجه، همکاری کامل کنسولی برای شناسایی و بازگرداندن پیکرهای قربانیان به خانواده‌هایشان را به عمل می آورد. این حادثه دردناک موضوعی نیست که به سادگی بتوان از کنار آن گذشت. می‌بایست تحقیقات تکمیلی برای شناسایی کلیه علل و عوامل این فاجعه ادامه یافته و مسببین این اشتباه نابخشودنی مورد پیگرد قانونی قرار گرفته و نتایج به استحضار ملت شریف ایران و خانواده‌های قربانیان برسد.
 
بسته خبری هفته چهارم دیماه 1398

دادستان کل کشور در نامه‌ای به داستان نظامی تهران خواستار ورود به حادثه سقوط هواپیمایی اوکراین و شناسایی علل و عوامل این حادثه شد. حجت الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری نوشت: نظر به اطلاعیه ستاد کل نیروهای مسلح در خصوص حادثه تاسف انگیز سقوط هواپیمای مسافربری اوکراین که در صبح‌گاه روز چهارشنبه ۱۸ دی ماه سال جاری در حوالی تهران اتفاق افتاد و منجر به جان باختن عده ای از هموطنان عزیز و هم‌نوعان غیرایرانی گردید، ضمن اظهار تاثر عمیق از این حادثه دردناک و عرض تسلیت به بازماندگان داغ‌ دیده این عزیزان ضروری است سریعا و با دقت و اهتمام لازم ورود کرده و تحقیقات کامل برای شناسایی کلیه علل و عوامل این حادثه انجام و نتیجه را برای پیگیری های بعدی به اینجانب گزارش نمایید.
 
بعد از اطلاعیه ستاد کل نیروهای مسلح، سردار سرتیپ پاسدار «امیرعلی حاجی‌زاده» عصر روز شنبه در تشریح جزئیات حادثه سقوط هواپیمای مسافربری خطوط هوایی اوکراین افزود: در مراحل مختلف چندین بار به این سامانه‌ها از جمله همین سامانه که درگیر شده توسط شبکه یک‌پارچه اعلام می‌شود، موشک‌های کروزی به سمت کشور شلیک شده است و در یکی دو مرحله تاکید می‌شود و گزارش‌های واصله مبنی بر این است که این کروزها در مسیر هستند و آمادگی داشته باشید. در واقع سامانه‌ها در بالاترین سطح آمادگی قرار داشتند و کافی بود شاسی را فشار دهید. به آنها گفته شده کروزها شلیک شده و در مسیر هستند. این سامانه درگیر شده و شلیک موشک داشته است. ما پیش بینی کردیم و مصاحبه‌ای با خود اپراتور شده است که پخش خواهد شد. ایشان (اپراتور) اظهار می‌کند که ما چندین بار درخواست کردیم که فضای کشور از پروازها متوقف شود و به اصطلاح (CLEAR) شود که در این شرایط طبیعی است که درخواست شود. زمانی که هواپیما که از فرودگاه امام بلند می‌شود، (سامانه) به سمتی که (با اشاره به نقطه اصابت) می‌بیند می‌رود؛ با توجه به اطلاعاتی که به این اپراتور داده بودند که وضعیت جنگی است و موشک کروز شلیک شده است این بنده خدا این را کروز تشخیص می‌دهد.

4- با اعلام علت سقوط هواپیمای مسافربری خطوط هوایی اوکراین، گروهی از هنرمندان مانند همیشه با بدترین نحوه بیان و مدیریت رفتار، نسبت به این خبر واکنش نشان دادند و با انتشار متن‌هایی جداگانه در فضای مجازی خواستار اعلام رسمی اسامی مقصران این حادثه و عذرخواهی از خانواده‌ها، جبران خسارات وارده و حتی تجمع برای عزاداری شدند.
 
رخشان بنی اعتماد: ما مردم ایران خواهان پایان‌دادن به جنگ‌افروزی بوده به حرمتِ داغدارانِ این افتضاحِ سخت و به حرمت انسان، غروب فردا یک‌شنبه ۲۲ دی‌ماه ۹۸ در میدان آزادی تهران و میدان آزادی تمام شهرهای ایران یاد و خاطره آن نازنینان آسمانی را گرامی میداریم.
 
پرویز پرستویی: چه ایام تلخی و چه ایام سختی است. تن آدمی برای اصابت تیر و تفنگ ساخته نشده. لعنت به جنگ فشنگ و موشک، چقدر زود دیر می‌شود.
 
محمدحسین مهدویان: مسافران هواپیمای اوکراینی با شلیک پدافند هوایی کشته شدند. یادم نمی‌آید خبری از این تلخ‌تر، تکان‌دهنده‌تر و مایوس‌کننده‌تر شنیده باشم. ما چطور این همه رنج را تاب می‌آوریم.
 
پرستو صالحی: سانحه با اشتباه فرق دارد و ما خواستار محاکمه علنی و مجازات عاملان این فاجعه انسانی هستیم. امروز تنها دفعه‌ای بود که دلم می‌خواست همه حرف‌های دنیا دروغ باشد.
 
ماهایا پطروسیان: کسانی که کشور را به سمت دوقطبی شدن پیش می‌برند، دست برندار نیستند و هر صدایی را خاموش می‌کنند.
 
شبنم مقدمی: من ... اندوهگین نیستم! خود اندوه ِعالمم! و سرزمینی در سینه‌ام گریه می‌کند.

کارن همایونفر: اگر ترامپ بزرگترین خطای راهبردی استراتژیک امریکایی‌ها را انجام داد دولت ما هم از قافله عقب نماند و بزرگترین دروغ تاریخ را تحویل ملت داد. اعتراف به دروغ هم چیزی از جرم‌تان کم نخواهد کرد.
 
نیکی کریمی: نه عادلانه نه زیبا بود این روز‌های جهان.
 
تهمینه میلانی: ما قبل از اینکه مهندس باشیم، کارگر باشیم، فیلمساز باشیم، نظامی باشیم و ... انسانیم. همدلی با انسان‌های مصیبت دیده، وظیفه تک تک ماست. با بروز این فاجعه ملی، روان جامعه صدمه دیده است. کودکان و نوجوانانی که مدام از رسانه‌ها چنین اخبار خشنی می‌شنوند، از رشد طبیعی و انسانی خود بازمی‌مانند. ناامیدی از آینده، بویژه در میان جوانان سرعت گرفته است. آنهم در میان صد‌ها مشکلات مختلف؛ ازجمله مشکلات اقتصادی. برای بازگردان سلامت روانی جامعه، باید کاری کرد. فردا دیر است.
 
در واقع این دسته از هنرمندان عامدانه درصدد ایجاد جو ملتهبی در جامعه برآمدند امام نمیدانستند که کنترل آن از دستشان خارج میشود. برخی از آنان با پا گذاشتن بر روی قواعد قانونی برای تجمعی در روز یکشنبه فرخوان دادند. هرچند ساعتی بعد این درخواست خود را لغو کردند، اما احساسات جریحه دار مردم با این رفتار به احساس سرخوردگی تبدیل شد و جو روانی متشنجی را بوجود آورد. ضمن آنکه همه رسانه‌های معاند این لغو کردن تجمع را تحت فشار نیروهای امنیتی دانستند و گفتند تعدای بازدداشت شده اند، که خود مزید بر علت شد.
 
جالب آنکه تا قبل از اینکه اطلاعیه ستاد کل نیروهای مسلح و قبول مسئولیت شلیک توسط سپاه، تنها دانشجویان همکلاس و خانواده جان‌باختگان داغ‌دار فرزندان و خانواده خود بودند. حتی برخی دانشجویان تورنتو کانادا برای جان‌باختگان این اتفاق ناگوار شمع روشن کرده بودند و هیچ شخص خاصی اینطور خواستار عزاداری برای آنان نشده بود. اما به یکباره سلبریتی‌ها، چهره‌های سیاسی، هنری و ورزشی به صورت گروهی خود را داغدار و مصیبت زده دیدند. این فضای ملتهب باعث شد دیگر دانشجویان در دانشگاه امیرکبیر و شریف تجمع کنند و اقدام به روشن کردن شمع کنند. اما برخی افراد از خارج دانشگاه آنان را به حضور در خیابان دعوت می‌کردند. روز شنبه تجمعات دانشجویی تبدیل به تجمعات خیابانی شد و باز هم عده‌ای از احساسات جریحه دار مردم و خانواده‌های داغدار سوء استفاده کرده و تجمع‌ها را به درگیری با پلیس و شعارهای ضدنظام تبدیل کردند. تصاویری از شلیک گاز اشک‌آور منتشر شد. همچنین فیلمی از تیرخوردن فردی منتشر شد که مشخص نبود کجا و چطور صورت گرفته؛ دشمنان نظام با تصویر سازی و دروغ سازی مدام سعی داشتند التهابات را بیشتر کنند، از دوره کردن مردم و اجبار آنها به توهین به رهبر انقلاب و کتک زدن کسانی که توهین نمی‌کردند تا پخش فیلم شلیک تیر هوایی که شنیده شدن صدای مسلح کردن آن در فیلم! نشان از یک توطئه و دروغ سازی بزرگ بود. تصاویری که توسط رسانه‌ها از تیراندازی ماموران امنیتی پخش می‌شد هم گافهای متعددی را همراه داشت. از فیلم‌هایی که لانچر گاز اشک‌‌آور را تفنگ معرفی کردند تا ادعای تیرخوردن و مجروح شدن توسط تفنگ پین‌بال و... اما بهر حال درگیری‌هایی پیش آمد و افرادی اقدام به پاره کردن و آتش زدن عکس شهید سلیمانی کردند.

بسته خبری هفته چهارم دیماه 1398
 
در این میان اعتراض بسیاری از دانشجوها به این بود که چرا به ما دروغ گفته شد؟ در حالی‌که چندین بار مسئولین توضیح داده بودند ما تا نرسیدن به قطعیت نمی‌توانستیم آن را اعلام کنیم و نمی‌خواستیم برای موضوعی که حقیقت آن مشخص نبود جو جامعه را ملتهب کنیم. اما ظاهرا این توضیحات در بمباران رسانه‌ای غرب کافی نبود و باعث نشد معترضان قانع شوند. در این میان خانواده‌های داغدار منتظر تشخیص هویت فرزندانشان بودند، به مرور جانباختگان تشخیص هویت شدند و پیکر آنها تحویل خانواده‌شان گردید. اما قبل از تحویل شهدای این حادثه به خانواده‌ها، رسانه‌های غربی و دشمنان جنگ‌افروز خواستار برگزاری مراسم با شکوهی برای آنها می‌شدند و می‌گفتند حکومت نمی‌گذارد آنها تشییع شوند، در حالی که این اتفاق در حال رخ دادن بود.
 
برخی سلبریتی‌ها نیز مشغول زخم زبان زدن به فرزندان سردار شهید سلیمانی شدند تا جوابی از این عزیزان بشنوند و برای آن مجددا معرکه‌ای ایجاد کنند. این افراد با فراموش کردن این نکته که کانادا دومین فروشنده سلاح به عربستان است و دستش به خون هزاران کودک یمنی آلوده است و با چشم بستن بر حضور مسئولین نظام در کنار قربانیان از همان روزهای اول حادثه، به تقدیس نخست وزیر کانادا به خاطر حضور در کنار خانواده قربانیان این حادثه پرداختند و در واقع با این کار از خدمات کانادا قدردانی کردند! هرچند در این موضوع برخی مسئولین دولتی هم کنار آنها بودند و جو حاکم بر جامعه بر آنان غلبه کرده بود.

موضوع بی گدار به آب زدن برخی هنرمندان موضوع روز بود که ناگهان آقای کوشکی تحلیلگر منسوب به اصولگرایان در برنامه جهان آرا با به کار بردن جملاتی زشت و زننده باعث واکنش هنرمندان و اقدام به انصراف و استعفا از حضور در رسانه ملی و جشنواره کردند. البته آنها قبل از آنکه منتظر پاسخ مسئولین سازمان صداوسیما باشند این سازمان را تحریم کردند.
 
رسانه‌های غربی به صورت همزمان گزارشاتی مبنی بر تجمعات متعدد در دانشگاه‌ها و خیابانهای ایران را پخش کردند و از ابتدای روز شنبه و پس از اطلاعیه، کارشناسان متعددی آوردند تا مسئولین لشکری و کشوری را به دروغگویی متهم کنند. در واقع موضوع با دو نگاه پیگیری شد تا آتش التهابات مانند آبان‌ماه زبانه بکشد. اول اینکه ایران را به کشتن عامدانه هموطنان خود متهم کردند و دوم اینکه آنان را درغگو و پنهان کنند حقایق جامعه متهم کردند. چهره‌های سیاسی که جزو بازداشتی‌ها و متهمان جنگ روانی فتنه سال88 بودند نیز با تمام قوا وارد میدان شدند و با دمیدن بر خاکستر این حادثه آن را شعله‌ور ساختند. در این میان بیشتر حمله را به رسانه ملی که از قضا از هیچ چیز خبر نداشت و سپس به رسانه‌های انقلابی و افراد شاخص آن در در اولویت بودند.
 
در کنار حقیقت اصلی ماجرا در سقوط هواپیمای اوکراینی و شهادت هموطنان، حقیقت دیگری هم مشخص شد و آن ضعف مسئولین و رسانه‌ ملی در رساندن فوری اخبار به جامعه و کنترل افکار عمومی برای جلوگیری از تنش و التهاب، است. مسئولین امر که از ماجرا اطلاع داشتند نتوانستند حداقل هماهنگ با رسانه ملی اخبار درست را به مردم انتقال دهند تا مردم در موج اخبارهای متعدد فضای مجاری و شبکه‌های ماهواره‌ای سردرگم نشوند. اما آنچه مسلم است، این بود که رسانه ملی دروغ نگفت، بلکه با اطلاعاتی که در اختیار داشت سعی کزد ایجاد شفافیت کند. اما سلبریتی‌ها و سیاسیون مانند مار زخم خورده به رسانه ملی حمله کردند تا انتقام برخی رفتارهای گذشته این سازمان با خود را بگیرند.
 
بسته خبری هفته چهارم دیماه 1398

در کنار این موضوع کشورهای غربی نیز برای گرفتن انتقام از ضربه‌های متعددی که از سپاه در چندین سال گذشته خورده بودند هم وارد معرکه شدند. هدایت تجمعات و به خشونت کشیدن آن و عصبانی کردن مردم را پیش گرفتند. نمونه بارز آن حضور سفیر انگلیس بود که بازداشت چند دقیقه ای او سروصدای زیادی در کشورهای اروپایی بلند کرد. او تحت فشار مردم و مسئولین ایرانی بود تا ینکه خاک ایران را ترک کرد.
 
5- بازتاب های قبول مسئولیت ایران در خصوص صورت گرفتن خطاء انسانی در سقوط هواپیمای مسافربری اوکراین:
سامح عسکر، نویسنده لیبرال عمانی: رهبران و ملت های جهان به اقدام ایران در پذیریش مسئولیت هواپیمای اوکراینی و اعتراف به اشتباه رخ داده احترام گذاشتند. درحالی که ایران می توانست این موضوع را انکار کند؛ آنها قدرت دارند و در سطح منطقه هم همپیمانانی دارند که از آنها دفاع کنند. اما چنین اعترافی نمونه ای خوب از ارزش های انسانی در جریان درگیری ها است و کشورهای جهان باید این موضوع را قدر بدانند
.
فواد ابراهیم نویسنده سعودی، عضو جنبش خلاص: سعودی ها مدعی اند که شجاعت داشته اند و از روز اول مسئولیت قتل خاشقجی را برعهده گرفته اند. درحالی که چنین شجاعتی وجود نداشت و تنها پس از آنها ترکیه جزئیاتی را درباره این ماجرا برملا کرد، آنها هم اعتراف کردند. البته بدون اینکه مجازاتی برای عاملان اصلی درنظر گرفته شده باشد.

امین حطیط، سرتیپ بازنشسته ارتش لبنان و پژوهشگر مسائل راهبردی: امریکا و طرفدارانش پس از آنکه با تشییع میلیونی شهید قاسم سلیمانی – که حمایت از نظام اسلامی بود - شوکه شدند، اکنون ده ها مخالف را در تهران فعال کرده اند که در راس آنها سفیر انگلستان با وقاحت و بی اخلافی حضور داشته است و در آنچه که ربطی به مسائل دیپلماتیک نداشته و علیه نظام شعار داده می شده شرکت کرده است.
 
6- بعد از پذیرش اشتباه انسانی در سقوط هواپیمای مسافربری اوکراین تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاههای شریف، تهران و امیرکبیر و دانشگاه اصفهان در اعتراض به اصابت موشک به هواپیمای مسافری، بازتاب فراوانی در رسانه های معاند داشت. این رسانه ها با انتشار ویدیوهایی از این تجمعات اعتراضی، در پی برجسته کردن شعارهای تندی هستند که علیه رهبری و سپاه داده می شد. به همین علت در این هفته رئیس جمهور آمریکا دونالد ترامپ چندین توئیت در خصوص حوادث ایران زده است:
 
توئیت فارسی در صفحه توییتر درباره همراهی او و دولت تحت امرش با مردم معترض ایران استقبال رسانه های ضدانقلاب را در پی داشته است. کاربران انقلابی نیز با اشاره به توییت گذشته ترامپ در خصوص حمله به 52 اماکن فرهنگی در ایران و همچنین تروریست خطاب کردن ملت ایران، او را دروغگو و حیله گر خطاب کرده و از افرادی که به دلسوزی های ظاهری او دل می بندند انتقاد کرده اند.
 
توییت ترامپ و اتهام زنی در خصوص کشته شدن مردم توسط مسئولین ایرانی: هزاران نفر در حال حاضر توسط شما کشته یا زندانی شده اند، و جهان نظاره گر است. مهمتر از آن این است که ایالات متحده آمریکا نیز نظاره گر است. اینترنت خود را مجدداً وصل کنید و اجازه دهید خبرنگاران به تهیه خبر بپردازند. دست از کشتن مردم بزرگ ایرانی خود بردارید.
 
توییت فارسی ترامپ در خصوص تحریم ها علیه ایران: مشاور امنیت ملی امروز عنوان کرد که تحریم ها و اعتراضات، ایران را«به شدت تحت فشار»قرار داده است و آنها را مجبور به مذاکره می کند.در واقع، اصلا برایم اهمیتی نداردکه آیا آنها مذاکره می کنند یا نه. این کاملاً به عهده ی خودشان است، اما سلاح هسته ای نداشته باشید و معترضان خود را نکشید.
 
ترامپ در توییتی که روز دوشنبه ۲۳ دی‌ماه منتشر کرد نوشت: «معترضان خارق‌العاده ایرانی حاضر نشدند پا روی پرچم آمریکای بزرگ ما بگذارند یا آن را به هر ترتیب لکه‌دار کنند.» او افزود: «پرچم در خیابان‌ قرار گرفته بود برای آن که پایمال شود و آن‌ها (معترضان) در عوض از کنارش حرکت کردند».
 
نکته پایانی؛ در حادثه سقوط هواپیمای مسافربری اوکراین کشوری که سابقه ترور، بمباران شیمیایی و زدن بیمارستان و مناطق مسکونی را دارد و کشتار۲۲۰٬۰۰۰۰ نفر فقط در ژاپن در کارنامه آن دیده می شود، در روز حادثه در بالاترین سطح تنش با جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته بود. در آن روز هر لحظه احتمال حمله هوایی به کشور وجود داشت. بنابراین نقش آمریکا در وقوع این حادثه را هرگز نباید نادیده گرفت و به آن کم توجهی کرد.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.