واکنش‌های جهانی به معامله قرن

اعلام معامله قرن از سوی دونالد ترامپ که به یک توطئه ضد فلسطینی مشهور است با موجی از واکنش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی مواجه شده است.
پنجشنبه، 10 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ساره سمیع زاده
موارد بیشتر برای شما
واکنش‌های جهانی به معامله قرن
به گزارش راسخون؛ دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل از «معامله قرن» رونمایی کردند. اعلام این خبر موجی از واکنش‌های جهانی را به دنبال داشته است که در ادامه مشاهده خواهید کرد:
 
واکنش‌های جهانی به معامله قرن


انگلیس از معامله قرن ترامپ حمایت کرد

«بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس به طرح آمریکا درباره فلسطین که به «معامله قرن» معروف است، واکنش نشان داد.

در این ارتباط، جانسون ضمن حمایت از طرح «معامله قرن» ترامپ، این طرح را مناسب عنوان کرده است.

به گفته جانسون اگرچه هیچ طرحی درباره فلسطین و اسرائیل بی‌ عیب و نقص نیست، اما طرح فعلی دولت آمریکا راه‌حل دو دولتی را به رسمیت می‌شناسد و این مسئله امتیاز این طرح است.

جانسون همچنین مدعی شده که طرح ترامپ تضمین می‌کند که بیت‌المقدس پایتخت اسرائیل و فلسطین خواهد بود.
 

استقبال فرانسه از طرح معامله قرن

فرانسه از طرح دولت ترامپ درباره فلسطین موسوم به طرح «معامله قرن» استقبال کرده است.

پاریس در این ارتباط با استقبال از آنچه «تلاش‌های دولت دونالد ترامپ برای دستیابی به یک توافق صلح میان اسرائیل و فلسطین» نامیده، از بررسی طرح پیشنهادی خبر داده است.

این واکنش را وزارت خارجه فرانسه اعلام کرده و با انتشار یک بیانیه در این ارتباط افزوده است که طرح دولت ترامپ را از نزدیک مورد مطالعه و بررسی قرار خواهد داد.
 

ابراز تردید مقام آلمانی در خصوص درستی معامله قرن

یک مقام وزارت خارجه آلمان نسبت به کارساز بودن و درستی طرح صلح ترامپ تردید دارد.

نیلز آنن وزیر مشاور در امور خارجی آلمان از حزب سوسیال دمکرات به دویچه‌وله گفته است طرح صلح ترامپ بدون مشارکت فلسطینی‌ها ارائه شده او کاملا به درست و مناسب بودن این روش برای دستیابی به یک توافق سیاسی تردید دارد.

او هم‌چنین تاکید کرده است که آلمان شهرک سازی اسرائیل در کرانه باختری را غیرقانونی می‌داند و این در طرح صلح ترامپ تغییری نکرده است. او در مصاحبه خود گفته است: "ما اعتقاد داریم که راه حل باید در روند مذاکرات بین دو طرف و بر اساس قطعنامه‌های مصوبه سازمان ملل انجام شود. این به معنای راه حل دو کشور با امنیت برای اسرائیل و همچنین چشم اندازی برای کشور واقعی و مرفه فلسطین را باید در بر داشته باشد.»

نیلز آنن ابراز امیدواری کرده است که روند صلح بین فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها قربانی تنش در منطقه نشود.
 

جرد کوشنر: طرح صلح ترامپ فرصتی بزرگ برای فلسطین است

«جرد کوشنر» مشاور ارشد کاخ سفید و داماد «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا که از معماران اصلی طرح صلح ادعایی واشنگتن موسوم به «معامله قرن» است، روز سه شنبه در پی رونمایی از این طرح مدعی شد که تحت لوای طرح مزبور، فلسطینیان این «فرصت بزرگ» را در اختیار دارند که به «کشوری بسیار بسیار پررونق در آینده» تبدیل شوند!

کوشنر در گفتگو با شبکه سی اِن اِن پیرامون این طرح صلح ترامپ، ادعا کرد که طرح مزبور به فلسطینیان «راهی به سوی یک دولت، یک قلمرو پیوسته و شرایطی که تحت لوای آن بتوانند راه خود را به سوی استقلال بیابند» ارائه می‌کند.

وی در ادامه ادعاهای خود افزود که «این طرح با ارائه یک برنامه اقتصادی ۵۰ میلیارد دلاری، به شکوفائی و رونق آنها [فلسطینیان] کمک می کند».


برایان هوک: موضوع فلسطین اولویت خود را برای رهبران منطقه از دست می دهد

مقام وزارت خارجه آمریکا طرح ننگین معامله قرن ترامپ را «بهترین فرصت صلح» خواند و مدعی شد که موضوع فلسطین هر روز اولویت خود را برای رهبران منطقه از دست می‌دهد.

«برایان هوک» مسئول گروه ایران در وزارت خارجه آمریکا که در مذاکرات مربوط به معامله قرن نیز نقش داشته است، در گفت‌وگویی با یک رسانه‌آمریکایی مدعی شد که «محمود عباس» رییس تشکیلات خودگردان فلسطین همیشه فرصت‌های خوب برای سازش با اسرائیل را از دست داده است.

هوک گفت که رهبران منطقه به این دلیل به شدت از عباس انتقاد دارند و او را کسی می‌دانند که "هرگز فرصتی را برای از دست دادن فرصتی خوب از دست نداده است."

مقام وزارت خارجه آمریکا ادعا کرد که طرح موسوم به معامله قرن "تنها یک پیشنهاد" است و فلسطینی‌ها می‌توانند برای به دست آوردن خواسته‌های خود پای میز مذاکره با رژیم صهیونیستی بیایند و زیر نظر آمریکا مذاکره کنند.

او همچنین مدعی شد: اولویت رهبران عرب منطقه امروز فعالیت‌های ایران، نگرانی از بازگشت داعش، جنگ داخلی در سوریه، تهدید افراطگرایی خشونت‌بار و این مسایل است. مناقشه میان فلسطین و اسرائیل هر روز در فهرست اولویت‌های منطقه پایین و پایین تر می‌رود.
 

پیشنهاد نتانیاهو مبنی بر حاکمیت محدود و مشروط به فلسطینیان

«بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی در پی رونمایی از طرح صلح ادعایی آمریکا موسوم به «معامله قرن» برای حل و فصل منازعه فلسطین- اسرائیل گفت که تمایل دارد تحت لوای این طرح پیشنهادی، به مردم فلسطین فرصتی برای «حاکمیت محدود و مشروط» اعطا کند!

وی با اشاره به اینکه آمریکا اورشلیم (بیت المقدس) را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت می‌شناسد، مدعی شد که طبق طرح صلح ادعایی ترامپ پایتخت پیشنهادی برای فلسطین شهر «ابو دیس» - یک منطقه فلسطینی در حومه شهر بیت المقدس- خواهد بود.

وی در اینباره گفت: «در پایان این فرآیند، اسرائیل به فلسطینیان حاکمیت مشروط و محدود ارائه می کند».
 

گوترش: به راه حل دودولتی بر مبنای مرزهای ۱۹۶۷ متعهدیم

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل در واکنش به طرح صلح ادعایی آمریکا برای حل مناقشه میان فلسطین و اسرائیل گفت که «سازمان ملل همچنان به تلاش برای برقراری صلح میان اسرائیل و فلسطین بر پایه قطعنامه‌های سازمان ملل، توافقات دوجانبه و چشم انداز راه‌حل دو دولتی بر مبنای مرزهای سال ١٩٦٧ ادامه می‌دهد».
 

واکنش سازمان عفو بین الملل

عفو بین الملل؛ سازمان عفو بین‌الملل سه‌شنبه شب با انتقاد از طرح صلح ترامپ اعلام کرد که این طرح شامل پیشنهادهایی است که قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند.


جوزف بورل: معامله قرن طبق معیارهای اتحادیه اروپا بررسی می‌شود

«جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ساعاتی پس از رونمایی طرح صلح ادعایی «دونالد ترامپ» موسوم به معامله قرن در روز سه شنبه، با صدور یک بیانیه که نسخه‌ای از آن در تارنمای اتحادیه اروپا منتشر شد، اعلام کرد: «اتحادیه اروپا طرح پیشنهادی (معامله قرن) را بررسی و ارزیابی خواهد کرد. این اقدام بر مبنای موضع اتحادیه اروپا و همچنین تعهد مستحکم آن به دست یابی به راه حل تشکیل دو دولت [فلسطین و اسرائیل] با در نظر گرفتن آرمان‌های مردم فلسطین و اسرائیل و احترام به تمامی قطعنامه‌های سازمان ملل متحد و توافق‌های بین المللی صورت می‌گیرد».

وی افزود که اتحادیه اروپا آمادگی خود را برای همکاری در راستای از سرگیری مذاکرات معنادار به منظور حل و فصل دائمی مشکلات و دست‌یابی به صلح پایدار اعلام می‌دارد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین تأکید کرد «تنها راه حل واقعی برای پایان منازعه‌ها، تعهد به تشکیل دو دولت فلسطین و اسرائیل است».
 

استقبال بحرین از معامله قرن و قدردانی از آمریکا

وزارت خارجه بحرین در راستای همسویی با سیاست های ضد فلسطینی آمریکا از اقدام دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در اعلام معامله قرن استقبال کرد.
این وزارتخانه در بیانیه ای ابراز امیدواری کرد که طرف‌های ذیربط آنچه آمریکا ارائه کرده است را بررسی کنند و با نظارت آمریکا مذاکرات مستقیمی بین طرفین صورت گیرد.

در این بیانیه، آمده است که این مذاکرات همچنین باید به تشکیل کشور مستقل فلسطین منتهی شود و حامی امنیت و صلح در منطقه باشد و سود و منفعتی برای همه کشورها و ملت‌ها به همراه داشته باشد.
 

محمود الزهار: خلع سلاح مقاومت نوعی توهم است

محمود الزهار عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در واکنش به اعلام «معامله قرن» تأکید کرد که دشمن صهیونیستی بارها تلاش کرده است که مقاومت را خلع سلاح کند.

وی در ادامه گفت: علیرغم تلاش‌های رژیم صهیونیستی، ولی این اتفاق رخ نداده و این سلاح همچنان مانند استخوانی در گلوی صهیونیستها است.

الزهار با بیان اینکه «خلع سلاح کردن مقاومت، نوعی توهم است»، تصریح کرد: خلع سلاح جنبش‌های حماس و جهاد اسلامی فقط در یک صورت است و آن اینکه اسرائیل اشغالگر و آمریکا تمامی مردم فلسطین را که در کره زمین یا شکم‌های مادرانشان هستند، بُکشند.


درخواست مجلس قانونگذاری فلسطین برای مقابله قاطع با معامله قرن

نمایندگان مجلس قانونگذاری خواستار حمایت از ایستادگی ملت فلسطین و حرکت فوری به سمت برگزاری انتخابات مجلس قانونگذاری و ریاست تشکیلات خودگردان به عنوان مقدمه‌ای برای یکپارچه شدن تلاش‌های ملت فلسطین برای شکست معامله قرن شدند.

احمد بحر معاون اول رئیس مجلس قانونگذاری فلسطین تاکید کرد معامله قرن، بزرگترین، وحشیانه‌ترین و سخت‌ترین هجمه در تاریخ مسئله فلسطین است.

وی خاطر نشان کرد طرح معامله قرن، جنگ آشکار و تمام عیار علیه ملت فلسطین و آغاز مرحله جدیدی از توطئه‌چینی آشکار و برنامه ریزی مفتضحانه برای ضربه زدن به مسئله فلسطین است که این اقدامات از طریق یهودی سازی قدس و اعلام آن به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و تحرکات برای خلع سلاح مقاومت و حذف حق بازگشت و مصادره دره اردن و غصب اراضی کرانه باختری آغاز شده است.

بحر خواستار بسیج عمومی فلسطینیان در هر جایی که هستند برای مقابله با این طرح ننگین و برای یاری قدس و فلسطین و نیز برگزاری نشست ملی فراگیر و فوری در سطح دبیران کل گروه‌های ملی و اسلامی و شخصیت‌های مردمی و صاحب نظران جامعه با هدف پایه ریزی استراتژی ملی واحدی شد که منجر به یک برنامه ملی فراگیر در سطح سیاسی و مبارزاتی و بازیابی وحدت ملی شده تا همه فلسطینیان اعم از حماس،‌فتح، جهاد اسلامی و تمام گروه‌های ملی در یک صف قرار گیرند.

بحر همچنین از حکومت‌های عربی و اسلامی، پارلمان‌ها و اتحادیه‌های پارلمانی و ملت‌های اسلامی خواست به مسئولیت دینی، ملی، سیاسی، اخلاقی و انسانی در دفاع از فلسطین و حمایت از مردم و مقدسات آن عمل کرده و مواضع و اقدامات عملی برای فشار در رویاویی با اشغالگران صهیونیست و دولت ترامپ اتخاذ کرده و در راس آن تمام اشکال عادی سازی روابط و تماس با اشغالگران را متوقف کرده و آن را جرم بدانند و در روابط سیاسی خود با دولت آمریکا هم بازنگری کننند و کشورهای عربی که روابط دیپلماتیک با اشغالگران دارند، این روابط را قطع کنند.

بحر با تمجید از خیزش توده‌های مردمی در مخالفت با معامله ترامپ تاکید کرد این طرح قطعا شکست خواهد خورد همانطور که تمام توطئه‌های قبلی شکست خورد و ترامپ و نتانیاهو هم سرنگون خواهند شد.
 

سازمان عفو بین الملل: جامعه جهانی معامله قرن را متوقف کند

سازمان عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای به طرح آمریکایی معامله قرن درباره فلسطین واکنش نشان داد.

در این ارتباط سازمان عفو بین‌الملل اظهار داشته است که طرح پیشنهادی «دونالد ترامپ» درباره حل و فصل تنش‌ها در فلسطین با قوانین بین‌المللی در تناقض آشکار قرار دارد.

سازمان عفو بین‌الملل همچنین افزوده است که این طرح کمکی به صلح در غرب آسیا نخواهد کرد.

در بیانیه سازمان عفو بین‌الملل گفته شده است که به طور کلی تبادل ارضی که در این توافق آمده شامل الحاق بیشتر قلمرو فلسطینیان (به اسرائیل) می‌شود و این نقض آشکار قوانین بین‌المللی بشردوستانه به شمار می‌رود.
 

اسماعیل هنیه: توافق یا معامله ای که حق ملت فلسطین را نادیده بگیرد رد می کنیم

«اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس فلسطین بر مخالفت با طرح تحمیلی موسوم به «معامله قرن» تأکید کرد.

هنیه گفت: هر گونه توافق، معامله یا طرحی را که از حق ثابت ملت فلسطین چشم‌پوشی کند، رد می‌کنیم.

وی تأکید کرد که اعزام یک هیئت از کرانه باختری به غزه توسط محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، ایجاد یک مرحله تازه از گفتگوی ملی است.

این مسئول فلسطینی حضور سفرای عمان، بحرین و امارات عربی متحده در مراسم اعلام معامله قرن را مایه تأسف دانست.

هنیه در عین حال تصریح کرد که موضع کشورهای عربی باید در حمایت از موضع ملت فلسطین باشد و مواضع تاریخی را نقض نکند.
 

عکرمه صبری: مخالفت لفظی به معامله قرن راه به جایی نمی برد

عکرمه صبری خطیب مسجد الاقصی و رئیس هیئت عالی اسلامی قدس گفت: بر کسی پوشیده نیست که معامله قرن به نفع ما به هیچ عنوان نیست و ساده است هرکه نداند که معامله مذکور، طراحی شده از سوی لابی صهیونیست در پوشش آمریکایی است.

وی افزود: در حالی که همه از مخالفت با معامله قرن حرف می زنیم، استراتژی برای مقابله و ممانعت از اجرای آن کجاست؟ یکسال یا بیشتر گذشته و ما با این معامله قرن مخالفت می‌کنیم پس راهکار عملی برای مقابله با آن چه می‌شود؟

صبری تاکید کرد: احزاب و گروههای فلسطینی همگی بدون استثنا به همراه دست اندرکاران باید دست به دست هم و به طور جدی موضوع را بررسی کنند و راهبردی مورد توافق همه وضع کنند.
 

واکنش وزارت خارجه سوریه به معامله قرن

وزارت خارجه سوریه به شدت معامله قرن را محکوم کرد. یک منبع وابسته به وزارت خارجه سوریه اعلام کرد: سوریه به شدت معامله قرن که به مثابه تسلیم شدن شدن در برابر اشغالگران غاصب اسرائیلی است را محکوم می کند. طرح آمریکایی اخیر مجددا ائتلاف آمریکا و رژیم صهیونیستی در دشمنی شدید با جهان عرب و موضوعات آنرا نشان داد.

این منبع بیان کرد: سیاست آمریکا در منطقه هدف اول و آخر آن در خدمت اسرائیل و طرحهای توسعه طلبانه آن به زیان حقوق و منافع عربی است. سوریه از جامعه جهانی می خواهد که این دهن کجی آمریکا به مشروعیت بین المللی را محکوم کند و در راستای پایان اشغالگری اسرائیل بر اراضی عربی و فلسطینی و تضمین حقوق مشروع ملت فلسطین حرکت کند.
 

الجعفری: رونمایی از معامله قرن، خوش خدمتی به اسرائیل است

«بشار الجعفری» نماینده دائم سوریه در نشست چهارشنبه شب سازمان ملل گف: این اقدامی یکجانبه و خصمانه علیه خود سازمان ملل و بی اعتنایی کم سابقه به تصمیمات آن در رابطه با موضوع فلسطین و تلاشی ناامید کننده واشنگتن برای اجرای طرح های جدید استعماری در منطقه و تکرار جنایتی است که انگلیس بیش از 100 سال پیش با صدور بیانیه شوم وعده بالفور، آن را مرتکب شد.

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل خاطر نشان کرد، رونمایی از این طرح آمریکایی در حقیقت خوش خدمتی به رژیم اشغالگر اسرائیل و سناریوهای توسعه طلبانه و خصمانه آن و به ضرر حقوق و مصالح امت های عربی و نقض صریح قوانین بین المللی و منشور سازمان ملل است که صراحتا بر پایان اشغالگری جولان سوریه و توقف شهرک سازی تاکید دارد.
 

بغداد حامی برادران فلسطینی در دفاع از حقوق مشروع خود است

وزارت خارجه عراق به اعلام طرح معامله قرن از سوی آمریکا واکنش نشان داد.

وزارت خارجه عراق اعلام کرد که این کشور در کنار برادران فلسطینی خود می ماند و از ملت فلسطین در دفاع از حقوق مشروع خود حمایت می کند.

این وزارتخانه افزود: ما از برادران فلسطینی خود در دفاع از حق بازگشت آوارگان فلسطینی و تشکیل کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس شریف حمایت می کنیم.
 

واکنش سید عمار حکیم به طرح معامله قرن

«سید عمار حکیم» رهبر جریان ملی حکمت عراق تاکید کرد که طرح معامله قرن توطئه‌ای خطرناک علیه ثبات و صلح جهانی است. "مقتدی صدر" رهبر جریان صدر عراق نیز تاکید کرد که قدس شریف متعلق به همه ادیان الهی و فلسطین، سرزمین آزادگان است. «حسن کریم الکعبی» معاون پارلمان عراق گفت که اعلام جزئیات معامله قرن توسط ترامپ و نتانیاهو در این زمان مشکوک، منجر به تنش های جدید و فروپاشی همه نشانه های صلح و امنیت در منطقه خواهد شد.
 

اردوغان: کشورهای عربی حامی معامله قرن باید پاسخگوی جهان اسلام باشند

دفتر ریاست‌جمهوری ترکیه در واکنش به اعلام معامله قرن از سوی دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا در بیانیه ای از حمایت برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس از این طرح انتقاد کرد.

در این بیانیه آمده است: طرح صلح ترامپ، کشورهای منطقه را ملزم می‌کند که تلاش کنند، مشکلات خود را بدون دخالت خارجی حل و فصل کنند. به نظر می‌رسد برخی کشورهای حاشیه خلیج [فارس]، از طرحِ دور از برابری و عدالت و صلح ترامپ حمایت می‌کنند. این کشورها باید به سوالات جهان عرب و اسلام پاسخ دهند.

این بیانیه می‌افزاید: نتانیاهو [نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی] برای تضمین آینده سیاسی‌اش، این بازی سیاسی را راه انداخته است زیرا تحت فشارهای داخلی در اسرائیل است.
 

احمد ابوالغیط: معامله قرن بیانگر دیدگاه غیرالزام آور آمریکا است

«احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب در واکنش به اعلام معامله قرن از سوی واشنگتن اظهار داشت: طرح معامله قرن حقوق مشروع ملت فلسطین را تا حد زیادی از بین می‌برد.

وی گفت: تحقق صلح عادلانه و دائمی میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها در گرو خواست طرفین و نه خواست طرف سوم است. طرح صلح رئیس جمهوری آمریکا نیز بیانگر دیدگاه غیرالزام آور آمریکا است.

دبیرکل اتحادیه عرب افزود: ما طرح آمریکا را به دقت بررسی و مطالعه می‌کنیم و از هر تلاش جدی که برای تحقق صلح انجام شود، استقبال می‌کنیم. اما پس از اعلام جزئیات این طرح، نخستین برداشت از آن این است که حقوق مشروع فلسطینی‌ها در سرزمین خودشان به طور گسترده پایمال شده و بندهای این طرح با ایده‌های توافقی مطرح شده، بسیار فاصله دارد.
 

زیاد نخاله: باید با ایثار و فداکاری واقعیت‌های جدیدی خلق کنیم

زیاد نخاله دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین در واکنش به اعلام معامله قرن از سوی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا گفت: این اقدام توطئه آمیز ما را در برابر شرایطی قرار داده است که باید روش خود در برخورد با همه چیز را تغییر دهیم.

وی از مردم فلسطین دعوت کرد که در شرایط کنونی اختلافات خود را کنار بگذارند. به گفته نخاله، دیگر سخنرانی‌ها و بیانیه‌ها و تعارف کردن‌ها فایده‌ای ندارد و باید با ایثار و فداکاری واقعیت‌های جدیدی خلق کرد.

دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین با اشاره به موضع برخی کشورهای عربی گفت: واکنش بسیاری از کشورهای عربی نشان می‌دهد که رهبران آنها از مسئولیت‌های خود در برابر فلسطین فرار می‌کنند.
 

سخنگوی گردان‌های حزب الله عراق: معامله قرن آغازی بر پایان رژیم صهیونیستی است

«محمد محیی» سخنگوی گردان‌های حزب‌الله عراق اعلام کرد: معامله قرن اعلام شده از سوی ترامپ اوج وقاحت دولت آمریکا را نشان می‌دهد.

وی افزود: معامله شوم ترامپ آغازی بر پایان رژیم صهیونیستی خواهد بود.

سخنگوی گردان‌های حزب‌الله عراق بیان کرد: دست بسته نخواهیم ماند و به ملت فلسطین بر عکس برخی رژیم‌های عربی کمک خواهیم کرد.
 

واکنش حزب الله لبنان به معامله قرن

حزب الله لبنان سه شنبه شب با صدور بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن طرح صلح دونالد ترامپ موسوم به «معامله قرن»،‌ اعلام کرد که هیچ توطئه، معامله و خیانتی نمی‌تواند حقوق فلسطینیان را در اراضی شان پایمال کند و امت و ملت زنده ما این توانایی را دارد که به زودی این معامله را از بین ببرد.

به گزارش المنار، در بیانیه حزب الله آمده است: معامله قرن گام بسیار خطرناکی است که پیامدهای بسیار بدی بر آینده منطقه و ملت‌های آن خواهد داشت.
 

جریان المستقبل: معامله قرن مانند یک سیلی به تلاش‌های صلح عادلانه است

جریان المستقبل لبنان به رهبری سعد الحریری با صدور بیانیه‌ای نسبت به اعلام معامله قرن از سوی واشنگتن واکنش نشان داد.

در این بیانیه آمده است: معامله قرن نباید به حساب ملت فلسطین و مبارزه تاریخی آن در دفاع از سرزمین، مقدسات و تثبیت حقوق مشروع در ایجاد دولت مستقل فلسطینی با مرکزیت قدس اجرایی شود.

در ادامه بیانیه گفته شده است: ایستادن در کنار وحدت ملت فلسطین و سران آن در رد این معامله که بر پایه پیمان «بالفور» است، وظیفه‌ای عربی، ملی، اخلاقی و انسانی است آن‌هم در زمانی که بیم از نابودی مسأله فلسطین می‌رود.
 

دفتر آیت الله سیستانی: معامله قرن احساسات مسلمانان را جریحه دار کرد

دفتر آیت‌‎الله سیستانی با صدور بیانیه‌ای در واکنش به طرح صلح ادعایی آمریکا و اقدام واشنگتن در به رسمیت شناختن قدس شریف به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به صراحت اعلام کرد: «این طرح محکوم است و احساسات صدها میلیون عرب و مسلمان را در جهان جریحه دار کرده است».
 

سخنگوی جنبش انصارالله یمن: رژیم‌های عربی از توطئه‌های آمریکا و اسرائیل حمایت می‌کنند

یمن؛ «محمد عبدالسلام» سخنگوی جنبش انصارالله یمن در واکنش به طرح صلح ترامپ موسوم به معامله قرن گفت: رژیم‌های عربی از توطئه‌های آمریکا و اسرائیل حمایت می‌کنند. طرح صلح ترامپ نقاب از میانجیگری آمریکا برداشت و نشان داد که این کشور دشمن واقعی امت اسلامی است. همچنین نقش رژیم‌های عربی را که مسوولیت حمایت مالی از طرح‌های استعمار بر دوش آنها گذاشته شده بر ملا کرد.
 

شورای همبستگی قبایل یمن: حمایت مالی امارات و عربستان از معامله قرن

شورای همبستگی قبایل یمن با صدور بیانیه‌ای به معامله قرن واکنش نشان داد.

این شورا بیان کرد: قبایل یمنی به شدت با معامله قرن توطئه آمیز مخالف هستند و آن‌را محکوم می‌کنند. قبایل یمن این معامله را با حمایت مالی سعودی و اماراتی محسوب می‌کند و آن را تجاوز آشکاری از سوی آمریکا قلمداد می‌کنند. از همه شیوخ و سرشناسان قبایل و مردان قبایل می‌خواهیم که به شدت علیه این معامله به پا خیزند.
 

وزارت خارجه ترکیه: معامله قرن نابودی راه حل دودولتی و سرقت اراضی فلسطین است

«جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ساعاتی پس از رونمایی طرح صلح ادعایی «دونالد ترامپ» موسوم به معامله قرن در روز سه شنبه، با صدور یک بیانیه که نسخه‌ای از آن در تارنمای اتحادیه اروپا منتشر شد، اعلام کرد: «اتحادیه اروپا طرح پیشنهادی (معامله قرن) را بررسی و ارزیابی خواهد کرد. این اقدام بر مبنای موضع اتحادیه اروپا و همچنین تعهد مستحکم آن به دست یابی به راه حل تشکیل دو دولت [فلسطین و اسرائیل] با در نظر گرفتن آرمان‌های مردم فلسطین و اسرائیل و احترام به تمامی قطعنامه‌های سازمان ملل متحد و توافق‌های بین المللی صورت می‌گیرد».

وی افزود که اتحادیه اروپا آمادگی خود را برای همکاری در راستای از سرگیری مذاکرات معنادار به منظور حل و فصل دائمی مشکلات و دست‌یابی به صلح پایدار اعلام می‌دارد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین تأکید کرد «تنها راه حل واقعی برای پایان منازعه‌ها، تعهد به تشکیل دو دولت فلسطین و اسرائیل است».
 

دوحه: حراست از حقوق ملت فلسطین راه دستیابی به صلح در خاورمیانه است

وزارت خارجه قطر اعلام کرد که دوحه از تلاش آمریکا در جهت یافتن راه حل‌هایی برای مناقشه فلسطین- اسرائیل تا زمانی که این راه حل‌ها در چارچوب مشروع بین المللی باشند، قدردانی می‌کند.

این وزارتخانه در بیانیه خود می‌افزاید که «بدون حراست از حقوق فلسطینیان از طریق تشکیل یک دولت مستقل بر مبنای مرزهای ۱۹۶۷، به صلح نمی‌توان دست یافت».
 

ریاض: از تلاش‌های ترامپ جهت ایجاد صلح در خاورمیانه حمایت می‌کنیم

وزارت خارجه عربستان سعودی در واکنش به رونمایی آمریکا از طرح صلح ادعایی سازش به «معامله قرن» بیانیه‌ای صادر کرد.

وزارت خارجه عربستان سعودی در این بیانیه حمایت خود را از آنچه که تلاش‌های «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای «برقراری صلح بین فلسطین و اسرائیل» خوانده، اعلام کرده است.

در بخشی از این بیانیه آمده است: «ما بار دیگر حمایت خود را از تمام تلاش‌ها در جهت رسیدن به راه حلی فراگیر و منصفانه برای حل و فصل مناقشه فلسطین اعلام می‌کنیم».
 

مواضع رسمی الجزایر و کویت در قبال معامله قرن

الجزایر و کویت در اولین واکنش رسمی پس از رونمایی از این طرح، مخالفت خود را با آن اعلام کردند.

در بیانیه وزارت خارجه الجزایر بر حمایت کامل از حق ملت فلسطین تأکید و اعلام شده، حق فلسطینی‌ها در ایجاد دولت مستقل فلسطینی با مرکزیت قدس شرقی غیرقابل تصرف است.

بر اساس گزارش «رأی الیوم»، در این بیانیه آمده است: در پی اعلام آنچه معامله قرن نامیده می‌شود الجزایر بر حمایت شدید خود از مسأله فلسطین و حق آن در ایجاد دولت مستقل با مرکزیت قدس شرقی تأکید می‌کند حقی که غیرقابل تصرف است و با گذشت زمان از بین نمی‌‎رود.

الجزایر در ادامه بر طرح صلح عربی تصویب شده در نشست بیروت تأکید کرد، طرحی که عقب‌نشینی کامل از اراضی اشغالی در مقابل صلح و در چارچوب مشروع بین‌الملل  قطعنامه‌های مرتبط شورای امنیت بویژه قطعنامه‌های ۲۴۲ و ۳۳۸ را مطرح می‌کند.

کویت
کویت هم اعلام کرد، حل عادلانه و فراگیر برای مسأله فلسطین جز با التزام به قطعنامه‌های بین‌المللی ممکن نیست.

بر اساس گزارش روزنامه «الشرق الاوسط»، در ابتدای بیانیه وزارت خارجه کویت از آنچه تلاش آمریکا برای حل نزاع فلسطینی-اسرائیلی نامیده شده، قدردانی شده و در ادامه آمده است: کویت بنا به موضع ثابت و اصولی خود در حمایت از گزینه‌های ملت فسطین، بار دیگر تأکید می‌کند که حل فراگیر و عادلانه مسأله فلسطین جز با تعهد به قطعنامه‌های بین‌المللی مرتبط و مبانی جامعه بین‌المللی که در مقدمه آن ایجاد دولت مستقل و دارای حاکمیت در مرزهای ۴ ژوئن ۱۹۶۷ با مرکزیت قدس قرار دارد، محقق نمی‌شود.
 

نیکی هیلی: اولویت نخست در معامله قرن امنیت ملی اسرائیل است

«نیکی هیلی» سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل به صراحت اعلام کرد که اولویت نخست در طرح موسوم به «معامله قرن» «امنیت ملی اسرائیل» است.

وی در ادامه مدعی شد که «این طرح قابل اجراست و طرحی است که جرد کوشنر [مشاور کاخ سفید و داماد ترامپ] زمان زیادی را صرف آن کرده است».

هیلی در ادامه ادعاهای خود افزود این خطر که کشورهای عرب همجوار همچون اردن توافقنامه‌های صلح خود با اسرائیل را لغو کنند، وجود ندارد.
 

وزیر خارجه اردن: تنها راه دستیابی به صلح تشکیل کشور فلسطین به پایتختی قدس شریف است

«ایمن الصفدی» وزیر خارجه اردن شامگاه سه شنبه در واکنش به طرح صلح ادعایی آمریکا موسوم به «معامله قرن» که ساعاتی پیش توسط «دونالد ترامپ» از آن رونمایی شد، اعلام کرد که «اردن از هرگونه تلاش خالصانه که هدف از آن دستیابی به صلحی عادلانه و فراگیر و مورد قبول مردم باشد، حمایت می کند».

الصفدی در ادامه تأکید کرد که «تنها مسیر دستیابی به یک صلح فراگیر و پایدار تشکیل دولت مستقل فلسطین بر مبنای مرزهای سال ۱۹۶۷ و به پایتختی قدس شریف است».
 

واکنش سفیر امارات به معامله قرن

سفیر امارات در واشنگتن گفت که کشورش از آنچه تلاش‌های مداوم آمریکا برای دستیابی به توافق صلح حقیقی بین فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها انجام می‌دهد، قدردانی می‌کند.

«یوسف العتیبه» مدعی شد که طرح اعلامی از سوی ترامپ موسوم به «معامله قرن» نقطه آغاز مهمی برای بازگشت به مذاکرات در چارچوب بین المللی تحت نظارت آمریکا است.

سفیر امارات در واشنگتن که کشورش همواره دنباله روی سیاست‌های آمریکا بوده است، همچنین ادعا کرد که معامله قرن طرحی جدی برای حل بسیاری از مسائل موجود در خصوص موضوع فلسطین است.
 

رئیس سابق اطلاعات رژیم صهیونیستی: معامله قرن ترامپ حتی ارزش حرف زدن ندارد

«آموس یادلین» رئیس سابق اطلاعات ارتش رژیم صهیونیستی گفت: «طرح صلح ترامپ یک طرح صلح نیست و مطمئن نیستم که حتی پایه‌ای برای نقشه صلح باشد.»

یادلین که امروز (چهارشنبه) در کنفرانس «موسسه مطالعات امنیت ملی دانشگاه تل‌آویو» سخنرانی می‌کرد، افزود: «شاخص‌های این معامله برای اسرائیل خیالی است اما امیتازهایی که به فلسطینی‌ها داده شده به اندازه‌ای نیست تا آنها با معامله موافقت کنند.» وی خاطر نشان کرد، امتیازهای که به فلسطینی‌ها داده شده خیلی کمتر از آن چیزی است که در گذشته پیشنهاد شده است.»

رئیس سابق اطلاعات ارتش رژیم صهیونیستی در ادامه خاطر نشان کرد: «فلسطینی‌‌ها این طرح را رد و محکوم کرده‌اند و حتی حاضر نشده‌اند درباره آن گفت‌وگو کنند.»
 

هاآرتص: معامله قرن شکست خواهد خورد

روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» روز چهارشنبه در گزارشی نوشت که طرح سازش تحمیلی «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا موسوم به معامله قرن شکست خواهد خورد.

این روزنامه در ادامه گزارش خود نوشت: «به نظر می رسد زمان بندی رونمایی از این طرح با هدف کمک به چالش‌های سیاسی و قانونی "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر اسرائیل و نه تحقق صلح در منطقه است.»  

هارتص نوشت: «برای رونمایی از اطرح از فلسطینیان دعوت به عمل نیامد و آنها دو سال است که هیچ ارتباط واقعی با دولت ترامپ ندارند در نتیجه این طرح پیش از به دنیا آمدن مرده است.»
 
واکنش‌های جهانی به معامله قرن

منبع:
1.خبرگزاری مهر
2. خبرگزاری تسنیم
3. خبرگزاری فارس
4. خبرگزاری ایرنا


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.