فرصت ها و چالش های پیش روی جریانات سیاسی در انتخابات مجلس

شرایط اجتماعی و سیاسی کشور نیاز به حضور حداکثری مردم در انتخابات و ورود چهره‌های کارا از هر دو جناح اصولگرا و اصلاح طلب به مجلس دارد. پس تلاش گروه‌ها و جناح‌ها بر این موضوع باید تمرکز داشته باشد. یعنی یک انتخابات رقابتی، سالم، نتیجه بخش و پرشور، مورد نیاز کشور انقلابی ما است.
پنجشنبه، 10 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
نویسنده : صادق دلاوری
موارد بیشتر برای شما
فرصت ها و چالش های پیش روی جریانات سیاسی در انتخابات مجلس
گروه ها و جریانات سیاسی شاخص کشور پس از انتشار نتایج اولیه بررسی صلاحیت نامزدهای این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی، به صورت فشرده در حال پیگیری نشست‌ها و رایزنی‌های خود برای تعریف لیست های انتخاباتی هستند. اما فعلا تا نهایی نشدن لیست کاندیداهای مجاز به ورود به گود مبارزات انتخاباتی، هیچ یک از احزاب قادر به تعیین و تکلیف لیست انتخاباتی خود نیستند. خصوصا جریان اصلاحات که بدلیل رد صلاحیت گسترده نامزدهای منصوب به خود به وضعیت بغرنجی دچار شده و به همین دلیل هم اکنون در حال پیگیری وضعیت صلاحیت تعداد از چهره های شاخص خود می‌باشد، زیرا فقدان حضور چهره های شاخص اصلاح طلب در این دوره از انتخابات مجلس عملا سهمیه حضور اصلاح طلبان در انتخابات را به شکل محسوسی کاهش خواهد داد و عملا آنها را از ایفای نقش در قانون گذاری‌های چهار سال آینده کشور محروم خواهد کرد.

برای درک بهتر آنچه بر سر اصلاح طلبان آمده است بد نیست بدانید که تنها از فراکسیون امید مجلس یازدهم چهل و دو نفر رد صلاحیت شده اند  و بنا بر اعلام شورای نگهبان اغلب رد صلاحیت های نمایندگان فعلی مجلس ناشی از مسائل اقتصادی آنها بوده است.

بنا بر آمار منتشر شده هم اکنون از 290 نماینده مجلس فعلی 90 نماینده رد صلاحیت شده اند که با احتساب 42 نماینده لیست امید، 48 نماینده دیگر وابسته به سایر جریانات نیز رد صلاحیت شده اند که برخی از آنها  طی دوره های اخیر جز مهمترین چهره‌های سیاسی مجلس بوده اند و فقدان حضور آنها در لیست‌های انتخاباتی به خوبی محسوس خواهد بود.
 

دلشوره اصلاح طلبان

حمایت تمام و کمال جریان اصلاحات از دولت تدبیر و امید و بروز پر رنگ برخی از ناکارآمدی‌های سیاسی و اقتصادی دولت یازدهم و دوازدهم موجب شد تا بخش زیادی از سرمایه اجتماعی جریان اصلاحات ریزش کند، به طوری که با اعلام افزایش نرخ قیمت بنزین در آبان ماه و بروز حوادث پس از آن بزرگان جریان اصلاحات به این نتیجه رسیدند که اعتبار و سرمایه اجتماعی آنها در پی سوءمدیریت‌های اقتصادی دولت با چالش اساسی روبرو شده و نمی‌توان با تکنیک‌هایی از جمله "تکرار می کنم" امیدی به تسخیر مجدد صندلی‌های سبز مجلس داشت.

لذا در بازه ثبت نام علاقمندان به کاندیداتوری مجلس اغلب چهره های شاخص جریان اصلاحات به دلیل نگرانی از عدم توانایی در جلب اقبال عمومی از شرکت در این دوره از انتخابات انصراف دادند و اندک چهره های باقی مانده این جریان نیز امید چندانی به کسب توفیق مناسب در ورود به مجلس ندارند.
 

امید اصولگرایان

با توجه به ریزش هواداران و سرمایه های اجتماعی دولت یازدهم و جریانات حامی آن از جمله اصلاح طلبان، به نظر می‌رسد که در انتخابات پیش رو فرصتی طلایی برای حضور پر اقبال جریانات اصول‌گرا فراهم شده است به همین دلیل نیز اصول‌گرایان از ماه ها قبل سازوکاری به نام شورای ائتلاف نیروهای انقلاب را برای شکل دهی یک لیست واحد و حضور قدرتمندانه در مجلس راه‌اندازی کرده اند و حتی برای جذابیت بخشی به لیست‌های خود از حضور چهره های جوان پسند تلویزیونی از جمله وحید یامین پور نیز بهره برده اند.

بر اساس آنچه تاکنون مشخص شده است،  فعلا شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب لیست 30 نفره ای را برای حوزه انتخابیه تهران مشخص کرده که تنها 7 چهره آن شاخص و شناخته شده هستند و باقی آنها از چهره های جوان، روحانی و بانوان انتخاب شده اند.
 

تعدد لیست های انتخاباتی اصولگرایان

هر چند به نظر می‌رسد که شرایط اجتماعی و سیاسی کشور زمینه موفقیت اصولگرایان در انتخابات آتی را به خوبی فراهم کرده، اما شکاف و تشتت آرا در جبهه اصولگرایان می‌تواند زمینه ساز عدم شکل‌گیری یک موفقیت تمام کمال برای جبهه اصول‌گرایان گردد. زیرا پایش دیدگاه ها و نظرات شخصیت‌های اصول‌گرا نشان از افزایش احتمال ارائه سه فهرست جداگانه توسط جریانات اصول‌گرا دارد و جالب اینکه هیچ‌کدام از لیست‌های مطرح شده دیگری را قبول ندارد، به همین دلیل هم فعلا علاقه ای به ایجاد ائتلاف مشترک از خود نشان نمی‌دهند.

بنا بر گزارشات منتشر شده سه لیستی که فعلا احتمال نهایی شدن آنها برای حضور در عرصه انتخابات اسفند ماه وجود دارد عبارتند از: لیست اصول‌گرایان سنتی با سر لیستی مصطفی میرسلیم، لیست مجلس نو یا همان نواصول‌گرایان با سرلیستی محمدباقر قالیباف و جبهه پایداری با سرلیستی مرتضی آقاتهرانی.

البته عقلای جریان اصول‌گرایی از این مسئله به شدت واهمه دارند، زیرا در صورت ارائه لیست‌های گوناگون امکان وقوع عدم الفتح در کلان شهر‌ها و خصوصا تهران وجود دارد، زیرا جریان مقابل قطعا با یک لیست و با بهره گیری از روش‌های متفاوت تلاش خواهد کرد تا مانع از رأی آوری جریان اصول‌گرایی شود و وقتی پای لیست‌های گوناگون در میان باشد قطعا این کار ساده تر خواهد بود.
 

راهبرد دشمن در قبال انتخابات اسفند

دولت آمریکا و جریانات ضد انقلاب پس از وقوع حوادث آبان ماه در تلاش اند تا با تداوم بخشی به نارضایتی‌های اقتصادی و اجتماعی کشور موجب کاهش مشارکت آحاد مردم در انتخابات پیش رو شوند. آن‌هم به این دلیل که کاهش مشارکت در انتخابات می‌تواند زمینه ساز سوء استفاده هایی از جمله القاء عدم مشروعیت قانون‌گذاری در مجلس آتی شود و این ترفند همان ترفندی است که امروز علیه پارلمان عراق به کار گرفته شده است.

لذا به نظر می‌رسد که در طی هفته های آتی بر حجم جنگ روانی رسانه های آمریکایی و نفاق علیه ملت ایران افزوده خواهد شد که یکی از نمونه های اخیر آن اعمال تحریم‌های تازه بر صنایع فولاد و نساجی کشورمان است که هدف از آن هم چیزی جز افزایش فشار معیشتی بر توده های مردم و تحریک بیش از پیش نارضایتی آنها در روزهای منتهی به انتخابات نیست.

لذا با توجه به فضای پیش روی کشورمان از عقلای جریانات سیاسی و رسانه ای کشور انتظار می‌رود که فارغ از منافع حزبی و جناحی افزایش مشارکت عمومی در انتخابات را اولویت خود قرار دهند و از بروز هرگونه رفتار سیاسی که منجر به تضعیف مشارکت عمومی در انتخابات شود به شدت اجتناب نمایند تا در این برهه حساس از تاریخ انقلاب اسلامی یک بار دیگر نقشه های شوم دشمن خنثی شده و ملت ایران در فصل جدیدی از تاریخ پر افتخار خود مقتدرانه تر از پیش گام بردارد.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.