گفتگوی راسخون با دکتر جعفر قناد باشی کارشناس مسائل بین الملل

مردم آزاده عراق در مواجه با دشمن

اجتماع عظیم مردم عراق در مورد خروج امریکا از عراق و عدم سلطه پذیری توسط بیگانگان و دشمنان پیامی مهم را به مردم جهان مخابره کرد و آن اینکه همه مردم آزاده جهان باید مانند مردم ابران و عراق در مورد امریکا عمل کنند و همه جانبه وارد میدان شوند و دست دخالت او را از کشورشان قطع کنند...
شنبه، 12 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
مصاحبه کننده : زهرا احمدی
موارد بیشتر برای شما
مردم آزاده عراق در مواجه با دشمن
واکنش مردم و جریانات سیاسی عراق به دیدار رئیس جمهور کشورشان با ترامپ بعد از ترور شهید ابومهندی المهندس چگونه بود؟
در شرایطی که مردم عراق خود را برای راهپیمایی روز جمعه آماده می‌کردند، آقای «برهم صالح» رئیس جمهور عراق در دیدار با آقای ترامپ در اجلاس داووس در سوئیس زمینه های ابراز گلایه، شکایت، نارضایتی و نگرانی مردم عراق را فراهم کرد، به نحوی که دیدار رئیس جمهور عراق با آقای ترامپ به صورت گسترده ای از سوی مردم عراق مورد تقبیح قرار گرفت، نه تنها مردم عراق بلکه گروه های سیاسی عراقی دیدار رئیس جمهور کشورشان با آقای ترامپ را در شرایط کنونی عراق حرکتی بسیار منفی عنوان نمودند، حرکتی که عراقی‌ها به هیچ وجه راضی به انجام آن نبودند، که نشان از آزادگی مردم عراق و باز کردن قیودهای مختلف بین المللی و غربی از دست و پای خود دارد.
 
آیا دولت عراق می‌تواند ابلاغ پیام خشم مردم کشورش را به آقای ترامپ دستاویز توجیه این دیدار قرار دهد؟
به هر حال ممکن است دولت عراق چنین توجیهی داشته باشد که یکی از مهمترین اهداف این دیدار رساندن خواست قلبی مردم عراق در خصوص خروج نیروهای آمریکایی از کشورشان یا ابراز انزجار از ترورهای اخیر بوده است. اما با توجه به شرایط و جو روانی حاکم بر عراق و خشم مردمی که هنوز چند هفته از شهادت قهرمانان مبارزه با داعش نمی‌گذرد، دیدار رئیس جمهور کشورشان با آقای ترامپ را نوعی دیگر از مداخله توسط آمریکا در امور عراق نسبت میدانند. لذا این دیدار سبب افزایش خشم و نفرت عمومی در عراق شد و مردم عراق هیچ‌گاه راضی به نشست و سخن گفتن رئیس جمهورشان با  آقای ترامپ به عنوان سرکرده گروه قاتلان فرمانده نجات بخش خود آقای ابومهدی المهندس به عنوان قهرمان ضد تروریست نبودند.

مردم عراق می‌دانند افرادی چون شهید ابومهدی المهندس و سردار سلیمانی پیشگامان مبارزه با داعش و قهرمانان ملی عراق و ایران به شمارمی روند. بزرگانی که موجبات رهایی ملتها را از یوغ آمریکا و تروریسم تکفیری فراهم کردند. لذا حاضر به مذاکره با قاتلانی نیستند که در اولین ساعات بامداد جمعه 13دی‌ماه بهترین قهرمانان آنها را در برابر چشم جهانیان ترور کردند. مردم عراق دیدار با رئیس دولت آمریکا را عملی ضد مبارزه با تروریست و ضد مبارزه با داعش تلقی می‌کنند چرا که ترامپ و آمریکا حامیان تروریسم و داعش هستند، لذا ملاقات انجام شده از سوی ملت عراق با انزجار و گلایه های به حقی رو به رو شد که چرا رئیس جمهور عراق با شخصی که منفور مردم عراق است دیدار کرده است، بغضی که در گلوی مردم عراق از شهادت قهرمانشان باقی مانده است.
 
اعتراض مردم عراق به نیروهای آمریکایی حاضر در عراق و اعلام اعتراض به نشست رئیس جمهور کشورشان با آقای ترامپ را ناشی از افزایش شناخت مردم این کشور از آمریکا می دانید؟
حضور نیروهای آمریکایی مستقر در عراق براساس هیچ معاهده بین المللی نیست، آمریکایی‌ها به صورت خودسر و خواست یک جانبه با زور و فشار و ارعاب در عراق باقی مانده‌اند، چنین حضوری قاعدتاً موجب سرافکندگی و خفت یک ملت است. به خصوص ملتی که بعد از جنگ‌های طولانی و فشارها و تحمل کاستی‌ها و زورگویی‌های مختلف، خواهان حفظ استقلال کشور خود و دفاع همه جانبه از تمامیت ارضی خود هستند. ملت عراق امروز نه به آقای ترامپ بلکه به هیچ زورگوی مستبدی اجازه سیاست‌های مداخله‌ جویانه را نه تنها در عراق بلکه در کل منطقه و نسبت به مسلمانان و جهان اسلام نمی‌دهد، چرا که می‌داند ترامپ و یهودیان و آمریکایی‌ها مسلمانان را در زمره پست‌ترین طبقات انسانی جامعه بین الملل به شمار می‌آورند و عراقی‌ها به این باور رسیده اند که رئیس دولت آمریکا شخصیتی ناچیز و بسیار نامتعادل است، که برقراری ارتباط با وی به هیچ‌وجه به صلاح کشورشان نیست.

مردم آزاده عراق در مواجه با دشمن

مردم عراق به خوبی به این موضوع واقفند که آمریکایی‌ها علاوه بر ترور قهرمان کشورشان در ایجاد شورش‌ها و اغتشاش و ناامنی عراق بسیار جدی عمل کرده و برنامه های مختلفی پیاده کرده اند. بسیاری از اغتشاشات و ناامنی‌ها و به آتش کشیدن زیر ساخت ها و ساختمان‌ها در عراق از سوی سفارتخانه آمریکا طراحی شده و با تحریک و ایجاد داعش و دسته جوکرها بسیاری از شهرهای عراق را به آتش ناامنی کشیدند. حمله به سفارت آمریکا ناشی از خشم مردم عراق و پی بردن به دسیسه های آمریکا در کشورشان بود. مردم عراق از کشتار نیروها و فرماندهان حشد الشعبی بسیار ناراحت و خشمگین هستند. لذا تظاهرات میلیونی مردم عراق در روز جمعه گذشته تصویر بسیار روشنی از انزجار مردمی به آمریکایی‌ها را به دنیا نشان داد، شاید بتوان گفت این تظاهرات استثنایی در تاریخ عراق به شمار می رود.
 
پیام ملت عراق به مردم دنیا در قیام ضد آمریکایی خود تجمع عظیم‌شان چه بود؟
قیام خود جوش مردم علیه آمریکا که با هدف اخراج نیروهای آمریکایی برگزار شد، حاوی این پیام مهم به مردم دنیا بود که عراقی‌ها به ماندن آمریکایی‌ها در کشورشان نه گفتند؛ چرا که حضور آمریکایی‌ها در هر کشوری از منطقه غیر از ضرر و زیان برای آنها دستاوردی به دنبال ندارد. امریکایی‌ها با ساختن پایگاه های نظامی در کشورهای منطقه به دنبال تأمین و تعمیق منافع خود و غارت منابع ملت‌های مظلوم هستند، قاعدتا مخالفت‌های مردم عراق با حضور نیروهای آمریکایی در کشورشان برای آمریکایی‌ها بسیار هزینه دارد و گران تمام می‌شود و آمریکایی‌ها در شرایط سخت پیش‌رو همچنان شاهد تظاهرات و فشارهای مردم عراق علیه خود خواهند بود. لذا آمریکایی‌ها پس از این در عراق و منطقه برای حضور خود باید هزینه زیادی را متحمل شوند. چرا که مردم منطقه به خوبی به واقعیت سیاست‌های کثیف و جنایت‌های آشکارا و نهان آمریکایی‌ها پی برده اند.


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.