کشتار مسلمانان در هند؛ اهداف و سناریوها

گرایش «ملی‌گرایی افراطی» که در چند سال اخیر و بعد از روی کارآمد دونالد ترامپ به‌سرعت رشد کرد و از آمریکا و اروپا تا شرق آسیا را درگیر خود کرده است در مقامات کنونی هند تاثیر زیادی داشته است، هرچند با توجه به سابقه دموکراسی در هند و نقش مسلمانان در این کشور، عملیاتی شدن سناریوی های آمریکایی – صهیونیستی در هند مورد تردید است.
دوشنبه، 19 اسفند 1398
تخمین زمان مطالعه:
نویسنده : مرتضی عسکری
موارد بیشتر برای شما
کشتار مسلمانان در هند؛ اهداف و سناریوها
خبرها و تصاویری که طی چند روز گذشته‌ از کشور هفتاد و دو ملت منتشر شده صحنه‌های دل‌خراشی را به تصویر می‌کشد که حکایت از شرایط وخیم مسلمانان هندوستان و اعمال خشونت علیه آنها دارد. بر اثر خشونت‌های یک هفته‌ای علاوه بر کشته شدن ۴۶ تن، بیش از ۳۰۰ نفر دیگر نیز مجروح شدند. خشونتی نشأت گرفته از ابلاغ «قانون تابعیت» یا به اصلاح قانون شهروندی که در پارلمان هند به تصویب رسیده است. اما مسلمانان آن را شدیدا تبعیض آمیز و تلاشی برای منزوی کردن بیشتر آنها در این کشور می‌دانند، زیرا بر اساس مقرارت جدید پناه‌جویان کشور‌هایی مانند بنگلادش، افغانستان و پاکستان در هند می‌توانند شهروندی این کشور را دریافت کنند، اما مسلمانان را از کسب این حق مستثنی کرده‌اند.
 
در دسامبر 2019 پارلمان هند با رای اکثریت حزب حاکم، لایحه اصلاح قانون تابعیت هند را تصویب کرد که طبق آن همه مهاجران هندو، سیک، بودایی، آیین جین، زرتشتی و مسیحیان و... می‌توانند شهروندی هند بگیرند، به‌جز مسلمانان تبعیضی کاملا آشکار علیه مسلمانانی که اتفاق به دلیل نسل‌کشی در دیگر کشورها مثل میانمار و بنگلادش، به هند پناه آورده‌اند یا مسلمانانی که سال‌هاست ساکن هند هستند، اما تابعیت ندارند و از آن زمان اعتراضات مسالمت‌آمیز آنها آغاز شده است.
 

هدف از این قانون چیست؟

«نارندرا مودی» نخست وزیر هند و حزب حاکم BJP، بخشی از هندوهای افراطی هستند که این قانون اولین و آخرین اقدام آنها علیه مسلمانان نیست. مودی پیش از نخست وزیری نیز بارها به اقدامات وحشیانه علیه مسلمانان دست‌زده است. در سال 1991 عجیب‌ترین و فجیع‌ترین تخریب تاریخی هند توسط هواداران همین حزب رخ داد. مسجد تاریخی و با عظمت بابری به یک بهانه «شبه تاریخی» و «باستان گرایانه» با حمله 150 هزار هندو با خاک یکسان شد. به این بهانه که این مسجد بر زادگاه یک بت هندو (خدای رام) ساخته شده اما با روی کار آمدن "نارندرا مودی"‌ تبعیض و کشتار مسلمانان و اسلام ستیزی، روند سازمان‌یافته و گسترده‌تری گرفته است. مودی که با شعار «پیروزی و شکوه از آن خدای راما است» (‌اشاره به تخریب مسجد بابری و سپس بنای معبد رام در آن نقطه) به پیروزی رسید، مجموعه‌ای از برنامه‌های ضد اسلامی را در هند دنبال می‌کند.
 
مودی اولین نخست‌وزیری است که بعد از استقلال هند به رژیم صهیونیستی سفر کرد و روابط هند و اسرائیل را عادی‌سازی کرد. و پس از آن ثمرات پیوند نامشروع هند با اسرائیل را به‌زودی رونمایی کرد.  وی ابتدا خودمختاری کشمیر را لغو کرد، اعتراضات مسلمانان مظلوم کشمیر را به خاک و خون کشید و اینک حدود 8 ماه است که مسلمانان مظلوم این منطقه در حبس خانگی به سر می‌برند و به دلیل قطع اینترنت با دنیای خارج ارتباطی ندارند.
 
مسلمانان اقلیتی 200 میلیون نفری (14%) از جمعیت 1.3 میلیاردی هند را تشکیل می‌دهند که اینک با قانون تابعیت حدود 2میلیون مسلمان هندی سلب تابعیت می‌شوند. مسلمانانی که از ظلم و ستم کشورهای همسایه (نظیر مسلمانان روهینگیا در میانمار) به هند پناه آورده‌اند. به دنبال تصویب این قانون، موج حمله به محله‌های مسلمان‌نشین، حمله به مقدسات و مساجد مسلمانان، کشتار فجیع و وحشیانه مسلمانان بی‌گناه توسط گروه‌های افراطی و سازمان‌یافته هندو با حمایت پلیس، شدت گرفت.
 

واکنش رهبر معظم انقلاب آبی بر آتش مسلمان‌کشی در هند

موضع‌گیری رهبر معظم انقلاب که در حساب توییتر پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار ایشان در محکومیت کشتار مسلمانان هند منتشر شد آمده است: «قلب مسلمانان جهان از کشتار مسلمانان در هند جریحه‌دار است. دولت هند باید در مقابل هندوهای افراطی و احزاب طرفدار آن‌ها بایستد و با توقف کشتار مسلمانان، از انزوای خود در جهان اسلام جلوگیری کند».
 
این پیام بلافاصله با قدردانی «عمران خان» نخست‌وزیر پاکستان مواجه شد که وی  در حساب توییتری‌ خود نوشت: «می‌خواهم از آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران و رجب طیب اردوغان رییس‌جمهور ترکیه قدردانی کنم که درباره مخالفت و قتل عام مسلمانان در هند و مردم کشمیر توسط هندوهای مورد حمایت دولت مودی صحبت کردند. متأسفانه صدای کمی از جهان اسلام در محکومیت این قتل عام بلند شده و بیشتر جهان غرب این نسل‌کشی توسط هندوهای مورد حمایت دولت هند و همچنین مردم کشمیر و جامو را محکوم کرده‌اند.»
 
رسانه‌های بزرگ و معتبر هند نیز در صفحات نخست خود به بیانیه کوتاه و مهم رهبر معظم انقلاب در حمایت از مسلمانان هند اشاره کرده آن را بازتاب دادند. رسانه بزرگ «دِ هندو» با انتشار تصویری از رهبر معظم انقلاب نوشت: «آیت الله خامنه‌ای خواستار پایان یافتن قتل‌عام مسلمانان هند شد. هند باید کشتار مسلمانان را پایان دهد تا در دنیای اسلام منزوی نشود و جایگاه کنونی خود را از دست ندهد.»
 
«تایمز آو ایندیا» دیگر رسانه بزرگ هندی است که به پیام رهبر معظم انقلاب در قبال مسلمانان هندی پرداخته است. این رسانه نوشت: «آیت الله خامنه‌ای از دولت هند خواست مانع افراط‌گرایان هندو شود که دست به چنین اقدام فجیعی زده‌اند.»
 
در ادامه استقبال فرهیختگان هند از پیام رهبر معظم انقلاب، امام جمعه مسجد جامع دهلی نو نیز با بیان اینکه حمایت امام خامنه‌ای از مسلمانان هند در بهترین زمان انجام شد‌ تاکید کرد: «مسلمانان هند امیدی ندارند که کشورهایی چون عربستان از آنها حمایت کنند، ولی حمایت‌های قاطع رهبر معظم انقلاب قطعاً در جامعه هند تأثیرگذار خواهد بود»
 
تأثیر پیام رهبر معظم انقلاب را شاید در عقب‌نشینی دولت هند مشاهده کرد به نحوی که در اولین گزارش وزارت کشور هند، پلیس پایتخت یکی از مقصران اصلی فاجعه کشتار مسلمانان این کشور در دهلی‌نو معرفی شده است و عنوان کرده «اخیراً رئیس پلیس دهلی‌نو عوض شده بود و ممکن است کم‌کاری نیروهای پلیس به این دلیل باشد که فرمانده جدید به جزئیات کار واقف نبوده است»
 
در کشورمان نیز برخی از مراجع معظم تقلید از جمله آیت‌الله نوری همدانی و علوی گرگانی در کنار جمعی از تشکل‌های دانشجویی، شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه و برخی از مسئولان کشورمان کشتار مسلمانان در هند را محکوم کردند. در این بین واکنش توییتری محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان (ایران برای قرن‌ها دوست هند بوده است. از مقامات هندی می‌خواهیم که رفاه همه هندی‌ها را تضمین کنند و اجازه ندهند این آدمکشی بی‌معنا ادامه یابد. ایران موج خشونت سازمان‌یافته علیه مسلمانان هند را محکوم می‌کند) با اعتراض مقامات هندی مواجه شد به نحوی که به گزارش رسانه‌ها سفیر ایران را احضار کرده و اعتراض وزیر امورخارجه ایران را مداخله در امور داخلی خود عنوان کردند.
 
ادعای دخالت در امور داخلی هندی وقتی عجیب‌تر می‌شود که یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «هندی‌ها جزو اولین کشورهایی بودند که بعد از تحریم‌های ترامپ با ایران توافق‌نامه امضاء کرده بخشی از نفت ما را می‌خرند و در قبالش پول داده و یا کالا به کالا می‌کنند.» به لزوم رعایت خطوط قرمز در رابطه با هند اشاره کرده و گفته است «درباره‌ موضوع هند دو خط قرمز وجود دارد. ما نباید وارد چالش بین هند و پاکستان شویم. همچنین نباید اظهارات به گونه‌ای باشد که به عنوان مداخله در امور داخلی هند تلقی شود و به مقتضیات روابط ایران و هند صدمه وارد کند.»!
 

دو سناریو در کشتار مسلمانان توسط دولت هند

سناریوی اول (نسخه اسرائیلی هند برای کشتار مسلمانان) این است که این اقدام دولت هند، نه آخرین بلکه مقدمه‌ای برای مبارزه بیشتر با مسلمانان در هند و بخشی از برنامه گسترده اسلام‌ستیزی و در قدم بعد، سرکوب اقلیت مسلمان خواهد شد. چرا که مودی رسما اعلام کرده که از رشد جمعیت مسلمانان در کشوری که بیشتر جمعیت آن هندو هستند، نگران است و وزیر کشور هند نیز ضمن دفاع از اقدام نظامیان این کشور تاکید کرده: "ما مسیر آمریکا و اسرائیل را ادامه خواهیم داد." طبق این تحلیل هند، کشوری که روزگاری به دموکراسی و همزیستی ادیان می‌بالید و مهاتما گاندی با «وحدت هندو و مسلمان» آن را از زیر یوغ انگلستان نجات داد، اینک با نقض بی‌طرفی قانون اساسی سکولار آن و نژادپرستی و تبعیض مذهبی، بار دیگر تحت یوغ سلطه فکری و مادی آمریکا و اسرائیل درآمده است.
 
در این سناریو با تاکید بر اینکه مؤلفه‌های هویتی متکثر در سرزمین هفتاد و دو ملت در حال رنگ باختن است و جامعه هند در وضعیت پوست‌اندازی و شیفت پارادایمی از ارزش‌های گاندی قرار گرفته و محتوای دموکراسی آن فقیرتر شده است، به افزایش گرایش ملی‌گرایی افراطی که در چند سال اخیر و  بعد از روی کارآمد دونالد ترامپ به ‌سرعت رشد کرده و از آمریکا و اروپا تا شرق آسیا را درگیر خود کرده اشاره می‌شود، که باعث روی کارآمد راست‌های افراطی در برخی از کشورهای اروپایی شده است.
 
در این میان هند بیش از گذشته تحت تاثیر آمریکا قرار گرفته است. چنانکه نارندرا مودی اهداف جاه‌طلبانه‌ای دارد و به دنبال یافتن جایگاه بالاتر در میان قدرت‌های دنیا و توسعه اقتصادی است.
 
در سناریو دوم این گزاره که هند تحت تاثیر اسرائیل، آمریکا  یا سایر کشورها دست به کشتار مسلمانان زده است مورد تردید قرار دارد. هندی که حدود ۲۰۰ میلیون مسلمان دارد قطعا به نفعش نیست که بخواهد با شدت عمل علیه مسلمانان کار کند؛ چراکه با چنین اقدامی اولاً اعتبار هند در دنیا زیر سوال می‌رود و از سوی دیگر کشورهای اسلامی آن را مورد خطاب قرار می‌دهند، همچنان که رهبر معظم انقلاب به آن اشاره کردند.
 
از جهتی دیگر داعش و القاعده در شبه‌قاره دارای شبکه‌های قدرتمند و زیرزمینی هستند. داعش سرزمین‌های خود در خاورمیانه را از دست داده و در کشورهایی مانند افغانستان، هند، سریلانکا، فیلیپین، پاکستان، بنگلادش و میانمار شبکه‌های فعال دارد که از سوی کشمیر هم حمایت می‌شوند. به همین جهت اگر دولت هند بیش از حد علیه مسلمانان اقدام کند احتمال دارد که مجدداً القاعده یا داعش همانند اقدام به سلسله عملیات تروریستی گسترده را تدارک دهند که بی‌شک مقامات هندی نمی‌توانند از آن غافل باشند.
 
در این سناریو احتمال اینکه دولت هند با تغییر قانون اساسی و حذف کلمه «لائیک» بتواند مسلمانان را از کشور بیرون کند نیز مورد تردید است، چرا که دموکراسی حزبی در هند سابقه‌ای چند دهه‌ای دارد و احزاب دیگر همانند حزب کنگره یا حزب جبهه ملی در پارلمان این کشور از نفوذ بالایی برخوردار هستند و به نظر نمی‌رسد دولت دست به چنین کاری بزند و اساساً مودی توان دستکاری کردن قانون اساسی هند در وضعیت کنونی را ندارد، چراکه سایر طیف‌ها و قومیت‌ها مانع این کار می‌شوند.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.