نژادپرستی و معامله قرن; برندگان ائتلاف در اسرائیل

بالاخره پس از 3 انتخابات و بیش از 16 ماه جدل، کابینه بر اساس ائتلاف راه‌یافتگان به کنست رژیم صهیونیستی تشکیل شد. از آذر سال 97 با فروپاشی ائتلاف کنست، نتانیاهو بدون اکثریت سکان دار کابینه در سرزمین‌های اشغالی بود و تلاش چندین ماهه مخالفانش برای سرنگونی‌اش با ائتلاف رهبر مخالفان با او به شکست انجامید؛ شکستی که پیروزی بزرگی برای تندروی صهیونیست‌ها بود.
چهارشنبه، 3 ارديبهشت 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نژادپرستی و معامله قرن; برندگان ائتلاف در اسرائیل
بر اساس اخبار منتشرشده نتانیاهو و گانتز با یکدیگر بر سر ائتلاف و تشکیل دولت به توافق رسیدند. این توافق در حالی رخ داد که درست چند روز پیش لیبرمن رهبر راست‌گرای حزب اسرائیل بیتنا و یکی از اصلی‌ترین موانعی که موجب عدم موفقیت نتانیاهو برای پیروزی در انتخابات شده بود، ائتلاف را غیرممکن می‌دانست.
 

پیش‌بینی لیبرمن اشتباه بود

آویگدور لیبرمن وزیر جنگ پیشین رژیم صهیونیستی در پیامی به «بنی گانتز» رئیس حزب آبی‌وسفید هشدار داده بود که نتانیاهو با او بر سر تشکیل ائتلاف کابینه توافق نمی‌کند. لیبرمن شامگاه یکشنبه هفته گذشته طی یک پست فیسبوکی، ضمن هشدار دادن به گانتز - که همزمان ریاست پارلمان رژیم صهیونیستی (کنست) را نیز برعهده دارد - از او خواست که مقدمات برای تصویب طرح ممنوعیت نخست‌وزیری نتانیاهو را فراهم کند.

وی در این پست نوشت: «بنی گانتز، این آزمون واقعی برای شما است. به عنوان کسی که نتانیاهو را بهتر از هر کسی می‌شناسد، معتقدم که او توافق ائتلاف [کابینه] را با شما امضا نمی‌کند، چه امروز چه فردا. در این برهه، تنها کاری که می‌کند، وقت‌کُشی است.»
 
لیبرمن با ابراز اطمینان درباره به شکست انجامیدن مذاکرات حزب آبی‌وسفید با لیکود برای تشکیل کابینه، تصریح کرد: «بار دیگر از شما می‌خواهم، جلسات مباحثه را بر سر پنج طرح قانونی که اسرائیل‌بیتُنا به کنست ارائه کرد، تصویب کنید. این شامل لغو دوره نخست‌وزیری در یک دولت انتقالی برای کسی که به جرائم کیفری متهم است، می‌شود.»
 

ائتلاف چگونه رخ داد؟

اما برخلاف تهدیدات لیبرمن، نتانیاهو با گانتز ائتلاف کرد، ائتلافی که نشان می‌دهد دست برتر در کسب امتیازات در دست نتانیاهو هم خواهد بود! بر اساس این توافق دوره کابینه اسرائیل ۳ سال است که نیمه اول ریاست آن بر عهده نتانیاهو و نیمه دوم بر عده گانتز است. کابینه جدید اسرائیل از ۳۰ وزیر تشکیل می‌شود که گابی اشکنازی از احزاب کار سمت وزیر خارجه و بنی گانتز سمت وزیر جنگ را در این کابینه عهده‌دار خواهند بود. هم‌چنین وزیری از حزب آبی سفید سکان وزارت دادگستری اسرائیل را به دست می‌گیرد و حزب لیکود حق وتوی هرگونه تصمیم از سوی این وزارت را دارد.
 
از نکات جالب‌توجه این توافق آن است که گانتز در دوره نتانیاهو عنوان نخست‌وزیر جایگزین را دارد و نتانیاهو نمی‌تواند او را از سمتش برکنار کند و همین موضوع در دوره گانتز نیز برای نتانیاهو صدق می‌کند.
 

واکنش حماس: چپ و راست فرقی ندارند!

پس از ائتلاف جریان چپ اسرائیل با نتانیاهو بر اساس مفاد ارائه شده، فوزی برهوم سخنگوی حماس تاکید کرد که ائتلاف احزاب اسرائیلی با گرایشات مختلفی که دارند که همگی بر حذف حقوق ملت فلسطین و اشغال اراضی این ملت و تشکیل کشوری یهودی در آن اتفاق نظر دارند، هرگز موجب ترس و نگرانی ما نمی‌شود... این ثابت می‌کند که هرگونه دل بستن به روند مذاکرات به اصطلاح سازش با رژیم صهیونیستی کاملا بی‌نتیجه است و توهمی بیش نیست. وی اظهار داشت که ما باز هم تاکید می‌کنیم که رژیم صهیونیستی دشمن ملت فلسطین و بزرگ‌ترین خطر برای کل منطقه است. وی تصریح کرد که ائتلاف و هم‌پیمانی احزاب اسرائیلی باید عامل و انگیزه‌ای برای فلسطینیان جهت اتخاذ یک استراتژی یکپارچه ملی با تکیه بر گزینه مقاومت به منظور مقابله با دشمن صهیونیستی و توطئه‌های آن علیه ملت فلسطین باشد.
 

قانون دولت- ملت یهود

یکی از مفاد توافق گانتز و نتانیاهو عدم لغو قانون جنجالی دولت-ملت یهود است. کنست رژیم صهیونیستی لایحه‌ی جنجالی «ملت- دولت یهود» را مرداد 97 به تصویب رساند. این قانون نتیجه تلاش راست‌گرایان رژیم از سال 2011 برای نهادینه‌سازی «یهودیت» رژیم صهیونیستی از منظر قانون داخلی است. تصویب این قانون نیاز به سه شور یا رای گیری داشت که شور اول آن در 10 می 2017 (20 اردیبهشت 1396) با 48 رای موافق در مقابل 41 رای مخالف تصویب شد. این قانون در رای گیری نهایی در 19 جولای 2018 (28 تیر 1397) با 62 موافق، 55 مخالف و 2 رای ممتنع از سوی 120 نماینده کنست رژیم همراه بود. آرای نه چندان قاطع در تصویب این لایحه نشان دهنده عدم یک‌پارچگی صهیونیست‌ها در تصویب قانون «ملت- دولت یهود» است.
 
«بند نخست» به تعریف آنچه «دولت اسرائیل» نامیده شده می‌پردازد. «اسرائیل» یک سرزمین برای «قوم یهود» بر اساس حق طبیعی، فرهنگی، دینی و تاریخی معرفی می‌شود. البته تاکید بر قوم یهود به جای «آیین یهود» نژادپرستانه بودن این قانون را کاملاً عیان می‌کند. ضمن آنکه ادعای حق طبیعی و مذهبی و تاریخی دانستن سرزمین فلسطین برای قوم یهود کاملاً امری ضد حقوقی و انسانی بر اساس تمام قطعنامه‌های سازمان ملل، شورای امنیت و یونسکو است. در این بند تأکید شده حق تعیین سرنوشت «اسرائیل» تنها منحصر به قوم یهود است؛ این ادعا نادیده گرفتن و کنار گذاشتن اعراب یهودی، دروزی ها و حتی یهودیان فالاشه و آفریقایی است که اکثر صهیونیست‌ها آنان را از قوم یهود نمی‌دانند.

راست‌گراها بر یهودیت رژیم به عنوان مسئله‌ای اساسی و مقدم بر دموکراسی تاکید دارند. «کشور اسرائیل» از این زاویه دید، اساساً یهودی، اما شکل آن «دموکراتیک» است و دموکراسی موردنظر در اینجا، دموکراسی یهودی است و همین مسئله باعث می‌شود که فلسطینی‌های عرب ساکن اراضی اشغالی سال 48 در بهترین حالت نادیده گرفته شوند.
 
مسئله تقدم نژادپرستی و قومیت یهود بر دموکراسی و برابری نژادها حتی با واکنش روزنامه تندرو جروزالم پست همراه بود. آوی کاتص گرافیست مجله جروزالم ریپورت از نشریات زیرمجموعه جروزالم پست به خاطر ترسیم نتانیاهو و نمایندگان کنست در قالب خوک‌های «قلعه حیوانات»، اثر مشهور جورج اورول، از مجله جروزالم ریپورت اخراج شد. این کاریکاتور که بر اساس سلفی اورن هازان، نماینده کنست با بنیامین نتانیاهو و اعضای حزب لیکود پس از تصویب قانون در کنست، طراحی شده است، در اعتراض به تبعیض‌آمیز بودن این قانون است و این جمله مشهور این کتاب را به همراه دارد: «همه حیوانات با هم برابرند اما برخی برابرترند.» هرچند آن زمان و حتی پیش از انتخابات جریان‌های چپ بارها از این قانون انتقاد کرده بودند اما گویا این بار نژادپرستی برنده اصلی است.
 

راست‌گرایی و صهیونیسم برندگان بزرگ توافق

بر اساس مفاد توافق شده در خصوص اشغالگری در کرانه باختری و حمایت گانتز از معامله قرن نشان می‌دهد که تندروی برنده اصلی این توافق است. گویا نتانیاهو به خواسته‌هایش در شب انتخابات سوم که اسفندماه گذشته برگزار شد رسید. بنیامین نتانیاهو در جمع حامیان حزب لیکود بعد از انتخابات سوم گفته بود: «امشب، شب پیروزی باشکوهی است. بسیار سپاسگزارم...در همه کمپین‌های انتخاباتی‌ام پیرامون آنچه که قصد انجامش را دارم، صحبت کرده‌ام: اعمال حاکمیت بر دره اردن، یهودا و شمرون، نابودی تهدید ایران، ایجاد اتحاد دفاعی تاریخی با ایالات متحده آمریکا، برقراری روابط صلح آمیز با کشورهای پیشروی عرب و مسلمان و اصلاحات عظیم اقتصادی و فرهنگی.»


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.